Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkkapäivä tänään, tilille jäi 40e

Vierailija
10.08.2022 |

Se oli kuulkaa palkkapäivä tänään. Käyn töissä ihan normaalisti 5pv viikossa. Palkkaa tuli nettona 1500e.
Oon tehnyt sellaisen budjettitaulukon, paljonko rahaa tarttee pakollisiin kuluihin. Maksoin ne laskut pois, jotka olivat saapuneet ja loppuihin laitoin rahat valmiiksi toiselle tilille odottamaan laskujen saapumista. Ruokatilille laitoin 800 euroa, sieltä maksetaan myös autojen tankkaukset ja kaikki kodin pesuaine, tms. käyttötavarahankinnat. Olisi kiva, jos tästä rahasta jäisi yli, mutta yleensä ei mitään jää. Kaikkien pakollisten kulujen ja menojen jälkeen mulle jäi 40 euroa rahaa käyttötilille hummattavaksi. Musta se tuntuu aika vähältä.

Kommentit (402)

Vierailija
381/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää 500e/kk josta pitäisi ruokkia myös kaksi pientä lasta ja maksaa kaikki vaateostokset ym. muuttuvat kulut. Auto on seisonnassa, kävellään ja pyöräillään. Ei velkaa. Joten kuten pärjää, mutta vinkkejä kaipaisin edullisista ruoista/kauppalistaa ehdotukseksi

Lapsiperheet aina ihanasti unohtaa lapsilisät. Hiljaista on, kun kepu yrittää lahjoa tätä porukkaa tuplasuorituksella. Ilmeisesti lapsilisäraha ei ole rahaa ollenkaan. Ja aloittaja, älä valita, sulla on mm ainakin kaksi autoa.

Vierailija
382/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sulle jäi pakollisten kulujen jälkeen 840e. Se on hyvin.

Sinä pärjäät ilman ruokaa. Kerro miten, niin pärjätään me muutkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ottaa päähän. Onneksi niiden kanssa ei tarvi tosielämässä olla tekemisissä.

Vierailija
384/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät eläkeläiset elää noin 700-1000€ kk kaikki.

Vierailija
385/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liksaa tulee 3000 nettona,, eläkettä 1000 pääomatuloja niinikään 1000.

Vaimo tienaa 2500 nettona.

Yhteensä saamme rahaa 7500 kuussa. Kyllä sillä elää kun emme tupakoi emmekä kapakoi ja lapset ovat jo omillaan

Vierailija
386/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on erinomainen lista!

Rahankäytön ja säästäväisyyden opetus omille lapsille kotona. Lapset oppivat rahankäytön mallin omilta vanhemmiltaan jo lapsuudenkodissa. Äiti ja isä ovat lapsilleen malliesimerkkeinä elämänhallinnan opettajina ja vastuullisina rahankäyttäjinä ja säästäjinä.

Vierailija kirjoitti:

- Tee excel-taulukko kaikista tuloista ja menoista. Ole rehellinen.

- Hanki lisää tuloja ja vähennä menoja. Tee keikkatöitä ja hanki osa-aikatyötä oman työn oheen.

- Myy omaa ammattitaitoasi ja osaamistasi. Hinnoittele työsi kannattavaksi.

- Mene Marttojen tms. kursseile opettelemaan elämänhallintaa ja järkevää rahankäyttöä.

- Maksa laskut ajoissa, ettei tule maksumuistutuksia ja perintäkuluja.

- Älä osta osamaksulla. Älä ota kalliita kulutusluottoja ja pikavippejä. Kalliit osamaksusopimukset, kulutusluotot ja pikavipit ovat monelle ylivelkaantumisen alku.

- Suunnittele kaikki ostoksesi etukäteen. Vältä heräteostoksia ja turhaa kuluttamista.

- Valmista kotiruokaa ja leivo itse kotona.

- Vältä ruokahävikkiä.

- Ala säästämään rahaa joka kuukausi. Säästä hyvän päivän ja pahan päivän varalle.

- Kilpailuta sähkösopimus, vakuutukset, lehtitilaukset ja puhelin- ja nettiliittymät yms. sopimukset.

- Ryhdy ASP-sääståjäksi ja hanki omistusasunto. Vuokralla asuminen on kallista.

- Tee ruokaostokset ilta-alennuksista. Säästät jopa -50% ja - 60% tuotteiden ovh-hinnoista.

- Harrasta ilmaisia ja edullisia harrastuksia. Käy kirjastossa ja kirjastoautossa.

- Hyödynnä kirpputoreja, Toria, Huuto.nettiä, kierrätyskeskuksia, Facebook-ryhmiä ja kierrätys- ja lahjoitusryhmiä.

- Kävele ja pyöräile ja käytä julkisia liikennevälineitä. Vähennä autolla ajoa, koska polttoaine on kallista.

- Lopeta kahviloissa, pikaruokapaikoissa ja ruokaravintoloissa käynti.

- Älä mene kampaajalle, parturiin, hierojalle, kosmetologille, Personal Trainerille tai jalkahoitajalle.

- Kerää kasviksia, puutarhamarjoja, luonnonmarjoja ja sieniä ja säilö.

- Lopeta matkustaminen ja kalliit lomamatkat. Lentomatkailu saastuttaa ympäristöä.

- Kerää pulloja ja tölkkejä.

Hyvin ankeaa jos lapsille pitää opettaa että elämä on ankeaa puurtamista ja työtä aamusta iltaan, ja koko elämä pyörimässä rahan puutteen ympärillä! Miten tämä vaikuttaa työllisyyteen, jos palveluita ei käytetä?

Vierailija
387/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo uus juttu , mietippä ku tilillä ei oo tyhjä on 70e a pitäis elää reilu kolme viikko ei paha mutta siinä on mukana pari lasta??Tää on suomessa tätä

Vierailija
388/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksinhuoltaja joka velkaantunut. Vielä kaksi kuukautta pitäisi maksaa perintätoimistolle 300 ja sitten 100 ja sitten vihdoin pääsee eroon yhdestä suurimmasta velasta. Toimeentulotukea en ole viitsinyt edes hakea, ei ne mun velkoja maksa eikä niiden tarvikaan.

Vierailija
389/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattikeitto kirjoitti:

Työttömät eläkeläiset elää noin 700-1000€ kk kaikki.

Mikä on työtön eläkeläinen? Joko on työtön tai eläkeläinen.

Vierailija
390/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

800 ruokaan ja bensaan on melko hyvin. :) Saa varmasti vähän katsoa mitä ostaa, mutta ruokalaskussa voi halpuuttaa silti kun hyväksyy sen että muutamina päivinä syödään keittoja ja korvataan liharuokia kasvisruuilla. Sillä tavalla saisit varmasti laskettua noita menoja suht pienin muutoksin 50€ kuussa mikä on 200€ kuukausitasolla.

800,- on tosi vähän ruokaan 4 hengelle, joista osa teinejä. Minä ja urheileva esiteinipoika käytetään tuo ihan kahdestaan. Eikä auta neuvoa, että ostakaa kauppojen omia merkkejä, käyttäkää kasviksia enemmän ym. Nuo opit on olleet meillä käytössä aina. Minä en ole syönyt punaista lihaa pariinkymmeneen vuoteen, lähinnä jauhelihaa käytän lapselle, kalaa ostetaan nykyään harvemmin (ennen ostin vähintään kerran viikossa), ei käytetä kalliita lihankorvikkeita, vain tofua ja soijarouhetta/-suikaleita. Keväällä 200,-/vko riitti vielä hyvin ruokaan ja bensaan, nyt se menee ihan vain ruokaan ja bensakulut tulee siihen päälle. Olen tarkka rahankäyttäjä ihan luonnostani, rahaa olisi kyllä laittaa enemmänkin ruokaan tarvittaessa. Mutta olen kyllä miettinyt, että mitä sitten, jos oikeasti pitäisi alkaa säästämään ruokalaskussa. Meiltä se ei helposti onnistuisi, kun nyt on mietitty kulutus tarkasti.

200€ viikossa ruokaan kahdelle hengelle? Sehän on 30€ päivässä? Ei kovin tarkasti ole mietitty vaikka niin väität. Tuolla summalla saa niin valtavan määrän ruokaa, ettei sitä millään saa tavallinen urheilevakaan nuori syötyä.

Vierailija
391/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se auto, mikä vie kaikki rahat. Jos on auto käytössä ja käydään töissä alle 3000 eurolla kuukaudessa, niin on ihan turha ihmetellä, että miksei mun rahat riitä, miksi on taskut nurinpäin heti tilipäivänä. Niin, miksiköhän? Se hiton auto on syy.

Työntää auton kaatopaikalle, niin alkaa rahat riittämään paremmin. Paska nakki, jos elämäntilanne on se, että se auto on pakko olla.

Onneksi itsellä ei tarvi olla autoa, ei ole tarvinut olla 17 vuoteen. Haitta oli suurempi kuin hyöty.

Se auto on loputon rahareikä, ja sen lisäksi jos on ostomaniaa, alkoholia ja tupakkaa kuluu, on eukko ja kakarat elätettävänä ja sitten se koira. Ja on asuntolaina päällä plus vastikkeet makseltavana jne., niin eipä niistä palkoista tahdo jäädä säästöön edes sen vertaa, että laittaisi kerran vuodessa euron pari säästöpossuun.

Menot olisi hyvä sovittaa siten, että ne olisi tulojen kanssa synkässä ja siten talous pysyisi järkevästi vatupassissa. Mutta se ei kaikilta onnistu, ei varsinkaan heiltä, jotka haluaa elää parin tonnin palkalla niin kuin palkka olisi kolme tonnia.

Vierailija
392/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoilu on aina valinta. Samoin asuminen paikassa, jossa on pakko pitää autoa. Ei siinä mitään pahaa ole mutta on syytä tiedostaa että toisinkin voisi valita, ja hyväksyä valintansa seuraukset kuten autoilun kulut. Silloin voi olla tyytyväinen elämäänsä ja jos ei ole, niin muuttaa jotakin.

Voi jösses mitä tuubaa😳🤮

Onhan se nykysuomalaiselta liikaa vaadittu ottaa vastuu omista päätöksistään, ruikuttamisen sijaan. Tui tui.

Sä et tajua, että kaikki ei voi asua työpaikan vieressä, ja ei, kaikkiin työpaikkoihin ei julkiset kulje. Eikä ne kulje myöskään muihin menoihin sen kummemmin. Kyllä auton käyttö on valtaosalle ihan elinehto, että voi elää jotenkin järkevää elänää ja käydä töissä.. Jos sinä asut kävelymatkan päässä toimistostasi, niin älä puutu asioihin, joista et tajua mitään..

Menen pyörällä :p

Ei sille tietty mitään voi jos ei pysty eikä kykene.

Ymmärrän että monet alapeukuttaa sillä valtaosa suomalaisista omistaa auton, ja kokee sen välttämättömyydeksi.

Itse kuitenkin komppaan ajatusta että autoilu on valinta, ainakin jos asuu kaupungissa.

Itse olen perheellinen ja emme omista autoa.

Minusta autottomuus on positiivinen ja hyvä asia. Koen että sillä tavalla säästän myös luonnonvaroja. Kuljen aina töihin pyörällä. Olen tarvittaessa töihin kutsuttava ja työkohde vaihtuu. Työmatka vaihtelee 2-8 km välillä ja pyöräilen sen mielelläni, saan hyötyliikuntaa. Vanhempi lapsemme kulkee kouluun pyörällä ja bussilla, jos on huono ilma.

Suosittelen kyllä autottomuutta, jos se on mahdollinen valinta. Se säästää rahaa ja myös säästää luonnonvaroja.

Vierailija
393/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tehkää lisää lapsia, ja ottakaa lisää lemmikkejä sekä velkaa.

Sitte vaa iltikseen soitteleen ku on köyhää.

Vierailija
394/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei oo uus juttu , mietippä ku tilillä ei oo tyhjä on 70e a pitäis elää reilu kolme viikko ei paha mutta siinä on mukana pari lasta??Tää on suomessa tätä

Kirjoitustaito on sitä luokkaa, että koulut on kyllä jääneet käymättä. Olisiko kannattanut?

Vierailija
395/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulle jäi pakollisten kulujen jälkeen 840e. Se on hyvin.

Sinä pärjäät ilman ruokaa. Kerro miten, niin pärjätään me muutkin!

Muut osaa lukea.

Vierailija
396/402 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tehkää lisää lapsia, ja ottakaa lisää lemmikkejä sekä velkaa.

Sitte vaa iltikseen soitteleen ku on köyhää.

Köyhyys on useimmiten itse aiheutettua. Jos ei yhtään seuraa, että paljon on kuluttanut ja mitä on tilillä. Monet ei tee ollenkaan laskelmaa, että paljon voi kuluttaa viikossa tai kahdessa, kun on ensin tililtä lähtenyt kaikki laskut. Ei lasketa, paljon jää laskujen jälkeen elämiseen. Budjetti on hyvä laatia ja pitää kirjaa tuloista ja menoista. Siinä seuraa menojaan ja välttyy ikävältä yllätyksenä, että "HÄ! Eiks siel enää ollutkaan rahaa? Pitihän siellä vielä olla, kun..."

Luuli olevan rahaa, mutta ei ollutkaan, kun ei ollut laskenut ja seurannut saldoa. Mututuntumalla ja valemuistojen mukaan söi vaan huolettomasti.

Vierailija
397/402 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että karhunvatukat ovat jotenkin pakollinen ostos.....

Voi herranjestas. Ei teidän kanssa voi mistään keskustella, kun aina joku dille takertuu johonkin pikkujuttuun.

Pienistä sitä säästöä kertyy myös. Ei voi aina ajatella: noku tääki maksaa vaan 1.99€, niin pakko ostaa. Sitä kun jatkaa joka päivä, ties kuinka monta sataa tekee kuussa. Sitä voi jäädä laskujen jälkeen 40e sijasta vaikka 250e.

Pennissä on miljoonan alku oli äitini motto aikoinaan, mutta nyt se taitaa olla, että se maksaa vaan kympin kuussa kun osamaksulla ostetaan verhotkin. Ja kuinkakohan monta suoratoistopalvelua aloittajalla on kun nekin on vaan kympin kuussa?

Kaksi. Netflix ja Spotify. Molemmat ovat päivittäisessä käytössä ja käyttäjinä koko perhe. Netflix on 16e/kk ja Spotify 19e/kk.

-ap

Sinne holahtikin jo 35€. Miksi maksaa Spotifystä, kun ilmaisversiokin soittaa samat kappaleet? 

Koska vihaan mainoksia ja tykätään premiumista, kun voi tehdä listoja ja oikeasti valita, mitä kuuntelee.

En pidä kyllä ihan mahdottoman kalliina kumpaakaan palvelua, alle 9e/kk per lärvi ja kun itselläni ei esimerkiksi ole muita harrastuksia, niin netflix olkoon vaikka sellainen.

-ap

Miksi sitten taivastelet, kun tilille jää vain 40€? Juuri tuollaisista "ei tämä mahdottoman kallis ole" pienistä ostoksista kertyy kuukaudessa äkkiä isokin summa. Ja juurikin niistä karsimalla, saa halutessaan enemmän rahaa "ylimääräiseksi". 

Mä en nyt suoraan sanottuna ymmärrä, mihin hummaamiseen perheellisellä pitäisi jäädä enemmän rahaa kuin 40 €/kk, jos suoratoistopalvelut, vaateostokset ja kalliit kotimaiset marjat ei kuulu tuohon hummaus-kategoriaan. Jos kyseessä olisi nuori ja/tai sinkku ymmärtäisin hummaukseksi yöelämän, mutta silloin varmaan jätetään karhunvatukat ostamatta, että on rahaa siideriin.

Tässä ketjussa kirkastuu hyvin ihmisten erilainen käsitys hyvästä elintasosta. AP:n mielestä on täysin normaalia, että hänen pienituloisessa perheessä syödään kotimaisia marjoja, käydään yksityisellä lääkärillä ja pidetään jopa kahta maksullista suoratoistopalvelua. Nuo ovat yleisesti ottaen kuitenkin sellaisia asioita, joihin todella monella työssä käyvällä ei ole varaa. Siis sellaisillakaan, jotka eivät itse miellä ja joita kukaan muukaan ei varsinaisesti pidä köyhänä.

Vierailija
398/402 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksineläjä kirjoitti:

Ei normaalilla duunarin palkalla Pärjää jos perustaa perheen, ostaa asunnon. Siksi elän ja asun yksin vuokralla. Olis kauheeta jos palkasta jäis satanen käteen laskujen ja ruoka ostosten jälkeen. Lapset tarvii harrastuksia.  Nais kumppani haluaa ravintolaan monesti kuukaudessa, sitten se tilaa turhia lehtiä, haluaa ulkomaille, haluaa sisustaa joka kuukausi niin palkasta ei jäis mitään säästöön. Parempi vaan elää yksin niin on eläkepäiviksi rahaa säästössä. Tiedän kavereita joilla on perhe ja rutosti velkaa ja miettivät aina miten rahat riittää. En halua elämää elää veloissa.

Parhaiten menee lapsettomilla pariskunnilla ja sitten perheellisillä ihmisillä, huonoin asema on yksineläjillä kun he maksavat kaiken yksin.

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, miten paljon enemmän kolme teiniä ja kaksi aikuista syö verrattuna yhteen aikuiseen? Että ei se yksin asuminen välttämättä niin kallista olekaan...

Oletko sinä koskaan tullut ajatelleeksi, että isommat asunnot ovat suhteessa halvempia, isommat ruokapaketit ovat suhteessa halvempia jne. Kyllähän tästä on lukemattomia tutkimustuloksia, jotka kertoo, että sinkun elämä on suhteessa huomattavasti kalliimpaa kuin perheellisten. Dinkut pääsetvät halvimmalla.

Vierailija
399/402 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä sä ap teet ja perheen koko?

Olen myyjä ja meitä on 4 henkeä. Lapset on teini-ikäisiä.

-ap

Sittenhän sulla on mieskin joka varmaan jotain tienaa?

On. Tienaa suunnilleen saman verran. Kulut menee about puoliksi. 

-ap

Ei herranjestas, sinä laitat ruokaan 800e ja mieskö myös saman 800e. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Meitä on 2 aikuista, syödään tosi terveellisesti jatehdään ruuat kotona isommissa satseissa , niin ei tarvitse tehdä ,kuin kolmena päivänä viikossa. Huom, järjestelmällisyys.Ruokaan ym tal tarvikk meillä menee 250 e / kk

Ei. Mies maksaa samalla summalla muita kuluja...

-ap

Mitä muita kuluja sille miehelle enää edes jää maksettavaksi?

Monenlaisia. Vakuutuksia (autoja, kotia, ihmisiä), sähköä, vettä, nettilaskuja, autoveroja, kiinteistöveroja, jätemaksuja, jne...

-ap

Ei noista laskuista todellakaan tule kuukausitasolla 800e.

No minä nyt en ala tässä jokaista meidän talouden kulua avaamaan sen tarkemmin. Luotetaan nyt kuitenkin siihen, että me tiedetään itse, mitkä meidän kulut on. 

-ap

Miehellä menee rahaa alkoholiin? Tuohon on paha tietysti toisen vaikuttaa.

Vierailija
400/402 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoilu on aina valinta. Samoin asuminen paikassa, jossa on pakko pitää autoa. Ei siinä mitään pahaa ole mutta on syytä tiedostaa että toisinkin voisi valita, ja hyväksyä valintansa seuraukset kuten autoilun kulut. Silloin voi olla tyytyväinen elämäänsä ja jos ei ole, niin muuttaa jotakin.

No mites, kun minun on pakko pitää autoa,koska minulla on vuorotyö. Ei mikään normaali vuorotyö,vaan sellainen, joka voi alkaa ja loppua mihin kellonaikaan tahansa. Tietenkin aikoina, jolloin ne bussit ei kulje, kun katsos ajan niitä itse.,työkseni.

Työpaikan lähelle muuttaminen ei ole vaihtoehto, koska siinä on asunnot niin kalliita, etten tästä halvasta asunnostani saisi tarpeeksi rahaa.

Matkaa on kyllä vain kymmenisen kilometriä, mutta en nyt ehkä innostu aamulla klo 3 pyöräilemään töihin, etenkään talvisin

Onko oma valinta siis käydä töissä, vai oma valinta pitää autoa.

Ap muuten kertoi, kuinka hänelle jää 800e asumiskulujen jälkeen. Jos hän olisi työtön yh toimeentulotuella, hänelle jäisi ENEMMÄN rahaa. Että se siitä työnteon kannattavuudesta Suomessa

Täytyy olla sossupummi, joka jankkaa että "omavalinta"