Osalla ihmisistä rahat loppuvat ja tili on tyhjä riippumatta kuinka paljon palkkaa tai tukia saa. Kaikki ei säästä tuleviin menoihin tai seuraavaan tilipäivään
Moni köyhä säästää elää suunnitellen. Moni hyvinkin tarkkaan ja tinkii hurjankin paljon.
Osalla ihmisistä raha menee, saa sitä kuinka paljon tahansa palkan tai tukien muodossa. Vaikka palkkaa tai tukia lisäisi, aina on ihmisiä joille se ei riitä.
Vaikka tiedossa on että tulevaisuudessa tulossa laskuja ja kodinkone tarvitsee uusia tai aiemminkin ollut tiukkaa, saatetaan silloin kun rahaa on niin ostaa vaikka kalliita ravintolisiä tai ottaa uusi tatuointi tai ostaa festariliput tai matka tai jotain kallista.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä ei ole mitään velvollisuutta säästää.
On, koska sitten kun sinulla on rahat loppu, tulet meidän muiden taskuille.
Kukapa sitä valvoo?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä jatkuvaa säästämistä, johonkin kodinkoneeseen tai kännykkään, kun toimivan pesukoneen saa 299€, älykännykän satasella jne.
Eikö tärkeämpää, säästämisen sijaan ole nauttia elämästä ja ostaa niitä, mistä tykkää, kun elämä voi päättyä vaikka huomenna tai niin kuin Ukrainassa, ihmisten säästöt haihtuivat taivaan tuuliin ja jäi vain nyssykkä käteen ja lähdettiin sotaa pakoon.
Ja miksi säästämistä tyrkytetään kaikille, samaan tapaan kuin uskontoa tai poliittista suuntautumista ja sitä pidetään ainoana ja oikeana, eikä mitään muuta sallita. Eikä erilaisuutta hyväksytä.
Ei tarvitse jatkuvaa säästämistä pitää pientä puskuria. Jos vaikka lemmikki sairastuu tai kodinkone hajoaa niin kuluja voi yllättäen tulla useita satoja euroja.
Itse olen tottunut työttömänä säästämään 6 kuukauden palkkatukityöstä 2 kuukauden vuokra - ja ruokarahat, koska tukia joutuu aina odottamaan, kun työ päättyy. Ja palkka ollut 2200 brutto.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tottunut työttömänä säästämään 6 kuukauden palkkatukityöstä 2 kuukauden vuokra - ja ruokarahat, koska tukia joutuu aina odottamaan, kun työ päättyy. Ja palkka ollut 2200 brutto.
Parin kuukauden puskuria yleisesti suositellaankin. Fiksua.
Rahaa on helpompi kuluttaa kuin tienata.
Meillä on niin pienet tulot ettei säästöön vaan jää. Välillä on s-tilille kertynyt rahaa jonkun verran, mutta sitten kun tulee joku isompi maksurypäs, niin nämä "säästö"rahat palaa bensaan, että saan kuljettua töissä.
Ei mullakaan muutama vuosi sitten pahemmin sukanvarteen jäänyt, sinkkuna Helsingissä. En ole mikään megatuhluri, ei ole autoa, kännykkä 150 e kapula, kampaamo pari kertaa vuodessa jne., toki joskus viihteellä kavereiden kanssa. Nykyään jää aika helposti yli tonni kuussa säästöön, kun tulot nousseet ja on avopuoliso elinkustannuksia tasaamassa. Että tilannesidonnaista tosiaan.
Syö säästäen savea! sanoi sammakko poikaselleen.
Puskurin pitäminen olisi hyvä, jos siihen suinkaan mahdollisuutta.