Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pk-seudun siirtolapuutarhat

Vierailija
08.08.2022 |

Ovat niin suosittuja, että tuollaista lähes mahdoton saada ja näistä myös makstaan paljon???
1. Näissä ei ole omaa rauhaa, vaan asutaan lähes kerrostalomaisella tiheydellä
2. Näissä ei ole vettä, rantaa, eikä saunaa.
3. Näissä ei ole maaseudun suuria tiloja, ei talossa, eikä pihoilla, eikä voi harrastaa lähes mitään mökkeilyyn liittyvää.
jne
Miksi joku hankkii tällaisen mökin?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli aikoinaan mökki Herttoniemessä. Hänelle oli tosi rakas koska rakasti kukkia ja kasveja ja oli muutenkin ahkera. Kun äidistä aika jätti ei meitä jälkeläisiä kiinnostanut puuhastelu kaupunkimökillä. Saimme noihin aikoihin mökistä 40 000 euron paikkeilla ja oli hyvässä kunnossa ja kaunis puutarha. Nyt vastaava maksaa jo 90 000-100 000 €. 🤔

Vierailija
62/98 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä osti 2 vuotta sitten. Hintapyyntö oli 69000 mutta maksoi mökistä paljon vähemmän. Korona nosti hintoja, eiköhän ne taas tule alas.

Omenia tulee niin paljon että jakelee niitä naapureillekin. Nyt päätti hävittää yhden omenapuun kun ei käytä satoja kiloja omenia. Muutenkin kun ne myrkytetään keväisin ei ole kiva syödä niitä ja varsinkaan lapsille antaa kuorimatta. Tänä vuonna on kuulema taistellut rottia vastaan, niitä on aina mutta nyt tavallista enemmän jostain syystä.

Kyllä voisin tuollaisen mökkejä hommata jos olisi rahaa. Yksinäisyyteen auttaisi mökkiyhteisö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin haluaisin tuollaisen mökin missä saa kasvattaa hyötykasveja ja vihanneksia. Toistaiseksi vain palsta, sen pitäminen on kyllä halpaa. Mukavaa saada herkut "omasta maasta". Ellei jänikset ehdi ensin. Haluaisin palstan missä kasvihuone. Ei ole varaa ostella.

Vierailija
64/98 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin mökin sieltä Herttoniemen siirtolapuutarhasta, sellaisen pienen minihuvilan. Ei kiinnosta puutarhanhoito hirveästi, mutta olisihan siellä mukava viettää aikaa kesäisin.

Mökki yksinäisellä paikalla ei houkuta. Tykkään, että on ihmisiä ja elämää ympärillä.

Vierailija
65/98 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin mökin sieltä Herttoniemen siirtolapuutarhasta, sellaisen pienen minihuvilan. Ei kiinnosta puutarhanhoito hirveästi, mutta olisihan siellä mukava viettää aikaa kesäisin.

Mökki yksinäisellä paikalla ei houkuta. Tykkään, että on ihmisiä ja elämää ympärillä.

Se olisi silloin Kivinokka tai Lauttasaari. Mutta järkyttäviä pyyntihintoja niissäkin. Korona nosti näiden kaupunkimökkien hintoja roimasti, nyt jotkut myyvät kun taloustilanne heikkenee ja kulut vaan kasvavat. Ja jotkut ovat huomanneet etteivät jaksa kaikkea vapaa-aikaansa raataa.

Näin itse rotan Kumpulassa vilistävän tonttien välissä. Rottia on Helsingissä nyt tosi paljon ja torjuntaa olisi tehtävä tehokkaasti. Itse kammoksun rottia ja hiiriä.

Vierailija
66/98 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää lisätä vielä että siirtolapuutarhamökkitonteilla on säännöt, esim aita oltava max. tietyn korkuinen, tien puoli pidettävä siistinä oman mökin kohdalta, puut eivät saa kasvaa liian korkeiksi, huoltokäytävä oltava vapaa jne. Joka keväinen ja syksyinen katselmus käy läpi mökit täyttääkö vuokralainen vaaditut kriteerit.

Vierailija
67/98 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vkl katselmus pari myytävää Hesassa, olipa rähjäisistä mökeistä kovat hinnat! 🙄

Vierailija
68/98 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Koska siellä on kuitenkin keskimäärin enemmän tilaa kuin parvekkeella, ehkä.

Pitääkö kaikesta tehdä ongelma.

Vierailija
69/98 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Koska siellä on kuitenkin keskimäärin enemmän tilaa kuin parvekkeella, ehkä.

Pitääkö kaikesta tehdä ongelma.

Hinta on mulle iso ongelma. Ei autoa ja mökki olis kiva, mutta huonokuntpisetkin maksaa maltaita. 😫 Parvekkeella kasvatan salaattia ja tomaatteja ja jotain muuta pientä mutta mökki kotikaupungissa Helsingissä olis ihana. Jos vielä olisi pyörämatkan päässä kotoa.

Vierailija
70/98 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle siirtolapuutarha on kuin paratiisi maan päällä! Saan viettää siellä päiväni kuin maalla asuen ilman haittapuolia. Ei tarvitse kuunnella traktorien jyrinää tai muidenkaan koneiden ääniä. Täällä ei haise pelloille levitettävä eläinten uloste ja ympäristö on kaikin puolin siisti. Naapurien kanssa voi keskustella sivistyneesti päivän polttavista aiheista kahvikupposen ja omalla maalla itse kasvatetuista omenoista tehdyn piiraan äärellä.

Vierailija
71/98 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle siirtolapuutarha on kuin paratiisi maan päällä! Saan viettää siellä päiväni kuin maalla asuen ilman haittapuolia. Ei tarvitse kuunnella traktorien jyrinää tai muidenkaan koneiden ääniä. Täällä ei haise pelloille levitettävä eläinten uloste ja ympäristö on kaikin puolin siisti. Naapurien kanssa voi keskustella sivistyneesti päivän polttavista aiheista kahvikupposen ja omalla maalla itse kasvatetuista omenoista tehdyn piiraan äärellä.

Mä niin haaveilen tuollaisesta. 😭

Vierailija
72/98 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäinen . kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä niin haaveilen tuollaisesta. 😭

Haaveet voivat toteutua. 💪

Vierailija
73/98 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siirtolapuutarhapalsta ole mikään mökki! Se on tarkoitettu puutarhaviljelyn harrastajille vihannesten ja hedelmien viljelyyn, ei siellä edes saa yöpyä, saati sitten asua. Siellä multasormet saavat työntää sormensa multaan, kaivella ja kuopsuttaa ja nauttia sadostaan. Jos eivät peurat vie sitä... Mökit ja mökkeily ovat ihan eri asia.  

Vierailija
74/98 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siirtolapuutarhapalsta ole mikään mökki! Se on tarkoitettu puutarhaviljelyn harrastajille vihannesten ja hedelmien viljelyyn, ei siellä edes saa yöpyä, saati sitten asua. Siellä multasormet saavat työntää sormensa multaan, kaivella ja kuopsuttaa ja nauttia sadostaan. Jos eivät peurat vie sitä... Mökit ja mökkeily ovat ihan eri asia.  

Kyllä ne ovat mökkejä ja niistä maksetaan valtiolle vapaa-ajan asunnon kiinteistöveroa. Ja niissä todellakin SAA yöpyä, moni asuu niissä kesäkuukaudet. Tontilla saa viljellä

hyötykasveja. Monilla on kasvihuonekin, mansikkamaa, perunamaa jne. Mitä nyt noin 400 neliön tontille mahtuu.

Vierailija
75/98 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunista katseltavaa 3kk vuodessa. Samalla hinnalla saa asunnon Espanjasta meren läheltä jossa voi viettää vaikkapa 10kk vuodessa. En ymmärrä tätä mökkitouhua. Mutta kai se on jokin suomalainen tapa elää.

Vierailija
76/98 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni oli aikoinaan mökki Herttoniemessä. Hänelle oli tosi rakas koska rakasti kukkia ja kasveja ja oli muutenkin ahkera. Kun äidistä aika jätti ei meitä jälkeläisiä kiinnostanut puuhastelu kaupunkimökillä. Saimme noihin aikoihin mökistä 40 000 euron paikkeilla ja oli hyvässä kunnossa ja kaunis puutarha. Nyt vastaava maksaa jo 90 000-100 000 €. 🤔

Turha tuollaista on jälkikäteen harmitella. Jos teistä ei kukaan olisi mökkipalstaa hoitanut, niin olisitte todennäköisesti saaneet sieltä varoituksen ja lopulta käskyn myydä pois. 

Et sanonut montako vuotta tapahtumasta on, mutta jos esim. viisi vuotta, niin kuvittele kuinka olisit väkisin käynyt mökillä kaikki ne vuodet ja jättänyt sen takia tekemättä niitä asioita, joita nyt teit. 

Vierailija
77/98 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunista katseltavaa 3kk vuodessa. Samalla hinnalla saa asunnon Espanjasta meren läheltä jossa voi viettää vaikkapa 10kk vuodessa. En ymmärrä tätä mökkitouhua. Mutta kai se on jokin suomalainen tapa elää.

Ihan älytön vertaus. Todennäköisesti suurimmalla osalla mökkipalstan omistajista ei ole mahdollisuutta viettää 10 kuukautta vuodesta Espanjassa, koska heillä ei ole 100 % etätyötä. Sen sijaan nyt he voivat viettää palstallaan aikaa koko kesän, huolimatta siitä, onko heillä lomaa vai ei. 

He haluavat tehdä puutarhatöitä, eivät istua rantatuolissa, eivätkä myöskään yrittää viljellä Espanjan karussa maaperässä. 

Vierailija
78/98 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että en myy mökkiäni ikinä. Siinä on eläkkeellä edullinen majapaikka kesäksi jos haluaa oleilla talvet ulkomailla.

Ei taida onnistua ihan noin helposti. Ainakin Helsingin siirtolapuutarhoihin pääsee vain, jos on kirjoilla täällä, eli sinulla olisi kuitenkin oltava joku asunto ja osoite Helsingissä. Tuskin ketään (paitsi jotain tuttuasi) kiinnostaa vuokrata sinulle asuntoa, jossa et koskaan asuisi (et talvella, koska olet ulkomailla, etkä kesällä, koska olet mökillä). Lieneekö luvallistakaan, ainakaan siirtolapuurhan sääntöjen mukaan.

Jos taas sinulla olisi oma asunto, joutuisit vuokraamaan sitä ympäri vuoden, eikä silloinkaan oikein voi väittää, että itse asut siellä. 

Vierailija
79/98 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talin siirtolapuutarhan vieressä virtaa joki ja sauna on siinä joen rannassa. Kaunis paikka.

Ei siinä joessa kuitenkaan uida.

Teknoksen maalitehtaalta myrkkypäästöt jokeen muutama vuosi sitten. Kalakuolemia ja saastunutta rantaa. Mutta kivan näköistä.

Rahareikä tuo mökki ja ylipäätään mökit tähän maailmanaikaan. Rikkaat voivat hankkia vaikka 200 neliön merenrantamökin, meikäläinen vaan ihmettelee kuinka jollain on varaa.

Mutta ei nyt taida oikein käydä mökkikauppa maailman tilanteen ja sähkönhinnan ja kulujen kasvun myötä. Samoja tönöjö myynnistä viikosta toiseen. Kaveri yrittää myydä vaan ei onnaa.

Vierailija
80/98 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vkl katselmus pari myytävää Hesassa, olipa rähjäisistä mökeistä kovat hinnat! 🙄

Joo on siinä laudalla hintaa kun 59000 pyydetään mökistä joka vuokratontilla ja pakko purkaa kun ei kunnostuskelpoinen. No jos ei muuta 'sijoituskohdetta' keksi niin mikä jottei. 😉

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi