Sähköautolla seinäjoelta kilpisjärvelle
Autona Tesla model S
Keskikulutus 26,3kw/100km
Halvin lataus noin 0,34e/kw
Kallein lataus 1,49e/kw
Matkaa kertyi 1874km
Hinta matkalle 528,74 euroa
Siis yli 28 euroa satasella maksoi reissu 😳
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmeisesti se että ei saa sanoa ääneen totuutta sähköautoilusta. Mun mielestä tuo tekniikanmaailman juttu on hyvä ja realistinen.
Sähköautoilu on parhaimmillaan halvempaa kuin bensa autoilu, mutta monesti monta kertaa kalliimpaakin.
Tekniikan maailman juttu on kertomus toimittajaidiootista joka joko typeryyttään tai klikkihuorausotiskoiden toivossa typerehtii Teslansa lataamisen mahdollisimman typerästi:
- ei käytä akun esilämmitystä talvella paukkupakkasilla -> pudottaa käytettävissä olevaa lataustehoa
- menee minuuttihinnoiteltuun latausasemaan Superchargerin sijaan
Jutun otsikko on jo päin persettä, ei tuo pelle 1,73e/kWh Supercharger-asemalla maksanut vaan Ionityn.
Ja kaiken lisäksi ihmettelee Ionityn 350kW latausasemalla miksei Tesla 3 ota sellaista tehoa vastaan.
Kun sen akkua ei ole suunniteltu ottamaan latausta vastaan 350kW teholla.
Itseasiassa markkinoilla ei ole vieläkään ainuttakaan autoa joka kykenisi.
Tekniikan maailma on lähtenyt klikkihuorausjuttuihin. Missä on toimittajan ammattitaito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ilmeisesti se että ei saa sanoa ääneen totuutta sähköautoilusta. Mun mielestä tuo tekniikanmaailman juttu on hyvä ja realistinen.
Sähköautoilu on parhaimmillaan halvempaa kuin bensa autoilu, mutta monesti monta kertaa kalliimpaakin.
Se oli yli puolentoista vuoden takaa joka on sähköautoilusta puhuttaessa ikuisuus. Tuon jutun kirjoittamisen jälkeen iso osa latureista on siirtynyt minuuttihinnoittelusta kilowattiperusteiseen hinnoitteluun.
Ja sähkön hinta nelinkertaistunut 🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoki-Kempele-Övertorneå-Karessuvanto-Kilpisjärvi
Ei tartte latailla muualla kuin Supereissa.
Ei viitsisi ajaa Ruotsin kautta
Tuota Aavasaksan kohdalla Övertorneån Superilla poikkeaminen on kahden kilometrin pisto sivuun E8 tieltä. Älä pelkää, siellä latauspisteellä ei tarvitse latauspömpelille puhua ruåtsia.
No on se sähköautoiluki kallista jos melkeen 9 euroa olis halvimmillaan maksanut 100 kilsaa. Ja hinnat vaan nousee kun sähkö kallistuu koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olis käyttäny superchargeria koko reissun olis hinta ollu 8,5 euroa sataa kilsaa kohden. Ei oo sekään halpaa
No ei ole kun on kaahannut koko matkan kuin heikkopäinen niin että kulutus on puolitoistakertainen siihen varrattuna kuin se normaalisti olisi. Tavallinen hinta olisi siis siinä vitosen paikkeilla sataa kilometriä kohden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli yli puolentoista vuoden takaa joka on sähköautoilusta puhuttaessa ikuisuus. Tuon jutun kirjoittamisen jälkeen iso osa latureista on siirtynyt minuuttihinnoittelusta kilowattiperusteiseen hinnoitteluun.
Ja sähkön hinta nelinkertaistunut 🙈
No ei ole latureilla. Ennemminkin niissä laskenut.
Toi kulutuslukema on tuubaa. Tyyppi tässä ajaa 3lla Helsingistä Rukalle talvella ja keskikulutus 20,3kWh/100km.
Vierailija kirjoitti:
No on se sähköautoiluki kallista jos melkeen 9 euroa olis halvimmillaan maksanut 100 kilsaa. Ja hinnat vaan nousee kun sähkö kallistuu koko ajan.
Et ehkä tajua että sähköautot ladataan suurimmalta osin kotona, ei pikalatureilla. Pikalatureita käytetään vain kun se kotona ladattu sähkö ei riitä perille pääsyyn.
Tämäkään tämän aloituksen mielikuvitusautoilija ei ollut ilmeisestikään ladannut autoaan lainkaan ennen matkalle lähtöä.
Mä ajoin viime talvena jkl-saariselkä-jkl. Matkaa kertyi 1650km.
Diesel 1,80€/l.
Keskikulutus: 5,5l/100km
9,90€/100km
Koko matka: 163€ polttoaineeseen
Jos otetaan aloituksen hulipumpelinumeroiden tilalle todellisuutta lähempänä oleva 20kWh/100km sekä Superilla lataus niin matkan hinnaksi tulee 112,44e.
Onhan se s-autoilu jo hinnoissa ja kallistuu koko ajan. Mua ei niin hinta haittaa mutta jonotukset latsuspisteille ja latauksen odotus korpeaa.
Vierailija kirjoitti:
Diesel 1,80€/l.
9,90€/100km
Entä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Diesel 1,80€/l.
9,90€/100km
Sähköauton lataushinta on noin 0-3,14 €/100 km
Vierailija kirjoitti:
Jos otetaan aloituksen hulipumpelinumeroiden tilalle todellisuutta lähempänä oleva 20kWh/100km sekä Superilla lataus niin matkan hinnaksi tulee 112,44e.
Ja sitten sä heräsit??
Vierailija kirjoitti:
Onhan se s-autoilu jo hinnoissa ja kallistuu koko ajan. Mua ei niin hinta haittaa mutta jonotukset latsuspisteille ja latauksen odotus korpeaa.
Ei sinun kannata siellä latureilla jonottaa ja odottaa kun sinulla ei ole sitä sähköautoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ikäänkuin latausasemilla olisi jonoa ja sitä ei voisi etukäteen tarkistaa onko asemalla X vapaata vai ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten sä heräsit??
No tuohan on se normaali hinta jonka se maksaa. Noin 30 senttiä kWh Teslan latureilla. Ja Teslan normikulutus riippuen lämpötilasta ja nopeudesta on 16-22 kWh/100 km
Valetta koko juttu, tai todista kuitit, päivämäärät, paikkatiedot.