Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi tehdä, kun ekaluokan juuri aloittanut ei enää halua mennä kouluun.

Vierailija
12.08.2022 |

Odotti koulun alkua tosi paljon, mutta nyt kouluunlähtö on pelkkää itkua.

Sydäntä särkee jättää itkevä ja tarrautuva lapsi koulun portille.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä opettajaan, keskustelkaa. Opettaja tietää jututtaa ja seurata. Voi olla kyse jostakin aikuisten mielestä pienestä asiasta, mikä on kasvanut lapsen mielessä möröksi. Jokin mistä ei tunne selviytyvänsä. Tai isommat koululaiset pelotelleet. Kyllä asia täytyy selvittää, tuntuu hirveältä.

Ei oteta yhteyttä opettajaan, vaan ap IHAN ITSE jututtaa sitä lastaan. Ja tekee sen kunnolla. Ei opettaja ole mitkään auttava puhelin, jolle kaikki ulkoistetaan. Vanhemmat ovat ensisijainen vastuullinen lapsen asioissa. He ovat tunteneet lapsensa noin 7 vuotta. Opettaja on nähnyt häntä noin 7 tuntia. Ei siinä vielä ehdi luottamussuhdetta muodostumaan. 

Vierailija
42/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aivan kaveriton jo päiväkodissa. Sitten eskarissa. Ja sitten 1-luokalla.

Olin liian herkkä, enkä ollut yhtä "näkyvä" kuin muut. Lapset pitivät minua tylsänä, hiljaisena ja passiivisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen alkoi. Nyt täytyy heti laittaa hommalle piste ennen kuin se kroonistuu. Opettajiin ei kannata asiassa luottaa.

No miten?!?! Ei me olla siellä koulussa vahtimassa lasta.

Ap

Etkä osaa ottaa yhteyttä opettajaan mitään kautta? Miksi teit lapsia, jos noin helppo asiakin on ylivoimainen?

Kirjoitin tänne viestin asiasta, mutta sitä ei julkaistu. Koulussa ei ole mitään apu tai tukitiimiä. Pyysin saada puhua lapsen opettajan kanssa koulun pihalla, kun lapsi itki eikä halunnut antaa minun lähteä. Opettaja haettiinkin siihen ja hän sanoi ettei mitään syytä hermostua, kyllä se ohi menee. Vakuutti että kaikki on hyvin vaikka yritin sanoa ettei ole normaalia käytöstä. Tilanne oli hyvin outo, opettaja vaikutti kiireiseltä ja halusi nopeasti takaisin sisälle. Isommat oppilaat kerääntyivät ympärille katselemaan.

Ap

Vierailija
44/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko koulubussissa tapahtunut jotain?

Ei ole koulubussia, vaan vien lapsen kouluun ja isä hakee.

Ap

Vierailija
45/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen alkoi. Nyt täytyy heti laittaa hommalle piste ennen kuin se kroonistuu. Opettajiin ei kannata asiassa luottaa.

Ap

Etkä osaa ottaa yhteyttä opettajaan mitään kautta? Miksi teit lapsia, jos noin helppo asiakin on ylivoimainen?

Kirjoitin tänne viestin asiasta, mutta sitä ei julkaistu. Koulussa ei ole mitään apu tai tukitiimiä. Pyysin saada puhua lapsen opettajan kanssa koulun pihalla, kun lapsi itki eikä halunnut antaa minun lähteä. Opettaja haettiinkin siihen ja hän sanoi ettei mitään syytä hermostua, kyllä se ohi menee. Vakuutti että kaikki on hyvin vaikka yritin sanoa ettei ole normaalia käytöstä. Tilanne oli hyvin outo, opettaja vaikutti kiireiseltä ja halusi nopeasti takaisin sisälle. Isommat oppilaat kerääntyivät ympärille katselemaan.

Ap

Opettaja oli oikeassa. Se ON ihan normaalia, että ensimmäisinä päivinä jännittää ja saattaa itkettääkin. Otat nyt ihan rauhassa etkä tee kärpäsestä härkästä. Pidät lasta viikonloppuna paljon lähellä ja teette kivoja asioita. Maanantaina sitten kannustat reippaasti ennen koulun alkamista. Harva aikuinenkaan sopeutuu uuteen työpaikkaan parissa päivässä, joten et voi olettaa, että pieni lapsi elämänsä ensimmäisessä isommassa muutoksessa sopeutuu heti. 

Vierailija
46/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna hänelle palkinto päivän päätteeksi siitä miten urheasti oli koulussa oppimassa uusia asioita vaikka se kamalalta tuntuikin.  Silloin lapsi voi tukeutua tuohon ajatukseen ja saa jonkun tavoitteen, jonka vuoksi kestää haastavia tilanteita.

Jos lapsi suostuu tai osaa kertoa mikä häntä siellä ahdistaa niin koittakaa puhua, mutta älä missään nimessä mitätöi ja vähättele hänen tuskaansa.  Lohduta ja mieti miten sen voisi ratkaista.  Elämässä täytyy oppia miten haasteet selvitetään.

Täytyy kokeilla tuota. Voitaisiin pelata jotain isojen peliä huomenna tai mennä johonkin kivaan paikkaan.

Ap

Vierailija
47/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Taustatuki, joka antaa neuvoja miten toimia.

Mikä?!?!

Ap

Vierailija
48/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että joku koulukaveri, mahdollisesti eskaissa ollut hyvä kaveri, on letkauttanut jotain ikävää, johon lapsi ei ole osannut reagoida tai puolustautua. Jos sanoja oli entinen hyvä kaveri, niin pettymys on tietenkin valtaisa. Yritä kysellä, onko joku ollut hänelle ilkeä, kiusannut häntä tai sanonut jotain rumaa. Yritä myös kysellä, kuka se oli. Ja kuten muutkin ovat sanoneet, niin ota yhteyttä opettajaan ja kysy, onko hän huomannut jotain erikoista.

Vierailija
49/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Taustatuki, joka antaa neuvoja miten toimia.

Mikä?!?!

Ap

Huutosakki, oikeakäsi, luottohenkilö, orja... mitä näitä nyt on

Vierailija
50/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No oletko sinä ensimmäisenä työpäivänä aina normaali itsesi? Vai olisiko kuitenkin jännitystä ilmassa ja vähän hankala olo sen takia? Aikuisena osaat säädellä tunteitasi, mutt 7-vuotias ei vielä osaa niin hyvin. Siksi hän itkee, koska jännittää. Jutelkaa asiat halki ja kannusta lasta vähän jopa liioitellusti. Kyllä se siitä taas normaaliksi muuttuu. 

Vierailija
51/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko herkkä lapsi, jotenkin järkyttyi koulun meiningistä ja muista lapsista, jostain kiusanteosta ? Onko jotain sattunut siellä koulussa?

Mistä minä sen voin tietää, kun lapsi ei puhu koulusta yhtään mitään.

Ap

Vanhempana sinun tehtäväsi on saada lapsi puhumaan. 

Ai jaa. Nyt sitten pitää vielä kuulustellakin. Etkö ymmärrä, että mun lapsella on silminnähden PAHA OLLA!

Ap

Vierailija
52/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä lapsi pääsi jo nyt käsiksi kovanluokan h u u m e i s i i n...

Vierailija
53/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko herkkä lapsi, jotenkin järkyttyi koulun meiningistä ja muista lapsista, jostain kiusanteosta ? Onko jotain sattunut siellä koulussa?

Ap

Ai jaa. Nyt sitten pitää vielä kuulustellakin. Etkö ymmärrä, että mun lapsella on silminnähden PAHA OLLA!

Ap

Se kuuluu vanhemman tehtäviin. JOS siis haluat olla hyvä vanhempi.

Vierailija
54/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun löytää kivoja kavereita ja pääsee sisälle koulumaailmaan, niin menee varmaan ohi. Alkuun jännittää,kun kaikki uutta.

Lapsen luokalla on eskarista kaksi tuttua kaveria. Muut menivät toiseen kouluun. Jostain syystä meidän lapsi laitettiin eri kouluun. Mutta näillä muilla oli joku kotikieli tms syy, meidän lapsella ei mitään. Siis ei tunne muita luokaltaan. No joku tyttö joka oli samassa balettikerhossa viimevuonna.

Ap

Aha, nyt löytyi se kiusaamisen juuri

Ai se, ettei tunne kuin pari luokkakaveria? Oikeesti?

Ap

Vierailija
55/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerroin jännittävälle lapselleni tarinoita siitä, miten minä aloitin koulun. Kerroin rehellisesti, että minuakin jännitti ihan kamalasi ja olisin halunnut lähteä äidin kanssa kotiin, kun koulu tuntui pelottavalta. Kerroin myös sen rehellisesti, että aika pian huomasin, ettei koulu ole pelottava paikka, vaan siellä on mukava oppia uusia asioita ja tutustua uusiin ihmisiin. Näin se homma kääntyi myös lapsellani. Ensin oli peloissaan, mutta pian jo intopiukeena lähdössä kouluun. 

Vierailija
56/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun löytää kivoja kavereita ja pääsee sisälle koulumaailmaan, niin menee varmaan ohi. Alkuun jännittää,kun kaikki uutta.

Lapsen luokalla on eskarista kaksi tuttua kaveria. Muut menivät toiseen kouluun. Jostain syystä meidän lapsi laitettiin eri kouluun. Mutta näillä muilla oli joku kotikieli tms syy, meidän lapsella ei mitään. Siis ei tunne muita luokaltaan. No joku tyttö joka oli samassa balettikerhossa viimevuonna.

Ap

Aha, nyt löytyi se kiusaamisen juuri

Ai se, ettei tunne kuin pari luokkakaveria? Oikeesti?

Ap

Ei vaan se laji, jossa pukeudutaan pinkkeihin pukuihin ja tanssahdellaan keijujen ja peikkojen kanssa koulun näytöksissä. SATUBALETTI!

Vierailija
57/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei kuulustella vain keskustella. Etkö ymmärrä, ettei se lapsesi PAHA OLO sillä pois lähde, että täällä huudat. Eikä sillä, että annat PAHAN OLON vain olla selvittämättä, mikä sille on syynä. 

Vierailija
58/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä opettajaan, keskustelkaa. Opettaja tietää jututtaa ja seurata. Voi olla kyse jostakin aikuisten mielestä pienestä asiasta, mikä on kasvanut lapsen mielessä möröksi. Jokin mistä ei tunne selviytyvänsä. Tai isommat koululaiset pelotelleet. Kyllä asia täytyy selvittää, tuntuu hirveältä.

Yritin keskustella aamulla, kun lapsi oli silminnähden pois tolaltaan. Sain vsin kuulla että kyllä se siitä, lapset reagoi niin eri lailla.

Ap

Vierailija
59/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ei kuulustella vain keskustella. Etkö ymmärrä, ettei se lapsesi PAHA OLO sillä pois lähde, että täällä huudat. Eikä sillä, että annat PAHAN OLON vain olla selvittämättä, mikä sille on syynä. 

Tässä on nyt kaksi päivää yritetty selvitellä jo. Ei selviä.

Ap

Vierailija
60/106 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin keskustella aamulla, kun lapsi oli silminnähden pois tolaltaan. Sain vsin kuulla että kyllä se siitä, lapset reagoi niin eri lailla.

Ap

No niinhän se onkin. Jotenkin tuntuu, että sinä olet tässä nyt kaikkein eniten poissa tolaltasi ja oikein lietsot lapsen pahaa oloa vauhkoamalla. Ryhdistäydy ja ole aikuinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme