Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisitko sinä, että lapsesi ryhtyy hoitamaan sinua vanhana?

Vierailija
30.07.2025 |

Kun olet vanha ja mahdollisesti sairaskin, haluaisitko, että lapsesi alkaisi pitämään huolta sinusta? Ja jos sinulla on sekä tyttöjä ja poikia, oletatko, että tyttö/tytöt kyllä hoitavat? Vai aiotko mennä vanhainkotiin, kun sen aika tulee?

Kiinnostaa kuulla muiden ajatuksia aiheesta.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko eläväni niin pitkään

Vierailija
2/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustan niitä nyt kun ovat aikuisia. Miten hitossa ne minua voisi auttaa kun ei kykene itseäänkään auttamaan. Aion kuolla viinapäissäni hankeen kun sen aika tulee. En ala rasitteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mä olen suunnitellut, että hankkisi asunnon jostain senioritalosta sitten, kun aika on sopiva. Eli sellainen, missä alkuun voi asua ihan normaalisti kuten missä tahansa asunnossa ja sitten siihen tarvittaessa saisi lisäpalveluita kun vointi sitä vaatii. Ja että voisi käydä halutessaan syömässä ruokalassa tms. 

Vierailija
4/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua. Tyttärelläni on oma perheensä josta huolehtia, enkä halua häntä sitoa vanhuksen hoitoon. Oletan saavani jotain kunnallista kotihoitoa, kun eihän vanhainkoteihin nykyään edes pääse.

Vierailija
5/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin pysymään terveenä mutta mistä sitä tietää. Toinen lapsi on sairas itsekin. Työkykyinen kyllä mutta ei fyysinen työ onnistu. Meillä jäisi yhdelle lapselle kuusi hoidettavaa yksinään kun on perheettömiä enoja ja sisarus eri puolilla Suomea. Toivon että voin ostaa palveluja kotiin. Asunto on jo nyt esteetön ja tästä.pääsee hyvin lounaalle kaupungille ja kauppaan. Suvussa ei ole muistiairautta joten uskon pärjääväni aika pitkään omillani. Miehen tilanne sama. Ollaan lähellä eläkeikää ja melko terveitä. 

Vierailija
6/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kuten monissa muissa maissa se on normi

Vierailija
7/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkodit on lopetettu jo 20 vuotta sitten, joten sinne en haaveile meneväni, niin dementoitunut en vielä ole. Lapset eivät tule huolehtimaan minusta. Huolehdin itsestäni niin kauan kun jaksan ja sitten hakeudun hoivakotiin. Todennäköisesti kaadun suorilta jaloista kuten vanhempani enkä ennätä hoivakotiin asti. Mitään kroonisia sairauksia ei vielä ole, ehkä niitä tulee sitten lähempänä 90 vuotta.

Vierailija
8/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sopinut lasteni kanssa, että vievät minut Hollantiin eutanasialle, sitten kun en osaa enää kellotaulua piirtää.

Vierailija
9/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Mä olen suunnitellut, että hankkisi asunnon jostain senioritalosta sitten, kun aika on sopiva. Eli sellainen, missä alkuun voi asua ihan normaalisti kuten missä tahansa asunnossa ja sitten siihen tarvittaessa saisi lisäpalveluita kun vointi sitä vaatii. Ja että voisi käydä halutessaan syömässä ruokalassa tms. 

Jos dementoidut, et löydä sitä ruokalaa, etkä ulkoa takaisin siihen asuntoonkaan. Yhä nuoremmat dementoituu ja elää jopa 20 vuotta tietämättä, ketä tai missä ovat. Siinä on jälkipolville haastetta.

Vierailija
10/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes teoriassa ei.

Lapsia ei pidä tehdä omiksi ilmaisiksi kotiorjiksi/hoitajiksi. Sellaisen vaatiminen on itsekkyyttä.

Jokaisen pitää itse säästää omaan hoivaan. Vastuuta ei voi ulkoistaa muille.

Vierailija
11/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhainkotiin vain mennä. 

Vierailija
12/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sopinut lasteni kanssa, että vievät minut Hollantiin eutanasialle, sitten kun en osaa enää kellotaulua piirtää.

Pahoin pelkään, ettet tarvi vaivata lapsiasi viemään Hollantiin asti. Sote pian hoitaa asian priorisoinnin kautta. Nythän jo kovasti tehdään asennemuokkausta eutanasian puolesta. Saksassahan aikoinaan sitä kohdistettiin tarpeettomaan väestöön ja vähän muihinkin.

Vierailija
13/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoin pelkään, ettet tarvi vaivata lapsiasi viemään Hollantiin asti. Sote pian hoitaa asian priorisoinnin kautta. Nythän jo kovasti tehdään asennemuokkausta eutanasian puolesta. Saksassahan aikoinaan sitä kohdistettiin tarpeettomaan väestöön ja vähän muihinkin.

Sehän olisi hyvä että Suomessa lait muuttuu ja eutanasia sallitaan. Parempi niin kuin että ihmiset joutuu kärsiä kivuissa jne.

Vierailija
14/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Edes teoriassa ei.

Lapsia ei pidä tehdä omiksi ilmaisiksi kotiorjiksi/hoitajiksi. Sellaisen vaatiminen on itsekkyyttä.

Jokaisen pitää itse säästää omaan hoivaan. Vastuuta ei voi ulkoistaa muille.'

Samaa mieltä.

Olen miettinyt nämä asiat

jo valmiiksi. Ennen seniori-ikää

ja vanhuutta

tämä keski-ikäinen toteuttaa

oman torpan oston ja remontoinnin.

Hyvää huomenta. 

Vierailija
15/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne saattaa ilmetä aikaisemmin kuin kuvitteletkaan. Isäni piirsi kopion kotona olevasta kellosta, ei päässyt läpi kellotaulunpiirtokokeesta, koska kotona olevan kellon kellotaulu ei vastannut sitä kuvaa, joka mallivastauksessa oli.

Vierailija
16/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi yrittäää asiansa ajaa sillä lailla ettei vanhainkoteihin joudu ja kotiorjia ei omista lapsista tule. Muiden maiden normit johtuu köyhyydestä. No täällä ollaan jo samassa jamassa.

ja jos lapsia olisi en missään nimessä haluaisi alkaa rasitteeksi heille. Olisi heillä varmaan oma elämä ja hyvät ja huonot elämänvaiheensa.

Hyviä ystävi kannattta hankkii. se on monesti luonteesta kiinni tai missä liikkuu mistä vanhempanakin voi ystäviä löytää. vaikka olis introverttikin. Mutta ei heistäkään tarkoitus ole mitään orjia itsekkäästi tehdä, ajattelen lähinnä että vähän katotaan toistemme perään.

Vierailija
17/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin kuten monissa muissa maissa se on normi

Joko olet kertonut suunnitelman myös lapsellesi? 

Vierailija
18/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan juuri saattohoidettu anoppi ja nyt hoidetaan kotona asuvaa leskeksi jäänyttä 90v appea. Tätä on kestänyt nyt 5 vuotta. Tähän on pian uhrattu niin aikaa, rahaa, parisuhde, meidän perherauha ja lasten lapsuus. Kaduttaa jo nyt, tästä ei jää hyvä mieli. 

Joten ei. En todellakaan halua samaa lapsilleni. En missään tapauksessa. 

Vierailija
19/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Edes teoriassa ei.

Jokaisen pitää itse säästää omaan hoivaan. Vastuuta ei voi ulkoistaa muille.'

Samaa mieltä.

Olen miettinyt nämä asiat

jo valmiiksi. Ennen seniori-ikää

ja vanhuutta

tämä keski-ikäinen toteuttaa

oman torpan oston ja remontoinnin.

Hyvää huomenta. 

Samoin toivotan suosikkinaiselleni.🥀🌺

Vierailija
20/45 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos dementoidut, et löydä sitä ruokalaa, etkä ulkoa takaisin siihen asuntoonkaan. Yhä nuoremmat dementoituu ja elää jopa 20 vuotta tietämättä, ketä tai missä ovat. Siinä on jälkipolville haastetta.

Toivottavasti siinä vaiheessa olen saanut hankittua jo niitä palveluita sieltä senioritalosta, jolloin lisähoivan saaminen tuskin tulee kynnyskysymyksekksi.

Oma lapsi asuu 400 km päässä ja tuskin tulee takaisin kotikonnuille, joten senioritalo lienee turvallisempi vaihtoehto myös dementoitumisen kannalta kuin se, että asuisi jossain tavallisessa asunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän