Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen maa Israel on mielestäsi?

N18
10.08.2022 |

Olen käynyt muutaman kerran lomalla ja mielestäni se on helposti Lähi-idän miellyttävin maa ja olen käynyt aika monessa maassa tuolla aluueella. Ollaan muuttamassa sinne mun isän töiden takia ja ajattelin kysyä millaista päivittäinen elämä on siellä.

Kommentit (339)

Vierailija
81/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta joku voi noin sokeasti kannattaa Israelia, hänen pitää joko olla tietämätön asioista, kannattaa autoritarismia, tai sitten hänellä pitää olla jokseenkin arabofobinen maailmankuva.

Vierailija
82/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Israel, upea maa kertakaikkiaan. Tuon alueen ainoa maa joka on hyvin kehittynyt, naisilla ja vähemmistöillä samat oikeudet, upea luonto, historia ja kauniit kaupungit. Osassa maata ja tietyillä alueilla asuu hyvin uskonnollista porukkaa. Israelilaiset saattavat olla keskenään aika erilaisia, riippuen taustasta. Mielestäni ihan mukavia mutta voi olla vaikea saada kontaktia, voivat vaikuttaa koppavilta ja ovat hyvin suoria.

"Vähemmistöillä samat oikeudet" 🤣🤣

Lähi-idän ainoa maa jossa nainen voi kävellä minihameessa ja topissa kaduilla rauhassa sekä lgbt ihmisillä yhtäläiset oikeudet.

Joo ja Arabeilla sit samat oikeudet kuin juutalaisilla? Ei ole. On ihan kirjattu lakiin.

No asepalveluspakko on vain juutalaisille, se ero siinä on. Mutta mm. senaatissa on pakollinen vähemmistöedustus arabeilla.

Ihan kuin... ei-juutalaisilla ei olisi samoja kansalaisoikeuksia kuin juutalaisilla.

Israelin alueella asuu myös muslimeja, jotka ovat siis Israelin kansalaisia, mutta eivät juutalaisia. Muslimit eivät saa asua juutalaisten alueella, mutta juutalaiset saavat asua muslimien alueella. Juutalaisten omistamaa maata ei saa myydä muslimeille. Israel sulkee randomisti rajanylityspaikkoja palestiinalaisalueiden ja Israelin välillä, jolloin palestiinalaiset eivät pääse sairaalaan, palestiinalaiset yritykset eivät voi myydä tuotteitaan, toisia tuotteita ei saada palestiinalaisalueiden, ulkomailla asuvat eivät pääse kotiinsa ja näkemään perhettään. Israel kontrolloi myös Gazan ja Egyptin välistä rajaa.

Ihmisoikeusjärjestöt ovat virallisesti tuominneet Israelin valtion toimet palestiinalaisia kohtaan ihmisoikeusrikkomukseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäisestä en nykyään tiedä, mutta oma kokemukseni lomamatkalta aikoinaan oli varmasti sellainen, ettei kovin monella: meidät pidätettiin ja vietiin kuulusteluihin. Oli siinä melkoinen jännäkakka housuissa, kun istuin itkien betonisessa kuulusteluhuoneessa.

Miksikö? No, ex-mies kulta se jälleen otti vähän alkoholia, seuraus: hakkasi minut ja lopulta yritti tappaa hotellihuoneessamme. Semmoista. Naispoliisi lopulta sanoi minulle lähtiessäni: "You never come back, do you understand? You never come back."

Noin muuten ko maa oli pettymys-ei näkynyt Jeesus kaduilla eikä muuallakaan :) Kaikkialla oli myyntikojua ja pyhillä asioilla tehtiin aivan häpeilemättä kauppaa ja rahastettiin kaikkialla. Ymmärränpähän tuon näkemisen jälkeen ainakin paremmin, miksi Jeesus niin kovasti rahanvaihtajille ja fariseuksille raivostui "te olette tehneet minun Isäni huoneesta markkinapaikan".

En menisi toista kertaa, vaikka olisi kuulustelureissutkin jääneet kokematta-täysin turhaa hypetystä tuosta valtiosta.

missä raamatun jakeessa toi jeesuksen raivostuminen kerrotaan

Matteus 21 ja jos takerrut sanavalintaan "raivostuminen" niin sehän on vain täysin juutalaista käyttää kärkeviä ja liioittelevia ilmaisuja, etkö sitä tiennyt? On kuitenkin todella vaikeaa mielikuvissaan nähdä Jeesusta kaatamassa pöytiä ja ajamassa ihmisiä ulos temppelistä lammasmainen typerä hymy huulillaan, kuten useilla aivopestyillä uskovilla on asian laita. Tiedäthän sanonnan: "Oletko mies vai marjanpoimija?"

Vierailija
84/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasca maa!  Kristinuskon varjolla tappaa palestiinalaisia, siinä menee niin vauvat kuin vaaritkin.  Halleluujaa!

Vierailija
85/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Israelin toiminta naapurivaltioita kohtaan ajaa nekin hankkimaan ydinaseen. Sitten odotetaan kuka heittää ensimmäisen kiven.

Oikeasti Israelilla on jo ydinase.

Vierailija
86/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pasca maa!  Kristinuskon varjolla tappaa palestiinalaisia, siinä menee niin vauvat kuin vaaritkin.  Halleluujaa!

Ei juutalaiset ole kristittyjä.

Vierailija
87/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Israelin toiminta naapurivaltioita kohtaan ajaa nekin hankkimaan ydinaseen. Sitten odotetaan kuka heittää ensimmäisen kiven.

Luepa viesti uudelleen, hitaammin ja ajatuksen kanssa.

Vierailija
88/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta joku voi noin sokeasti kannattaa Israelia, hänen pitää joko olla tietämätön asioista, kannattaa autoritarismia, tai sitten hänellä pitää olla jokseenkin arabofobinen maailmankuva.

-sanoi antisemitisti sosialisti.

Vierailija
89/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maa, jossa en halua käydä.

Mutta yhtä vähän tekee mieli käydä missään muussakaan kiihkouskonnollisessa maassa, uskonnosta riippumatta.

Hyvä , eivätpä sun vierailua israelissa kaipaakaan. Et ole edes käynyt joten et voi olettaa tietäväsi maasta mitään muuta kuin itse luulet faktoiksi

No minäpä olen jopa asunut siellä, joten onko mielipiteeni validimpi? Fasistinen ja rasistinen maa.

Todellakin samaa mieltä entisen asukkaan kanssa, mutta uskovien hulluissa kuvitelmissa Israel siintää jonain kultaisena kaupunkina ja luullaan että jonkin paikan sijainti tai väitetty historia tekee siitä "pyhän". Ehei-Jumala on raamatussa itse sanonut sanottavansa "omasta" kansastaan eikä se näkemys ole mairitteleva. Kannattaisi suomalaisten luterilaisten tutustua eräänkin munkin kirjoituksiin juutalaisista ja heidän valheistaan.

Vierailija
90/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tee hölmöjä olettamuksia.

Vierailija
91/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käsitys, että Venäjä vihaa Israelia, USA taas yleisesti ottaen puolustaa.

Vierailija
92/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vasemmistolaiset piirit ovat vuosikymmenten ajan levittäneet anti-Israelilaista propagandaa. Kärjessä Erkki Tuomioja ja Tarja Halonen. Siemen on uponnut hedelmälliseen maahan. Tietysti Israel on auktoritaarinen mutta mieti nyt sitä ympäristöä ja niitä sotia ja muita koitoksia mistä on täytynyt selvitä. Ei se ole ihme jos siellä ei päitä silitellä.

Vierailija
93/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä tee hölmöjä olettamuksia.

Oletus ettet lukenut viestiä kunnolla on ihan aiheellinen, kun lainatussa puhuttiin siitä että Israelin naapurit hankkivat MYÖS ydinaseen.

Kaikki tietää Israelilla olevan ydinaseen.

Vierailija
94/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta yhtä vähän tekee mieli käydä missään muussakaan kiihkouskonnollisessa maassa, uskonnosta riippumatta.

Hyvä , eivätpä sun vierailua israelissa kaipaakaan. Et ole edes käynyt joten et voi olettaa tietäväsi maasta mitään muuta kuin itse luulet faktoiksi

No minäpä olen jopa asunut siellä, joten onko mielipiteeni validimpi? Fasistinen ja rasistinen maa.

Todellakin samaa mieltä entisen asukkaan kanssa, mutta uskovien hulluissa kuvitelmissa Israel siintää jonain kultaisena kaupunkina ja luullaan että jonkin paikan sijainti tai väitetty historia tekee siitä "pyhän". Ehei-Jumala on raamatussa itse sanonut sanottavansa "omasta" kansastaan eikä se näkemys ole mairitteleva. Kannattaisi suomalaisten luterilaisten tutustua eräänkin munkin kirjoituksiin juutalaisista ja heidän valheistaan.

Luther oli tosiaan tunnettu antisemitisti.

Vierailija
95/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luther oli tosiaan tunnettu antisemitisti.

Taitaa kuulua saksalaiseen kulttuuriin tuollainen.

Vierailija
96/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juutalaisia vihaavat eniten: äärivasemmisto, äärioikeisti ja m u s l i m i t.

Lehdessä luki jo monta vuotta sitten.

Vierailija
97/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ongelmat kuin muuallakin kun luullaan/uskotaan olevansa parempia kuin muut. Niinhän uskotaan lähes kaikissa maissa ja niiden sisällä kaikki jotka ajattelevat olevansa parempia/oikeammassa kuin muut. Sitten on ikuinen sota meneillään palestiinan kanssa. Kesäisin tosi kuuma, talvella ihana lämpö. Turha luulla että muualta tulleena pääsee helposti porukoihin, edessä näytellään ystävää ja muuten on silmätikku jota on helppo syyllistää kaikesta. Pärjää jos osaa asennoitua oikein, mutta turha odotella liikoja.

Hurmureita riittää, joskus jopa oikea rakkaus kävelee vastaan, mutta muista kaikki mikä on liian hyvää,ei yleensä ole totta, ole varovainen. Ei kannata pelätä, muttei ottaa turhia sydänsurujakaan, kuten aikoinaan tein.

Vierailija
98/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen yhtymäkohtia Ruotsiin ja ehkä vähän Suomeenkin.

Vierailija
99/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä

Äärioikeisto

Äärivasemmisto.

Miettikää hetki historiallista yhtenäisyyttä näiden ryhmien välillä. Kyllä, löydätte sen.

Lisäksi m u s l i mi t.  Lähi-Idässä uskonnoilla on kokonaan eri asema kuin esim. länsimaissa.

Vierailija
100/339 |
10.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein mukavasti ovat kaikki siellä suhtautuneet tällaiseen länsimaiseen ihmiseen. Tuon alueen maaksi todella kehittynyt.

Oiskohan siksi että koko maa rakennettu saksalaisten rahoilla ja saksalaisilta vatastetulla teknologialla.

Ilman saksalta kupatuilta rahoilla se olis yks hiekkakasa telttoineen.

Juutalaiset ovat erittäin lahjakkaita, joten olen eri mieltä.