Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihtuuko ihan oikeesti jos syö aamulla kaurapuuroa

Vierailija
09.08.2022 |

Jos, niin mihin se perustuu?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syön aamulla pekonin ja munan sijaan kaurapuuroa, niin tarviin pari välipalaa ennen lounasta. En oikein usko puuron laihduttavaan ominaisuuteen.

Etkä tarvii! Luulitko että laihduttaminen käy ilman pientä näläntunnetta? Kehon pitää tottua vähempään - ihan kuten se on lihomisaikana tottunut liikaan! Kaurapuuro aamulla on hyvä, ja sitten pidät itsesi kurinalaisena ja syöt aamupäivällä appelsiinin tai smoothien tai banaanin. Piste. Mitään maagista keinoa ei ole, joten unohda kaikki sellaiset huuhaapuheet. Itsekuria! Joka aamu vaaalla! Ja iloitset jokaisesta aamusta kun se näyttää 100 grammaa vähemmän, vaikka se olisi vain joka toinen päivä tai joka kolmas päivä, se on juuri ihan se sama! Jos se on noin 250 grammaa viikossa, se on KILO KUUSSA ja laske huviksesi että vuodessa se on 12 kiloa ja 2 vuodessa se on 24 kiloa!

Älä hellitä! Älä mainosta dieettiäsi, eli älä tee siitä ohjelmaa - siitä ei kukaan pidä. Ole kuten ennenkin, älä laske kalorioita - ainakaan ääneen - ja nauti ihan tavallisesta elämästäsi! Tsemppiä!

Laitoit kyllä vitsillä tämän viestin. Ei kukaan voi olla noin tyhmä. Ei silti naurata, tällä palstalla on kuitenkin niin paljon sellaisia, jotka voivat ottaa viestisi tosissaan. Kun tietoa ei ole.

Vierailija
22/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuntuu vaikuttavan. Juon aamuisin lasin vettä ja sitten lautasellisen kaurapuuroa sokeroimattomalla mehukeitolla. Olen tehnyt tätä 3 kk ja laihtunut 63->57 kg. Verensokeri pysyy koko päivän tasaisempana. Muita muutoksia en ole tehnyt liikuntaan/ruokavalioon.

t: 1-tyypin diabeetikko

Vaikea kuvitella että 1tyypin diabeetikko sanoo näin. Puuroa ja mehukeittoa, inskaa varmaan menee tuollaisen aterian jälkeen/tai ennen.

Aamusokerista riippuen pistän 2 yksikköä (yli 8) tai en mitään (alle 8). Muuten olen heti tunnin työnteon jälkeen hypoilla. Pikapuuropussissa on 20 g hiilihydraattia ja mehukeittoa en laske, koska se on sokeroimatonta ja sisältää ainoastaan marjojen oman sokerin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa painonhallinnassa, mutta puuroa kannattaa toki tuunata, jotta ei tunnin päästä tule uudelleen nälkä. Eli sekaan jotain proteiinia, kuten kananmunaa, luonnonjugurttia tai raejuustoa. Lisäksi pehmeitä rasvoja, esim. pähkinöitä tai avokadoa, ja reilusti hedelmiä ja marjoja päälle. Saat näin täysipainoisen aterian, jolla pärjää leikiten lounaaseen. Tietysti päivän muidenkin aterioiden pitää olla kondiksessa. Itse tykkään tuollaisen puuroannoksen syödä toisinaan lounaaksi.

Vierailija
24/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuntuu vaikuttavan. Juon aamuisin lasin vettä ja sitten lautasellisen kaurapuuroa sokeroimattomalla mehukeitolla. Olen tehnyt tätä 3 kk ja laihtunut 63->57 kg. Verensokeri pysyy koko päivän tasaisempana. Muita muutoksia en ole tehnyt liikuntaan/ruokavalioon.

Vaikea kuvitella että 1tyypin diabeetikko sanoo näin. Puuroa ja mehukeittoa, inskaa varmaan menee tuollaisen aterian jälkeen/tai ennen.

Aamusokerista riippuen pistän 2 yksikköä (yli 8) tai en mitään (alle 8). Muuten olen heti tunnin työnteon jälkeen hypoilla. Pikapuuropussissa on 20 g hiilihydraattia ja mehukeittoa en laske, koska se on sokeroimatonta ja sisältää ainoastaan marjojen oman sokerin. 

Vieläkö joku menee näihin ei lisättyä sokeriansoihin? Ja metsästäkö mehukeiton poimit?

Vierailija
25/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro aamulla klo 5 ja klo 7 on aivan hirveä nälkä, kouristaa mahaa, vapisuttaa, ei vaan pysty olemaan. Pakko saada syötävää.

Ei aamupalaa ollenkaan ja nälkä on aikaisintaan klo 10 ja silloinkin sen verran lievänä, että ehtii laittamaan kunnon aterian.

Vierailija
26/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku menee näihin ei lisättyä sokeriansoihin? Ja metsästäkö mehukeiton poimit?

Nam esim vadelmamehukeitto

vesi, vadelmatäysmehu (11 %, tiivisteestä), vadelma (5 %), sakeuttamisaine (guarkumi), muunnettu maissitärkkelys, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), väri (punajuuriväri), makeutusaineet (aspartaami*, asesulfaami K). *Sisältää fenyylialaniinin lähteen.

Vierailija
27/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaa painonhallinnassa, mutta puuroa kannattaa toki tuunata, jotta ei tunnin päästä tule uudelleen nälkä. Eli sekaan jotain proteiinia, kuten kananmunaa, luonnonjugurttia tai raejuustoa. Lisäksi pehmeitä rasvoja, esim. pähkinöitä tai avokadoa, ja reilusti hedelmiä ja marjoja päälle. Saat näin täysipainoisen aterian, jolla pärjää leikiten lounaaseen. Tietysti päivän muidenkin aterioiden pitää olla kondiksessa. Itse tykkään tuollaisen puuroannoksen syödä toisinaan lounaaksi.

Mihin tässä sun "puurossa" enää puurohiutaleita tarvitaan?! Kyllä nälkä pysyy poissa jo ihan noilla lisukkeillakin.

Vierailija
28/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän saa ruuasta energiaa, sitä vähemmän laihtuu tai jopa lihoo. Kaurapuuron suhteen siis homman ratkaisee vähentääkö se päivän mittaan tullutta kokonaisenergiamäärää vai lisääkö, eli miten se vaikuttaa muihin syömisiin.

Vierailija
29/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testailujen jälkeen olen tullut tulokseen, että kaurapuuro on lihottavin ja nälkää pitämättömin ruoka.

En tiedä lihomisesta, kun en ole kovin usein kaurapuuroa syönyt, mutta nälkää se ei ainakaan pidä eikä itse asiassa poista edes hetkellisesti! Turhin ruoka ikinä, ellei sitten mausta tykkää.

Kaurassa enemmän kaloreita kuin esim. lihassa joten luulotautia taitaa olla.Ravintosisällöltä se on ehkä paras yksittäisistä ruoka-aineista.

Vierailija
30/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikapuuroa ja marjojen sokerit ei ole sokeria :)

Vierailija
31/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nam esim vadelmamehukeitto

vesi, vadelmatäysmehu (11 %, tiivisteestä), vadelma (5 %), sakeuttamisaine (guarkumi), muunnettu maissitärkkelys, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), väri (punajuuriväri), makeutusaineet (aspartaami*, asesulfaami K). *Sisältää fenyylialaniinin lähteen.

No hyi s** tana! Guarkumia, muunnettua maissitärkkelystä, aspartaamia. Kuolintarvikkeeksi tuo kyllä sopii, muttei elintarvikkeeksi.

Vierailija
32/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun kertomassa sen puuron vois jättää kokonaan pois. Nälänpitiminähän on ne muut syömiset.

Vierailija
33/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testailujen jälkeen olen tullut tulokseen, että kaurapuuro on lihottavin ja nälkää pitämättömin ruoka.

En tiedä lihomisesta, kun en ole kovin usein kaurapuuroa syönyt, mutta nälkää se ei ainakaan pidä eikä itse asiassa poista edes hetkellisesti! Turhin ruoka ikinä, ellei sitten mausta tykkää.

Kaurassa enemmän kaloreita kuin esim. lihassa joten luulotautia taitaa olla.Ravintosisällöltä se on ehkä paras yksittäisistä ruoka-aineista.

Ei kalorimäärä kerro kuinka hyvin joku pitää nälkää.

Vierailija
34/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaupan hyllyltä. Nyt on Juustoportin omena-inkiväärikeitto (ei lisättyä sokeria, ei makeutusaineita) jääkaapissa ja 100 grammassa on 7 g hiilihydraattia, enkä laita edes desiä sinne puuroon. 

Mun keho toimii ihan normaalisti, paitsi haima ei tuota insuliinia joten toimin itse omana haimanani. Kakkostyyppiläiset ilmeisesti hyötyvät vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta enemmän, koska vaikka heidän haima tuottaa insuliinia ainakin jonkin verran, niin "järjestelmä" on rikki eikä glukoosi pääse insuliinin avulla soluihin energiaksi yhtä tehokkaasti. Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin. Ykköstyypeille ei ole erityistä ruokavaliosuositusta muuta kuin perusterveellinen ruokavalio. Kaikkea saa syödä, mutta kohtuudella ihan kuin suositus on terveillekin ihmisille.

Vierailija
35/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän saa ruuasta energiaa, sitä vähemmän laihtuu tai jopa lihoo. Kaurapuuron suhteen siis homman ratkaisee vähentääkö se päivän mittaan tullutta kokonaisenergiamäärää vai lisääkö, eli miten se vaikuttaa muihin syömisiin.

Puuro lisää nälkää.

Vierailija
36/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikapuuroa ja marjojen sokerit ei ole sokeria :)

Mikä vika pikapuurossa on? Sisällysluettelo kaura ja suola. Keitossa on niin vähän sokeria, ettei mun tarvitse ottaa sitä huomioon. 

Vierailija
37/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syön aamulla pekonin ja munan sijaan kaurapuuroa, niin tarviin pari välipalaa ennen lounasta. En oikein usko puuron laihduttavaan ominaisuuteen.

Etkä tarvii! Luulitko että laihduttaminen käy ilman pientä näläntunnetta? Kehon pitää tottua vähempään - ihan kuten se on lihomisaikana tottunut liikaan! Kaurapuuro aamulla on hyvä, ja sitten pidät itsesi kurinalaisena ja syöt aamupäivällä appelsiinin tai smoothien tai banaanin. Piste. Mitään maagista keinoa ei ole, joten unohda kaikki sellaiset huuhaapuheet. Itsekuria! Joka aamu vaaalla! Ja iloitset jokaisesta aamusta kun se näyttää 100 grammaa vähemmän, vaikka se olisi vain joka toinen päivä tai joka kolmas päivä, se on juuri ihan se sama! Jos se on noin 250 grammaa viikossa, se on KILO KUUSSA ja laske huviksesi että vuodessa se on 12 kiloa ja 2 vuodessa se on 24 kiloa!

Älä hellitä! Älä mainosta dieettiäsi, eli älä tee siitä ohjelmaa - siitä ei kukaan pidä. Ole kuten ennenkin, älä laske kalorioita - ainakaan ääneen - ja nauti ihan tavallisesta elämästäsi! Tsemppiä!

Siis minä en ymmärrä näitä vaaan tuijottajia sitten yhtään. Itselläni saattaa paino vaihdella YHDEN VUOROKAUDEN SISÄLLÄ jopa 2-3 kiloa! Mitä iloa minulle on käydä keskiviikkona vaaalla vain huomatakseni että paino on sunnuntaihin mennessä noussut kolme kiloa ja taas seuraavaan keskiviikkoon mennessä tippunut kolme kiloa? Kyllä ratkaisu löytyy ihan jostain muualta kuin jatkuvasta grammojen tarkkailuista, parempi mittaaja on oikeasti peili ja mittanauha. Aamulla/aamupäivällä kevyttä ja vitamiini/kuitupitoista ja vaikka yksi kananmuna joka pitää nälkää poissa, iltapäivällä tuhti annos proteiinia sekä salaattia ja illalla vaikka sitten sitä kaurapuuroa ja mehukeittoa tai vaikka laihdutuspirtelö, ettei nälissään tarvitse yrittää nukkua.

Vierailija
38/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurossa on paljon hiilihydraatteja. Lisäksi ei kovin pitkään pidä nälkää poissa. Kannattaa välttää jos haluat laihduttaa. Syö aamulla vaikka joku pihvi

Vierailija
39/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurohiutaleet on tuossa kombossa hiilihydraatin lähde. Niitäkin tarvitaan, jos meinaa tasapainoisesti syödä. Laihduttajat karttaa niitä usein turhaan kokonaan. Hyvälaatuisia hiilareita voi ja kannattaa syödä, kunhan annoskoko pysyy kohtuudessa. Suosittelen vaihtamaan riisit, pastat, murot ja vastaavat ravintorikkaampaan ja kuitupitoisempaan täysjyvään. Makuun tottuu äkkiä. Valkoinen vilja pois.

Vierailija
40/78 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaupan hyllyltä. Nyt on Juustoportin omena-inkiväärikeitto (ei lisättyä sokeria, ei makeutusaineita) jääkaapissa ja 100 grammassa on 7 g hiilihydraattia, enkä laita edes desiä sinne puuroon. 

Mun keho toimii ihan normaalisti, paitsi haima ei tuota insuliinia joten toimin itse omana haimanani. Kakkostyyppiläiset ilmeisesti hyötyvät vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta enemmän, koska vaikka heidän haima tuottaa insuliinia ainakin jonkin verran, niin "järjestelmä" on rikki eikä glukoosi pääse insuliinin avulla soluihin energiaksi yhtä tehokkaasti. Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin. Ykköstyypeille ei ole erityistä ruokavaliosuositusta muuta kuin perusterveellinen ruokavalio. Kaikkea saa syödä, mutta kohtuudella ihan kuin suositus on terveillekin ihmisille.

Oletko edes lukenut noiden sotkujesi ainesosaluettelot? Ykköstyypille ja myös kakkosille suositellaan Suomessa sellaista syömistä, jolla sitä sairautta ei voi hoitaa.

Jos sairas on järkevä, niin ymmärtää hoitaa sairauttaan parhaimman mukaan. Useimmat eivät ole järkeviä, vaan uskovat suomalaisia suosituksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän