Kaisa tyrmistyi lomamatkallaan: miksi lapsille tyrkytetään vain nakkeja ja ranskalaisia?
Minäkin ihmettelen miksi lapsille syötetään tuollaista moskaa. Joo lapset haluaa syödä niitä mieluummin... koska ne on totutettu niihin ja laiskat vanhemmat antaa periksi. Näistä kasvaa niitä ärsyttäviä nirsoja ranskis-nakki-aikuisia.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1e88c895-fe12-461e-8bfb-cf37b4d369cb
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hmm. Mulla lapsi söi joskus niitä nugetteja tai lihapullia, mutta usein syömme ravintolassa, jossa ei ole erikseen lasten listaa. Pienenä tilasimme usein hänelle myös oman lautasen, johon jaoimme omista annoksistamme, näin tuli kokeiltua kaikenlaista. Kouluikäisestä lähtien hän on kyllä itse tilannut mitä on halunnut ja yleensä aikuisten listalta.
Outo ongelma. Luulen, että kyse on ennemmin siitä, että lasten listalla annokset ovat yleensä (tai niiden odotetaan olevan) edullisempia.
Miksi lapsen ruoka pitäisi olla edullisempaa. Jos ei ole varaa mennä niin syö sitten lapselliset perheet kotonaan. Silloin kun minulla oli pieniä lapsia, ei ollut edes lasten annoksia olemassakaan. Onneksi oli kaksi lasta, että jakoivat yhden aikuisen annoksen. Ei ollut koskaan valittamista ja narinaa, edes lapsilla.
Ei ollut lasten annoksia ravintoloissa? Eli joskus 50-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapselle saa ostaa annoksia myös 'aikuisten listalta'.
Eikä muuten saa. Ne voivat sisältää ainesosia mitä lapsen elimistö ei vielä kestä tai olla liian voimakkaasti maustettuja. Mausteinen ruoka voi tuhota pienen lapsen makuaistin pysyvästi. Myös alkoholia on saatettu käyttää niiden valmistuksessa. Lasten annokset on ihan syystä olemassa.
*Reps*. Viikon paskapuhe bongattu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tänne viikon ruokalista ja heti niin mä arvostelen sen.
Jotkut lapset ovat nirsompia kun toiset ja saman perheen sisällä eri mieltymyksiä, joten ei aina kyse siitä että tarjottaisiin yksipuolista. Yleensä kun ikää tulee lisää, niin makuskaalakin laajenee.
En jaksa puhelimella kirjoittaa kuin pääruuat, mutta tässä viime viikko meillä. Syöjinä isi, äiti ja 3v poika
Ma - Broileripasta ja kreikkalainen salaatti
Ti - Eilisen pastanloput, tuoretta tomaattia ja porkkanaa omalta kasvimaalta
Ke - Haukifile, paistetut perunat omalta maalta ja vihersalaatti
To - Haukea jäi yli niin siitä tehtiin täyte uuniperunoille
Pe - Tomaattikeitto johon sai itse lisäillä täytteitä, kuten pekonirouhetta tai aurajuustoa
La - Mustikkaretkellä eväsleivät ja makkaranpaisto
Su - Lehtipihvi hirvestä, suppilovahverokastike ja muusi omista perunoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja miksi aikuisten listat ovat pelkkiä burgereita, pizzoja ja ceasar-salaatteja?
Kävimme viime kesänä Naantalissa. Halusimme mennä satamaan syömään. Emme kuitenkaan syö kalaa. Istuimme vaikka kuinka monessa paikassa menu kädessä, ja lähdimme lopulta pois Naanatalissa.
Miksi ette syö kalaa?
Silakat haisee pahalle, myös ne ihmiset.
Haistapas josku persuja, silakan haju on ruusuntuoksua persujen hajuun verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuos sitten kävin siskon muksun kanssa linnanmäellä ja erehdyin ostamaan sille lasten purilaisen.
Se oli pelkkä sämpylä, pihvi ja ketsuppia. Oli vähän pettynyt siihen.
En muista mikä niistä ravintolaista oli.
Mitä siinä olisi pitänyt olla?
Mitä hampurilaisessa yleensä on? Salaattia, tomaattia, sipulia, suolakurkkua, majoneesia, juustoa?
Olisi sitten tilannut sellaisen hampurilaisen, jossa on salaattia, tomaattia, sipulia, suolakurkkua, majoneesia, juustoa. Mutta tilasi lasten hampurilaisen, jossa on ketsuppi ja pihvi. En usko, että lasten hampurilainen oli listan ainoa vaihtoehto.
Mutta ei jauhelihapihvi sämpylän välissä ole hampurilainen.
Laitahan tähän sitten se hampurilaisen virallinen määritelmä.
No kirjoitapa Googleen hamburger ja ota kuvahaku. Mitä tulee? Sämpylä, jossa on vain jauhelihapihvi ja ketsuppia? Niinkö?
Kerro nyt vaan, mikä on se hampurilaisen määritelmä. Mikä tekee hampurilaisesta hampurilaisen, jos ei pihvi+sämpylä? Juusto? Salaatti?
Jos tilaat maailmalla Hamburger beefin (muualla kuin Mäkkärissä) saat jauhelihapihvin salaatin ja erilaisten perunoiden kanssa.
Me tilatiin joskus Amsterdamissa hampurilaiset, 2kpl ja take away. En muista mitä listassa luki, mutta hampparit mielestämme tilattiin ja ja vieläpä ananashampurilaiset. Se ei ollut pelkkä hampurilaisravintola, sieltä sai kaikkea muutakin.
Kyllähän se hotellilla nauratti kun siell boksissa oli pihvi ja ananasrengas sen päällä. Ei muuta. Syötiin toki hyvällä ruokahalulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapselle saa ostaa annoksia myös 'aikuisten listalta'.
Eikä muuten saa. Ne voivat sisältää ainesosia mitä lapsen elimistö ei vielä kestä tai olla liian voimakkaasti maustettuja. Mausteinen ruoka voi tuhota pienen lapsen makuaistin pysyvästi. Myös alkoholia on saatettu käyttää niiden valmistuksessa. Lasten annokset on ihan syystä olemassa.
*Reps*. Viikon paskapuhe bongattu.
Saattaa nyt naurattaa, mutta katsotaan sitten kun lapsesi joutuu sairaalaan kun tuli vaikka listeria medium- pihvistä tai loisia graavikalasta. Pienen lapsen keho ei kestä samalla tavalla kuin aikuisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Tanskassa ja Italiassa. Ko maissa ei lapset syö mitään lasten ruokaa, vaan samaa, mitä aikuiset syövät. Myös pöytätavat ja ruokailuun kuuluva sosiaalisuus opetetaan lapsille pienestä pitäen. Vaativaa, kyllä, mutta palkitsevaa myös- lapset osaavat käyttäytyä, syödä kunnon ruokaa.
Siis Ranskassa ja Italiassa.
On aina niin paljon hienompaa Ranskassa ja Italiassa, mutta kun niissäkin maissa on ns. lasten ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja miksi aikuisten listat ovat pelkkiä burgereita, pizzoja ja ceasar-salaatteja?
Kävimme viime kesänä Naantalissa. Halusimme mennä satamaan syömään. Emme kuitenkaan syö kalaa. Istuimme vaikka kuinka monessa paikassa menu kädessä, ja lähdimme lopulta pois Naanatalissa.
On muuten ärsyttävää miten monessa paikassa tarjonta on lähinnä tuota. Burgereita, pizzaa, kebabbia, ranskalaisia. Siitä ihmiset näköjään tykkää eniten, ei noi paikat muuten menestyisi. Lapset opetetaan samaan. Ei ihme, että kaikki vaan lihoo.
Tämä on ihan totta. Burgerista on tullut uusi kansallisruoka ja onhan se välillä hyvää, mutta itsekin kotimaanmatkailua tehneenä alkaa aika pian tympiä. Naantalin rannan ongelma on juuri tuo sama, mikä jokaisessa turistipaikassa ja vierasvenesatamassa on. Toki jostain saa kalaakin, mutta sitä ei taas viitsi joka paikassa syödä. Naantalilaisena en käy koskaan noissa rannan ravintoloissa, koska laadulla / persoonallisuudella ne eivät tosiaan houkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hmm. Mulla lapsi söi joskus niitä nugetteja tai lihapullia, mutta usein syömme ravintolassa, jossa ei ole erikseen lasten listaa. Pienenä tilasimme usein hänelle myös oman lautasen, johon jaoimme omista annoksistamme, näin tuli kokeiltua kaikenlaista. Kouluikäisestä lähtien hän on kyllä itse tilannut mitä on halunnut ja yleensä aikuisten listalta.
Outo ongelma. Luulen, että kyse on ennemmin siitä, että lasten listalla annokset ovat yleensä (tai niiden odotetaan olevan) edullisempia.
Miksi lapsen ruoka pitäisi olla edullisempaa. Jos ei ole varaa mennä niin syö sitten lapselliset perheet kotonaan. Silloin kun minulla oli pieniä lapsia, ei ollut edes lasten annoksia olemassakaan. Onneksi oli kaksi lasta, että jakoivat yhden aikuisen annoksen. Ei ollut koskaan valittamista ja narinaa, edes lapsilla.
ja lapset pakotetaan ottamaan sama, entä jos toinen haluaa kanaa ja toinen kalaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset kannattaa opettaa kärsivällisesti syömään edes niitä kasviksia ja hedelmiä.
Minä olin lapsena ja nuorena nirso. Syytän tästä kotiani. Isäni oli nirso, niin äitini osti kaappiin lähinnä vain sitä mitä isäni söi. Ja ruokavalioon ei todellakaan kuulunut paljonkaan terveellisiä ruoka-aineita.
Isäni oli tosissaan sitä mieltä, että yksi banaani kerran viikossa riittää kattamaan koko viikon vitamiinin tarpeet. Kasviksiin ei suostunut koskemaan lainkaan. Esimerkiksi kastike jossa oli pilkottuna pieniä porkkanan paloja, ei kelvannut.
Jokainen voi kuvitella missä fyysisessä kunnossa ihminen on reilu kuusikymppisenä, kun koko elämän ajan elimistö ei ole saanut tarpeellisia vitamiineja eikä hivenaineita. Pääasiallinen ravinto on vielä tänä päivänäkin pullapitko, makkara, lihapiirakka ym. sonta.Itse opettelin pois nirsoudesta kotoa pois muuttaessa. Koin sen noloksi ja hankalaksi esim. juhlissa. Aloin opetella ruoan laittoa ja tietoisesti kokeilin eri makuja ja ruoka-aineita. Esimerkiksi sipulin ja tomaatin syömisen opettelin kaksikymppisenä. Siitä se pikkuhiljaa lähti. Tänä päivänä menee kaikki muu paitsi maksa ja korianteri. :)
Eli, jos ihminen (ikä mikä tahansa) on nirso, niin syyttävän sormen voi usein osoittaa lapsuudenkotia kohti.
Useimmat lapset käyvät koulussa ja pystyvät siellä maistamaan makuja laajemmin, mitä kotona. Hassua, jos ei esim. tomaattia ole koskaan koulussa ollut.
Nirsous voi johtua myös aistiyliherkkyydestä, joka makujen tai rakenteen osalta. Oma lapsenikin on nirso, mutta syö esim. sieniä ja homejuustoja. Mutta esim. sipuli, ananas tai marjat/hedelmät eivät mene. Kokeiltu on ihan pienestä lähtien ja kokeilu päättyy edelleen oksennukseen. Pärjää kuitenkin ok ilman noitakin.
Ainakin Helsingin koulujen ruuat on karmeaa kuraa.
Luulis, että kaikki muu maistuu kullalta ja mirhalta.
Käyppä kuule jenkeissä tai briteissä maistamassa- maksullista ja jotain todella kamalaa. Suomessa on ilmainen kouluruoka, joka on terveellistä, ja te silti jaksatte valitaa. Ilmainen kouluruoka ei ole kuin Suomessa ja Ruotsissa.
HK:n näkemys hampurilaisesta on ainakin minimalistinen:
https://www.hk.fi/tuotteet/tuote/hk-burgeri-100-g/
tietenkin sinne saa tunkea väliin vaikka mitä, mutta burgeri kun burgeri.
On se vähän yllättävää, että edelleen nakit ja ranskalaiset ovat niin suosittuja lasten annoksia, vaikka nykyään ollaan terveystietoisempia. Varmaan lomareissuilla ei olla niin tarkkoja, kotona syödään terveellisemmin?
80-luvulla suosituimmat lasten annokset olivat Aku Ankan nauravat nakit ja Hannu Hanhen vierinkivet (=lihapullat).
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
pitäiskö niille sitten syöttää parsaa ja vegaanisia nakkeja. Ei helvetti sentään.
Olisi ihanaa jos kaikki annokset olisi puolet pienempiä ja puoleen hintaan. Aikuisten annokset on ihan valtavia ja jos annokset olisi pienempiä ja halvempia, sellaisen voisi tilata myös lapselle. Lasten annokset on aina jotain nugettia ja pitsaa, olisi kiva jos olisi pieni pihvi ja kasviksia tai pieni pasta-annos, joka ei ole pelkästään tomaattikastiketta ja pastaa. Meidän lapsille maistuu kasvikset ja niitä on harmittavan vähän lasten annoksissa.
Faith kirjoitti:
On se vähän yllättävää, että edelleen nakit ja ranskalaiset ovat niin suosittuja lasten annoksia, vaikka nykyään ollaan terveystietoisempia. Varmaan lomareissuilla ei olla niin tarkkoja, kotona syödään terveellisemmin?
80-luvulla suosituimmat lasten annokset olivat Aku Ankan nauravat nakit ja Hannu Hanhen vierinkivet (=lihapullat).
Tämä. Tosin itsekkin olin tuossa vasta tien päällä ja abc:lle menin syömään, piti keksiä jotakin joka ei ole liian kallista ja joka tulee mahdollisimman nopeasti pöytään, joten valitsin "makkaraperunat" eli oikeasti nakit ranskalaisilla. Se että reissussa ollessa syö paskaruokaa ei tarkoita, että sitä söisi aina (tosin minä kyllä syön aika epäterveellisesti muutenkin, mutta kuitenkin).
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihanaa jos kaikki annokset olisi puolet pienempiä ja puoleen hintaan. Aikuisten annokset on ihan valtavia ja jos annokset olisi pienempiä ja halvempia, sellaisen voisi tilata myös lapselle. Lasten annokset on aina jotain nugettia ja pitsaa, olisi kiva jos olisi pieni pihvi ja kasviksia tai pieni pasta-annos, joka ei ole pelkästään tomaattikastiketta ja pastaa. Meidän lapsille maistuu kasvikset ja niitä on harmittavan vähän lasten annoksissa.
Mutta niitä kasviksia voi erikseen tilata vaikka kuinka suuren annoksen. Onko käynyt tällainen mielessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tänne viikon ruokalista ja heti niin mä arvostelen sen.
Jotkut lapset ovat nirsompia kun toiset ja saman perheen sisällä eri mieltymyksiä, joten ei aina kyse siitä että tarjottaisiin yksipuolista. Yleensä kun ikää tulee lisää, niin makuskaalakin laajenee.En jaksa puhelimella kirjoittaa kuin pääruuat, mutta tässä viime viikko meillä. Syöjinä isi, äiti ja 3v poika
Ma - Broileripasta ja kreikkalainen salaatti
Ti - Eilisen pastanloput, tuoretta tomaattia ja porkkanaa omalta kasvimaalta
Ke - Haukifile, paistetut perunat omalta maalta ja vihersalaatti
To - Haukea jäi yli niin siitä tehtiin täyte uuniperunoille
Pe - Tomaattikeitto johon sai itse lisäillä täytteitä, kuten pekonirouhetta tai aurajuustoa
La - Mustikkaretkellä eväsleivät ja makkaranpaisto
Su - Lehtipihvi hirvestä, suppilovahverokastike ja muusi omista perunoista
Näistä tuo tomaattikeitto ja sienikastike ovat sellaisia joita keskiverto lapsi ei todennäköisesti syö. Myös hauki on aika kyseenalainen ruoka nykyään. Sitä ei edes kovin yleisesti löydy kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
ABC:llä Lasten Lehtipihvi on puolikas normi lehtipihviannoksesta. Perunat voi vaihtaa kasviksiin ja salaattipöytä on myös tarjolla.
Tää vauvapalsta ei kyllä koskaan petä. Kaikkien lapset on niin hienostuneita gastronomeja, kun ovat yksivuotiaista lähtien jo syöneet oliiveja ja sinihomejuustoa, sushia yms. Ja ne lapset, jotka syö nakkeja ja ranuja on jotain suolistosairaita adhd-lapsia. Ei herranjestas sentään, ootte te kyllä mahdottomia, ei voi muuta sanoa.
Itsellä ei ole lapsia vielä, mutta en tiedä haluanko edes niitä tehdä, kun tätä palstaa lukee. Ilmeisesti musta tulisi huono äiti, jos antaisin lapseni syödä nakkeja, kananugetteja, hampurilaisia ilman majoneesia ja suolakurkkua...jännä, että itselle maistuu kyllä lähes kaikki ruoka, vaikka olen lapsena syönyt mammojen mielestä pelkkää pskaa. Ja hei, näin päälle kolmekymppisenä maistuu vielä nakit ja ranskalaiset sekä kananugetit. Ei ole adhd:ta eikä muitakaan neurologisia sairauksia ilmennyt.
Sairaus se on tuokin. Luulosairaus.