Työpaikalla suhtaudutaan hiljaisen tiedon siirtämiseen joutavanpäiväisenä jutusteluna
Ei apua. Yrität uutena työntekijänä kysellä työpaikan käytännöistä. Vastauksena vanhemmilta työntekijöiltä tulee äyskimistä ettei tällaiseen ole aikaa.
Erillisiä aikoja neuvontaa varten saa sovittua, kun ihmiset haluavat hoitaa niitä muita töitä etänä ja toimistolla ollessaan.
Ura kyseisessä paikassa taitaa jäädä lyhyeksi. Ei tällaiseen työpaikkaan pysty pääsemään kunnolla sisälle.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ohjeistoa jossain kirjallisena tallennettuna.
Joku tulopaketti tms. Onko HR-osasto olemassa, kysy sieltä lisää.
Vierihoitona tänä päivänä ei valitettavasti enää ohjata, siihen ei ole aikaa.
Kuka on puhunut vierihoidosta? Tutustu käsitteeseen hiljainen tieto, tietoa löytyy vaikka millä mitalla. Jos sitä ei ole aktiivisesti siirretty kirjalliseen muotoon, niin ei sitä HR-kalkkunoilta saa. Ja perehdytys kuuluu työn aloitukseen paitsi joskus poikkeustapauksissa.
Ilmeisesti työpaikalla on isoja ilmapiiriongelmia, kun uutta työntekijää ei haluta opastaa talon tavoille.
Ei ihme, että väki vaihtuu vauhdilla.
Sama kokemus.Vaihdoin duunia ja kyselin asioita livenä tai teamsillä,ehdottivat palaveriaikaa seuraavalle viikolle.Siis oikeasti olisi ollut muutaman lauseen vastauksia jokainen.Hidasta oli kaikki...Palasin vanhaan duuniin,täällä vastaukset saa heti,tosin olen yleensä se joka vastaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus.Vaihdoin duunia ja kyselin asioita livenä tai teamsillä,ehdottivat palaveriaikaa seuraavalle viikolle.Siis oikeasti olisi ollut muutaman lauseen vastauksia jokainen.Hidasta oli kaikki...Palasin vanhaan duuniin,täällä vastaukset saa heti,tosin olen yleensä se joka vastaa muille.
Olen itsekin alkanut miettiä muualle hakeutumista. Ei tämä vaikuta olevan hyvään suuntaan menossa. Tieto ei siirry epävirallisesti eikä virallisesti, kun tekemäni kalenterivaraukset hylätään. Asiasta kysyesså todetaan ettei ehdi kuulemma neuvoa, kun on kaikkea muuta.
Miten ihmeessä pystyn hoitamaan työt, jos kukaan ei opasta? En yhtään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin alkanut miettiä muualle hakeutumista. Ei tämä vaikuta olevan hyvään suuntaan menossa. Tieto ei siirry epävirallisesti eikä virallisesti, kun tekemäni kalenterivaraukset hylätään. Asiasta kysyesså todetaan ettei ehdi kuulemma neuvoa, kun on kaikkea muuta.
Miten ihmeessä pystyn hoitamaan työt, jos kukaan ei opasta? En yhtään mitenkään.
Ehkä on parempi lähteä itse kuin aikansa turhaan yksikseen hakata päätä seinään ja päätyä kuulemaan kuittailua ettei taida osaaminen riittä. Eihän se nimittäin millään voi riittää, jos työpaikalla ei saa mistään tietoa siitä miten mitäkin asioita tulisi hoitaa.
Ärsyttää nyt se, että jätin aivan turhaan paremman työpaikan, kun nykyinen työnantaja lupaili kuun taivaalta.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin saavani vertaistukea. En todellakaan osannut odottaa uudessa työpaikassa olevan näin tyly suhtautuminen uusia työntekijöitä kohtaan.
Onko työpaikalla yhtään mukavia ihmisiä vai ovatko kaikki myrkkykäärmeitä? Jos käärmeitä on vain muutama, voit pärjätä. Jätät heidät omaan arvoonsa ja kyselet tarvittavat asiat muilta. Pysy itsevarmana, luota omaan tekemiseesi. Ajan kuluessa käärmeetkin voivat tottua sinuun. Et ole enää uusi. Joitakin raukkoja uutuus toisiaan "pelottaa".
Tosin joskus on helpompi vain lähteä.
Olen suunnitellut työpaikan vaihtoa. Tässä tehtävässä pitäisi olla kaksi hekilöä mutta olen pitkään ollut yksin.
Se ei ole vain hiljainen tieto vaan myös ihan konkreettinen mikä lähtee mukanani.
Tiedän että pyytävät minua kirjoittamaan ohjeita kun kerron lähteväni mutta eivät anna minulle aikaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on puhunut vierihoidosta? Tutustu käsitteeseen hiljainen tieto, tietoa löytyy vaikka millä mitalla. Jos sitä ei ole aktiivisesti siirretty kirjalliseen muotoon, niin ei sitä HR-kalkkunoilta saa. Ja perehdytys kuuluu työn aloitukseen paitsi joskus poikkeustapauksissa.
Ilmeisesti työpaikalla on isoja ilmapiiriongelmia, kun uutta työntekijää ei haluta opastaa talon tavoille.
Tähän taas suurin syy on yleensä työnjohdossa, joka ei osaa pitää alaisiaan kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen suunnitellut työpaikan vaihtoa. Tässä tehtävässä pitäisi olla kaksi hekilöä mutta olen pitkään ollut yksin.
Se ei ole vain hiljainen tieto vaan myös ihan konkreettinen mikä lähtee mukanani.
Tiedän että pyytävät minua kirjoittamaan ohjeita kun kerron lähteväni mutta eivät anna minulle aikaa siihen.
Sittenhän se ei ole enää sinun päänvaivasi miten työt sujuvat, kunhan vain saat työpaikan oven kiinni takanasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän taas suurin syy on yleensä työnjohdossa, joka ei osaa pitää alaisiaan kurissa.
Esimies on lepsun oloinen. Siksi työpaikka on muuttunut sirkukseksi. Jokainen hoitaa ainoastaan oman show'nsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin saavani vertaistukea. En todellakaan osannut odottaa uudessa työpaikassa olevan näin tyly suhtautuminen uusia työntekijöitä kohtaan.
Onko työpaikalla yhtään mukavia ihmisiä vai ovatko kaikki myrkkykäärmeitä? Jos käärmeitä on vain muutama, voit pärjätä. Jätät heidät omaan arvoonsa ja kyselet tarvittavat asiat muilta. Pysy itsevarmana, luota omaan tekemiseesi. Ajan kuluessa käärmeetkin voivat tottua sinuun. Et ole enää uusi. Joitakin raukkoja uutuus toisiaan "pelottaa".
Tosin joskus on helpompi vain lähteä.
Kaksi ihmistä on ollut tosi ihanan oloisia, mutta he tekevät ihan eri töitä. Joten heistä ei ole suoraan apua minun töideni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies on lepsun oloinen. Siksi työpaikka on muuttunut sirkukseksi. Jokainen hoitaa ainoastaan oman show'nsa.
Ihmisenä esimies vaikuttaa mukavalta, mutta hän vähättelee ongelmia. En usko, että hän ottaa myöhemminkään aktiivista roolia niiden selvittelyssä. Tuntuu pelkäävän vahvaksi kokemiaan persoonallisuuksia tms.
Minun pitäisi opettaa uutta heppua. Samalla työaikaa kytätään ja vingutaan jos ei kirjaa yhtä monta tuntia kuin on työaika. Opettamisen pitäisi onnistua muutamassa päivässä mutta en vielä itsekään osaa kaikkea vaikka kymmenvuotiskahveet on jo juotu.
Olen parhaillaan saikulla koska en saa nukuttua.
Mulla on sellainen bon voyage -tunne että olen nähnyt tämän aloituksen aikaisemminkin.