Miten teillä on varaa omakotitaloon, mökkiin, matkustamiseen?
Ja harrastuksiin. Toisilla jopa vene lisäksi. Omakotitalossa, mökissä ja veneessä on niin paljon kustannuksia. Teettekö paljon töitä hyväpalkkaisissa tehtävissä? Vai millä kaikki laskut maksetaan? Onko koskaan taloudellisesti tiukkaa?
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tätä yksinään keskustelevaa saada pois palstaa enempää pilaamasta ?!?!?
Palstalla on tapahtunut rikos, joten ei.
Ok-talo on, mökkiä ei. Pari venettäkin meillä on ollut mutta totta se on että olivat turhan kalliita eikä aikaa ollut riittävästi siihen harrastukseen joten myytiin pois.
Matkusteluun on varaa kun tuo muu oheisrekvisiitta on pudotettu pois.
Ei kannata ostaa mitään itse ainakin vien rahat hautaan mukanani, raha on tehty säästämistä ja potin kasvattamista varten.
t. pihi
Perheen tulot brutto 26 000€/ kk, iso rivariasunto Espoossa ja uusi auto. Lapset harrastaa JV:ta ja lätkää. Eipä ole varaa mihinkään mökkiin tai veneeseen. Matkoilla kyllä käydään pari kertaa vuodessa koko perhe.
Tiedän että kuulumme suurituloisiin ja olemme varmaan juuri ne, joilla luulisi olevan millä mällätä mutta eipä se mene niin. Verottaja + veronluonteiset maksut vie joka kk melkein 15 000€, on ihan älytöntä, että edes näillä tuloilla ole mahdollisuutta mainittuihin asioihin. Itse asiassa minä ihmettelen miten kellään on varaa noihin jos meillä ei ole 🤷🏻
Okei, oma tilanne tietysti muuttuu jos ja kun joskus asunto on maksettu ja lapset ovat muuttaneet pois. Ollaan silloin yli 60, ehkä ei enää mökin osto kiinnosta.
Jos tiedät, että siskosi kirjoittaa palstalle niin saatko kopioida niitä viestejä ja laittaa niihin siskosi iän, kotikaupungin ja muut tiedot?
Et saa, se on rikollista ja sama muiden anonyymien kohdalla.
Asumatta ikinä vuokralla ja ostamatta mitään osamaksuilla. Kun on alusta asti tämä periaate ja saanut olla töissä ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Perheen tulot brutto 26 000€/ kk, iso rivariasunto Espoossa ja uusi auto. Lapset harrastaa JV:ta ja lätkää. Eipä ole varaa mihinkään mökkiin tai veneeseen. Matkoilla kyllä käydään pari kertaa vuodessa koko perhe.
Tiedän että kuulumme suurituloisiin ja olemme varmaan juuri ne, joilla luulisi olevan millä mällätä mutta eipä se mene niin. Verottaja + veronluonteiset maksut vie joka kk melkein 15 000€, on ihan älytöntä, että edes näillä tuloilla ole mahdollisuutta mainittuihin asioihin. Itse asiassa minä ihmettelen miten kellään on varaa noihin jos meillä ei ole 🤷🏻
Okei, oma tilanne tietysti muuttuu jos ja kun joskus asunto on maksettu ja lapset ovat muuttaneet pois. Ollaan silloin yli 60, ehkä ei enää mökin osto kiinnosta.
Tää on kyllä jännä homma. Meillä bruttotulot yhteensä 4000 eur/kk ja iso okt Helsingissä, 10 v. vanha auto. Lapset harrastaa yksilölajeja ja samat matkustelut. Ollaan mielestäni erittäin säästeliäitä arjessa ja raha riittänyt ihan hyvin. Ruokakaupassa yms. katsotaan aina hinnat tarkkaan ja se on tapa.
Vierailija kirjoitti:
Asumatta ikinä vuokralla ja ostamatta mitään osamaksuilla. Kun on alusta asti tämä periaate ja saanut olla töissä ei mitään ongelmaa.
Eli joko asut metsässä teltassa tai synnyt kultalusikka persuksissa rikkaaseen perheeseen joka hankkii sulle omistusasunnon sun muut jo vauva iässä. Selvä, tänks, tää auttaa! Ottakaa nyt kaikki sitten opiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät, että siskosi kirjoittaa palstalle niin saatko kopioida niitä viestejä ja laittaa niihin siskosi iän, kotikaupungin ja muut tiedot?
Eli pitääkö asiasta tehdä rikosilmoitus ja poliisin selittää tämä asia hönö kirjoittajalle poliisilaitoksella?
Eikö mene muuten perille?
Tämä ei ole mitään leikkiä. Ei täällä hänen henkilökohtaisia tietoja jaeta vaan minun.
Pitääkö minun ottaa poliisiin yhteyttä ja pyytää heitä selittämään tämä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen että mitenkä ihmisillä on varaa remontoida taloaan?
Joka vuosi tehdään joku yksittäinen remontti - ikkunaremontti, kattoremonttia yms yms
Miten ihmisillä on varaa asua omakotitalossa ja remontoida sitä?
Miten sulla on varaa maksaa kalliita vastikkeita tai vuokria? Omakotitalossa on halpa asua, ei tarvitse tehdä tiliä rempoista kenellekään. Kerrostalossa tarvitaan sata lupaa ja todistusta, meillä mm. sähkötyöt tekee jo eläkkeellä oleva tyyppi, jolla ei enää lupia mutta pitkä kokemus ja hyvä taito. Ikkunoita ja keittiö on vaihdettu ihan itse.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko.
Jos korvaisi ei kukaan maksaisi remontteja itse.
Ok-talon putkien uusiminen vie vain pikkurahoja verrattuna kerrostaloasunnon putkiremppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli joko asut metsässä teltassa tai synnyt kultalusikka persuksissa rikkaaseen perheeseen joka hankkii sulle omistusasunnon sun muut jo vauva iässä. Selvä, tänks, tää auttaa! Ottakaa nyt kaikki sitten opiksi!
Tai asuu vanhempien kanssa siihen asti että kerää 50 000 ja ostaa pienen asunnon. Asuu siinä ja kerää lisää rahaa että ostaa paremman jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työtön ja puoliso pienipalkkainen. Silti meillä on iso talo ja 2 autoa. Emme matkustele koska meillä on eläimiä.
Missäpäin suomea joku työtön ja pienipalkkainen pitää isoo taloo, 2 autoo ja eläimiä varsinkaan ilman säästöjä. Aika uskomatonta. Koko ajan kaikki elinkustannukset nousevat.
Miksi se työtön tarvitsee auton. Eikö yksi riitä kauppakassiksi ainakin siihen asti että toinenkin saa työn.
Kohta kun työttömyyskorvaus muuttuu yleistueksi niin vaarana on että se on rajallinen ja jos tulee taas se että puolison pienetkin tulot vie toiselta ihan kaikki tuet pois.
Voiko tämä hallitus tämmöistä tehdä niin hyvin mahdollista. Yleistuki haiskastaa vaan sellaiselta että aletaan viedä tukia pois mahdollisimman monilta. Alkaa olla melkoinen riski pitää kalliita harrastuksia minimituilla ja tuloilla.
Ei kaikki työttömät ja pienipalkkaiset ole köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitääkö asiasta tehdä rikosilmoitus ja poliisin selittää tämä asia hönö kirjoittajalle poliisilaitoksella?
Tämä ei ole mitään leikkiä. Ei täällä hänen henkilökohtaisia tietoja jaeta vaan minun.
Jos minä kirjoitan talouteen liittviä kommentteja niin aina tämä sama ihminen ilmestyy tänne jakamaan henkilökohtaisia tietojani.
Onko asian selvittäminen poliisin kanssa siis ainoa vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä kirjoitan talouteen liittviä kommentteja niin
Alkaa täyttää myös vainoamisen tunnusmerkit.
Minulla on oikeus kirjoittaa ja kommentoida hallituksen päätöksiä ilman, että minun henkilökohtaisia tietojani aletaan kirjoittaa ketjuun.
Jos kommenttini taloudesta noin paljon ärsyttävät niin ei niitä tarvitse lukea.
Jos luen jotain sinkku ketjua niin en minä silti ärsyynny niin paljon, että kirjoittaisin siihen ketjuun jonkun sinkun iän, kotikaupungin, pituuden, ammatin ja kaikki henkilökohtaiset tiedot.
Vai haluatteko lukea omista tiedoistanne palstalta?
Vierailija kirjoitti:
Jos luen jotain sinkku ketjua niin en minä silti ärsyynny niin paljon, että kirjoittaisin siihen ketjuun jonkun sinkun iän, kotikaupungin, pituuden, ammatin ja kaikki henkilökohtaiset tiedot.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5612401/poliisi-epailee-kolmea-maanpeto…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa palstalla itsestään kirjoittaa, mutta se ei tarkoita, että muut saisi ruveta niitä kopioimaan ja yhdistelemään isoksi tunnistettavaksi kokonaisuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa tapahtua! Ilmoitus tehty Hönöstä Supolle, kutsu kuulusteluun tulee piakkoin, voi voi 🥵
Meidän asuntolaina on mitoitettu niiden tulojen mukaan mitkä meillä oli kymmenen vuotta sitten. Silloin maksimi mikä saatiin lainaa oli 120 000 euroa. Nykyään on nettotulot tuplaten sen minkä ne oli 10 vuotta sitten (molemmat vaihdettiin alaa), joten meillä oli vara ottaa mökkilainakin muutama vuosi sitten. Mökki on vaatimaton, joten siitäkin on lainaa alle 30 000 euroa. Matkusteluun ei tosin ole varaa mitenkään ylenmäärin, mutta joka toinen vuosi on vara ulkomaanlomaan.