Te joilla 1. lapsen tulo sektiolla johti myös toisen lapsen sektioon, mikä oli syynä?
Olen ymmärtänyt, että sektio usein johtaa siihen, että toinenkin lapsi sektoidaan. Miksi näin on? Onko syynä se, että raskaudet on peräjälkeen ja haava ei ole ehtinyt arpeutua?
Kiinnostaa suuresti koska sain ajan esikon sektioon ja tulevaisuuskin jo mietityttää.
Kommentit (6)
lääkäriltä noista mahdollisista seuraavista synnytyksistä. Lääkäri sanoi, että eteisenistukan riski kasvaa jonkin verran sektoiduilla äideillä. Istukka voi ilmeisesti kiinnittyä siihen leikkausarven kohtaan herkästi. Muita syitä lääkäri ei kertonut.
ja toisesta tehtiin sektiopäätös, koska lantioni todettiin ahtaaksi.
Mutta vasta kolmannen peräkkäisen sektion kohdalla se sektio on pakollinen, koska leikkaushaavat heikentää kohdun supistuskestävyyttä ja kohtu voisi synnytyksessä revetä ja synnyttäjä kuolla.
Eli tämän kolmannen kohdalla, jos nyt tärppää, tehdään automaattisesti sektio.
yritettiin kyllä ensin synnytystä, mutta mulla kävi kakkosen kanssa samalla tavalla kuin esikoisenkin, eli kohdunsuu ei avaudu kunnolla.
Kolmas sit jo leikattiinkin automaattisesti
ja kaksi seur. alateitse, joten ei tule sektiopäätöstä yhden jälkeen. Synnytystapa-arvio tehdään toisen raskauden lopulla. Mulla ensimmäinen synnytys pysähtyi 5cm:iin ja sitten tehtiin sektio, joten ei ollut mitään syytä miksei toista olisi lähdetty alateitse kokeilemaan.
Synnytys piti käynnistää, mutta mitään ei tapahtunut, ei siis kertakaikkiaan mitään, kohdunsuu ei edes pehmennyt, mutta tulin ihan valtavan huonovointiseksi ja ilmeiesesti tilanteen stressin takia raskausmyrkytys paheni niin ärhäkäksi, että päädyttiin kiirelliseen sektioon. Olin tosi huonossa kunnossa varmaan viikon sektion jälkeen. Toisen kanssa tehtiin päätös jo loppuraskaudesta, että jos raskausmyrkytys taas ilmaantuu, yritetään käynnistystä yhden kerran, siis yhdellä geelitablettisatsilla, ja jos ei taaskaan mitään tapahdu kohdunsuulla, niin tehdään vähän suunnitellumpi sektio, ettei tilanne mene samaan kuin viimeksi. Ja näin sitten tapahtuikin.
Toinen lapsi synnytetään normaalisti mikäli ei ole mitään syytä leikata, esim. perätila tms.
Kahden sektion jälkeen kohtu ei välttämättä kestä enää synnytyspolttoja ja siksi kolmas leikataan.