IS: Koulu kadotti ekaluokkalaisen ekana koulupäivänä
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000008998496.html?utm_medium=promobox&utm…
Olipas raflaava otsikko. Jutun tarkemmin lukemalla selviää, että lapsen koulupäivä oli jo päättynyt ja hän oli iltapäiväkerhon sijaan karannut kotiinsa. Äiti tiesi koko ajan missä lapsi on, mutta oli silti keskyttänyt työpäivänsä ja "joutuu olemaan loppuviikon pois töistä", jotta pääsi aukomaan rehtorille päätään.
Ekaluokkalaiset osaavat kulkea koulumatkat yksin ja osaavat olla koulun jälkeenkin yksin kotona, niin mikähän tämä ongelma nyt taas on. Ei koululla ole velvollisuutta taluttaa lasta kädestä pitäen iltapäiväkerhoon. Meidän koululla ei edes ole kerhoa, lapset saavat siirtyä omin neuvoin 2 km päähän toisen koulun kerhoon jos haluavat.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ekaluokkalainen ei mennyt ip kerhoon?
Opettaja sanonut että nyt voittekin lähteä kotiin.
Mun kuopuksen ekan luokan opettaja oli päästänyt lapset ennen aikojaan ja käskenyt mennä kotiin.
Meille on 15 kilsaa, vaarallisia isojen katujen/teiden ylityksiä.
Omani oli onneksi niin fiksu, että soitti, että ei kai hän nyt lähde täältä kotiin, vaikka käskettiin.
Tässä tapauksessa näin ei käynyt.
Lapsen koulu päättyi kello 12. Myöhemmin äiti sai kuulla, että lapsi oli lähtenyt sieltä kello 12.05. IS
Sinä siis tiedät että lapsne opettaja ei käskenyt lapsia lähtemään kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kuopuksen ekan luokan opettaja oli päästänyt lapset ennen aikojaan ja käskenyt mennä kotiin.
Omani oli onneksi niin fiksu, että soitti, että ei kai hän nyt lähde täältä kotiin, vaikka käskettiin.
Lapsen koulu päättyi kello 12. Myöhemmin äiti sai kuulla, että lapsi oli lähtenyt sieltä kello 12.05. IS
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Sinä siis tiedät että lapsen opettaja ei käskenyt lapsia lähtemään kotiin?
Kaikkinensa ihan älytön juttu. Ehkä älyttömin että ihan sama oppivatko lukemaan kuhan ovat turvassa? Mitä ihmettä :D unohtuiko äiti ettei lapsi ole enää päiväkodissa? Ja loppuviikko piti ottaa vapaaksi??! Mitä??
Meillä lapsi lähti myös ekana päivänä kotiin, vaikka piti mennä iltikseen. Iltiksestä soitettiin minulle että xxxx ei näy, tuleeko tänään iltikseen?
Menin tottakai paniikkiin, koska emme asu koulun vieressä, matka oli vaarallinen, lapsella ei ollut puhelinta eikä kotiavainta. Miehen kanssa lähdettiin sitten kesken työpäivän etsimään lasta, joka löytyi lopulta naapurin luota leikkimästä. Ihan itku tuli molemmille kun lopulta löytyi, lapsi oli itekin säikähtänyt.
Nuo ekaluokkalaiset on vielä tosi pieniä, asiat on niille uusia ja niille voi myös tulla ihan hassuja ajatuksia. Kaikilla koulumatka ei ole turvallinen.
En mitenkään suuttunut koululle tms. Inhimillisiä erehdyksiä sattuu kaikille, aikuisille ja lapsille. Mutta tänä vuonna samassa koulussa ekaluokkalaiset haettiin eka viikko nimilistan kera suoraan koululuokasta, nyt meinaan meillä kuopus aloitti koulunsa :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi lähti myös ekana päivänä kotiin, vaikka piti mennä iltikseen. Iltiksestä soitettiin minulle että xxxx ei näy, tuleeko tänään iltikseen?
Menin tottakai paniikkiin, koska emme asu koulun vieressä, matka oli vaarallinen, lapsella ei ollut puhelinta eikä kotiavainta. Miehen kanssa lähdettiin sitten kesken työpäivän etsimään lasta, joka löytyi lopulta naapurin luota leikkimästä. Ihan itku tuli molemmille kun lopulta löytyi, lapsi oli itekin säikähtänyt.
Nuo ekaluokkalaiset on vielä tosi pieniä, asiat on niille uusia ja niille voi myös tulla ihan hassuja ajatuksia. Kaikilla koulumatka ei ole turvallinen.
En mitenkään suuttunut koululle tms. Inhimillisiä erehdyksiä sattuu kaikille, aikuisille ja lapsille. Mutta tänä vuonna samassa koulussa ekaluokkalaiset haettiin eka viikko nimilistan kera suoraan koululuokasta, nyt meinaan meillä kuopus aloitti koulunsa :)
Itse ole ajoittanut kesälomani tai ainakin osan siitä ekaluokkalaisteni koulun alkuun. Siinä ajassa ehtii opetella, miten se kulku kodin, ip-kerhon ym. välillä käytännössä toimii.
Kotoa käsin on myös helpompi lähteä lasta etsimään, kun työpaikalta matkojen päästä.
Kaikilla tähän ei tietenkään ole mahdollisuuksia, mutta itselläni onneksi ymmärtävä ja joustava pomo.
äiti sai loistavan syyn saikkuun, tästä seuraa varmaan ptsd niin ainakin syyskuun voi vielä olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex naapuri tiesi, että lapsen pitäisi olla eskarissa mutta onkin nyt 12.10 menossa koulun jälkeen kotiinsa. Hyvät on tiedotuskanavat.
Lapsiperheissä oppii tuntemaan myös ne kaverien systeemit ja aikataulut.
Tuskin ensimmäisenä koulupäivänä on tiedossa naapurin lapsen lukujärjestys.
Miksei olisi? Onhan se kerrottu sille ekaluokkalaisellekin monta päivää aikaisemmin.
Meidän lapsilla ainakin on ollut aina ensimmäinen viikko keveä lasku ja mitään lukujärjestystä ei ole ollut, koulussa ovat viedessä ilmoittaneet monelta pääsee. Sen jälkeen on ilmoiteltu muutaman päivän ajat eteenpäin.
Kuinka avuttomia nykyajan lapset ovat? Lapseni ovat aloittaneet koulun 2003,2005,2007 Helsingissä. Kaikki ovat osanneet mennä koulusta iltapäivähoitoon tai kotiin jos niin sovittu. Myös vanhin, joka on erityislapsi. Me nimittäin harjoittelimme kulkemista koulun alkua edeltävinä päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ole ajoittanut kesälomani tai ainakin osan siitä ekaluokkalaisteni koulun alkuun. Siinä ajassa ehtii opetella, miten se kulku kodin, ip-kerhon ym. välillä käytännössä toimii.
Kotoa käsin on myös helpompi lähteä lasta etsimään, kun työpaikalta matkojen päästä.Kaikilla tähän ei tietenkään ole mahdollisuuksia, mutta itselläni onneksi ymmärtävä ja joustava pomo.
Juu ei ollut meillä mahdollisuutta moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka avuttomia nykyajan lapset ovat? Lapseni ovat aloittaneet koulun 2003,2005,2007 Helsingissä. Kaikki ovat osanneet mennä koulusta iltapäivähoitoon tai kotiin jos niin sovittu. Myös vanhin, joka on erityislapsi. Me nimittäin harjoittelimme kulkemista koulun alkua edeltävinä päivinä.
No osa on avuttomia tuossa iässä. Ei se sun pahennuksesta ja kauhistelusta ja omakehusta muuksi muutu. Meillä poika oli ihan pieni nassikka vielä koulun alkaessa, ne oli kovia aikoja ne ekat kouluvuodet ja hän päätyikin sit kertaamaan ekan. Tyttö taas olis voinu kulkea itse vaikka bussilla, koska oli selkeästi monessa asiassa kypsyneempi siinä iässä kuin veljensä.
Toisilla myös koulumatkat on sellaisia, ettei niitä ekaan kahteen vuoteen yksin kuljeta, vaan vanhempi vie ja hakee aamu/iltapäiväkerhosta.
Jos on luvattu, että iltapäiväkerhon ohjaajat hakevat ekaluokkalaiset niin kyllä tässä nyt on systeemi pettäynt pahoin. Pieni, äskettäin vasta eskarissa ollut lapsi harhailemassa yksin..
Mitenkähän sitä on tähän ikään (56v) tullut päästyäkään, kun kukaan ei tuonut eikä vienyt ala-asteen aikana? Ihan itse piti kouluun ja koulusta tallustaa, ja ajatella että ihan ilman kännyköitä osattiin olla. 😱 Johtuisikohan siitä, että vanhemmat olivat silloin täyspäisiä eivätkä hysteerikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän sitä on tähän ikään (56v) tullut päästyäkään, kun kukaan ei tuonut eikä vienyt ala-asteen aikana? Ihan itse piti kouluun ja koulusta tallustaa, ja ajatella että ihan ilman kännyköitä osattiin olla. 😱 Johtuisikohan siitä, että vanhemmat olivat silloin täyspäisiä eivätkä hysteerikkoja?
Kyllähän aika moni sun ikäluokasta vielä kuolikin. Onnettomuuksiin, laiminlyönteihin jne.
Ihmetyttää kyllä Iltasanomien toimittajien taso. Eikö siellä kukaan edes tarkista näitä juttuja, että mitä lehteen päästetään. Ihme sontaa julkaistaan, mitä kukanenkin hörhö keksii lehteen ilmoittaa. Vieläpä otsikko että "Koulu kadotti ekaluokkalaisen..."! Eihän se koulu sitä kadottanut, vaan itse lähti koulun jälkeen kotiinpäin, niinkuin sadat muutkin lapset siinä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Me kävimmekin pieniä turvallisia lähikouluja.
Meillä iltis ei ollut koululla ja lapsi meni sinne itse. Koti oli iltiksen vieressä korttelin päässä ja sai tulla kotiin kolmen jälkeen itse
Koulu on vastuussa oppilaistaan mutta ei koulu voi tehdä siinä vaiheessa mitään jos oppilas salaa lähtee jonnekin eikä kerro kellekään (eli siis käytännössä karkaa). Koulupihat eivät kuitenkaan ole mitään muureilla eristettyjä alueita joita vartijat vartioi ja jotka eivät päästä ketään sisään tai ulos ilman lupaa. Ilmeisesti sellaisia niiden pitäisi kuitenkin olla, mutta uutisen äiti olisi varmasti siitäkin ensimmäisten joukossa valittamassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun eskarilainen oikeasti jätettiin koulutaksista väärään paikkaan, kun eskaria oli ollut vajaa viikko. Kuskina oli sijainen, joka ei jostain syystä tiennyt, että kaksi lapsista olisi pitänyt viedä eskariin ja jätti kaikki koululle. En tiedä miksi kukaan lapsista ei sanonut mitään kuskille. Oma ei varmaan uskaltanut.
Ei käynyt silti mielessä ilmoittaa iltapäivälehteen. Nuo eskarilaiset olivat onneksi osanneet reitin koululle eikä matka ollut pitkä, joten olivat kävelleet itse. Oli myös ihan hyvä muistutus käydä oman lapsen kanssa läpi mitä tehdä, jos joskus päätyy väärään paikkaan taksista tai vaikka kouluretkeltä.
Hirveä haloo ja pahoittelu tuosta kyllä nousi eskarin ja taksiyhtiön toimesta.
Meidän kyläkoulussa taksi sekoilee säännöllisesti. Kerran jäi ykkösluokan lapsi lähes -30 asteen pakkaseen puoleksi tunniksi odottamaan. Soitti sitten onneksi äidilleen, palasi koululle jonne pääsi onneksi vielä sisään. On viety lapsia vääriin osoitteisiin yms. Eli kyllä näitä virheitä valitettavasti sattuu.
No tässäpä selitys joka ei itsellä käynyt edes mielessä! Voiko joki oikeasti kasvattaa niin avutonta uutta sukupolvea, ettei tiedottaisi itse lapselle että tämän tulee mennä ip-kerhoon koulusta! :D Vaan odottaa että aikuiset hoitavat. Kuulostaa oudolta.