4- vuotiaan ärrävika. Koska annetaan puheterapiaa?
Onko kokemuksia? Vai onko korjaantunut itsestään?
Kommentit (8)
oppinut molemmat kirjaimet itsekseen.
(Täällä on vuoden jonot). 5-vuotiaana aloitettiin terapia ja nyt 6-vuotiaana alkaa olla r ja s hallussa.
Koulussa puheopetuksessa sitten hiottu vielä vähän paremmaksi.
Täällä käyvät kaikki ekaluokkalaiset puheopetuksessa ainakin muutaman kerran.
Neuvolasta suositeltiin myös jotain heidän " ärrä" -koulua 6-v tarkastuksessa, mutta lapsen olisi pitänyt itse haluta mennä sinne ja meillä jäi sitten menemättä.
Pitää olla toinenkin kirjainvirhe.
t: eskalilaisen äiti
ä. Nyt järjestävät eskariin r-harjoituksia, kun sattui eskariluokalle monta r-vikaista lasta.
Itse opin sanomaan r-kirjaimen vasta 8-vuotiaana, vaikka puheterapiassa kuljin 5-vuotiaasta saakka. Puheterapeutti sanoi että 11-vuotiaaksi on aikaa oppia sanomaan r oikein, sen jälkeen ei tahdo enää korjaantua.
ja eskarivuonna sitten lopulta R tuli oikein.
HUOM! Varoittivat eritysesti r-äänteen menemisestä kurkkuun, siitä on vissiin vaikea opettaa pois. Eli sanoivat, että jos se alkaa kuulua kurkussa, pitää ottaa välittömästi yhteys puheterapiaan.
6v pääsee R-ohjausryhmään puheterapeutille. Siis jos vain R puuttuu. ja ryhmä on yhden kerran, saa kotiharjoitteluohjeita. Koulussa erityisopettaja sitten jatkaa, ellei R ole löytynyt.
Kun itse olin lapsi niin silloin vasta koulussa alkoi puheopetus, jos oli jotain vikaa.