Ei saakeli, noin 18km matkaan menee Helsingissä julkisilla yli tunti
Samaan matkaan autolla noin 20min. Suosi siinä sitten julkista liikennettä kun se ei toimi. Poikittaisliikenne surkea. Aina pitää kulkea keskustan kautta.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia kannattaa autoilla jos omalle ajalle laittaa yhtään arvoa..
Jos omalle ajelleen laittaa yhtään arvoa, niin asuu palvelujen ja työpaikan lähellä siten, ettei koskaan tarvitse autoa.
Joka on täysi mahdottomuus suurimmalle osalle suomalaisista. Ei sen takia, että harva niin haluaisia tehdä vaan sen takia, että vain hyvin harvoin asunto, palvelut ja työpaikka/koulupaikka ovat lähekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Meidä kylällät pääsee kerran viikossa julkisilla, repikää siittä.
Mun kylällä pääsee joka päivä, mutta vuoroja on vähän. Itse asiassa en ole ihan varma liikkuuko täällä busseja ollenkaan viikonloppuisin. En ole kiinnittänyt huomiota.
Lisää vaan tietöitä, liikennevaloja ja ahtaita sumppuja niin alkaa stadin liikenne vetämään.. eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omalle ajelleen laittaa yhtään arvoa, niin asuu palvelujen ja työpaikan lähellä siten, ettei koskaan tarvitse autoa.
Eli elää velkavankeudessa ja töitä pitää paiskia eläkeikään asti että saa maksettua sen 25m2 kokoisen koirankopin.
Ei, vaan suunnittelee elämäänsä edes vähän.
Lopeta jo trollaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään kun ihmiset ei käytä julkisia. Mitään tekemistä sillä ei ole sen kanssa, että julkinen on lähes aina hitaampi ja usein myös kalliimpi kuin muut vaihtoehdot. Kaupunkialueella saattaa jopa kävellen päästä nopeampaa vaikka pitäisi tallustaa useampi kilometri. Esim mun työmatka. Jos menen klo 8 töihin lähden kävellen 7.15 tai sitten bussilla 6.54. Koska sillä seuraavalla bussilla ei enää ehdi.
Mitäpå runkkari meinaat kauanko siihen matkaan menisi, jos julkistaliikennettä ei olisi ja kaikki suhaisivat siellä niillä omilla autoillaan? saattaisi runkkarilla mennä hermot kerran jos toisemkin valtavissa ruuhkissa istuessaan.
Sinun kannattaa ainakin masturboida koska se tuntuu pyörivän mielessäsi aikaa kiivaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä menee 45 minuttia 5 kilometrin matkassa bussilla.
Kaliforniassa?
Riihimäellä. Aina kun menin kouluun tai tulin koulusta kovilla pakkasilla tai kovilla sadekelillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama aika menee vähemmän ruuhkaisessakin kaupungissa, jos ei kauemminkin. Täytyy olla kiireetön elämä, jotta pystyy käyttämään julkisia.
Havaitsin tämän todella olevan juuri näin, kun lähdin pitkän etätyöjakson jälkeen taas julkisen liikenteen asiakkaaksi.
Meillä menee hei bussissa istumiseen hirvittävä määrä aikaa. Oma auto on paljon parempi ratkaisu elämänlaadullisesti.
Sehän se on kun aina pitää suunnitella Suomen mittakaavassa isoissa kaupungissa liikenne autoilun ehdoilla. Eihän se julkinen liikenne kehity kun autolla pääsee joka paikkaan. Tykkään kulkea julkisilla mutta ymmärrän täysin, että aina se ei ole mahdollista. Omakin työmatka olisi noin 10 minuuttia autolla ja puoli tuntia julkisilla. Puoli tuntia on minusta siedettävä aika siitä, ettei tarvitse istua aamuruuhkassa edes tuota 10 minuuttia oman elämänsä juha kankkusten kanssa.
Omalla autolla kulkiessa on sekin erittäin hyvä puoli ettei tarvitse katsella toisten naamoja tai kuunnella ääliöiden kälätystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli elää velkavankeudessa ja töitä pitää paiskia eläkeikään asti että saa maksettua sen 25m2 kokoisen koirankopin.
Lopeta jo trollaaminen.
Tottahan tuo on. Jos ihmiset yleisesti näkisivät vaivaa sen eteen, että asuisivat niin, ettei tarvitse paljon liikkua autolla, niin kaupunkirakenne alkaisi tarjota tällaisia vaihtoehtoja ihmisille.
Mutta ei semmoisesta kukaan haaveile. Haaveet ovat luokkaa oma omakotitalo jostain kaupungin syrjäisestä kolosta, josta pääsee autolla kätevästi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka on täysi mahdottomuus suurimmalle osalle suomalaisista. Ei sen takia, että harva niin haluaisia tehdä vaan sen takia, että vain hyvin harvoin asunto, palvelut ja työpaikka/koulupaikka ovat lähekkäin.
Niinpä ja kun elämäntilanteet muuttuvat, lapset kasvavat ja päiväkoti vaihtuu ala-asteeseen - yläasteeseen - lukioon/amikseen...työpaikka vaihtuu...
En tiedä millaisilla ajatteluelimillä on varustettu sellainen joka kuvittelee, että kovin monelle olisi mitenkään mahdollista asua aina niin työpaikan kuin palveluidenkin lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee noin 11 kilometrin yhdensuuntaisessa työmatkassa autolla maksimissaan vartti (riippuen liikenteestä). Bussilla (ainut julkinen vaihtoehto) taas menee 40 minuutista tuntiin, riippuen bussivuorosta. Ei tarvinne selittää miksi liikun omalla autolla. Ja ei, en asu missään "korvessa". Kaupungin keskustaan on lyhintä reittiä käyttäen alle 4 kilometriä.
Niin ja lisäksi minun pitää kävellä bussipysäkiltä muutama sata metriä työpaikalle. Autolla pääsen suoraan pihaan.
Kirjoitit juuri syyn, miksi en tykkää autoilla työmatkaa. Teen toimistotyötä ja työmatka on aika olennainen osa arkiliikuntaa. Itselläkin oli ennen työmatka joka oli käytännössä pakko autoilla. Ja tuotahan se oli, ovelta ovelle autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo trollaaminen.
Tottahan tuo on. Jos ihmiset yleisesti näkisivät vaivaa sen eteen, että asuisivat niin, ettei tarvitse paljon liikkua autolla, niin kaupunkirakenne alkaisi tarjota tällaisia vaihtoehtoja ihmisille.
Mutta ei semmoisesta kukaan haaveile. Haaveet ovat luokkaa oma omakotitalo jostain kaupungin syrjäisestä kolosta, josta pääsee autolla kätevästi töihin.
Vai sellainen fantasia sinulla.
Hki on kalleimmat asunnot.
Turvattomat kadut.
Melu ja saaste.
Liikennekään ei toimi.
Bunavehreät hörhöt hallinnoi...
Eli siksi muutin pois 2013.
Tilannehan ei ole mitenkään uusi tai yllättävä. Julkinen liikenne on rakennettu idealla, että liikkuminen suuntautuu Helsingin keskustaan. Näin linjoille toki saadaan enemmän matkustajia. Käyttäjän kannalta tämä tarkoittaa vaihtoja ja odottelua, jos matka onkin muualle pk-seudulla kuin Helsingin keskustaan. Isoimmat ongelmat tulevat, jos haluat liikkua kaupungien välillä. Vaikka miten pitäisi olla HSL:n ohjauksessa koko joukkoliikenne, niin huonosti on linjoja kaupunkien välillä Helsingin keskustan ulkopuolella. Mikäli linjoja löytyy, niin usein ovat aikamoisia maisemareittejä kiertäen kaikki mahdolliset asuinalueet. Tällä taas saadaan toki linjalle enemmän käyttäjiä ja kuluja karsittua. Yksi kiertelevälinja lienee taloudellisempi kuin kaksi tai kolme käyttäjäystävällisempää linjaa.
Juuri autoilevien lähiölaiskureiden takia liikenne on tukossa. Siis jossain Espoossa. Espoolaiset tukkii Espoolaisten tiet. Siksi pikku tietulli yksin ajeleville olisi paikallaan. Itse asiassa, kaikille muille kuin ammattiliikenteelle.
Meillä Helsinkiläisillä on vähän helpompaa. Minä pääsen 15 min raitiovaunulla keskustaan, mutta kävelen tai ajan pyörällä mielummin.
Monesti manannu myös, että käytännössä jos kulkee "pohjois-etelä", niin matka on sujuva, mutta jos on yhtään poikittainen matka, niin johan menee monesti matkan suunnittelu vaikeeks.
Sen oon oppinu, että reititystä ei kannata tehä luottaen HSLn reittioppaan ehdotukseen. Vähän joutuu näkeen vaivaa, mutta ite reittejä tutkimalla saattaa löytyä toimivampi reitti. Esimerkki nykyinen työmatkani, reittioppaan tarjooma oli 40-60 min, ite tutkien sain 20 min reitin, reittiopas ei jostain syystä yhtä ajallisesti ratkasevaa bussilinjaa osannu tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko se on asua tai liikkua johonkin, mihin ei ole kunnon yhteyksiä.
Kaikki eivät varmaankaan mahdu pakkautumaan niihin loistavien kulkuyhteyksien päähän.
Itse käytän autoa, koska päästessäni töistä neljältä, en ehtisi mitenkään viideksi hakemaan lasta. Julkisilla yli tunti, autolla 25-30min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä ja kun elämäntilanteet muuttuvat, lapset kasvavat ja päiväkoti vaihtuu ala-asteeseen - yläasteeseen - lukioon/amikseen...työpaikka vaihtuu...
En tiedä millaisilla ajatteluelimillä on varustettu sellainen joka kuvittelee, että kovin monelle olisi mitenkään mahdollista asua aina niin työpaikan kuin palveluidenkin lähellä.
Meilläkin lapset on olleet eri kaupunginosissa kouluissa. Ratkaisuksi ehdotetaan täällä aina lähemmäs koulua muuttamista - kenen koulua?
Ja kun se koulukin saattaa ollakin yhtäkkiä väistötiloissa ihan muualla. No, viimeksi se väistötila oli miehen toimiston naapurissa, mutta yhtä hyvin se voisi olla ihan muuallakin.
Juuri autoilevien lähiölaiskureiden takia liikenne on tukossa. Siis jossain Espoossa. Espoolaiset tukkii Espoolaisten tiet. Siksi pikku tietulli yksin ajeleville olisi paikallaan. Itse asiassa, kaikille muille kuin ammattiliikenteelle.
Meillä Helsinkiläisillä on vähän helpompaa. Minä pääsen 15 min raitiovaunulla keskustaan, mutta kävelen tai ajan pyörällä mielummin.
Täällä sentään kulkee busseja, junia, metroja ja ratikoita. Pääsee eteenpäin. Minua turhautti suuresti Jyväskylässä, missä bussit ajoi samoja katuja edetakas. Jos piti vaihtaa linjaa, saattoi odotusaika (huonolla ajoituksella) olla 30-55 min! Ja illalla ei päässyt 23 aikaan oikein mihinkään.
Taloudessamme on auto, mutta minä valitsen julkisen liikenteen. En jaksa etsiä parkkipaikkaa. Siihenkin kuluu aikaa ja sitten vielä kävelymatka töihin. Julkinen on siinä mielessä huolettomampi ja sopii minulle.
Niin ja lisäksi minun pitää kävellä bussipysäkiltä muutama sata metriä työpaikalle. Autolla pääsen suoraan pihaan.