1,5v käsien räpyttely, onko normaalia?
Kommentit (19)
Jos jatkuvaa niin ei ole normaalia
On normaalia. Monet lapset tekee sitä innostuessaan.
Jos hänellä on näkövamma, se saattaisi olla jossain määrin tyypillistä tuon ikäisenä.
Mä räpyttelen välillä edelleen ja oon 35-vuotias. Lapsena sitä tarkkailtiin, mut todettiin et se on vain mun ominaisuus eikä oo vaikuttanut elämässä menestymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä räpyttelen välillä edelleen ja oon 35-vuotias. Lapsena sitä tarkkailtiin, mut todettiin et se on vain mun ominaisuus eikä oo vaikuttanut elämässä menestymiseen.
Siis räpyttelet kuin yrittäisit lähteä lentämään? Kehityitkö muuten normaalisti?
Minä rpäytelin lapsena joskus käsiä ja minulla todettiin lievä autismi, mutta niin räpyteli kaksoisveljenikin eikä hänellä tiettävästi ole autismia.
Huolestu vasta, jos lapsi ei puhu eikä kävele 2v mennessä. Ja myöhemmin, jos käyttäytyy oudosti, kuten vetäytyy, ei ole kiinnostunut leikeistä ym.
Ennemminkin kysyisin, että onko jotain muutakin, mikä mietittyttää lapsen kehityksessä tai käytöksessä. Meillä käsien räpytys viittasi kielelliseen kehityshäiriöön ja autismin kirjoon.
Eli onko muuten saavuttanut ikätason asiat? Puhuuko ja miten reagoi omaan nimeensä. Onko muuta erikoista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Huolestu vasta, jos lapsi ei puhu eikä kävele 2v mennessä. Ja myöhemmin, jos käyttäytyy oudosti, kuten vetäytyy, ei ole kiinnostunut leikeistä ym.
Höpö höpö, aiemmin kannattaa olla hereillä kuin vasta 2-vuotiaana. Mitä aiemmin vaikka aloitetaan puheterapia, niin sitä enemmän siitä on apua ihan loppuelämän kannalta. Tosin puheterapiaa on vaikeaa nykyään saada ja hoito viivästyy aloitetaan aika myöhään. Jokainen voi miettiä mitä riskejä oman lapsensa kanssa (koko lapsen tulevaisuuden kannalta) ottaa ja mitkä on omat resurssit niin jaksamisen kuin rahan suhteen. Jos neuvolantäti kiinnostuu asiasta vasta 2-vuotiaan osalta, niin sitä ennen voi käydä yksityisellä.
Poikani räpytteli kolmosluokalla ja ope huolestui tästä. Psykologi jutteli koulussa ja seurasi, muttei mitään vialla. Poika on erityisluokalla kuitenkin, jossa neuropsyk. syillä lapset. Ei diagnoosia, mutta monesta syystä epäilen kyllä jotain autismia tms., koska on erityisiä kiinnostuksen kohteita ja pakkorutiineja, ruoan koostumukset estää joidenkin syönnin (porkkana menee vain tietynlaisena esim. raaste ei mene, mutta kokonaisena menee). On tosi fiksu ja oppi yksin lukemaan alle kouluikäisenä ilman mitään opetusta. Huomasin vaan eräs päivä, että mitä ihmettä sinähän osaat lukea ja pyysin lukemaan asioita ja niin vaan luki.
Vierailija kirjoitti:
Poikani räpytteli kolmosluokalla ja ope huolestui tästä. Psykologi jutteli koulussa ja seurasi, muttei mitään vialla. Poika on erityisluokalla kuitenkin, jossa neuropsyk. syillä lapset. Ei diagnoosia, mutta monesta syystä epäilen kyllä jotain autismia tms., koska on erityisiä kiinnostuksen kohteita ja pakkorutiineja, ruoan koostumukset estää joidenkin syönnin (porkkana menee vain tietynlaisena esim. raaste ei mene, mutta kokonaisena menee). On tosi fiksu ja oppi yksin lukemaan alle kouluikäisenä ilman mitään opetusta. Huomasin vaan eräs päivä, että mitä ihmettä sinähän osaat lukea ja pyysin lukemaan asioita ja niin vaan luki.
Lisään tähän luettuani viimeisimmän kirjoituksen. Poikani kävi myös puheterapiassa muutaman vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin kysyisin, että onko jotain muutakin, mikä mietittyttää lapsen kehityksessä tai käytöksessä. Meillä käsien räpytys viittasi kielelliseen kehityshäiriöön ja autismin kirjoon.
Eli onko muuten saavuttanut ikätason asiat? Puhuuko ja miten reagoi omaan nimeensä. Onko muuta erikoista käytöstä.
Ei puhu eikä kävele.
Meidän autismin kirjon pojalla yksi ensimmäisistä "oireista" oli juuri tuo käsien räpyttely. Muutakin oli sitten tietenkin, ei tuo yksinään mitään kerro.
Mitä sillä termillä tarkoitetaan? Innostuessa osa lapsista heiluttaa käsiä. Jotkut leikkivät lintua leikeissään, jos on mielikuvitusta.
Pojallani oli silloin tällöin räpyttelyä, joka liittyi kielelliseen erityisvaikeuteen ja si-häiriöön, autistisen piirtein. Tilanne helpottui 5-ikävuoteen mennessä ja koulu sujuu normaalisti
Ei ole normaalia. Viiteen ikävuoteen saakka oltava kuten nukke paikallaan.