Kerkesin opiskelemaan lähihoitajaksi 3 kuukautta, sitten työllistyin jo kokoaikaiseksi
En paljoa kerennyt koulua käymään, kun revittiin jo töihin. Vinkki kaikille työttömille. Rahaakin tulee oikein mukavasti, kun on lähes joka sunnuntai tuplapalkalla.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hoiva-avustaja, et lähighoitaja, se on ihan eri asiaa!
Et saa jakaa lääkkeitäkään!
Kusautan kaik valehoitajat Aviin.
No joka paikassahan ei lääkkeitä jaeta. Ja sijaisena saat olla epäpätevänä , sellaistahan se tämä nyky meininki on.
Tosin en nyt sitten tiedä onko ap miten määritellyt tuon kokoaikaisuutensa.
Mun parikin tuttua on kanssa päässyt töihin muutaman kuukauden koulutuksen jälkeen, ei vakituiseksi , mutta töihin kuitenkin
Ja säälittää se , miten kiltisti tekevät pitkiä työrupeamia.
Minun tuttavani pääsi ihan ilman mitään koulutusta terveyskeskuksen vuodeosastolle hoitajaksi, teki pitkiä sijaisuuksia ja samoja hommia kuin muutkin, paitsi ehkä ei lääkehoitoa. Oli erittäin haluttu ja pidetty työntekijä.
Miksi ihmeessä pitää olla monen vuoden koulutus mummojen hoitamisessa? Hoitavat ihmiset omaishoitajina huonokuntoisia sairaita omaisiaan ilman sen kummempaa koulutusta.
Esim lähihoitajakoulutus kolme vuotta, ennen pärjättiin hyvin vuoden koulutuksen saaneilla apuhoitajilla.Työvuoroissa vastuuhenkilönä sairaanhoitaja. Eikä kukaan valittanut, niin kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hoiva-avustaja, et lähighoitaja, se on ihan eri asiaa!
Et saa jakaa lääkkeitäkään!
Kusautan kaik valehoitajat Aviin.
No joka paikassahan ei lääkkeitä jaeta. Ja sijaisena saat olla epäpätevänä , sellaistahan se tämä nyky meininki on.
Tosin en nyt sitten tiedä onko ap miten määritellyt tuon kokoaikaisuutensa.
Mun parikin tuttua on kanssa päässyt töihin muutaman kuukauden koulutuksen jälkeen, ei vakituiseksi , mutta töihin kuitenkin
Ja säälittää se , miten kiltisti tekevät pitkiä työrupeamia.
Mikä siinä säälittää? Jos itse haluaa tehdä kovasti töitä. Jos on otettu töihin, niin työnantaja siitä on vastuussa, että onko henkilö pätevä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis valehoitaja? Jos et ole valmistunut, ja teet hoitotyötä, olet valehoitaja. Kun jäät kiinni, voit joutua vaikka vankilaan.
vankila ura on paras ura.
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Olen lähihoitaja ja 100% varmasti ei 3kk: n opiskeluiden jälkeen pääse mihinkään töihin. Miksi palstalla haukutaan lähihoitajia? Nämä ali-arvioimiset eivät ainakaan kannusta ketään opiskelemaan alaa. Ei ihme, että kukaan ei halua enää hoitoalalle, kun asenne on tämä.
Riippuu työpaikasta. Aloittajan viesti kuulostaa tutulta, ehkä hänen kaltaisia tyyppejä on useampia?
Eli aikuisiällä vaihtaa ammattia ja on reipas tarttumaan toimeen ja työt sujuu. Me muut yllätytään, että ai, sulla onkin vasta opinnot alussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllisyyskoulutuksesta valmistuu lähihoitajaksi 8 kuukaudessa jos on pohjalla joku muu 2. asteen tai ylemmän asteen tutkinto. Tiedän kun itse sen hätäpäissäni kävin. Töitäkin olisi saanut heti ja keikkalaisena vielä paremmin. Työllistyin kuitenkin alkuperäiseen ammattiini uudelleen ja jatkoin siinä koska työ on kevyempää ja paremmin palkattua kuin hoitotyö. TE-keskuksessa kyllä kitisivät mun valinnasta, mutta eipä he voi pakottaa ketään tiettyyn työpaikkaan. Olen kyllä harkinnut että aloittaisin hoitoalalla keikkailun viikonloppuisin ja pitkinä pyhinä. Nyt olis mahiksia tehdä hyvää tiliä koska alalla on täysin työntekijän markkinat ja tuntipalkkalaisena voi saada hilattua korvauksen todella hyväksi.
Riittääkö mikä tahansa toisen asteen koulutus? Siis vaikkapa ylioppilaasta tai puutarhurista 8 kuukaudessa lähihoitaja?
Sun on oltava työtön, työttömyysuhan alla tai pitkäaikaistyötön yli 55-v. Käytännössä ylioppilaat (siis vain yo-tutkinto, ei mitään muuta koulutusta) joutuvat menemään ns. pitemmän kaavan kautta eli amikseen. Toki siellä saa hyväksiluettua monia lukion kursseja. Työllisyyskoulutukseen ei yleensä alle 25-vuotiaita oteta vaan heidät pyritään ohjaamaan ammatilliseen koulutukseen tai muuta tutkintoa suorittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttavani pääsi ihan ilman mitään koulutusta terveyskeskuksen vuodeosastolle hoitajaksi, teki pitkiä sijaisuuksia ja samoja hommia kuin muutkin, paitsi ehkä ei lääkehoitoa. Oli erittäin haluttu ja pidetty työntekijä.
Miksi ihmeessä pitää olla monen vuoden koulutus mummojen hoitamisessa? Hoitavat ihmiset omaishoitajina huonokuntoisia sairaita omaisiaan ilman sen kummempaa koulutusta.
Esim lähihoitajakoulutus kolme vuotta, ennen pärjättiin hyvin vuoden koulutuksen saaneilla apuhoitajilla.Työvuoroissa vastuuhenkilönä sairaanhoitaja. Eikä kukaan valittanut, niin kuin nykyisin.
Tehy ja SuPer nimenomaan ovat ajaneet ja vaatineet sitä, ettei laadukasta vanhustenhoitoa voi tehdä ilman vähintään lähihoitajan tutkintoa.
Ajatelkaapa jos vaikka opettajat lähtisivät ajamaan tällaista, että lasten kanssa ei kukaan voi toimia kouluissa tai vaikkapa valmentaa heitä ilman vähintään kolmivuotista alan tutkintoa. 🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllisyyskoulutuksesta valmistuu lähihoitajaksi 8 kuukaudessa jos on pohjalla joku muu 2. asteen tai ylemmän asteen tutkinto. Tiedän kun itse sen hätäpäissäni kävin. Töitäkin olisi saanut heti ja keikkalaisena vielä paremmin. Työllistyin kuitenkin alkuperäiseen ammattiini uudelleen ja jatkoin siinä koska työ on kevyempää ja paremmin palkattua kuin hoitotyö. TE-keskuksessa kyllä kitisivät mun valinnasta, mutta eipä he voi pakottaa ketään tiettyyn työpaikkaan. Olen kyllä harkinnut että aloittaisin hoitoalalla keikkailun viikonloppuisin ja pitkinä pyhinä. Nyt olis mahiksia tehdä hyvää tiliä koska alalla on täysin työntekijän markkinat ja tuntipalkkalaisena voi saada hilattua korvauksen todella hyväksi.
Riittääkö mikä tahansa toisen asteen koulutus? Siis vaikkapa ylioppilaasta tai puutarhurista 8 kuukaudessa lähihoitaja?
Sun on oltava työtön, työttömyysuhan alla tai pitkäaikaistyötön yli 55-v. Käytännössä ylioppilaat (siis vain yo-tutkinto, ei mitään muuta koulutusta) joutuvat menemään ns. pitemmän kaavan kautta eli amikseen. Toki siellä saa hyväksiluettua monia lukion kursseja. Työllisyyskoulutukseen ei yleensä alle 25-vuotiaita oteta vaan heidät pyritään ohjaamaan ammatilliseen koulutukseen tai muuta tutkintoa suorittamaan.
Kiitos vastauksesta. Ja tuohonhan kohta joku puuttuu, onhan tuo nyt ikärazismia ties mitä muuta syrjintää, kun toiset pääsee vähemmällä. Kansalaisten yhdenvertaiseen kohteluun kun siirrytään niin kaikki opiskelee tuon 8 kk.?
Vierailija kirjoitti:
Mun anopilla sama juttu. Pystymetsästä suoraan kaupunginsairaalaan hoitajaks. Palkka noin 3500 €/kk ei minusta ollenkaan huono ihmiselle jolla ei ole mitään muuta koulutusta kuin keskikoulu. Anoppi syntyny 1960 ja jää eläkkeelle parin vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Ja tuohonhan kohta joku puuttuu, onhan tuo nyt ikärazismia ties mitä muuta syrjintää, kun toiset pääsee vähemmällä. Kansalaisten yhdenvertaiseen kohteluun kun siirrytään niin kaikki opiskelee tuon 8 kk.?
Se mitään syrjintää ole vaan pyritään saamaan työttömät töihin alalle jossa on työvoimapula. Siksi se on työllisyyskoulutusta.