Kerro tilanteesta jossa vaistosi oli oikeassa
Voi liittyä mihin vain elämän kategoriaan: työ, rakkauselämä, sukulaiset, ystävät jne. Tai jokin juttu missä sinua yritettiin huijata ja haistoit palaneen käryn ajoissa, ja selvisit kenties isolta murheelta.
Tai tilanteesta, jossa vaistosi sanoi että ei kannattaisi tehdä näin, mutta teit kuitenkin ja ei olisikaan pitänyt. Eli vaistosi oli sittenkin oikeassa, mutta jostain syystä toimit toisin.
Kommentit (45)
Nuorena olisi pitänyt jättää tutustumasta mieheen, joka ensi tapaamisella pyöritteli ja heitteli rennosti pientä veistä kädessään. Suhteesta seurasi järkyttävä katastrofi. Ei veitsen takia, mutta se oli aivan selvä varoitusmerkki, että älä tutustu tähän ihmiseen.
Tutustuin mieheen nuorena, jolla luki paidassa raiskaaja ja oli menossa linnaan raiskauksesta. Raiskaaja paljastui myöhemmin raiskaajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut välttämään tutustumasta lähemmin ihmisiin, joissa ilmenee ensitapaamisella jokin epämiellyttävä tai likainen yksityiskohta. Olen tehnyt tässä asiassa virheitä ja ottanut opikseni. Esim. naisella, joka suoraan ilmaisi haluavansa tutustua minuun, oli sillä hetkellä huomattavan likaiset ja töhnäiset etuhampaat. Muutenkin hän puhui ja hölisi aika levottomasti. Aurinkoisesta hymystä ja naurusta huolimatta tuo nainen paljastui luonnehäiriöiseksi, erittäin ilkeäksi, ailahtelevaksi ja kostonhimoiseksi ihmiseksi, joka alkoi vihata minua. Olisi pitänyt uskoa puistattavaa ensivaikutelmaa ja jättää tutustumasta tähän ihmiseen.
Olen huomannut saman joistain ihmisistä. Ilmeet, eleet, joku ulkoinen seikka saa tuntemaan, ettei tuo ole ihan ok ja ei kannata tehdä lähempää tuttavuutta, vaikka vaikuttaisi alkuunsa kuinka herttaiselta tahansa. Tosin moni tunnistaa myös teennäisyyden ja kyllähän hygienian puute kertoo ihmisestä vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oppinut välttämään tutustumasta lähemmin ihmisiin, joissa ilmenee ensitapaamisella jokin epämiellyttävä tai likainen yksityiskohta. Olen tehnyt tässä asiassa virheitä ja ottanut opikseni. Esim. naisella, joka suoraan ilmaisi haluavansa tutustua minuun, oli sillä hetkellä huomattavan likaiset ja töhnäiset etuhampaat. Muutenkin hän puhui ja hölisi aika levottomasti. Aurinkoisesta hymystä ja naurusta huolimatta tuo nainen paljastui luonnehäiriöiseksi, erittäin ilkeäksi, ailahtelevaksi ja kostonhimoiseksi ihmiseksi, joka alkoi vihata minua. Olisi pitänyt uskoa puistattavaa ensivaikutelmaa ja jättää tutustumasta tähän ihmiseen.
Olen huomannut saman joistain ihmisistä. Ilmeet, eleet, joku ulkoinen seikka saa tuntemaan, ettei tuo ole ihan ok ja ei kannata tehdä lähempää tuttavuutta, vaikka vaikuttaisi alkuunsa kuinka herttaiselta tahansa. Tosin moni tunnistaa myös teennäisyyden ja kyllähän hygienian puute kertoo ihmisestä vaikka mitä.
Mädät hampaat ja paskainen koti ovat isoja red flagejä.
Tässä tapauksessa oli mielestäni erikoista se, että tuo nainen oli muuten hyvin siisti ulkomuodoltaan ja hänellä on kaunis siisti koti. Vain tuolla tapaamisella, jossa hän kädestä pitäen kertoi haluavansa tutustua, hänellä oli paksun likatöhnän peittämät hampaat. Hän oli ilmeisesti syönyt juuri jotakin, mikä oli lisännyt hampaat. Olin kyllä jo aikaisemmin ajatellut, että se nainen puhui ja nauroi jotenkin liikaa ja levottomasti ja etten haluaisi mennä mukaan hänen juttihinsa. Olin näköjään kuitenkin vielä silloin nuorena aseeton suoralle tutustumisehdotukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*lisännyt=liannut 🙂
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa oli mielestäni erikoista se, että tuo nainen oli muuten hyvin siisti ulkomuodoltaan ja hänellä on kaunis siisti koti. Vain tuolla tapaamisella, jossa hän kädestä pitäen kertoi haluavansa tutustua, hänellä oli paksun likatöhnän peittämät hampaat. Hän oli ilmeisesti syönyt juuri jotakin, mikä oli lisännyt hampaat. Olin kyllä jo aikaisemmin ajatellut, että se nainen puhui ja nauroi jotenkin liikaa ja levottomasti ja etten haluaisi mennä mukaan hänen juttihinsa. Olin näköjään kuitenkin vielä silloin nuorena aseeton suoralle tutustumisehdotukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeajalla duuni vaikutti uran hautausmaalta, 20 vuotta myöhemmin voin todeta sen sitä olleen. Sainpahan lapset aikuisiksi, egoistiset halut on toissijaisia.
Ostettiin tontti, jonka hankkiminen osoittautui pitkäksi ja kiviseksi matkaksi.
Tilannetta oli edeltänyt muutaman vuoden on/off talon etsiminen, mutta meillä ei ollut mikään kiire asian kanssa. Tämä tontti oli ollut myynnissä jonkin aikaa, ja käytiin sitä katsomassa muutaman kerran. Koskaan ei nähty naapureita pihoillaan, eikä muita ostajaehdokkaita.
Minulla oli koko ajan kummallinen olo. Sellainen, että en saisi olla siellä. Hoputin kuitenkin miestäni, että tehdään tarjous tästä ennen kuin joku muu ehtii. Ja lopulta kävikin niin että ostajaehdokkaita oli muitakin, ja kaksi oli tekemässä tarjousta samana päivänä kun meidän tarjous hyväksyttiin.
Mutta se minun tunne ei jättänyt rauhaan. Aina tontilla käydessä yritin keskittyä tulevaan, mutta sisimmissä kalvoi sama epävarmuus. Mietin, että se on omaa pelkoani vaan, kun rakentaminen on iso juttu. Ja että se on huonoa itsetuntoani ja joku huijarisyndrooma minussa.
Vaan niin siinä kävi, että monien vaiheiden jälkeen naapurit riitauttivat meidän rakentamisaikeet oikeudessa asti. Tontti on edelleen tyhjä, ja minun vaistoni oli oikeassa. Olisi vain pitänyt kuunnella sitä, ja sivuuttaa se toinen vaisto joka varoitti niistä muista ostajaehdokkaista. He sentään väistivät luodin, kun minä menetin uskoni ihmisiin.
Ihmiset ja heidän käytöksensä harvoin tuottavat minulle yllätyksiä. Ihmisten käytös sopii todella usein siihen kuvaan, minkä olen heistä muodostanut.
Olen tarkkaavainen ihmisten seurassa ja seuraan ihmisten käytöstä. Pienet asiat: tahattomat eleet, sanavalinnat, mikroilmeet, tunnetilat ja niiden vaihtelut, tulkitsen niitä hyvin.
Tämä ei johdu mistään etiäisistä, unista tai yliluonnollisista taidoista, vaan siitä, että olen harjaantunut jo lapsuudessa tarkkailemaan vanhemmistani missä tunnetiloissa milloinkin mennään. Olen ns. ilmapuntarilapsi.
Minulla on taas esimerkki, että vaisto on väärässä.
Otin kesällä yhden oluen terassilla ja yksi vanhempi humalainen nainen tuli aika äkäisenä kertomaan, että olin pokaamassa häntä. Istuttiin kaukana toisistaan ja oli vaikeaa ymmärtää asiaa.
Nainen tanssi monien kanssa, mutta en pyytänyt häntä edes tanssiin. Nainen ei ollut kiinnostava jo vuosikymmenten ikäeron vuoksi ja on erittäin vaikeaa tietää mistä moinen purkaus johtui.
Kuitenkin selkeästi hänellä vaisto sanoi, että pokailen häntä.
-setämies
Olin lähös kaverin kanssa laivalle. Just ennen sitä naapurista tuli toinen kaveri käymään. Totesi mulle siinä ohimennen, että onpa hieno töllö. Sillä kun ei ollu. Lähti sitten kotiinsa ennen kun lähin toisen kaverin kanssa laivalle. Tuli outo fiilis siitä naapurin kaverin töllökommentista niin katoin lähtiessä takalukkoa niin se naapurin kaveri oli laittanu takalukkoni auki.
Olin aloittanut uuden harrastuksen, jonka toimitilat sijaitsivat Helsingissä Malmilla juna-aseman lähellä. Tulin junalla Malmille ja alkuun etsiskelin reittiä harrastupaikkaan. Menin ulos jostakin ovesta ja jonkin matkaa käveltyäni minulle tuli vahva tunne, että ei tänne, vaan äkkiä pois, täällä on jotakin pahaa. Taisi olla heti seuraavana päivänä kun iltapäivälehdissä oli uutinen siitä, että Malmilta oli roskalavalta löydetty naisen pää. Uutinen julkaistiin kuvan kanssa, koska siinä vaiheessa ei vielä tiedetty kenestä naisesta oli kyse. Olin kääntynyt pois sen roskalavan läheltä ja lähdinkin toiseen suuntaan ja löysin harrastupaikkaan.
Harkitsimme muuttoa toiselle paikkakunnalle samalle alueelle, jossa asui yksi ystäväpariskuntamme ja muutama sukulainen. Löysimme lopulta sopivan tuntuisen asunnon, mutta kun olimme aikeissa tehdä tarjouksen, tuli vaan ahdistava tunne, että ei sittenkään. Teimme lopulta järkiratkaisun ja muutimme omalla asuinseudullamme lähes naapuritaloon isompaan asuntoon.
Pian kävikin niin, että ystäväpariskuntamme erosi, heistä molemmat avioituivat uudelleen. He eivät ole enää halunneet pitää yhteyttä meihin. Paikkakunnalla asunut lähisukulainenkin kuoli. Omassa lähipiirissäni tuli sellaista sairautta, työttömyyttä ym. että oli parempi, ettemme muuttaneet kauas.
Nainen, johon tutustuin, oli todella hauska ja hänen kanssa oli mukava keskustella. Tuntui, että meillä synkkasi tosi hyvin. Kuitenkin hänellä oli heti ensitapaamisella muutama aggressiivinen ele, jotka olivat mielestäni varoitusmerkkejä. Nainen esim. kertoi vanhasta työkaveristaan ja sihahti vihaisena jotakin sen tyylistä, että vttu sillä työkaverilla oli aina se lapsi kipeenä. Ja: "Mä oon vähän tämmönen... temperamenttinen, hehheh".
Nainen paljastui tosi vaikeaksi tapaukseksi. Sai raivareita, haukkui ihmisiä, halusi koko ajan pitää yhteyttä ym. Hän oli tosi kostonhimoinen ja takertuvat, oli vaikea päästä hänestä eroon. Olisi pitänyt lopettaa tutustuminen heti ensimmäisiin varoitusmerkkeihin.
Tyttäreni oli 4-vuotias kun hänelle nousi kuume. Ihan sellainen perus, mitä nyt lapsilla usein on. Kuumetta on meidän molemmilla lapsilla ollut useasti, ja se menee sitten muutamassa päivässä ohi. Ei olla koskaan pelkän kuumeen takia lähdetty lääkäriin, mutta tuolla kerralla mulla oli vaan tosi vahva fiilis, että pitäisi viedä tyttö lääkäriin. Siinä oli vielä kaikenlaisia "hidasteita" eli mies oli työmatkalla, mulla ei autoa, toinen lapsi myös kotona tietysti ja rahaakin oli tilillä aika vähän, mutta niin vaan sitten kuitenkin lähdin lasten kanssa yksityiselle lastenlääkäriasemalle illalla. Siellä sitten huomattiin, että tytön tulehdusarvo oli korkea ja meidät lähetettiinkin suoraan sairaalan päivystykseen. Viimeiset rahat menivät jo siihen lääkärimaksuun ja jouduin soittamaan anopin avuksi, viemään meitä sairaalaan ja ottamaan toisen lapsen hoitoon.
Sairaalassa selvisi, että tytöllä oli alkava keuhkokuume. Sanoivat, että jos olisin tullut vasta seuraavana päivänä, tytön kunto olisi jo ollut paljon huonompi. Jäätiin pariksi päiväksi sairaalaan.
Olen oppinut, että jos joku uusi tuttavuus kertoo jonkun lähisukulaisensa tai -omaisensa sanoneen häntä narsistiksi tai narsistiseksi ihmiseksi, niin tämä valitettavasti pitää paikkansa. Viimeistään tuossa vaiheessa kannattaa katkaista se ihmissuhde. Mitään hyvää ei ole seurannut tällaisista ihmissuhteista.
P*nin helsinkiläistä yh:ta, ja vaikka vaisto sanoi, että ei pitäisi, niin paljaalla. Sain hiivan.
Ensimmäisenä päivänä uudessa opiskelupaikassa koin, ettei se ollut minun paikkani. Olisi pitänyt tehdä sellainen täysin toteutettavissa oleva siirto, joka olisi tuntunut sopivammalta ratkaisulta omaan elämäntilanteeseeni. Nuorena en osannut vielä kuunnella vaistoani. Paloina pahasti loppuun kun suoritin väkisin sellaista mitä en halunnut ja mikä oli liian kuormittavaa terveydelleni. Paikkailin sitten myöhemmin asiaa pitkään romahduksen jälkeen.
Uudessa työpaikassa minun kanssa tuli kaveeraamaan nainen, joka valitti miten häntä kiusattiin ja syrjittiin toisella osastolla. Hänet oli siirretty lopulta toiselle osastolle. Pian ilmeni, että tämä nainen oli itse tosi tahditon ja ilkeä kiusaaja, joka levitti muihin huonoa tuultaan ja töksäytteli ihmisille loukkauksia. Toinenkin nainen teki itseään tosi aktiivisesti tykö. Molemmilla oli kumma tapa myös lahjoa ihmisiä ihan tavaroilla. Nämä naiset olivat työyhteisön pahimmat kiusaajat, jotka myrkyttivät koko ilmapiirin rivoilla ja loukkaavilla puheillaan ja syrjimällä joitakin ihmisiä.
Olen nykyään varovaisempi, jos uudessa työpaikassa tai muualla tulee heti ihan iholle kaveeraamaan, avautumaan ja nyhtämään henkilökohtaisia asioita. Onneksi uudessa työpaikassa on asiallisempaa.
Voiko tuota vaistoksi kutsua jos spurgu lähtee seuraamaan ja lähtee karkuun. Ei vaadi välttämättä Nobelia, että osaa tehdä kyseisen asian.