Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osalla ihmisistä rahat loppuvat ja tili on tyhjä riippumatta kuinka paljon palkkaa tai tukia saa. Kaikki ei säästä tuleviin menoihin tai seuraavaan tilipäivään

Vierailija
12.08.2022 |

Moni köyhä säästää elää suunnitellen. Moni hyvinkin tarkkaan ja tinkii hurjankin paljon.

Osalla ihmisistä raha menee, saa sitä kuinka paljon tahansa palkan tai tukien muodossa. Vaikka palkkaa tai tukia lisäisi, aina on ihmisiä joille se ei riitä.

Vaikka tiedossa on että tulevaisuudessa tulossa laskuja ja kodinkone tarvitsee uusia tai aiemminkin ollut tiukkaa, saatetaan silloin kun rahaa on niin ostaa vaikka kalliita ravintolisiä tai ottaa uusi tatuointi tai ostaa festariliput tai matka tai jotain kallista.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään tutkimukset eivät kuitenkaan tue aloitusta ja ap. väitteitä, kun pankit ovat julkisesti ilmoittaneet asiakkaiden makuuttavan ennätysmäärän rahojaan pankkitilillä, jopa huolestuttavan paljon. Ja yli pankkisuojan yli.

Vierailija
42/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, ap. tyyppisten, mistä ihmeestä he saavat tietoonsa ihmisten raha-asiat ja miten he rahansa käyttävät?

Yleensä harvoin edes ystäville kerrotaan tarkasti raha-asioita, vaan heitetään ilmaan toteamus, tilin olevan "tyhjä", niin kuin itse teen, jos ystävän kanssa shoppailemassa osuu joku tavara, jonka tekisi mieli ostaa.

Käytännössä se kuitenkin tarkoittaa, että minulla on kolme pankkitiliä ja se käyttötili on "tyhjä", mutta sen lisäksi on säästötili, josta voin aina siirtää rahaa käyttötille ja sen lisäksi vielä sijoitustili.

En tiedä yhtään ihmistä, jolla olisi käytössä vain yksi tili, vaan niitä on useampi ja vielä useammassa pankissa. Jopa nuorilla.

Itselläni on kyllä vain yksi tili yhdessä pankissa ja raha-asiat kunnossa. Mutta eräs työkaverinin on hyvin avoin raha-asioistaan ihan oma-aloitteisesti ja kun hänellä on tili tyhjä se on tyhjä. Lainailee rahaa muilta kun tulee yllättäviä menoja (auton korjausta, kodinkoneiden vaihtoa ym isompaa). Kun tulee uusi tili, maksaa velkoja pois ja loput rahat hummaa johonkin. Lähinnä kai vaatteisiin, kosmetiikkaan ja kaikenlaiseen hilpetööriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkään tutkimukset eivät kuitenkaan tue aloitusta ja ap. väitteitä, kun pankit ovat julkisesti ilmoittaneet asiakkaiden makuuttavan ennätysmäärän rahojaan pankkitilillä, jopa huolestuttavan paljon. Ja yli pankkisuojan yli.

Vuonna 2021 oli 108 miljardia. 

Vierailija
44/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko on tällainen. On ollut lasten kanssa kotona monta vuotta eikä aikomustakaan mennä töihin. Miehellään kova todella hyvä palkka. Mutta säästäminen on ahneutta eikä niitä rahoja hautaan saa. Siksi pistävät miehen kanssa kaiken sileäksi mitä tulee. Kolmella lapsella on viimeisen päälle merkkivaattteet, on kalliit autot, iso asunto, käyvät monta kertaa vuodessa Dubaissa. Mutta säästössä ei ole mitään. Luottokortit laulaa.

Naureskelee aina minulle, kun pistetään iso osa tuloista säästöön ja suunnitellaan mihin rahamme käytämme ja mihin sijoitamme. Olemme kuulemma vain ahneita, kun haluamme istua rahakasan päällä kuin Roope Ankat. Meillä on lapselle omat säästöt ja sijoitukset. Mutta tässä on myös se puoli, että jos meiltä hajoaa jotain tai esim. koira tarvitsee eläinlääkäriä, maksamme sen puskurista eikä tarvitse miettiä maksusuunnitelmia.

En sitten tiedä kumpi on ahneempaa. Säästää, jotta pärjää yllättävissäkin tilanteissa joutumatta pulaan. Vai ostaa kaikki mahdollinen materia, jolla voi korostaa, että perheestä löytyy pätäkkää.

Ihanko oikeasti tiedät siskosi perheen ostotottumukset ja pankkitilien saldot noin tarkkaan ja seuraat niitä. Miten asia voi edes kiinnostaa noin paljon ja tuhlaat aikaasi, vatvomalla siskosi perheen asioita.

Minua ei kiinnosta edes mieheni rahan käyttö tai mihin käyttää rahansa, enkä edes tiedä mikä tilanne, vaan ainoastaan kunhan tulee hänen osuutensa kerran kuukaudessa meidän perheen käyttötilille, jolla maksetaan kulut.

Kyllähän ne päällepäin näkyy. Kun on iso ökytalo, Audi ja Tesla pihassa ja koko porukalla merkkivaatteet päällä. Siskon mies tekee samaa duunia kuin oma mieheni, joten palkka on suurinpiirtein tiedossa. Kummallakaan heistä ei ole perintöjä. Ei tässä mikään Sherlock tarvitse olla. Varsinkaan, kun koskaan ei voida kuun lopussa mennä minnekään tai tehdä mitään, kun odotellaan taas siskonmiehen palkkapäivää, että serkukset voi viedä Hoploppiin.

Vierailija
45/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko on tällainen. On ollut lasten kanssa kotona monta vuotta eikä aikomustakaan mennä töihin. Miehellään kova todella hyvä palkka. Mutta säästäminen on ahneutta eikä niitä rahoja hautaan saa. Siksi pistävät miehen kanssa kaiken sileäksi mitä tulee. Kolmella lapsella on viimeisen päälle merkkivaattteet, on kalliit autot, iso asunto, käyvät monta kertaa vuodessa Dubaissa. Mutta säästössä ei ole mitään. Luottokortit laulaa.

Naureskelee aina minulle, kun pistetään iso osa tuloista säästöön ja suunnitellaan mihin rahamme käytämme ja mihin sijoitamme. Olemme kuulemma vain ahneita, kun haluamme istua rahakasan päällä kuin Roope Ankat. Meillä on lapselle omat säästöt ja sijoitukset. Mutta tässä on myös se puoli, että jos meiltä hajoaa jotain tai esim. koira tarvitsee eläinlääkäriä, maksamme sen puskurista eikä tarvitse miettiä maksusuunnitelmia.

En sitten tiedä kumpi on ahneempaa. Säästää, jotta pärjää yllättävissäkin tilanteissa joutumatta pulaan. Vai ostaa kaikki mahdollinen materia, jolla voi korostaa, että perheestä löytyy pätäkkää.

Ihanko oikeasti tiedät siskosi perheen ostotottumukset ja pankkitilien saldot noin tarkkaan ja seuraat niitä. Miten asia voi edes kiinnostaa noin paljon ja tuhlaat aikaasi, vatvomalla siskosi perheen asioita.

Minua ei kiinnosta edes mieheni rahan käyttö tai mihin käyttää rahansa, enkä edes tiedä mikä tilanne, vaan ainoastaan kunhan tulee hänen osuutensa kerran kuukaudessa meidän perheen käyttötilille, jolla maksetaan kulut.

Tällaiset kyselijät taitaa olla jotenkin yksinkertaisia. Jos tuntee melko läheisesti perheen, niin kyllähän ne kulutustottumukset ja muut on selvillä. Ja jotkut puhuvat raha-asioistaan avoimemmin kuin muut.

Vierailija
46/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku miettii että miten on selvillä niin kyllähän osa aika avoimesti lainaa rahaa, puhuu siitä että se on loppu, kertoo kuinka kävi ostamassa sitä ja tätä. Vaikka ei haluaisi tietää niin se on esillä.

Vierailija
47/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomessa kannata säästää. Jos tulee niinsanotusti tilanne päälle et saa sossusta penniäkään jos säästöjä. rahansa tärvänneet sitten saavat laskunsa maksattaa muiden piikkiin, aivan sama mihin ne on rahat polttanut ja vaikka sitä olisi ollut moninkertaisesti tähän säästäjään verrattuna.

Mihin ne talo, mökki, auto, vene , rahat pankissa häviää jos se 'tilanne' tulee päälle... mikä tilanne ????

ja mihin tarvit sossua kun itsellä on rahaa pankissa. 

PA olevat toki saa sossurahansa, mutta mitä elämää se sillä kitkutus on, ethän voi mistään itse päättää, mitä hankit , milloin ja millaista. Käytät sitä mitä saat armosta ja se ei laatua takaa mihinkään.

Jatkan vielä, että ikinä en ole tietentahtoen 'säästänyt', vaan asiahan hoituu itsestään, kun ei käytä kaikkea mitä tilille tulee. Muutoin voi elää ja kuluttaa ihan normaalisti ilman mitään erityistä pihistelyä. Toki rahaa meneekin välillä jon/jos jotain remppaa vaikka tekee, mutta eipä tarvi lainaa siihen

Auton voi vaihtaa ilman osareita, ym.

Kun määrätty raja tulee tilille täyteen, niin se kummasti rauhoittaa, ei tarvi houlta kantaa siitä kuuluisasta pesukoneen hajoamisesta tms.

Vierailija
48/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne päällepäin näkyy. Kun on iso ökytalo, Audi ja Tesla pihassa ja koko porukalla merkkivaatteet päällä. Siskon mies tekee samaa duunia kuin oma mieheni, joten palkka on suurinpiirtein tiedossa. Kummallakaan heistä ei ole perintöjä. Ei tässä mikään Sherlock tarvitse olla. Varsinkaan, kun koskaan ei voida kuun lopussa mennä minnekään tai tehdä mitään, kun odotellaan taas siskonmiehen palkkapäivää, että serkukset voi viedä Hoploppiin.

Jospa he ökytalosta, Audista, Teslasta ja merkkivaatteista kokevan enemmän iloa ja mielihyvää elämässä, kuin jos vastaava summa makaisi pankkitilillä ja elää kituuttaisivat.

Ihmisillä nyt sattuu olemaan erilaisia elämänarvoja ja päämääriä. Ja kuka on sanomaan, mikä on parempi toista.

Minusta jokaisella on jo perusoikeus elää omanlaista elämäänsä ja tehdä monia valintoja, se kuuluu demokratiaan ja ihmisoikeuksiin, jos sen maksaa itse, eikä käy veronmaksajien kukkarolla. Ja noilla varallisuudella ei käydä.

En ole koskaan tykännyt muiden holhoamista, enkä siitä, kuinka ihmisiä yritetään käännyttää, kuin kiihkouskovaiset ja ateistit omiin arvoihin ja miten muiden pitäisi ja kuuluisi elää, jokaisella on kuitenkin oma elämä elettävä ja jokainen saa elää omalla tavallaan, ellei se vaaranna muita.

Vierailija
49/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset kyselijät taitaa olla jotenkin yksinkertaisia. Jos tuntee melko läheisesti perheen, niin kyllähän ne kulutustottumukset ja muut on selvillä. Ja jotkut puhuvat raha-asioistaan avoimemmin kuin muut.

Mutta mitä se muille kuuluu, miten muut elävät ja ostavat?

Eikä yksikään meistä ole vastuussa toisen ökytalosta tai kenenkään merkki vaatteista tai kulutustottumuksista, jokainen on juridisesti vastuussa omista ratkaisuistaan.

Mistä hirveä hinku ja halu puuttua toisen ihmisten elämään ja muuttaa se itsensä kaltaiseksi?

Vierailija
50/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa he ökytalosta, Audista, Teslasta ja merkkivaatteista kokevan enemmän iloa ja mielihyvää elämässä, kuin jos vastaava summa makaisi pankkitilillä ja elää kituuttaisivat.

Ihmisillä nyt sattuu olemaan erilaisia elämänarvoja ja päämääriä. Ja kuka on sanomaan, mikä on parempi toista.

Minusta jokaisella on jo perusoikeus elää omanlaista elämäänsä ja tehdä monia valintoja, se kuuluu demokratiaan ja ihmisoikeuksiin, jos sen maksaa itse, eikä käy veronmaksajien kukkarolla. Ja noilla varallisuudella ei käydä.

En ole koskaan tykännyt muiden holhoamista, enkä siitä, kuinka ihmisiä yritetään käännyttää, kuin kiihkouskovaiset ja ateistit omiin arvoihin ja miten muiden pitäisi ja kuuluisi elää, jokaisella on kuitenkin oma elämä elettävä ja jokainen saa elää omalla tavallaan, ellei se vaaranna muita.

Ei se mitään kituuttamista automaattisesti tarkoita, jos ei tuhlaa kaikkea mitä käsiinsä saa.

Alkuperäisen kirjoittajan tekstistä sitä paitsi saa sellasen kuvan, että sisko arvostelee heitä, ei toisin päin.

Vierailija
51/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä se muille kuuluu, miten muut elävät ja ostavat?

Eikä yksikään meistä ole vastuussa toisen ökytalosta tai kenenkään merkki vaatteista tai kulutustottumuksista, jokainen on juridisesti vastuussa omista ratkaisuistaan.

Mistä hirveä hinku ja halu puuttua toisen ihmisten elämään ja muuttaa se itsensä kaltaiseksi?

Ai, että kun kertoo aloituksen mukaisen esimerkin, niin on heti hirveä hinku muuttaa toiset kaltaisekseen? Tai sitten se on vain keskustelua aiheesta, josta on tehty avaus.

Vierailija
52/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä monen tonnin kodinkoneita te tarvitsette kun niihin pitää jatkuvasti olla säästämässä?

Tarvitsin uuden pyykinpesukoneen, ostin sellaisen vaikka ei ollut säästöjä.

Tein myös kaksi ulkomaan matkaa kesällä vaikka ei ollut säästöjä.

Ehkä teidän säästäjien kannattaisi tarkastella omaa rahankäyttöänne?

Vierailija
53/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jonkinasteinen kultainen keskitie olisi paras mutta vaikea löytää. Itse olen enemmän sieltä nuukasta suunnasta tai ainakin koen niin, ettei mikään tulo& sijoistussäästätaso ole riittävästi. Tällä hetkelllä taloudellisesti vakaa tilanne mutta. Tässä 50+ iässä työpaikka kun menee, niin töitä ei enää saa - ei vaikka joka paikassa huudetaan työvoimapulaa- Ja vanhustrenhoito on siinä jamassa että pakko varautua siihen että oman elämän ehtoopuolellakin hoitoa saa vain omalla rahalla ja nykyrahassa 3000€/kk pitää löytyä

On sijoituksia, on säästöjä - en kauheasti näe eroa näissä- ja 2 kiinteistöäkin mutta jos Putin hyökkää, yhdessä yössä kaikki voi olla arvotonta. Ja sen takia välillä iskee ajatus että pitäisikö elämästä silti nauttia tässä ja nyt vähän enemmän eikä vaan hillota aina vaan isompaa osaa kk-tuloista piiloon?

Vierailija
54/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas säästän. Olen sinkkuäiti ja tililläni on useita kymmeniä tuhansia ja rahastoissa lisää. Koti velaton, auton omistan, mökkiä en halua. Matkustan, mutta arjessa olen supernuuka. En henno ostaa esim valmisruokaa vaikka tekee mieli ja pääsisin helpolla. Vertaan aina hintoja. Tingin. Teen isot hankinnat vasta kun on kunnon tarjous. Esim puutarhakalusteet nyt syksyllä ym.

Ei tämäkään tervettä ole mutta en osaa höllentää. Pitäisi löytää kultainen keskitie.

Minulla ei ole edes säästökohdetta. Olen vaan niin nuuka.

Minusta on hienoa että ihmiset kuluttavat. Eihän tämä talous muuten pyörisi jos kaikki olisivat kuin mie...

Vihasin lapsuudenperheessäni ikuista kitkuttamista ja rahattomuutta. Sen päätin jo lapsena, että ruokakaupasta ostan ihan mitä haluan hintoja katsomatta. Näin teen ja tuo on esim puolisolleni ongelma. Minulla on hyvä palkka ja säästöjä eli ei jouduta ruokaostosten takia ongelmiin.

Vierailija
55/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä löytyy ainakin yksi PA.

Jäin keväällä eläkkeelle ja nyt minulla on aikaa käydä konserteissa ja nauttia musiikkielämyksiä.

Alkukuusta kävin konertissa, johon meni yli puolet eläkkeestä ja nyt olen PA ja elän kaurapuurolla.

Mutta edelleen sanon, kyllä kannatti, sillä se lisäsi mielihyvää ja onnea ja jaksan taas pitkälle, toisin kuin olisin pitänyt rahojani tilillä.

Täällä eletään vain kerran ja silloin on nautittava ja tunnettava elämän iloa. Muuten elämä ei ole elämisen arvoista.

Vierailija
56/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä monen tonnin kodinkoneita te tarvitsette kun niihin pitää jatkuvasti olla säästämässä?

No, meillä on ainakin ostettu kaikki kodinkoneet silloin, kun ostimme tämän asunnon. Muutama vuosi sitten meillä hajosi tiskikone, pyykinpesukone ja jääkaappi kuuden viikon sisään. Oli se aika iso pommi kerralla. Viime keväänä miehen ja lapsen puhelimet hajosivat yhtä aikaa. Yksittäisinä mitkään hajoamiset eivät kauheasti paina, mutta ryppäinä tullessaan alkaa olla puskurista jo apua.

Minkä hintaisella reissulla olit ilman säästöjä?

Vierailija
57/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi erityisesti säästää? Olen laittanut sukanvarteen saamani pienehkön ennakkoperinnön (noin 30 000) ja asuntolaina lyhenee mukavaa tahtia loppuen jo ensi vuonna. Elämä on tässä ja nyt. Mielummin eletään teinien kanssa mukavasti. Syödään ulkona, matkustellaan, ei lasketa pennosia jne. Ensi vuonna esikoinen muuttaa pois ja meille jää tonni enemmän käyttövaroja asuntolainan loputtua. Ehkä sitten alan säästää siitä ainakin osan. Tosin on muutamia matkahaaveita, jotka haluaisin toteuttaa, kun rahaa on paremmin käyttää. En ymmärrä sellaista kidutuselämää, jossa pitää joka penni säästää. Mihin sitä säästetään? Vanhuudenturvaksi? Kertokaapa se vanha, joka raskii isolla vaivalla säästettyjä rahojaan käyttää. Ei kukaan. Entistä pihimmäksi vaan ihmiset tulee vanhemmiten. Perintöä toki haluan jättää, mutta sitä jäänee luonnostaan jo jonkin verran ilman hirveää nuukailua ja kaipa mä varakkaat ja sairaalloisen nuukat vanhempani perin. Voin laittaa ne rahat vaikka tarvittaessa lapsille eteenpäin. Palkkani ja miehen palkka on tarkoitettu kuitenkin siihen, että elämme mukavasti ja saamme asioita, joita ei saisi, jos ei käytäisi töissä. En ymmärrä, mikä motivaatio olisi raahata vaativaan työhön aamulla luut, jos elämä olisi silti ihan sama kuin lojuttaisiin kotona. Sitku-elämä ei motivoi.

Vierailija
58/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34) Toiset osaavat noudattaa tätä Jeesuksen ohjetta paremmin kuin toiset.

Tuossa raamatun kohdassa ei käsketä tuhlaamaan rahaa vaan asiayhteyden perusteella huomaat, ettei energiaa kannata tuhlata murehtimiseen. Jos ihminen koko ajan murehtii ja stressaa, hän menettää toimintakykyään.

Vierailija
59/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein kaikki koneet hajoaa samaan aikaan, koska ne on ostettu samaan aikaan kun talo on rakennettu.

Kattoremonttia, putkiremonttia, jne. varten pitää säästää, koska isot remontit maksavat yleensä 10000 euroa kappaleelta.

Vierailija
60/109 |
13.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sinkku ja ihan hyvä palkka 5500e / kk brutto. En säästä ollenkaan, laitan kaikki haisemaan mitä tienaan. Nautin elämästä näin. Ja mitä sitten jos täytyy hankkia joku uusi kodinkone tms? Luottokortilla vaan. 

En oikein ymmärrä mitä varten säästäisin. Ei ole mitään sellaisia haaveita joiden toteutus vaatisi säästämistä tyyliin mökki, vene, uusi asunto. Lapsettomana ei perinnön kerryttäminenkään huvita. Ennen eläkeikää todennäköisesti perin omat vanhempani, jonka jälkeen rahasta ei ole pulaa.

Jos säästäisit niin voisit lopettaa työt milloin vain pomo muuttuu hankalaksi ym. Silloin ei olisi taloudellista pakkoa tehdä töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan