Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikalla suhtaudutaan hiljaisen tiedon siirtämiseen joutavanpäiväisenä jutusteluna

Vierailija
09.08.2022 |

Ei apua. Yrität uutena työntekijänä kysellä työpaikan käytännöistä. Vastauksena vanhemmilta työntekijöiltä tulee äyskimistä ettei tällaiseen ole aikaa.

Erillisiä aikoja neuvontaa varten saa sovittua, kun ihmiset haluavat hoitaa niitä muita töitä etänä ja toimistolla ollessaan.

Ura kyseisessä paikassa taitaa jäädä lyhyeksi. Ei tällaiseen työpaikkaan pysty pääsemään kunnolla sisälle.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun pitäisi opettaa uutta heppua. Samalla työaikaa kytätään ja vingutaan jos ei kirjaa yhtä monta tuntia kuin on työaika. Opettamisen pitäisi onnistua muutamassa päivässä mutta en vielä itsekään osaa kaikkea vaikka kymmenvuotiskahveet on jo juotu.

Olen parhaillaan saikulla koska en saa nukuttua.

Kai kirjaat perehdytyksen työajaksi?

Uteliaisuudesta: kuinka pahalaatuista / pitkäkestoista unettomuuden on oltava että sen perusteella saa sairaslomaa? Miten pitkäksi aikaa kerrallaan sairaslomaa tuolla perusteella saa?

Vierailija
42/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen bon voyage -tunne että olen nähnyt tämän aloituksen aikaisemminkin.

Bon voyage tarkoittaa hyvää matkaa 🤪

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ongelmasta esimiehelle. Ethän sä voi tietää jos ei asioita ole kirjattu mihinkään.

Vierailija
44/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ongelmasta esimiehelle. Ethän sä voi tietää jos ei asioita ole kirjattu mihinkään.

Olen puhunut asiasta, mutta vähäisin tuloksin. Syksyllä kuulemma voi helpottaa jne.

Vierailija
45/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
46/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen puhunut asiasta, mutta vähäisin tuloksin. Syksyllä kuulemma voi helpottaa jne.

Vastasiko edes kirjallisena? Huono esimies.

Vierailija
47/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanoitko ihan suoraan että sitten et ennen syksyä käytännössä kykene töitä tekemään?

Vierailija
48/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo jos todella neuvotaan niitä jotka ovat uusia siihen töiden tekemiseen eikä pidetä vain turhia palavereita tyhmän työjohtajan pönkittämiseen tai hänen muka johtamiseensa.Ihan hyvä tuo ehdotus mikä on nyt vireillä oppisopimus jonka valtio osin maksaa oon minäkin sen aikonaan tehnyt ja päässyt työelämään kiinni.Kukaanhan ei ole ammattilainen koulusta tulleessan vaikka luulisi.Minullekkin oli tosi outoa todella se työympäristö siihen nähden kuin koulutus varsinkin kun se ei ollut tietokone hommia.Koulussa työt tehdään hitaasti ja apulaitteilla jota ei välttämättä työelämässä ole ja niitä neuvojia ei ole.Tehdään töitä pari tuntia päivässä miten nuori ymmärtää että oikeissa töissä ollaan 8 tuntia päivässä.Koulutus on vedetty turhan päiväiseksi itse oli ensimmäisenä koulupäivänä jo 8 tuntia koulussa.

Vierailija
49/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanoitko ihan suoraan että sitten et ennen syksyä käytännössä kykene töitä tekemään?

Täytyy vääntää vielä enemmän asiaa rautalangasta. Olen vain ollut todella hämmentynyt siitä ettei esimies halua tehdä mitään tilanteen korjaamiseksi, koska kokee sen ilmeisesti hankalaksi ja kiusalliseksi.

Periaatteessa olisi tietysti kiva jos kaikki järjestyisi sisäisesti sopimalla, mutta toisinaan se voi vaatia sitä, että esimies erikseen korostaa että on toimittava jotenkin tietyllä tavalla tietyn lopputuloksen saavuttamiseksi. Muuten kaikki hoitavat vain niitä omasta näkökulmastaan keskeisimpiä tehtäviä ja kokonaisuus hämärtyy.

Vierailija
50/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vääntää vielä enemmän asiaa rautalangasta. Olen vain ollut todella hämmentynyt siitä ettei esimies halua tehdä mitään tilanteen korjaamiseksi, koska kokee sen ilmeisesti hankalaksi ja kiusalliseksi.

Periaatteessa olisi tietysti kiva jos kaikki järjestyisi sisäisesti sopimalla, mutta toisinaan se voi vaatia sitä, että esimies erikseen korostaa että on toimittava jotenkin tietyllä tavalla tietyn lopputuloksen saavuttamiseksi. Muuten kaikki hoitavat vain niitä omasta näkökulmastaan keskeisimpiä tehtäviä ja kokonaisuus hämärtyy.

Alaisten näkökulmasta on ikävää, jos johtavaan asemaan palkattu henkilö ei hoida tehtäväänsä. Esimiehet piiloutuvat monesti kiireen taakse ja / tai sen että aikuisten ihmisten olisi parasta sopia itse suoraan toimintatavoista tms. Mutta silloin yhteinen visio saattaa kadota, koska kaikki tarkastelevat asioita pelkästään omasta näkökulmastaan.

Vierailija
51/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on johtamisongelma esimiehen taholta. Uuden työntekijän perehdyttämiseen pitäisi resurssoija ja nimetä työntekijä ja varmistaa, että hänellä on riittävästi työaikaa tähän.

Ei kenelläkään ole nykyaikana aikaa omien töiden ohessa hoitaa perehdytystä laadukkaasti.

Vierailija
52/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on johtamisongelma esimiehen taholta. Uuden työntekijän perehdyttämiseen pitäisi resurssoija ja nimetä työntekijä ja varmistaa, että hänellä on riittävästi työaikaa tähän.

Ei kenelläkään ole nykyaikana aikaa omien töiden ohessa hoitaa perehdytystä laadukkaasti.

Mitä oikein voin alaisena tehdä? En ole enää kovin innoissani uudesta työstä. Alku on ollut todella tahmea.

Vierailija
53/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
54/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ollut aina jonkin verran ongelma uusissa töissä. Ja alkuinnostus lopahtaa aika äkkiä, jos hommiin ei pääse kunnolla kohtuullisessa ajassa sisään. Ei saa lannistua, kysyy itsepintaisesti niistä tehtävistä. Ei aina löydy helposti uutta työpaikkaa ja olisi kiva saada jotain kokemusta siitäkin, mihin on joutunut, vaikka olisikin vähän huono valinta. Mutta jos on kovin hankalaa ja pääsee muualle, niin miksi kiusaisi itseään jossain ihmepaikassa.

Vierailija
55/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut aina jonkin verran ongelma uusissa töissä. Ja alkuinnostus lopahtaa aika äkkiä, jos hommiin ei pääse kunnolla kohtuullisessa ajassa sisään. Ei saa lannistua, kysyy itsepintaisesti niistä tehtävistä. Ei aina löydy helposti uutta työpaikkaa ja olisi kiva saada jotain kokemusta siitäkin, mihin on joutunut, vaikka olisikin vähän huono valinta. Mutta jos on kovin hankalaa ja pääsee muualle, niin miksi kiusaisi itseään jossain ihmepaikassa.

Niin, olisi kyllä mukava olla pidempään, jos työt alkavat jotenkin sujua. Täytyy nyt miettiä mitä teen.

Vierailija
56/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, olisi kyllä mukava olla pidempään, jos työt alkavat jotenkin sujua. Täytyy nyt miettiä mitä teen.

Voisit olla kuin uusi työkaverini. Myös me teemme niin eri töitä, että ei voi auttaa työn sisällössä. Oma taloon tuloni oli vaikea ja kaduin ensimmäisen kuukauden joka päivä. Silloinkin esimies oli lepsu ja vahvat persoonat pyörittivät häntä mennen tullen. Nyt on jo aamukampa milloin heistä vanhempi jää eläkkeelle. Työpaikka on kuitenkin paljon muuta kuin pari kurjaa työkaveria. Pääset varmasti töihin sisälle, löydät paikkasi ja sinuun aletaan luottaa. Tilanne on resurssien haaskaamista, mutta ei sinun syytäsi.

Vierailija
57/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen bon voyage -tunne että olen nähnyt tämän aloituksen aikaisemminkin.

Bon voyage tarkoittaa hyvää matkaa 🤪

Joo, mutta tuo sanonta tulee muusta, ja on ihan yleistietoa tietää kenen suusta.

Vierailija
58/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaakohan olla kyse eräästä Helsingin kaupungin työpaikasta?

Vierailija
59/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaakohan olla kyse eräästä Helsingin kaupungin työpaikasta?

Ei, en ole sentään töissä Helsingin kaupungin taloushallinnossa. 😆

Vierailija
60/66 |
09.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta ja tosi ikävää. Työntekijällä pitäisi olla jokin suoja, että jos työpaikka ei koeaikana vastaa odotuksia, voisi irtisanoutua ilman pelkoa karenssista.

Olen myös tehnyt ikäviä havaintoja, että joillakin työpaikoilla tietoa pihdataan, perehdytys on ylimalkaista tai sitä jopa kieltäydytään antamasta, työnkuva ei vastaa sovittua tai tehtävänimikettä, sovitut ja luvatut joustot esim. perhesyistä tai matkan takia eivät pidä. Siis lupaukset petetään. Työntekijä on heikoilla tällaisessa simputuksessa. Työsuojeluun yhteys, mutta eivät he paljon puhelimitse voi tehdä. Ja työnantaja kun kuulee sinun sinne soittaneen, nousee takajaloilleen.