Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Koulu kadotti ekaluokkalaisen ekana koulupäivänä

äiti oli järkyttynyt
12.08.2022 |

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000008998496.html?utm_medium=promobox&utm…

Olipas raflaava otsikko. Jutun tarkemmin lukemalla selviää, että lapsen koulupäivä oli jo päättynyt ja hän oli iltapäiväkerhon sijaan karannut kotiinsa. Äiti tiesi koko ajan missä lapsi on, mutta oli silti keskyttänyt työpäivänsä ja "joutuu olemaan loppuviikon pois töistä", jotta pääsi aukomaan rehtorille päätään.
Ekaluokkalaiset osaavat kulkea koulumatkat yksin ja osaavat olla koulun jälkeenkin yksin kotona, niin mikähän tämä ongelma nyt taas on. Ei koululla ole velvollisuutta taluttaa lasta kädestä pitäen iltapäiväkerhoon. Meidän koululla ei edes ole kerhoa, lapset saavat siirtyä omin neuvoin 2 km päähän toisen koulun kerhoon jos haluavat.

Kommentit (210)

Vierailija
1/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"joutuu olemaan loppuviikon pois töistä"

???

Vierailija
2/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu ja iltis on vastuussa lapsesta, jos lapsi on iltikseen ilmoitettu.

Eikä kaikissa paikoissa todellakaan ekaluokkalainen voi kulkea noita matkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue iltapaskojen juttuja mutta tässäkin lapselle aiheutuu tottakai hirveät traumat kun vanhempi itse tekee kärpäsestä härkäsen.

Vierailija
4/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme nainen, kun menee koululle esittämään, että lapsi on oikeasti hukassa. 

"Itse tiesin koko ajan, missä lapseni on, mutta koulu ei tiennyt..."

Koulupäivä oli jo päättynyt! Miksi koulun olisi pitänyt tietää missä lapsi on?

Monikin lapsi jää ilmoittamatta tulematta iltapäiväkerhoon, ei siinä ole mitään ihmeellistä. 

On lupa mennä kavereille, tai vanhemmat hakevat lapsensa koulusta,  eivätkä ilmoita kerhoon.

Ihme uhriutuja tämä nainen. 

Ja miksi tosiaan tarvii loppuviikon vapaata? Järkytykseltään kai? Varmaan oikeusjuttua pukkaa koululle tai jotain.

Vierailija
5/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä iltapäiväkerhon ohjaajat tulivat hakemaan sinne menevät ekaluokkalaiset suoraan luokasta. Ajattelin, että aika yliampuvaa, mutta näköjään joillekin perheille tarvittava toimi.

Vierailija
6/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina täytyy ottaa tälläisistä yhteyttä Iltap*skaan? Onko se 15 minuutin julkisuus oikeasti niin houkuttelevaa?

Vierailija
7/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, iltäpäiväkerho on vastuussa lapsesta, jos tämä sinne saapuu, mutta ei niitä lapsia yleensä haeta sinne erikseen. Tällä koululla oli tarkoitus tällainen palvelu järjestää ekaluokkalaisille, mutta se ei tänään toiminut, silti lapsen olisi pitänyt älytä itse kysyä opettajilta, että miten sinne mennään.

Vierailija
8/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aukonut mitään päätä. Koululla on vastuu, joten olis vedellyt suoraan turpaan rehtoria. Aivan oikein tehty!

Vierailija
9/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sisarukset katosivat päiväkodista ja löytyivät läheiseltä rakennustyömaalta.

Vierailija
10/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaukana se iltapäiväkerho oikein oli? Meillä lapset siirtyivät ihan ekasta päivästä alkaen ilttikseen vastapäiseen rakennukseen. Kävimme itse etukäteen katsomassa paikan lasten kanssa ja sovimme että sitten kun koulu loppuu, kävelevät sinne eikä tule kotiin.

Vierailija
11/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kaukana se iltapäiväkerho oikein oli? Meillä lapset siirtyivät ihan ekasta päivästä alkaen ilttikseen vastapäiseen rakennukseen. Kävimme itse etukäteen katsomassa paikan lasten kanssa ja sovimme että sitten kun koulu loppuu, kävelevät sinne eikä tule kotiin.

Yllättäen kuule se voi olla kauempana. Kaikki ei käy teidän koulua.

Vierailija
12/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se opastus ensimmäisinä päivinä tarvitaan.

Vierailija
13/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä taho tuotti ip kerhotoiminnan? Itse pidin viikon lomaa koulujen alkaessa ja hain lapsen koulusta ja vein kilometrin päässä olevaan ip kerhoon. Samalla harjoiteltiin reitti. Ei tuo kuulunut kouluun millään tasolla.

Vierailija
14/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi vähän samalla lailla paitsi toistepäin. Eli lapsen piti päästä klo 12 ja menin vastaan. Lasta ei löytynyt mistään eikä omistanut kännykkää silloin. Poikaa etsittiin kissojen ja koirien kanssa ympäri koulua ja alkoi jo hätä iskemään.

Lopulta lapsi löytyi koulun toisesta päästä iltapäiväkerhosta ja kello oli tässä vaiheessa jo 13. Hänen ei siis edes pitänyt mennä sinne, mutta oli vain lähtenyt muiden mukana jonossa sinne.

En kyllä soittanut asiasta lehtiin.

Vierailija
15/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme nainen, kun menee koululle esittämään, että lapsi on oikeasti hukassa. 

"Itse tiesin koko ajan, missä lapseni on, mutta koulu ei tiennyt..."

Koulupäivä oli jo päättynyt! Miksi koulun olisi pitänyt tietää missä lapsi on?

Monikin lapsi jää ilmoittamatta tulematta iltapäiväkerhoon, ei siinä ole mitään ihmeellistä. 

On lupa mennä kavereille, tai vanhemmat hakevat lapsensa koulusta,  eivätkä ilmoita kerhoon.

Ihme uhriutuja tämä nainen. 

Ja miksi tosiaan tarvii loppuviikon vapaata? Järkytykseltään kai? Varmaan oikeusjuttua pukkaa koululle tai jotain.

Varmaan suomalainen ,kun hakee vahingonkorvausta! Emoiji sopisi tähän mutta en tiedä mistä hakea hymyilevä aurinko.

Vierailija
16/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, iltäpäiväkerho on vastuussa lapsesta, jos tämä sinne saapuu, mutta ei niitä lapsia yleensä haeta sinne erikseen. Tällä koululla oli tarkoitus tällainen palvelu järjestää ekaluokkalaisille, mutta se ei tänään toiminut, silti lapsen olisi pitänyt älytä itse kysyä opettajilta, että miten sinne mennään.

Kyllä minulle jäi tuosta jutusta nyt se kuva, että ne muut lapset haettiin iltapäiväkerhon toimesta ihan kuten oli tarkoituskin, mutta tämä yksi oli vain lähtenyt jostain syystä kävelemään omaan lähipuistoonsa sen sijaan, että olisi odottanut sitä noutoa tai lähtenyt sen noutajan matkaan. Eli äiti ei ole saanut lapselleen viestittyniin, että olis mennyt perille ja lapsi totellut, että sitä iltapäiväkerhon hakijaa tulee odottaa ja lähteä hänen kanssaan kerhoon, vaan lapsi on syystä tai toisesta päättänyt lähteä yksin toisaalle. Mutta vika toki on äidin mielestä koululla, jonka tehtävähän ei siis ole äidin mukaan opettaa kaikille lapsille kouluaineita, vaan pitää hänen pilttinsä turvassa päivän ajan.

Vierailija
17/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin kävi oma lapsenikin iltapäiväkerhon ihan saman katon alla, missä oli koulussa, mutta silti tiedän, ettei joka paikassa ole näin. Varsinkin, jos ip on jossain muualla kuin koululla, ja ip-ohjaajat tulevat hakemaan lapset koululta, pitäisi huolehtia, että kaikki tulevat mukaan. Tosin se ei varmaan ole enää koulun velvollisuus, jos koulu ei iltapäiväkerhoa järjestä. Sen pitäisi kyllä olla iltapäiväkerhon järjestäjän vastuulla.

Vierailija
18/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ton äidin kommenteista paistaa se, että millainen ihminen on kyseessä.

"Koulussa sanottiin vain, että tällaista ei saisi tapahtua. Näin turvallisissa käsissä yhteiskunta on: ei kannata sairastua, mutta ei kannata myöskään laittaa lasta kouluun."

Se, että hänen kakaransa karkaa koulun jälkeen omille teilleen, ei ainakaan mun mielestäni kyllä oo mikään heijastus siihen miten turvaton yhteiskunta meillä on. Ja miten sairastuminen nyt tähän liittyy? 

"– Koululla on vain yksi tehtävä: pitää lapset turvassa. Minua ei edes haittaa, oppivatko he lukemaan, kunhan vain pysyvät turvassa."

Ei, vaan koululla on monta tehtävää. Kertoo kyllä ihmisestä todella paljon jos hänelle on yhdentekevää oppiiko lapsi lukemaan, kunhan vaan siellä on joku häntä pitelemässä kädestä 247. 

Vierailija
19/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se opastus ensimmäisinä päivinä tarvitaan.

Ja se oli järjestetty. Jostain syystä tämän yhden äidin lapsi ei vain sitä opastajaa seurannut sinne kerhoon, koska ei joko muistanut, että niin piti toimia tai oli vain sitä mieltä, että mieluummin tekee jotain muuta. Oli kummin tahansa, vika ei ole koulun.

Vierailija
20/210 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi iltapäivätoiminnan tarjoaja ei ollut toimittanut koululle osallistujien luetteloa? Miksi kerhoon saattajat eivät olleet listoineen luokan ovella jo ennen kuin oppilaat pääsivät ulos? Nämähän ovat ihan perusjuttuja koulun alkaessa.