Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin lapsi haluaa aina syödä meillä, he eivät koskaan tarjoa meidän lapselle ruokaa

Vierailija
11.08.2022 |

Ruvennut ärsyttämään tämä yksipuolisuus tässä. Olen tarjonnut naapurin 7 v lapselle ruokaa noin 10 kertaa ja erilaisia välipaloja varmaan 20 kertaa. Tämä olisi todella ok, jos edes joskus naapurit vastaavasti ruokkisivat meidän lapsen. Tänään tuo lapsi taas kysyi, saanko syödä teillä. Sanoin, että nyt ruokaa on varattu vain meidän perheelle ja jos hän lähtisi omaan kotiin syömään. No ei lähtenyt, jäi lapsen huoneeseen odottamaan. Tuntuu toisaalta kurjalta, mutta en jaksa aina olla se antava osapuoli. Ja kyse ei ole vähäosaisesta lapsesta, asuu omakotitalossa ja kalliit harrastukset ym. Miten itse toimisitte tässä tilanteessa? Lapsi on saanut naapurilla esim yhden suolatikun tai karkin siellä käydessään, mutta ei aina.

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit joko lopettaa ruuan tarjoamisen, tai kysyä suoraan naapureilta, voisiko ruokailu lasten kohdalla olla vastavuoroisempaa. Jotkut eivät kiinnitä lastensa syömisiin huomiota, tai haluavat jopa tarkoituksella käyttää muiden vieraanvaraisuutta hyväksi. Ja jos kyse on jälkimmäisestä, en ainakaan itse tarjoaisi ruokaa enää. Eri asia jos kyseessä köyhä perhe, missä rahaa ruokaan on vähän.  

Vierailija
22/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme touhua, miksette anna ruokaa nälkäiselle lapselle.

Enemmänkin on ihme, ettei omat vanhemmat ruoki nälkäistä lastaan. Kotiin syömään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokin kaikki ne, jotka ovat paikalla ruoka-aikana. Varsinkaan lapselle en voisi ikinä sanoa, että ruokaa on tarjolla vain "meidän perheelle".

Siinä on vain se, että jotkut lapset alkavat olla jatkuvasti ruoka- aikaan paikalla.

Vierailija
24/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommentteja, nämä ettei tarjota ruokaa nälkäiselle lapselle, oletteko jostakin laihialta 😑

Vierailija
25/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin sellainen linjanveto, että vieraat lapset syövät kotonaan. Jollei kaveria ole vartavasten kutsuttu meille. Silloin luonnollisesti saa ruoan. Muuten menee kotiin vanhemmiltaan pyytämään.

Mikä ongelma tässä nyt oikein on?

Vierailija
26/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ruokin naapurin lapset hyvin harvoin. Jos yökyläläinen niin tietty silloin, mutta muuten ei tod. Sanon kohteliaasti, että meillä on ruoka-aika ja ruokaa on varattu vain meille. Niin kuin olikin oikeasti aina. Ja että lapsi voi mennä kotiinsa syömään, kun varmaan heilläkin on jo ruoka pöydässä.

En koe llevani velvollinen ruokkimaan muiden lapsia, kuten ap tekee.

Vierailija
27/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommentteja, nämä ettei tarjota ruokaa nälkäiselle lapselle, oletteko jostakin laihialta 😑

Kun olin yh, minulla oli ruokaa varattu VAIN lapselleni ja minulle. Yleensä vain lapselleni. En ole laihialta, mutta en tod ruoki muiden lapsia. Haloo

Vierailija
28/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä lapsen vanhemmat ovat vegaaneja ja lapsikin tietää, ettei hippien iduilla elä

Vierailija
29/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan ovat lokkeja - Jo lapsena

Vierailija
30/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin lapsi näyttää tulevan ruoka- aikaan. Kun ap: n lapsi menee kylään niin onko siellä ollut ruoka- aika ja tarjotaanko ap: n lapselle. Ei pidä ruveta tarjoamaan ruokaa muille kuin omalle perheelle.

Vierailija
31/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että menee kotiinsa syömään, ruokailu on tarkoitettu perheen yhteiseksi ajaksi.

Vierailija
32/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsilleni painottanut että kylään saa jäädä syömään vain jos kyläpaikan aikuiset kutsuu (itse ei saa tuppautua eikä lapsi voi päättää että kaveri jää syömään) ja omilta vanhemmilta on kysytty. Lapsella on yksi kaveri, jonka luona on syönyt useinkin (joskus lapsen soittaessa äiti huutelee taustalla että voi jäädä), mutta aina meillä ollessa tämä lapsi kieltäytyy tarjotusta ruuasta, ei edes välipalaa halua, vaan haluaisi juurikin jäädä lapsen huoneeseen odottamaan että lapsi on syönyt. Mietin että onko hän tää ok, ja laitoin tälle toiselle äidille viestiä. Äiti oli yllättynyt lapsen kieltäytymisestä ja jutteli lapsensa kanssa, selvisi että lasta ujostuttaa meidän vanhempi lapsi eikä halua syödä meillä koska on riski että sisko tulee samaan pöytään 😅 Kyseessä ei ole mikään monsteri, iso sisaruksen vuorovaikutus ei ole normiin sopivaa ja voi siksi hämmentää.

Tuli siis mieleen, että onko varma ettei lapsi saa kylässä ruokaa vai voiko olla että hän kieltäytyy?

Mutta ei tartte teidän ruokkia yksipuolisesti kaveria ja voi sanoa että teidän ruoka-aikaan on mentävä kotiin. Tai sit voit ajatella että ehkä lapsi syö tarpeeseensa ja taputtaa itseäsi olalle aina hyväntekeväisyydestä.

Vierailija
33/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on ruoka-aika, niin naapurin kakarat lähtee ulos tai kotiinsa odottelemaan. Asiasta voi köydä sanomassa jo siinä vaiheessa kun ruokaa valmistetaan.

Vierailija
34/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokin kaikki ne, jotka ovat paikalla ruoka-aikana. Varsinkaan lapselle en voisi ikinä sanoa, että ruokaa on tarjolla vain "meidän perheelle".

Teetkö aina varuilta ruokaa joka päivä hirveästi ylimääräistä, vai oletteko sitten oma perhe nälässä tai syötte jotakin leipää palakaupalla, kun ruoka ei riitä?

Meillä ei ole enää tuota ongelmaa, mutta tunnistan ap:n ongelman hyvin. Meillä on viisi lasta, joten parhaimmillaan meillä saattoi olla 10-15 kaveria päivällä käymässä. Olisi siinä ollut ruokkimista, kun olisi tehnyt sata ylimääräistä annosta ruokaa viikottain. On aivan eri asia, jos kyläilystä sovitaan puolin ja toisin, ja ruokaa tarjoillaan vuorotellen molemmissa paikoissa. En ole sellaisista ruokailuista ikinä pitänyt kirjaa tai laskenut kuluja tai määriä. Mutta sitten on niitä, jotka ovat aina sattumoisin paikalla ruoka-aikaan, eivätkä oikein suostu lähtemään kotiinsakaan. Muistuu mieleen yksi lapsi, joka oli meillä lähes päivittäin, ja kun häntä kehotettiin lähtemään kotiinsa, kun alamme syömään (ihan naapuritaloon) niin hän soitti aina äidilleen, ja sanoi, että äiti lupasi tai äidille sopii, että syön teillä. Sama oli aina kun piti lähteä muutenkin kotiin, niin hän sanoi, että vanhemmille sopii, että olen vielä kolme tuntia. Ja kun sanottiin, että meillä on menoa, niin lapsella ei ollut koskaan edes avainta. Onneksi tämä kaverisuhde päättyi pian, kun oma lapsi väsyi siihen, että toinen kärtti aina jäätelöä, karkkia ja mitä milloinkin. Kerran olisi oma lapseni halunnut käydä heillä vessassa, kun siinä pihalla sattuivat olemaan, mutta kaverin äiti ei antanut, vaan sanoi, että mene kotiisi vessaan.

Vierailija
35/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitin aikanaan ison kattilallisen makaroonia sinne suolaa ja jotain rasvaa.Meni kuin kuumille kiville.Halpaa .

Vierailija
36/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi, kerro osoite, tulen sun luokses syömään. Minäkin olen jonkun lapsi, ja minulla on nälkä.

Vierailija
37/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ei ole ongelma kattaa yhtä lautasta lisää. Tämä on vissiin joku suomalaisten ongelma ettei ruokaa voi tarjota naapurin lapselle.

Vierailija
38/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään ei kannata keskustella lapsen vanhempien kanssa?

Vierailija
39/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan lapsen perhe suurperhe? Täällä ei ole monissakaan taloissa tapana ruokkia lasten kavereita, koska monissa perheissä on lapsia paljon ja kavereita saattaa olla yhtä aikaa kylässä lapsilla siis enemmän kuin kaksi tai kolme.

Vierailija
40/105 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko asiasta keskustella naapurin lapsen huoltajien kanssa?

Herraseuraa, onko olemassa tuommoinenkin mahdollisuus? Että oikein voisi puhua jonkun kanssa.

Olen aina luullut, että voi vaan kirjoittaa asian tänne saattanan paskapalstalle.

T. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän