Millainen maa Israel on mielestäsi?
Olen käynyt muutaman kerran lomalla ja mielestäni se on helposti Lähi-idän miellyttävin maa ja olen käynyt aika monessa maassa tuolla aluueella. Ollaan muuttamassa sinne mun isän töiden takia ja ajattelin kysyä millaista päivittäinen elämä on siellä.
Kommentit (339)
Todella ihana paikka. Miellyttävä ilmasto, moderni infra, länsimaisella tasolla oleva tasa-arvo, HLBT-oikeudet, loputon määrä kulttuuria, kaunista, kiinnostava kieli, komeita miehiä... Voisin saman tien muuttaa Israeliin jos se olisi peruspulliaiselle mahdollista :)
Hieno maa. Sivistyneempi maa kuin naapurinsa.
mies54v
Roistovaltio, joka miehittää naapurimaidensa alueita ja alistaa palestiinalaisia.
Jatkuvan sodankäynnin kova ammattilainen. Sotatilassa vuodesta 1948.
Vierailija kirjoitti:
Roistovaltio, joka miehittää naapurimaidensa alueita ja alistaa palestiinalaisia.
Tyhmää kusetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että tällä palstalla ei saa kritisoida israelia siitä, että tänäänkin israelilaissotilas ampui 14-vuotiaan palestiinalaispojan länsirannalla hengiltä. Päähän ammuttu poika oli omar khmour, hän kävi punaisen ristin pakolaisjärjestön koulun yhdeksännellä luokalla.
Låt oss göra vågen för mode.
Neuvostoliitto taisi olla ensimmäinen joka muutatutti sinne palestiinaan asukkaita...
" The Balfour Declaration was a public statement issued by the British government in 1917 during the First World War announcing its support for the establishment of a "national home for the Jewish people" in Palestine, then an Ottoman region with a small minority Jewish population. The declaration was contained in a letter dated 2 November 1917 from the United Kingdom's Foreign Secretary Arthur Balfour to Lord Rothschild, a leader of the British Jewish community, for transmission to the Zionist Federation of Great Britain and Ireland. The text of the declaration was published in the press on 9 November 1917."
Why did the USSR help to create Israel, but then became its foe
Vierailija kirjoitti:
Why did the USSR help to create Israel, but then became its foe
https://www.rbth.com/history/327040-ussr-and-israel-from-friends-to-foes
Koko L-itä on alue joka on ollut sotatilassa 2000 vuotta yhtämittaa. Kapinoivat vahvasti roomalaisia vastaan ja Massadan verilöyly oli viimeinen iso roomalaisten konflikti juutalaisia vastaan. Kaikki Israelin ympärysvaltiot vahvasti Venäjän alaisuudessa. Syyriassa useita Venäjän tukikohtia mm Latakian lentotukikohta ja Tartusin sotasatama. Google Earth ja Tartus nbiin löytää venäläisiä sotalaivoja. Pienemmät ova Syyrian.
Sivistysvaltio mutta rappeutunut kuten muutkin länsimaat. Ainoastaan ortodoksijuutalaiset ovat pitäneet kiinni perinteisistä uskonsa perhearvoista.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvan sodankäynnin kova ammattilainen. Sotatilassa vuodesta 1948.
Johtuu arabeista jotka haluaa Israelin hävittää kartalta. Arabimaiden aloitteesta on tainnut alkaa jokainen Israelia vastaan käyty sota. Jo 1948 arabimaat oli ne jotka hyökkäsi vasta 1 päivän Ikäiseen Israeliin.
Olen varsin paljon matkustellut, käynyt mm. 50 eri maassa. Kamalin kaupunki, jonka olen eläissäni nähnyt, on Jerusalem. Siellä yhdistyi ainutlaatuisella tavalla useiden matkakohteiden huonoimmat puolet. Ensinnäkin kaupunki on todella likainen, sanan joka merkityksessä: roskainen, töhryinen, pölyinen, saasteinen, pahanhajuinen. Töykeämpiä ja ylimielisempiä ihmisiä en ole missään kohdannut, koskee myös asiakaspalvelutyöntekijöitä.
Joka paikassa on tungosta ja meteliä, paikalliset kiljuvat kuin pistettävä sika vaikka ei olisi mitään syytä. Nähtävyydet on todella yliarvostettuja, suurin osa on samanlaisia ankeita hiekkakiviröykkiöitä kuin mitä koko lähi-itä on muutenkin pullollaan.
Jouduin myös ryöstetyksi, ja poliisi syytti tapahtuneesta minua! He sanoivat, ettei täällä kaivata "troublemaker"eitä. Ilmeisesti siis kadulla kävely oli ongelmien aiheuttamista. Eli paikka on myös todella turvaton, vaikka asemiehiä ja -naisia patsasteleekin joka puolella.
Pisteenä ii:n päällä maa on myös erittäin kallis, hinnat käytännössä Suomen tasoa. Ainoa lieventävä asianhaara oli ruoka, joka oli ok. Tosin muissa lähi-idän maissa sekin on parempaa, ja ennen kaikkea halvempaa. Olen käynyt myös jokaisessa Israelin naapurimaassa, ja jos maat pitäisi laittaa paremmuusjärjestykseen parhaimmasta huonoimpaan, niin lista näyttäisi tältä:
1) Libanon, 2) Syyria, 3) Egypti, 4) Jordania ja 5) Israel
M47
Vierailija kirjoitti:
Hieno maa. Sivistyneempi maa kuin naapurinsa.
mies54v
mies54v:n yksinäiset päivät täyttyvät tällaisista viesteistä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti asiallisin paikka tuolla päin maailmaa. Pitävät omiensa puolta vaikeassa ympäristössä joka on oikein. Liian feministinen lainsäädännöltään, jopa USA varoittaa kansalaisiaan tietyistä laeista mitä tuossa maassa on. Huipputekniikkaa ja osaamista riittää. Positiivinen kuva kaikenkaikkiaan.
Miten voi olla liian feministinen??
Olishan kiva käydä katsomassa Raamatun paikkoja, mutta en tykkää niistä uskiksista jotka aina puolustaa Israelia teki tämä mitä vaan. Tunnen paljon myötätuntoa palestiinalaisia kohtaan.
T. Uskis
Arabit vihaavat Israelia, sellainen käsitys minulla on. Lähi-Idässä uskonnolla on ihan eri asema ja merkitys kuin uskosta luopuneilla länsimailla.
Minulla on myös käsitys, että Putin vihaa Israelia, juutalaisia ja kristittyjä.
Joku lupasi jonkun toisen maan niille. Taisi olla demari, joka on iloinen antaessaan toisen omasta kolmannelle.