Neuvola valittaa perheemme ruokarytmistä
Meillä aikuiset syö 4 kertaa päivässä: aamiainen, lounas klo 12, kahvi/välipala klo 15-16 ja illallinen klo 19. Tämä ei kuulemma lapsiperheessä ole hyvä, kun iltapala jää puuttumaan. Itse olen pitänyt tärkeänä että perhe syö yhdessä illallisen, mutta lapsen vissiin pitäisi yksin syödä pääruoka klo 17 mennessä ja sitten illalla jotain puuroa. Onko tästä meidän rytmistä oikeasti jotain haittaa? Lapsi saa kyllä juotavaa joka välissä. Ei ehdi nälkäkiukkuakaan tulla, minusta kiva kun ruoka maistuu ruoka-ajalla, en itse jaksaisi syödä parin tunnin välein.
Kommentit (50)
Me syödään aina vaan kun on nälkä. En ikinä katso kelloa.. miksi pitäisi, jos pyrkii syömään monipuolisesti. Ärsyttää tollainen... t. Äiti 40 v ja lapsi 10 v
Ei sinne kaikkea tarvitse kertoa. Näin mun äitikin mulle aikanaan sanoi. Ovat niin suositusten perässä meneviä. Suositus on suositus ja jos teille sopii paremmin tehdä toisin, tehkää!
Itsekin huomaan, että välillä lapset meillä ei syö jokaista 5 ateriaa, kun ei vain ehdi tulla nälkä. Siksi en stressaa ollenkaan menojen ym takia. Kaikki ei pyöri ruoan ympärillä.
Ilmeisesti meidän neuvolassa oletettiin, että olen lopettanut imetyksen kun lapsi oli jo vuoden. Minulta kysyttiin "milloin imetys jäi pois?" Ihan kuin se olisi ollut jotenkin itsestäänselvyys, että se on lopetettu. Sanoin, että imetys jatkuu edelleen.
Minä vastasin neuvolan kyselyihin (ja nykyään koulun) sen, mitä he halusivat kuulla. Pääsi helpommalla.
Apua kun olisin kaivannut allergisen ja huonostinukkuvan lapsen kanssa, niin vastauksena oli, että alle 6kk:lla ei ole allergioita ja että kaikki vauvat nukkuu miten sattuu. Ja hymy päälle.
Yksityinen lääkäri oli ainoa, josta oli jotain hyötyä vauva-aikana.
Ei haittaa jos lapset eivät ole painonsa puolesta neuvolassa liian korkealla verrattuna ikään. Muussa tapauksessa kuunnelkaa neuvolaa. Lästejä on koko suomi jo pullollaan.
Meidän pieni päiväkotilainen (1,5-3v.) meni jo iltaunille klo 19.00 aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minä vastasin neuvolan kyselyihin (ja nykyään koulun) sen, mitä he halusivat kuulla. Pääsi helpommalla.
Apua kun olisin kaivannut allergisen ja huonostinukkuvan lapsen kanssa, niin vastauksena oli, että alle 6kk:lla ei ole allergioita ja että kaikki vauvat nukkuu miten sattuu. Ja hymy päälle.
Yksityinen lääkäri oli ainoa, josta oli jotain hyötyä vauva-aikana.
Jouduttiin käyttämään korviketta, kun maito ei noussut. Neuvolassa todettiin, että muutaman kk ikäisellä ei voi olla maitoallergiaa, mutta kas kun yksityinen antoi reseptin maidottomaan korvikkeeseen lapsi rauhoittui saman tien ja alkoi nukkumaan tyytyväisenä ja söi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolantädit valittaa aina jos ei mee niin kuin suositukset sanovat. Heiltä puuttuu täysin suhteellisuudentaju, ei kai kukaan pysty elämään niitä kaikkia suosituksia noudattaen? Suosituksia on maailma täynnä, hulluksihan siinä tulisi jos yrittäisi noudattaa niitä kaikkia.
Muistan kuinka raskauden alussa neuvolantäti huolestui kun painoni ei noussut ja kyseli, että syönhän tarpeeksi ja epäili, että laihdutanko minä ja tajuanhan, että ei raskaana saa laihduttaa (en laihduttanut, vaan elin niin kuin aina ennenkin olin elänyt).
No loppuraskaudesta painoni olikin noussut liikaa ja sitten huolissaan valistettiin terveellisen ruuan tärkeydestä ja ruokarytmistä. Pelleä touhua, näitä neuvola esimerkkejä riittäisi, en enää ota heitä minään auktoriteettina, joka tietää parhaiten vaan vain töissä olevina ihmisinä, jotka toistelee papukaijana sitä mitä ovat koulussaan 4 vuotta opiskelleet. Soveltamisen ja suhteellistamisen taito heiltä puuttuu täysin.
Joo, mä muistan kun kolmekymmentä vuotta sitten jo nipotettiin melki kaikesta. Mulla nousi paino raskauden aikana vain 6 kiloa, mutta yhtenä viikkona loppuvaiheessa oli noussut muutaman gramman suosituksia enemmän ja siitä sitten luento neuvolantädiltä. Että nyt pitää kattoa mitä ja kuinka syö. Sanoin kyllä siihen että eiköhän tässä ole varaa sata grammaa tulla ylimääräistä.
Historian opettaja kertoi yläasteella, että neuvolan täti oli valittanut jollekin naisopelle painosta. Naisope oli sitten sanonut, että olisi piänyt käydä vääntämässä kunnon aamupaska niin olisi jäänyt se urputtaminen puolesta kilosta. Eli naiset kun neuvolassa valitetaan raskausajan painosta niin sanokaa, että jäi aamukakka väliin, että käynkö nyt kakalla ja katotaas sitten se paino uudestaan.
Me syödään 2-3 kertaa päivässä, itse joskus vain yhdenkin. Koulupäivisin laitan aamupalan lapsille, muuten en. Syömme yleensä yhden lämpimän aterian päivässä sekä jonkun iltapalan, joskus joku pieni välipala. Sen mukaan miten on nälkä. En ymmärrä tätä Suomessa tuputettavaa jatkuvaa syömistä monta kertaa päivässä. Eihän siitä muuta ehtisi kun syödä jos muutaman tunnin välein pitää laittaa ruokaa tai muuta syötävää. Ei ihme että on niin paljon ylipainoa täällä. Meidän perhe elää terveellisesti ja olemme hoikkia kaikki.
Ainahan ne valittaa ja antaa "hyviä ohjeita". Parempi vaan kun myöntelee ja kertoo valkoisia valheita välillä, niin pääsee paljon helpommalla. Sun ei tarvii kuunnella sitä samaa juttua joka kerta, ja he saavat olla tyytyväisiä siihen että "teet niinkuin he sanovat". Tai ainakin annat ymmärtää niin.
Kerrot neuvolassa heidän haluansa ruokailuajat ja jatkatte kuitenkin miten itse parhaaksi näette. Paljon vähemmälle pääsee kun tarvittaessa valehtelee.