Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhepäivähoito vs päiväkoti?

24.10.2006 |

Kertokaahan viisaammat kokemuksianne, että mitkä ovat mielestänne perhepäivähoidon ja päiväkotihoidon plussat ja miinukset varsinkin sellaisen 1-1,5-vuotiaan lapsen kannalta, joka aloittaa hoidon?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalalta kuulostavat nuo joidenkin kokemukset perhepäivähoitajista! Onkohan tässä jotain alueellisia eroja, kun täälläpäin tuntuvat nuo hoitajat olevan voittopuoleisesti ihania. Tiedän ja tunnen kymmenkunta perhepäivähoitajaa ja näistä yksi on sellainen, jolle en ehkä lastani laittaisi (on juuri sellainen leipiintynyt lähes kuuskymppinen tätsky).

Jos on perhepäivähoidosta kiinnostunut, kannattaa kysellä hoitajista. Voi esim. selvittää, ketä hoitajlla on ollut aiemmin hoidossa ja soittaa vanhemmille. Yksi hyvä merkki on myös se, että hoitajalla on samat lapset pitkään. Esim. tyttäremme hoitajalla samat lapset ovat yleensä ollet esikouluikään asti. Naapurimme 12-vuotias on myös aikanaan ollut tällä samalla tädillä ja naapurit kehuivat tädin maasta taivaaseen.

Haluan silti edelleen korostaa, että älkää hyvät ihmiset olko liian sinisilmäisiä minkään hoitomuodon suhteen. Ei se päiväkotikaan mikään taivas ole! Asioista kannattaa kysellä ja päiväkodin toimintaa tarkkailla. Tunnen paljon päiväkodeissa työskenteleviä/työskennelleitä ja päiväkodeissakin on välillä tosi leipiintynyttä ja väsynyttä henkilökuntaa. Lisäksi tuo alimiehitys on sellainen ongelma, johon meidän vanhempien pitäisi puuttua, vaikka noloahan se on alkaa valittamaan. Kyseesä on kuitenkin meidän elämämme rakkaimmat ihmiset. Tyttäremmekin päiväkodissa on ollut välillä yksi ihminen ulkona parinkymmenen kanssa, kun olen tyttären kotiin hakenut. Harmittaa, kun en sanonut mitään. Ensi kerralla sanon. Ehkä pitäisi itseasiassa soittaa kapungin päivähoidosta vastaavalle henkilölle, koska päättäjäthän ne viime kädessä ovat päiväkodit näin ahtaalle ajaneet.

Summa summarum. Minkä tahansa hoitomuodon valitseekin, on siinä aina hyviä ja huonoja puolia. Perheen pitää omien arvostusten mukaan sitten valita itselleen sopivin. Pidetään kuitenkin silmät auki ja valitetaan hoidon laadusta, jos valittamista on. Joskus tuntuu, että meitä äitejä painaa syyllisyys lapsen hoitoon viemisestä ja sitten, kun hoitopaikassa onkin vikaa, vioilta suljetaan silmät. On helpompaa olla töissä ja ajatella, että kyllä meidän kullannupulla on hyvä hoitopaikka, kuin ajatella, että 3 hoitajaa ja 24 lasta ei välttämättä ole kovin hyvä yhtälö....

Vierailija
22/28 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuit alimiehityksestä lapsesi päiväkodissa sekä siitä, miten joskus on ollut 20 lasta ulkona ja vain yksi aikuinen. Sanoisin, että tuo alimiehitys on kyllä aivan " normaali" ongelma. Jos yksi sairastuu, ei sijaista saa mistään. Ensinnäkään, on kielto monesti palkata ketään, jos on vain muutaman päivän sairasloma. Ja jos jostain syystä saisikin palkata sijaisen, sellaista on usein äärimmäise vaikea saada.

Sitten ulkoiluun... Tuskin ulkoilevat kovin usein tuolla tavalla, että yksi aikuinen jää 20 lapsen kanssa. Omassa pk:ssa tuollainen tilanne on vastassa silloin, kun lapset ovat jo ulkona ja toinen ulos tuleva aikuinen vielä pukemassa itselleen ulkovaatteita. Tai toinen ulkonaoleva aikuinen onkin mennyt vessaan (meillekin tulee joskus veskihätä kesken ulkoilun :) ). Ymmärrän halusi puuttua asiaan, mutta mieti _kenelle_ siitä sanot. Päiväkodin henkikökunta ei useinkaan mahda mitään alimiehitykselle. On aivan turhaa ja aika ärsyttävää alkaa valittamaan henkilökunnalle siitä, että ei ole sijaista ryhmässä - kyllä me sen tiedämme ja toivoisimme sitä sijaista paikalle vanhempiakin enemmän! Ei ole helppoa työskennellä suuren lapsiryhmän kanssa.

Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan. Halutessasi voit tarkistaa pk:n johtajalta, millainen sijaiskäytäntö päiväkodissa on. Ja jos/kun sijaisia ei ole, ota yhteys suoraan päivähoidon ohjaajaan, hän jos joku pystyy asiaan vaikuttamaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika meni hoitoon yksityiselle pph:lle ollessaan 9kk, ja siellä noudatettiin minun antamaa päivärytmiä jopa vaunuissa nukuttamiseen ja pulloruokintaan asti. Olin erittäin tyytyväinen.

kun poika oli 1v2kk, muutimme toiselle paikkakunnalle, hoitopaikka vaihtui. Kaikki on sujunut aivan mahtavasti, hoitaja on ammattitaitoinen ja pitää lapsista kovasti. Lapsista sen huomaa: jäävät hoitoon mielellään ja kotiin ei haluaisi lähteä millään... =)

Varahoitajan valintaan olen myös saanut itse vaikuttaa. Tosiasia on, että kaikki hoitajat eivät ole yhtä hyviä, minkäs teet kun erilaisia ollaan jokainen.

Omakohtaista kokemusta päiväkodista ei ole muuta kuin kahden päivän ajalta, mutta hyvinhän tuo poika sielläkin pärjäsi... Täällä palstalla saa vain kuulla niin paljon huonoja puolia niistä, että minä ainakin pidän ipanan pph:lla.

Vierailija
24/28 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi meillä päin (runsaslapsinen asuinalue Helsingissä) tuota pph-mahdollisuutta ei käytännössä ole. Sitten käy tutustumassa lähellä oleviin päiväkoteihin. Itse tein niin, että kävin meidän ykkössijalle asettamassa päiväkodissa sisällä tutustumassa ja olin myös joskus lapsen kanssa samaan aikaan siinä leikkipuistossa, jossa lähi-pk:n lapset ulkoilivat.

Meillä on päiväkodista vain hyviä kokemuksia, tosin kyseessä on pieni sellainen, kodinomaisissa tiloissa ja henkilökunnan vaihtuvuus on vähäistä.

Miinuksena voin sanoa vain, että poika on aika usein flunssassa. Tosin viime vuonna kotihoidossakin oli sama tilanne - on siis myös flunssakausi...

Vierailija
25/28 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ryhmäperhepäivähoito? Meidän perheessämme ollaan oltu tosi tyytyväisiä.

Vierailija
26/28 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiäitien virkistyspäivillä (kuukauden kesätöissä). Meidän paikka ei ollut mieluinen, muista ryhmäperhepäivähoitopaikoista ei kokemuksia. Tiedähäntä onko se plussaa vai miinusta että 0-5 vuotiaat samassa ryhmässä. Välillä isommat leikki vauvojen kanssa ja välillä ne taas veivät riehumisillaan kaiken huomion. Aika paljon lapsia oli yhdessä. Huonekalut ja lelut tms. tosi vanhoja. Ja vaikka mitä pyysi niin ei mennyt hoitajille perille. Esim. ei ilman hattua kesäkuumalla ulos, pitäkää sukkikset jalassa koska polvet verillä kun laps mönki maassa ja ties missä. Mutta olihan se kodinomaisempi.

Vierailija
27/28 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jäi mietityttämään tuo kun perhepäivähoitajia moititaan monissa ketjuissa motivaation puutteesta. Täytyy sanoa, että tuskin on päiväkodissakaan motivaatio hoitajilla kovin korkealla, jos kaiken aikaa joutuu tekemään työtä alimiehityksellä, työkaverit vaihtuu päivittäin, sijaiset ei tietenkään tunne talon tapoja saati lapsia jne.

Tyttäreni aloitti päiväkodissa ollessaan 1v1kk ( se on asia josta kannan syyllisyyttä lopun ikääni ). Paikan saanti Helsingissä oli kiven alla. Meitä tarvitsijoita oli niin paljon, että alle 3 vuotiaille kyhättiin ryhmä kasaan vaikka puuttui tilat ja hoitajat. No, lopputulos oli sen mukainen. Ryhmälle laitettiin tilat jo muutenkin suureen päiväkotiin, hoitajat olivat ammattitaidottomia ( vaikkakin koulutettuja ) tai heitä ei ollut! Olin itse todistamassa tilannetta, jossa arviolta 5 - 6 alle 3 vuotiasta lasta oli vailla hoitajaa ( oli erihuoneessa vaihtamassa vaatteita ). Siinä ihmettelivät käytävällä ja yksi lapsi tönäisi toisen päin penkkiä. Seurauksena varta vuotava haava huulessa. Minulla oli itkevä lapseni sylissä ja hätiin en kerennyt. Yhtenä päivänä kotimatkalla tyttö ei oikein millään pysynyt rattaissa, vääntelehti ja oli tuskainen. Kotona syy selvisi, vaippa oli kiini pyllyssä. Kakka oli kuivunut vaippaan ja liimautunut lapsen ihoon. Lapsella vesirakkulat pepussa. Ei istunut muutamaan päivään, pesut yhtä tuskaa.

Nyt olemme muuttaneet toiselle alueelle ja hoidan kotona lapsiani, onneksi! Saan päivittäin seurata kolmea perhepäivähoitajaa, jotka asuvat samassa talonyhtiössä. Toivottavasti lapseni saavat tulevaisuudessa paikan joltain heistä.

Vierailija
28/28 |
27.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma poikani aloitti tasan 1-vuotiaana syyskuussa ryhmiksessä jossa on 12 lasta ja 3 hoitajaa,päivähoitaja,lähihoitaja ja perhepäivähoitaja.aivan ihana paikka näin pienelle.olen itse päiväkodissa töissä enkä edes harkinnut perhepäivähoitoon viemistä vaan ainoa vaihtoehto meillä oli ryhmis.