Osalla ihmisistä rahat loppuvat ja tili on tyhjä riippumatta kuinka paljon palkkaa tai tukia saa. Kaikki ei säästä tuleviin menoihin tai seuraavaan tilipäivään
Moni köyhä säästää elää suunnitellen. Moni hyvinkin tarkkaan ja tinkii hurjankin paljon.
Osalla ihmisistä raha menee, saa sitä kuinka paljon tahansa palkan tai tukien muodossa. Vaikka palkkaa tai tukia lisäisi, aina on ihmisiä joille se ei riitä.
Vaikka tiedossa on että tulevaisuudessa tulossa laskuja ja kodinkone tarvitsee uusia tai aiemminkin ollut tiukkaa, saatetaan silloin kun rahaa on niin ostaa vaikka kalliita ravintolisiä tai ottaa uusi tatuointi tai ostaa festariliput tai matka tai jotain kallista.
Kommentit (109)
Minä en koskaan tarkoituksellisesti säästä rahaa, en sijoita tai suunnittele. Silti tili ei ole koskaan tyhjä, päinvastoin sinne kertyy jatkuvasti rahaa. Olen perheellinen ja palkkani on vähän yli 5000 e. En myöskään pihistele, mutta en vaan kertakaikkiaan keksi, mihin rahaa niin hirveästi mälläisin. Syön terveellisesti ja pukeudun ihan suht. laadukkaasti, mutta ei vaan jotenkin kiinnosta mikään muu kuluttaminen. En moralisoi muita, mutta en vaan itse tarvitse mitään erityistä ökyä eikä se tekisi minua onnellisemmaksi.
Toisinaan mietin, että pitäisi varmaan sijoittaa ne tilille kertyvät varat, mutta en jaksa kiinnostua siitä niin paljon, että alkaisin ottaa selvää, miten. Ja sitten sitä rahaa, jolle en keksi mitään elämäni laatua parantavaa käyttöä, vaan kertyisi entisestään lisää. :D
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sinkku ja ihan hyvä palkka 5500e / kk brutto. En säästä ollenkaan, laitan kaikki haisemaan mitä tienaan. Nautin elämästä näin. Ja mitä sitten jos täytyy hankkia joku uusi kodinkone tms? Luottokortilla vaan.
En oikein ymmärrä mitä varten säästäisin. Ei ole mitään sellaisia haaveita joiden toteutus vaatisi säästämistä tyyliin mökki, vene, uusi asunto. Lapsettomana ei perinnön kerryttäminenkään huvita. Ennen eläkeikää todennäköisesti perin omat vanhempani, jonka jälkeen rahasta ei ole pulaa.
Minäkään en ole nähnyt syytä säästää. Minulla on varaa ostaa se mitä tarvitsen koska mitään älyttömiä yhtäkkisiä menoja ei voi edes tulla. Miksi pitäisi säästää?
Minä taas säästän. Olen sinkkuäiti ja tililläni on useita kymmeniä tuhansia ja rahastoissa lisää. Koti velaton, auton omistan, mökkiä en halua. Matkustan, mutta arjessa olen supernuuka. En henno ostaa esim valmisruokaa vaikka tekee mieli ja pääsisin helpolla. Vertaan aina hintoja. Tingin. Teen isot hankinnat vasta kun on kunnon tarjous. Esim puutarhakalusteet nyt syksyllä ym.
Ei tämäkään tervettä ole mutta en osaa höllentää. Pitäisi löytää kultainen keskitie.
Minulla ei ole edes säästökohdetta. Olen vaan niin nuuka.
Minusta on hienoa että ihmiset kuluttavat. Eihän tämä talous muuten pyörisi jos kaikki olisivat kuin mie...
Täällä samanlainen kanssasisar. Paitsi asuntolainaa on vajaa 10k jäljellä. Sen voisin helposti maksaa pois, jo ihan säästötililläni on siihen tarpeeksi rahaa. Katson sitten syksyllä, kun korontarkistus tulee, mitä kannattaa tehdä. Nyt vielä mennään halvalla vuoden euriborilla. Sijoituksissa kymmeniä tuhansia, pieni, muutaman vuoden vanha auto (autoa en koskaan osta lainarahalla vaan säästän siihen rahat), mökkiä en minäkään halua. Arjessa olen suorastaan nuuka, harkitsen ostokset tarkasti, varsinkin teini saisi hukattua loputtomasti rahaa merkkivaatteisiin, mutta niitä ostetaan harkinnan jälkeen, harvoin ja alesta. Koska tilillä on rahaa, aina voi ennakoida tarpeet ja esim. ne teinin vaatteet ja kengät hankkia kevätalesta syksyä varten. Ruoka on hyvälaatuista, mutta tarkoin harkittua sekin, tarjoukset ja alelaputetut hyödyntäen. Se, mihin meilläkin rahaa uppoaa, on matkustelu. Minä saan kiksit siitä, että löydän tarjouksesta fillarin tai halvat lennot ja hotellit, tai edullisen pakettimatkan. Talvilomailemme Lapissa kalleimmilla hiihtolomaviikoilla, mökki vuokrataan tarkoin punniten hinta-laatusuhde kohdalleen. Sitä itsekin pohdin, että joskus voisi varmaan vähän höllätä, eikä ruokakaupassa pohtia jokaista ostosta, ostaa kuhafileitä vaikka ne on kalliita, sen edullisemman savusiian sijaan. Tai hankkia ne teinin kovasti haluamat toista sataa maksavat tennarit. Sen verran sentään tänä kesänä olen nuukuudessa antanut periksi, että rahaa on kulutettu keikkalippuihin, jätskikioskijäätelöihin ja ulkonasyömiseen (lounaskorttia hyödyntäen tietenkin), koska viimeiset pari vuotta on vietetty lähinnä kotioloissa.
Toisille suunnitelmallinen rahan käyttäminen on itsestään selvää mutta osalle raha on mahdollisuus tehdä tai ostaa jotain nyt suunnittelematta sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomessa kannata säästää. Jos tulee niinsanotusti tilanne päälle et saa sossusta penniäkään jos säästöjä. rahansa tärvänneet sitten saavat laskunsa maksattaa muiden piikkiin, aivan sama mihin ne on rahat polttanut ja vaikka sitä olisi ollut moninkertaisesti tähän säästäjään verrattuna.
Tämä! Olen aina pitänyt tätä systeemiä todella epäreiluna, tuhlaavaisuus suorastaan palkitaan jos joudut pulaan ja säästämisestä rangaistaan. Ihan turha kituuttaa tai sijoittaa rahat kun ne voi vaan kaikki törsätä ja jos tosiaan tilanne tulee päälle niin sossu maksaa laskut. Nautitaan elämästä kuin viimeistä päivää ja pistetään kaikki rahat sileäksi.
Monen nuukan tai raha-asioissa erittäin suunnitelmallisen on vaikea ymmärtää että toiset ei toimi samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomessa kannata säästää. Jos tulee niinsanotusti tilanne päälle et saa sossusta penniäkään jos säästöjä. rahansa tärvänneet sitten saavat laskunsa maksattaa muiden piikkiin, aivan sama mihin ne on rahat polttanut ja vaikka sitä olisi ollut moninkertaisesti tähän säästäjään verrattuna.
Mihin ne talo, mökki, auto, vene , rahat pankissa häviää jos se 'tilanne' tulee päälle... mikä tilanne ????
ja mihin tarvit sossua kun itsellä on rahaa pankissa.
PA olevat toki saa sossurahansa, mutta mitä elämää se sillä kitkutus on, ethän voi mistään itse päättää, mitä hankit , milloin ja millaista. Käytät sitä mitä saat armosta ja se ei laatua takaa mihinkään.
En ole koskaan ymmärtänyt miten jotkut uskaltaa elää noin. Se on niin mukavaa, ettei joku pesukoneen hajoaminen tai auton huolto ole aivan maailmanloppu. Ja mihin ihmeeseen se raha menee? Pienet tulot vielä ymmärrän, mutta kun osalle ei jää pennin pyörylää isoistakaan tuloista.
Ystäväni on myös tällainen. Hyvä palkkainen yksin asuva ihminen. Ja kaikki mikä tulee, menee. Mitä yksinäinen ihminen ostaa, että kuukausi toisensa jälkeen kuun lopussa on jäljellä 0e.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas säästän. Olen sinkkuäiti ja tililläni on useita kymmeniä tuhansia ja rahastoissa lisää. Koti velaton, auton omistan, mökkiä en halua. Matkustan, mutta arjessa olen supernuuka. En henno ostaa esim valmisruokaa vaikka tekee mieli ja pääsisin helpolla. Vertaan aina hintoja. Tingin. Teen isot hankinnat vasta kun on kunnon tarjous. Esim puutarhakalusteet nyt syksyllä ym.
Ei tämäkään tervettä ole mutta en osaa höllentää. Pitäisi löytää kultainen keskitie.
Minusta on hienoa että ihmiset kuluttavat. Eihän tämä talous muuten pyörisi jos kaikki olisivat kuin mie...
Ei nyt ole SYKSY, on loppukesä, kesän loppu. Syyskuussa alkaa kalenterisyksy.
Talvi Termisen talven alkaessa vuorokauden keskilämpötilan on alitettava pysyvästi 0 °C sekä päättyessä ylitettävä pysyvästi 0 °C.
Kevät Meteorologiassa kevät on aikaa, jolloin vuorokauden keskilämpötila on 0 °C:n ja 10 °C:n välillä.
Kesä Kesällä vuorokauden keskilämpötila ylittää pysyvästi 10 °C.
Syksy Syksyllä vuorokauden keskilämpötila on 0 °C:n ja 10 °C:n välillä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miten jotkut uskaltaa elää noin. Se on niin mukavaa, ettei joku pesukoneen hajoaminen tai auton huolto ole aivan maailmanloppu. Ja mihin ihmeeseen se raha menee? Pienet tulot vielä ymmärrän, mutta kun osalle ei jää pennin pyörylää isoistakaan tuloista.
Ystäväni on myös tällainen. Hyvä palkkainen yksin asuva ihminen. Ja kaikki mikä tulee, menee. Mitä yksinäinen ihminen ostaa, että kuukausi toisensa jälkeen kuun lopussa on jäljellä 0e.
Vaikka matkan tai kalliimman vaatteen tai luontaistuotteita tai käy parturissa jossain kalliimmassa hoidossa. Kalliimpaa ruokaa. Ravintolassa ja joskus taksi. Tai kalliimpi auto tai asunto.
Kyllähän rahat saa nopeastikin menemään.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö tuosta tehdä itselleen ongelma? Olen ollut henkisesti onnellisimmillani ja mieli rauhallisin kun minulla oli hyvin vähän ja ahdistunein kun shoppailin krääsää kotini täyteen ja etsin sille paikkaa. Niin kauan kun omasi ja lastesi terveyden hoidat kunnolla ja jokaisella on ne perustarpeet mitä tarvitsee niin ihan ok tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne talo, mökki, auto, vene , rahat pankissa häviää jos se 'tilanne' tulee päälle... mikä tilanne ????
ja mihin tarvit sossua kun itsellä on rahaa pankissa.
PA olevat toki saa sossurahansa, mutta mitä elämää se sillä kitkutus on, ethän voi mistään itse päättää, mitä hankit , milloin ja millaista. Käytät sitä mitä saat armosta ja se ei laatua takaa mihinkään.
Sain sosiaalitukea toistakymmentä vuotta ja kun vihdoin sain velat hoidettua niin päätin, että kerjäläiseksi en enää ala. Tilillä pitää olla sen verran rahaa, että saan muuttaa silloin kun haluan, ostaa sen kodinkoneen minkä haluan eikä tarvitse hermot piukalla odotella mikä hakemus menee milloinkin läpi vai meneekö.
Mun sisko on tällainen. On ollut lasten kanssa kotona monta vuotta eikä aikomustakaan mennä töihin. Miehellään kova todella hyvä palkka. Mutta säästäminen on ahneutta eikä niitä rahoja hautaan saa. Siksi pistävät miehen kanssa kaiken sileäksi mitä tulee. Kolmella lapsella on viimeisen päälle merkkivaattteet, on kalliit autot, iso asunto, käyvät monta kertaa vuodessa Dubaissa. Mutta säästössä ei ole mitään. Luottokortit laulaa.
Naureskelee aina minulle, kun pistetään iso osa tuloista säästöön ja suunnitellaan mihin rahamme käytämme ja mihin sijoitamme. Olemme kuulemma vain ahneita, kun haluamme istua rahakasan päällä kuin Roope Ankat. Meillä on lapselle omat säästöt ja sijoitukset. Mutta tässä on myös se puoli, että jos meiltä hajoaa jotain tai esim. koira tarvitsee eläinlääkäriä, maksamme sen puskurista eikä tarvitse miettiä maksusuunnitelmia.
En sitten tiedä kumpi on ahneempaa. Säästää, jotta pärjää yllättävissäkin tilanteissa joutumatta pulaan. Vai ostaa kaikki mahdollinen materia, jolla voi korostaa, että perheestä löytyy pätäkkää.
Me eletään noin, keskituloisia, kaksi lasta. Ei varsinaisesti säästetä (paitsi jos tulossa remppaa tms oikeasti isompaa menoa). Kodinkone jos hajoaa, uusi ostetaan jomman kumman seuraavana tilipäivänä (kuun puoliväli ja kuun loppu).
Maksellaan asuntolainaa, autolyhennystä, ei nyt varsinaisesti törsätä mutta kaupassa ei paljon mieti mitä ruokaa, tai lapsille vaatteita - ostetaan mitkä halutaan, yleensä. No eihän silleen säästöön jää, mutta miksi säästäisi. Molemmilla on turvatut ok-palkkaiset työt ja rahaa kilahtaa tilille kahden viikon välein.
Rahaa menee myös ison pihan laittoon, (piharakennuksia, pihakoneita) ja lemmikkeihin, ne nyt on tavallaan turhia. Emme matkustele juurikaan, viimeeksi ennen koronaa.
Vierailija kirjoitti:
No itse ainakin säästän ihan siitä ilosta, että ei tarvitse olla sossun kanssa tekemisissä. Mieheni jäi Koronan alussa työttömäksi ja silloin oli työttömyyskorvausten maksut jumissa, koska uusia työttömiä oli niin paljon. Enpä tiedä millä oltaisiin pärjätty, ellei meillä olisi ollut säästöjä.
Kyllä ihmisillä pitää olla joku omakin vastuu itsestään. Eikä vaan vastoinkäymisten tullen levitellä käsiään ja lampsia sossun luukulle.
Ihmettelen, ap. tyyppisten, mistä ihmeestä he saavat tietoonsa ihmisten raha-asiat ja miten he rahansa käyttävät?
Yleensä harvoin edes ystäville kerrotaan tarkasti raha-asioita, vaan heitetään ilmaan toteamus, tilin olevan "tyhjä", niin kuin itse teen, jos ystävän kanssa shoppailemassa osuu joku tavara, jonka tekisi mieli ostaa.
Käytännössä se kuitenkin tarkoittaa, että minulla on kolme pankkitiliä ja se käyttötili on "tyhjä", mutta sen lisäksi on säästötili, josta voin aina siirtää rahaa käyttötille ja sen lisäksi vielä sijoitustili.
En tiedä yhtään ihmistä, jolla olisi käytössä vain yksi tili, vaan niitä on useampi ja vielä useammassa pankissa. Jopa nuorilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko on tällainen. On ollut lasten kanssa kotona monta vuotta eikä aikomustakaan mennä töihin. Miehellään kova todella hyvä palkka. Mutta säästäminen on ahneutta eikä niitä rahoja hautaan saa. Siksi pistävät miehen kanssa kaiken sileäksi mitä tulee. Kolmella lapsella on viimeisen päälle merkkivaattteet, on kalliit autot, iso asunto, käyvät monta kertaa vuodessa Dubaissa. Mutta säästössä ei ole mitään. Luottokortit laulaa.
Naureskelee aina minulle, kun pistetään iso osa tuloista säästöön ja suunnitellaan mihin rahamme käytämme ja mihin sijoitamme. Olemme kuulemma vain ahneita, kun haluamme istua rahakasan päällä kuin Roope Ankat. Meillä on lapselle omat säästöt ja sijoitukset. Mutta tässä on myös se puoli, että jos meiltä hajoaa jotain tai esim. koira tarvitsee eläinlääkäriä, maksamme sen puskurista eikä tarvitse miettiä maksusuunnitelmia.
En sitten tiedä kumpi on ahneempaa. Säästää, jotta pärjää yllättävissäkin tilanteissa joutumatta pulaan. Vai ostaa kaikki mahdollinen materia, jolla voi korostaa, että perheestä löytyy pätäkkää.
Ihanko oikeasti tiedät siskosi perheen ostotottumukset ja pankkitilien saldot noin tarkkaan ja seuraat niitä. Miten asia voi edes kiinnostaa noin paljon ja tuhlaat aikaasi, vatvomalla siskosi perheen asioita.
Minua ei kiinnosta edes mieheni rahan käyttö tai mihin käyttää rahansa, enkä edes tiedä mikä tilanne, vaan ainoastaan kunhan tulee hänen osuutensa kerran kuukaudessa meidän perheen käyttötilille, jolla maksetaan kulut.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun lapsenne on aikuisia ja teidän lapsella on sijoitukset turvana ja heidän lapsillaan on uusimmat Hilfigerit päällä niin mitähän muksut miettii? Teidän lapsi voi istua sen rahakasan päällä ja ostaa mitä tahansa ja sijoittaa ja toinen voi koittaa myydä niitä rättejään kirpputorilla että saisi muutaan euron.
Kannettu vesi ei kaivossa pysy.