Fysiikan lakien mukaan aikamatkailu menneisyyteen ei näytä olevan mahdotonta. Onkohan vika fysiikan laeissa vai missä kun tuo tuntuu vain niin vaikealta ymmärtä?
Kommentit (90)
Mikä se yksi lentokone oli joka lensi menneisyydestä jotain 40 vuotta eteenpäin? Siis vanha matkustajakone jostain 50-luvulta tai sitä luokkaa saapui yhtäkkiä 90-luvulla yhdelle lentokentälle ja pakeni paikalta sitten kun kaikki rupesivat ihmettelemään sitä konetta? Koneen lentäjät näyttivät menneen ihan paniikkiin. Kone oli täynnä vanhanaikaisiin vaatteiisiin pukeutuneita ihmisiä. Koneessa oli samat tunnukset kuin koneessa joka oli kadonnut joskus 40 vuotta aiemmin... En tiedä sitten oliko joku todella edistynyt huijaus sitten vai mikä juttu... Youtubesta löytyy tästä tapauksesta ihan tarkemmat tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajalla olisi jokin suunta, niin se varmaan onnistuisi, mutta kordinaatiit pitäisi ensin tietää.
Ne pystyy laskemaan. Siis paikan koordinaatit, ei ajan koska ne on sama asia.
Sitten pitää muistaa, että mennään oudolle terratoriolle, kun matka tapahtuu. Et voi muuttaa mitään sielä, mutta se itse matka on tapahtuma, joka sielä on jo tapahtunut. Eli itse asiassa se matka on niin päin, että teet ne asiat jotka on jo väkisinkin tapahtunut. Tai tulee tapahtumaan, riippuu suunnasta.
Olen huomannut sen tosiasian, että huippuälykkäät ihmiset tietävät, että aikaa ei ole olemassa tieteenfilosofisesti ulkomaailmassa muuta kuin kellon muodossa, mutta yksinkertaisempi ihminen ei pysty tätä ymmärtämään, vaikka asiaa kuinka selittäisi.
Aika on todellakin ihmisen keksintö, ja aika syntyi, kun ensimmäinen kello keksittiin. Ajan määritelmä on kellon määritelmä.
Aika-avaruus on tautologia ja kosmologit höpisevät vain hölmöyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut sen tosiasian, että huippuälykkäät ihmiset tietävät, että aikaa ei ole olemassa tieteenfilosofisesti ulkomaailmassa muuta kuin kellon muodossa, mutta yksinkertaisempi ihminen ei pysty tätä ymmärtämään, vaikka asiaa kuinka selittäisi.
Aika on todellakin ihmisen keksintö, ja aika syntyi, kun ensimmäinen kello keksittiin. Ajan määritelmä on kellon määritelmä.
Mites sitten suhtautuvat toisiinsa tämä ajan olemassaolemattomuus ja aikamatkailu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajalla olisi jokin suunta, niin se varmaan onnistuisi, mutta kordinaatiit pitäisi ensin tietää.
Sitten pitää muistaa, että mennään oudolle terratoriolle, kun matka tapahtuu. Et voi muuttaa mitään sielä, mutta se itse matka on tapahtuma, joka sielä on jo tapahtunut. Eli itse asiassa se matka on niin päin, että teet ne asiat jotka on jo väkisinkin tapahtunut. Tai tulee tapahtumaan, riippuu suunnasta.
Mistä tiedät , että et ole aikamatkalla jo nyt ja onko vapaata tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Monet kuvittelee, että on jonkinlainen aika ja sielä pystyy matkustamaan. Mutta todellisuudessahan aika ei ole mitään muuta kuin kaikkein ovelin tapa orjuuttaa koko ihmiskunta hyppimään jonkun toisen pillin mukaan. Aika on siis ihmiskunnan sisäinen synkronointikone. Eli yksinkertainen esimerkki, sinun pitää huomenna mennä kello 8 aamusta töihin. Niin olet työnantajasi kanssa sopinut. Koulun kanssa on sovittu että pennut on sielä kello 9. Kaikilla tahoilla on kello, joten kaikki tahot pystyvät tarkkailemaan, pidetäänkö diili vai eikö pidetä. Kalenteri on vain pitemmän aikavälin kello myös.
Mutta aikamatka-asioissa vain paikalla on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät , että et ole aikamatkalla jo nyt ja onko vapaata tahtoa.
Jokainen on aikamatkalla koko ajan. Samoin, aika ei ole tasanopeuksista vaan se itse asiassa venyy ja paukkuu "kokemuksen" mukaan. Yksinkertaisena esimerkkinä, sinun yöunet yleensä menee ihan hujahtaen. Tuntikausia vierii ilman, että tiedostat asiaa koska oikeastaan et edes ole täällä. Sama koskee, onko asia mielenkiintoinen vai tylsä. Jos asia on tylsä ja observoit kelloa koko ajan, tuntuu että aika on jumissa. Samoin jos asia on mielenkiintoinen, huomaat yhtäkkiä, että tuntikausia on vierähtänyt ihan huomaamatta.
"Minuutin pituus riippuu siitä, kummalla puolella vessan ovea olet"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet kuvittelee, että on jonkinlainen aika ja sielä pystyy matkustamaan. Mutta todellisuudessahan aika ei ole mitään muuta kuin kaikkein ovelin tapa orjuuttaa koko ihmiskunta hyppimään jonkun toisen pillin mukaan. Aika on siis ihmiskunnan sisäinen synkronointikone. Eli yksinkertainen esimerkki, sinun pitää huomenna mennä kello 8 aamusta töihin. Niin olet työnantajasi kanssa sopinut. Koulun kanssa on sovittu että pennut on sielä kello 9. Kaikilla tahoilla on kello, joten kaikki tahot pystyvät tarkkailemaan, pidetäänkö diili vai eikö pidetä. Kalenteri on vain pitemmän aikavälin kello myös.
Mutta aikamatka-asioissa vain paikalla on merkitystä.
Aika on liikettä, esim entropia. Kello on pelkkä objekti aikavaruudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten suhtautuvat toisiinsa tämä ajan olemassaolemattomuus ja aikamatkailu?
Ei olemattomassa ulottuvuudessa voi mikään tai kukaan matkustella, koska olematon dimensio on ei-yhtään-mitään, koska sitä ei ole olemassa, sillä sitä ei voida havaita millään tavoin. 4D-koordinaatistoa on mahdotonta piirtää tai visualisoida millään tavoin, ts. sitä ei voida havaita millään tavoin, koska sitä ei ole olemassa. Voit matkustella vain 3D spatiaaliulottuvuudessa, joka on todellinen, koska se voidaan havaita. Vain havaittavissa olevat asiat voivat olla todellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olemattomassa ulottuvuudessa voi mikään tai kukaan matkustella, koska olematon dimensio on ei-yhtään-mitään, --
Kiitos. Olen vain vähän ihmetellyt sitä että tämä "aikaa ei ole olemassa" -juttu on niin suosittu, ja samoin on aikamatkailun pohtiminen. No ilmeisesti samat tyypit ei sitten usko ajan olemattomuuteen ja aikamatkailuun. Näin niinkuin pikaisella N=1 otannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olemattomassa ulottuvuudessa voi mikään tai kukaan matkustella, koska olematon dimensio on ei-yhtään-mitään, --
Kiitos. Olen vain vähän ihmetellyt sitä että tämä "aikaa ei ole olemassa" -juttu on niin suosittu, ja samoin on aikamatkailun pohtiminen. No ilmeisesti samat tyypit ei sitten usko ajan olemattomuuteen ja aikamatkailuun. Näin niinkuin pikaisella N=1 otannalla.
Voi johtua tietysti tästä nimenomaisesta "paikasta" :D tämä on muorien vauvapalsta. Se on sääli, kun Suomessa ei ole mitään tiede-palstoja.
Tämä koko aihe todennäköisesti poistetaan kohta vaikka tämä mielenkiintoinen onkin.
Vierailija kirjoitti:
Andrew Carlssn väitti tulleensa vuodesta 2256. Hän teki erittäin nopeasti satojen miljoonien omaisuuden pienellä alkupääomalla New Yorkin pörssissä. Hänet pidätettiin ja vangittiin epäiltynä törkeästä sisäpiiritiedon hyväksikäytöstä. Ongelma oli vain, ettei kukaan pystynyt osoittamaan, että hänellä on mitään yhteyksiä mihinkään, mistä hän olisi voinut hankkia valtavaa määrää noin tärkeää sisäpiiritietoa.... FBI:n kuulusteluissa mies sanoi, että hän on tulevaisuudesta, vuodesta 2256 ja ei voinut vastustaa kiusausta rikastua pörssissä, koska tiesi etukäteen miten kurssit kehittyvät....
Hän vapautui miljoonan dollarin takuita vastaan oikeudenkäynnin ajaksi. Joku tuntematon henkilö maksoi takuusumman. Andrew Carlssinin omat varat oli täysin takavarikoitu. Kun hän pääsi vapaalle, niin sekä hän että tuo takuusumman maksaja katosivat kuin tuhka tuuleen. Jälkikäteen ei ole myöskään löydetty mistään edes tietoja mistään Andrew Calssin nimisen henkilön aiemmasta historiasta... Erikoinen tapaus...
Hän ei ehtinyt tekemään ilmeisesti yhtään sijoituspäätöstä, joka ei olisi ollut erittäin kannattava...
Mitään näyttöä sijoituksista, miljoonien omaisuudesta, pidätyksestä, takuumaksusta, tulevasta oikeudenkäynnistä tai mistään muustakaan ei ole koskaan ollutkaan. Tarina on satiiriuutissivuston julkasu jota jotkut alkoivat levittämään kuten niin moni muukin uskomattomalta kuulostava tarina.
Vierailija kirjoitti:
Suhteellisuusteoria pätee. Jokainen astronautti on matkannut ajassa taaksepäin ainakin jotain sekunnin murto-osia.
Ne on matkustaneet eteenpäin, ei taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi aikaa, mitään ei tapahtuisi. Aikaa "muodostuu", kun asioita tapahtuu. Se on periaatteessa muutoksen mittaamista.
Vierailija kirjoitti:
Eli eipä löydy täältäkään selitystä miten voisi matkustaa ajassa taaksepäin fysiikan lakien mukaan.
Anteeksi, mutta ihanko tosissasi odotit, että tämä ratkeaa Aihe vapaalla? :D
Vierailija kirjoitti:
Siis jos pääset jotain oikotietä sen valon edelle, joka on lähtenyt jollain ajan hetkellä jostain, niin silloinhan näet se valon menneisyydestä. Kaareutuvassa avaruudessa siis jokin madonreikä, josta oikaisee.
Mutta nuorentuuko fyysisesti? Koska ajassa eteenpäin matkaavat astronautit vanhenevat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi johtua tietysti tästä nimenomaisesta "paikasta" :D tämä on muorien vauvapalsta. Se on sääli, kun Suomessa ei ole mitään tiede-palstoja.
Tämä koko aihe todennäköisesti poistetaan kohta vaikka tämä mielenkiintoinen onkin.
On niitäkin palstoja. Tsekkaa tiedelehtien foorumit.
Aikamatka tulevaisuuteen onnistuu kyllä. Olemmehan kaikki matkalla tulevaisuuteen.
Lainaus: "Our astronauts actually take a short trip into the future every time they go into outer space. As they travel at 18,000 miles per hour above the Earth, their clocks beat a tiny bit slower than the clocks on Earth."
Tärkeää tuossa on nimenomaan nopeus. Mitä nopeammin matkustat, eli mitä lähempänä valonnopeutta, sitä nopeammin näet kaiken tapahtuvan maan päällä, vaikka sinulla aikaa on kulunut vain hetki. Eikä vain tunnu siltä, vaan mukanasi oleva kello myös näyttää tuon.
Menneisyyteen tuskin pystyy matkaamaan. Madonreiät voivat tietysti olla yksi mahdollisuus.
Ja pitäisi ylittää valon nopeus, jos on einstyypeli...