Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osalla ihmisistä rahat loppuvat ja tili on tyhjä riippumatta kuinka paljon palkkaa tai tukia saa. Kaikki ei säästä tuleviin menoihin tai seuraavaan tilipäivään

Vierailija
12.08.2022 |

Moni köyhä säästää elää suunnitellen. Moni hyvinkin tarkkaan ja tinkii hurjankin paljon.

Osalla ihmisistä raha menee, saa sitä kuinka paljon tahansa palkan tai tukien muodossa. Vaikka palkkaa tai tukia lisäisi, aina on ihmisiä joille se ei riitä.

Vaikka tiedossa on että tulevaisuudessa tulossa laskuja ja kodinkone tarvitsee uusia tai aiemminkin ollut tiukkaa, saatetaan silloin kun rahaa on niin ostaa vaikka kalliita ravintolisiä tai ottaa uusi tatuointi tai ostaa festariliput tai matka tai jotain kallista.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä jatkuvaa säästämistä, johonkin kodinkoneeseen tai kännykkään, kun toimivan pesukoneen saa 299€, älykännykän satasella jne.

Eikö tärkeämpää, säästämisen sijaan ole nauttia elämästä ja ostaa niitä, mistä tykkää, kun elämä voi päättyä vaikka huomenna tai niin kuin Ukrainassa, ihmisten säästöt haihtuivat taivaan tuuliin ja jäi vain nyssykkä käteen ja lähdettiin sotaa pakoon.

Ja miksi säästämistä tyrkytetään kaikille, samaan tapaan kuin uskontoa tai poliittista suuntautumista ja sitä pidetään ainoana ja oikeana, eikä mitään muuta sallita. Eikä erilaisuutta hyväksytä.

Vierailija
62/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä monen tonnin kodinkoneita te tarvitsette kun niihin pitää jatkuvasti olla säästämässä?

Tarvitsin uuden pyykinpesukoneen, ostin sellaisen vaikka ei ollut säästöjä.

Tein myös kaksi ulkomaan matkaa kesällä vaikka ei ollut säästöjä.

Ehkä teidän säästäjien kannattaisi tarkastella omaa rahankäyttöänne?

No, meillä on ainakin ostettu kaikki kodinkoneet silloin, kun ostimme tämän asunnon. Muutama vuosi sitten meillä hajosi tiskikone, pyykinpesukone ja jääkaappi kuuden viikon sisään. Oli se aika iso pommi kerralla. Viime keväänä miehen ja lapsen puhelimet hajosivat yhtä aikaa. Yksittäisinä mitkään hajoamiset eivät kauheasti paina, mutta ryppäinä tullessaan alkaa olla puskurista jo apua.

Minkä hintaisella reissulla olit ilman säästöjä?

Jos teillä kaikilla on aivan pakko olla kädessä jotkut useiden satasten puhelimet niin kyllä silloin kannattaa sitä omaa rahankäyttöä tarkastella.

Nämä säästäjät taitaa olla tosi materialistisia, pitää olla sitä kallista ja matkatkin suurta luksusta kun ei sinne ilman säästöjä pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini on juuri tällainen ihminen, ettei väliä tuleeko tilille 500 euroa vai 5000 euroa, ne ovat parin päivän kuluttua tiessään. Juoksee ravintoloissa, ostaa kalliita viinejä ja tilailee turhaa tavaraa, loppukuusta sitten lainailee rahaa minulta tai muilta tutuiltaan että saa ostettua edes makaronia.

Onko kaverillasi kenties kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Vierailija
64/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä jatkuvaa säästämistä, johonkin kodinkoneeseen tai kännykkään, kun toimivan pesukoneen saa 299€, älykännykän satasella jne.

Eikö tärkeämpää, säästämisen sijaan ole nauttia elämästä ja ostaa niitä, mistä tykkää, kun elämä voi päättyä vaikka huomenna tai niin kuin Ukrainassa, ihmisten säästöt haihtuivat taivaan tuuliin ja jäi vain nyssykkä käteen ja lähdettiin sotaa pakoon.

Ja miksi säästämistä tyrkytetään kaikille, samaan tapaan kuin uskontoa tai poliittista suuntautumista ja sitä pidetään ainoana ja oikeana, eikä mitään muuta sallita. Eikä erilaisuutta hyväksytä.

Ei tarvitse säästää, mutta rahansa pitää osata käyttää niin, että ne riittävät. Vähintään siihen asti, kun uutta tulee.

Vierailija
65/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku miettii että miten on selvillä niin kyllähän osa aika avoimesti lainaa rahaa, puhuu siitä että se on loppu, kertoo kuinka kävi ostamassa sitä ja tätä. Vaikka ei haluaisi tietää niin se on esillä.

Joskus naapurissani asuin nainen, joka oli paljon pätkätöissä ja työttömänä ja jatkuvasti valitti rahapulaa, lainasi kympin kaksi, mummot kantoivat ruokaa, annettiin vanhoja vaatteita, kännyköitä jne. ja tätä kesti vuosia, rahat olivat aina loppu.

Kunnes joku naapuri oli tutustunut naapurin lapsuuden ystävään ja paljastui, naapurilla olevan hulpeat kesämökit, metsäpalstat ja useampi sijoitusasunto ja kun kysyttiin häneltä omistussuhteita, niin kertoi antavansa ne tyttärelleen perinnöksi ja siksi eli köyhyydessä.

Ja vastaavia paljastuu jatkuvasti perunkirjoitustilsisuudessa, jotka työkseen niitä tekevät.

Vierailija
66/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan 2 400 e nettopalkastani kolmanneksen säästöön ihan siksi, että työt ovat tällä alalla pätkissä eikä koskaan voi tietää, onko töitä seuraavan määräaikaisuuden loputtua. Nukun yöni paremmin, kun tiedän, että voin maksaa asuntolainaa ja muutenkin elää hyvää elämää, vaikka tämän työn päätyttyä en heti saisi seuraavaa. Keväällä teetin remonttia kotona ja pihalla, ja oli kiva kun pystyin maksamaan laskun säästötililtä heti. Luottokortteja on vielä hätävarana useampia ja luottorajaa niissä n. 15 000 e mutta niitä en ole onnekseni tarvinnut.

En silti koe pihisteleväni tai nuukailevani. Syön hyvää ruokaa enkä osta halvinta. Harrastan, matkustelen, käyn keikoilla, tapaan ystäviä, ostan uusia vaatteita tarpeen mukaan, hankin taidetta jne. 

Vierailija
67/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä monen tonnin kodinkoneita te tarvitsette kun niihin pitää jatkuvasti olla säästämässä?

Tarvitsin uuden pyykinpesukoneen, ostin sellaisen vaikka ei ollut säästöjä.

Tein myös kaksi ulkomaan matkaa kesällä vaikka ei ollut säästöjä.

Ehkä teidän säästäjien kannattaisi tarkastella omaa rahankäyttöänne?

Usein kaikki koneet hajoaa samaan aikaan, koska ne on ostettu samaan aikaan kun talo on rakennettu.

Kattoremonttia, putkiremonttia, jne. varten pitää säästää, koska isot remontit maksavat yleensä 10000 euroa kappaleelta.

Omakotiasujan kannattaa varautua korjauksiin maksamalla itselleen vastikkeen tapausta uudessa talossa vaikka 1 e per neliö ja vanhemmassa 2-3 e per neliö. Osan säästöstä voi laittaa vaikka rahastoihin.

Vierailija
68/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei sanottu onko oikein vai väärin vaan että näin on. Ihmisten tapa käyttää rahaa on erilaisia eikä pidä olettaa että joku käyttäisi rahat samalla tavalla kuin itse.

Vierailija
69/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tuo ökysisko jotenkin varautuu miehensä työkyvyn menetykseen tai leskeytymiseen. Perhe-eläkettä voi tulla lapsille, mutta leskeneläke tuleeko enää? Jos mies sairastaa pari vuotta, pitää ehkä myydä auto/vaihtaa halvempaan? Hyvä, jos lasten merkkivaatteet mahtuu päällee edelleen! Auton osarit miten maksetaan? Entä okt-lainan lyhennykset?

Mun isä kuoli, kun olin alle kouluikäinen.

Vierailija
70/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomessa kannata säästää. Jos tulee niinsanotusti tilanne päälle et saa sossusta penniäkään jos säästöjä. rahansa tärvänneet sitten saavat laskunsa maksattaa muiden piikkiin, aivan sama mihin ne on rahat polttanut ja vaikka sitä olisi ollut moninkertaisesti tähän säästäjään verrattuna.

Tavallaan ei reilua että säästämällä ei välttämättä saa yhtä paljoa kuin tuhlaamalla.

No elämä ei ole reilua.

Vierailija
71/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastuttaa tämä yksioikoinen ajattelu, että säästäminen ja elämästä nauttiminen sulkisivat toisensa pois tai että säästäminen on merkki saituudesta. Jokaisen tilanne ja suhde rahaan on tietenkin erilainen, mutta on mahdollista sekä säästää että elää tässä hetkessä.

Vierailija
72/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko on tällainen. On ollut lasten kanssa kotona monta vuotta eikä aikomustakaan mennä töihin. Miehellään kova todella hyvä palkka. Mutta säästäminen on ahneutta eikä niitä rahoja hautaan saa. Siksi pistävät miehen kanssa kaiken sileäksi mitä tulee. Kolmella lapsella on viimeisen päälle merkkivaattteet, on kalliit autot, iso asunto, käyvät monta kertaa vuodessa Dubaissa. Mutta säästössä ei ole mitään. Luottokortit laulaa.

Naureskelee aina minulle, kun pistetään iso osa tuloista säästöön ja suunnitellaan mihin rahamme käytämme ja mihin sijoitamme. Olemme kuulemma vain ahneita, kun haluamme istua rahakasan päällä kuin Roope Ankat. Meillä on lapselle omat säästöt ja sijoitukset. Mutta tässä on myös se puoli, että jos meiltä hajoaa jotain tai esim. koira tarvitsee eläinlääkäriä, maksamme sen puskurista eikä tarvitse miettiä maksusuunnitelmia.

En sitten tiedä kumpi on ahneempaa. Säästää, jotta pärjää yllättävissäkin tilanteissa joutumatta pulaan. Vai ostaa kaikki mahdollinen materia, jolla voi korostaa, että perheestä löytyy pätäkkää.

Ihanko oikeasti tiedät siskosi perheen ostotottumukset ja pankkitilien saldot noin tarkkaan ja seuraat niitä. Miten asia voi edes kiinnostaa noin paljon ja tuhlaat aikaasi, vatvomalla siskosi perheen asioita.

Minua ei kiinnosta edes mieheni rahan käyttö tai mihin käyttää rahansa, enkä edes tiedä mikä tilanne, vaan ainoastaan kunhan tulee hänen osuutensa kerran kuukaudessa meidän perheen käyttötilille, jolla maksetaan kulut.

Kyllähän ne päällepäin näkyy. Kun on iso ökytalo, Audi ja Tesla pihassa ja koko porukalla merkkivaatteet päällä. Siskon mies tekee samaa duunia kuin oma mieheni, joten palkka on suurinpiirtein tiedossa. Kummallakaan heistä ei ole perintöjä. Ei tässä mikään Sherlock tarvitse olla. Varsinkaan, kun koskaan ei voida kuun lopussa mennä minnekään tai tehdä mitään, kun odotellaan taas siskonmiehen palkkapäivää, että serkukset voi viedä Hoploppiin.

Jospa he ökytalosta, Audista, Teslasta ja merkkivaatteista kokevan enemmän iloa ja mielihyvää elämässä, kuin jos vastaava summa makaisi pankkitilillä ja elää kituuttaisivat.

Ihmisillä nyt sattuu olemaan erilaisia elämänarvoja ja päämääriä. Ja kuka on sanomaan, mikä on parempi toista.

Minusta jokaisella on jo perusoikeus elää omanlaista elämäänsä ja tehdä monia valintoja, se kuuluu demokratiaan ja ihmisoikeuksiin, jos sen maksaa itse, eikä käy veronmaksajien kukkarolla. Ja noilla varallisuudella ei käydä.

En ole koskaan tykännyt muiden holhoamista, enkä siitä, kuinka ihmisiä yritetään käännyttää, kuin kiihkouskovaiset ja ateistit omiin arvoihin ja miten muiden pitäisi ja kuuluisi elää, jokaisella on kuitenkin oma elämä elettävä ja jokainen saa elää omalla tavallaan, ellei se vaaranna muita.

Tämä! Tässä tulee myös esiin hyvin itsensä nostaminen jalustalle, kuten tässäkin ketjussa moni mamma tuo heti pölkylle omat ystävänsä, työtoverinsa tai sukulaisensa, jotka eivät vaan osaa käyttää rahaa samalla tavalla kuin MINÄ osaan. Ällöttävä luonteenpiirre.

Vierailija
73/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse säästää, mutta rahansa pitää osata käyttää niin, että ne riittävät. Vähintään siihen asti, kun uutta tulee.

Ei kait se muille kuulu pätkän vertaa, miten joku omat rahansa käyttää?!

Vierailija
74/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummastuttaa tämä yksioikoinen ajattelu, että säästäminen ja elämästä nauttiminen sulkisivat toisensa pois tai että säästäminen on merkki saituudesta. Jokaisen tilanne ja suhde rahaan on tietenkin erilainen, mutta on mahdollista sekä säästää että elää tässä hetkessä.

Totta. Säästäminen voi mahdollistaa sen että tarpeen tullen voi ostaa juuri sen mikä eniten vastaa omia tarpeita eikä halvinta mahdollista. Tai saada juuri sen elämyksen kuin haluaa tai ostaa asunnon sieltä mistä haluaa.

Vierailija
75/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei sanottu onko oikein vai väärin vaan että näin on. Ihmisten tapa käyttää rahaa on erilaisia eikä pidä olettaa että joku käyttäisi rahat samalla tavalla kuin itse.

Eikö säästämis-keskustelua voisi käydä, ilman toisia haukkumatta ja syyllistämättä, miten muut ovat huonoja, kun eivät säästä samalla tavalla kuin minä. Onko taustalla pelko, vai mistä kertoo?

Vaikka minulla ei ole mitään säästämistä vastaan, päinvastoin, mutta on huvittavaa, tämä sädekehän päänsä päälle sovittavat, muita haukkumalla ja syyllistäminen, kun muut eivät elä ja tee juuri samalla tavalla kuin minä.

Jokainen kun elää omaa elämäänsä ja tuskin siihen muiden mielipiteet vaikuttavat.

Vierailija
76/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla ei jää palkasta yhtään säästöön: mitä te ostatte?

Mulla ei ole kaksinen palkka (netto 1900) enkä jaksa nuukailla. On kolme lasta, omistusasunto, auto ja poltankin vielä. Silti säästöön ja joka kk pari sataa.

Olen kyllä luonnostaan aika vähään tyytyvä. Ei ripsiä, kampaamoja tms juttuja mitä monella on. Mutta ei kai nekään koko palkkaa imaise kellään🤔

Vierailija
77/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ihan normipalkalla on jo mahdollista elää miten haluaa ja silti saada rahaa säästöön. Enemmän mua hämmentää ne, jotka pistää kaiken haisemaan ja ne jotka on varakkaita mutta silti haluaa kituuttaa.

Vierailija
78/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä mieluummin ostan hyvän, laadukkaan, ohjelmiltaan monipuolisen ja minulle mieleisen pyykkikoneen vaikka se maksaisi tonnin kuin halvan, joka pesee ja linkoaa huonosti ja joka kestää muutaman vuoden.

Jos pankkijärjestelmä romahtaisi kokonaan, niin olisihan se harmi. Jos kuolisin huomenna, niin minulta jäisi lapsille perintöä. Jos en kuole vaan jään kitumaan, saan rahalla helpotettua oloani. En vaan halua ostaa samaa neuletakkia kolmea eri väriä koska en osaa päättää, mikä niistä on mieleisin kuten yksi tuttuni tekee, minulle riittää yksi.

Vierailija
79/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni on isot tulot, hän huolehtii säästämisestä meidän kummankin sijoitus- ja puskuritileille. Minä saan tuhlata omat pienet tuloni viimeistä senttiä myöten jos haluan.

Entä jos teille tulee ero? Saatko puolet? Entä kuka säästää sinulle eron jälkeen?

Vierailija
80/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähän tällainen. Toki olen saanut muutaman tonnin säästettyä niukunnaukin, mutta nyt on säästäminen tyssännyt aika pahasti, en edes tiedä että mihin rahani hassaan, koska en esim. käy ravintoloissa tai pikaruokapaikoissa kovin usein syömässä, en ostele uusia tavaroita, en matkustele jne. Hämmästyttävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä