Suomalaisille on toitotettu jo vuosikausia, että jokaisella pitäisi olla pahan päivän varalle säästössä 6 kuukauden menoihin riittävä summa rahaa. Miksi nyt ei ole ja ihmiset ovat pulassa esim. sähkölaskujen kanssa?? Paljonko sinulla on säästöjä??
Meillä puolison kanssa yhteenså 37 000 euroa. Sillä pärjätään, koska asumisesta tarvitsee maksaa vain vastike. Kyllä tuolla sähkölaskuja maksaa.
Ollaan melko pienituloisia, mutta säästäväisiä.
Veikkaan, että moni on kulutushuumassa pistänyt kaiken sileäksi. Toivottavasti se lämmittäå talvella.
Kommentit (158)
Kyllä minulla käyttömenoihin riittää säästöt puoleksi vuodeksi jahka eivät kaikki kustannukset kohta nouse pilviin niin kuin pahoin pelkään koska hallitus ei lakkaa leikkaamasta ihmisten tuloja ja aiheuttamasta koko ajan lisää tavaroiden ja palveluiden hintojen korotustarvetta.
Tässä menee kaksi asiaa sekaisen pahasti: Sähkölasku on normaali kulu, sen maksamiseen ei kuulu käyttää säästöjä, laskut maksetaan budjetoidulta taloustililtä eräpäivinä. Puskuri on yllättäviä menoja varten, uusi tiskokone tai poreallas hajonneen tilalle, keitiiöremontti, aurinkopaneelit, sairastuminen tai jokin muu yllättävä meno, ei juokseva kulu kuten sähkölasku.
Itsellä on osakesalkun arvo aika tasan 200 000e ja sen lisäksi maksettu omistuskämppä 165 000e. Oon pikkusen yli 5-kymppinen.
En oikein itsekään ole tajunnut missä vaiheessa omaisuus alkoi kertymään. Asuntolainaa on toki tullut elämän aikana maksettua useastakin kämpästä, mutta aika rivakasti ne on saanut pois kun vaan on huolehtinut että aina jää säästöön reilusti.
Voi kun ois silloin nuorempana tajunnut aloittaa sijoittamisen välittömästi, niin nyt olisi jo taloudellisesti riippumaton.
Tähän taloudelliseen tilaan, jossa itse olen, pääsee kyllä (lähes) jokainen, jolla on edes kohtuulliset tulot. Se vaan vaatii, että jo nuorena tajuaa oma taloudenhoidon periaatteet. Kulut vähän (ei kuitenkaan kituutusta), laitan kaikki menot joka kuukausi exceliin, sijoitat kaiken ylimääräisen. Näin kun teet, niin jonkinlaista vaurastamista ei voi estää.
Ja miksi tuota kannattaa tehdä? Siksi, että vaurastaminen tuo vapautta ja turvaa elämään. Mun ei tarvitse pelätä työttömyyttä, sillä tiedän, että elintasoa ei tarvitse silloinkaan laskea yhtään. Sen sijaan voi rauhassa miettiä milloin voi vähentää töiden tekemistä ja milloin jäädä kokonaan pois töistä. Se hetki ei ole vielä, mutta ihan kauhean kauan siihen ei mene.
Saan aina kevät-kesäkuukausia säästettyä säästötilille omasta mielestä hyvän summan. Se sitten kuluu talvikuukausina sähkölaskuihin.
Tällähetkellä säästössä n 1600e. Se riittää äkkinäisempiin kuluihin.
Lomakoti vie vielä rahaa pari vuotta joten mrillä "säästöt" ovat 2 talon seinissä
Mikä säästämisessä on vaikeaa, kuluttaa vähemmän kuon tienaa, yksinkertaista ?
Vierailija kirjoitti:
Tässä menee kaksi asiaa sekaisen pahasti: Sähkölasku on normaali kulu, sen maksamiseen ei kuulu käyttää säästöjä, laskut maksetaan budjetoidulta taloustililtä eräpäivinä. Puskuri on yllättäviä menoja varten, uusi tiskokone tai poreallas hajonneen tilalle, keitiiöremontti, aurinkopaneelit, sairastuminen tai jokin muu yllättävä meno, ei juokseva kulu kuten sähkölasku.
Sähkölasku on toki normaali kulu, mutta puskurin ideana on myös se, että jos työt loppuu ja ensimmäisen ansiosidonnaisen saamiseen menee 2 kuukautta, niin sillä puskurillasi maksat sitten niiden kahden kuukauden aikana niin sähkölaskun kuin kaikki muutkin arkiset menot. Kun 2020 pandemia alkoi ja moni joutui joko lomautetuksi tai kokonaan irtisanotuksi, niin hakemusten käsittely ruuhkautui ja saattoi mennä kolmekin kuukautta ennenkuin ensimmäinen ansiosidonnainen tuli tilille.
Löytyy rahastoja, osakkeita, 2 "korkea"korkotiliä, jalometalleja (ei "paperilla", ne kun eivät ole minkään arvoisia), krypto-valuuttoja ja säilykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä säästämisessä on vaikeaa, kuluttaa vähemmän kuon tienaa, yksinkertaista ?
Näinhän se tahtoo olla. Itse näen asian siten, että joko tienaat liian vähän tai kulutat liikaa. Ja näistä tuo jälkimmäinen on paljon, paljon tavallisempi ilmiö, eli rahaa yksinkertaisesti vain tuhlataan ilman että siitä saa oikeastaan mitään hyötyä tai iloa. Rahaa käytetään ilman että sen kummemmin mietitään mihin se menee.
Tuntuisi jotenkin aivan kummalliselle, jos pitäisi elää kädestä suuhun tai ihan muutaman kuukauden puskurilla. Olen aina pitänyt huolen että puskuria on reilusti. Äiti opetti :).
Tilillä ehkä tonni ja käteisenä pari kymppiä.
Vierailija kirjoitti:
"Puskuri rahastoa" tilillä muutama tonni, sijoituksia sit muutama kymppitonni. Pienet on siis pahanpäivän varat ja salkut mutta koska matkustus on mulle koko elämä, niin ennemmin "sijoitan" isoimman osan rahoistani siihen. (Vie helvetisti rahaa, antaa mittaamattomasti takaksin) Vielä en ainakaan ole tätä ratkaisuani katunut, päinvastoin saanut valtavasti täysin muistoja ja kokemuksia, numeroiden sijasta tilillä. En vaihtaisi edes miljooniin! Ja kun haudassakaan en rahalla mitään tee niin elän mieluummin nyt kuin "sit joskus". Toki se muutaman tonnin puskuri on oltava ja salkussa vähän täytettä, vaikka muuten aika "hällä väliä rahasta, ei varmasti kaduta kuolin vuoteella" ihminen olenkin ja käytän surutta rahaa asioihin jotka tekee minusta onnellisen.
Sama täällä. Säästöjä n. 13 000e. Auto velaton n. 20 000e. Talossa vielä vähän maksamista puolison kanssa. Joka tapauksessa tässä elämässä rahat mennyt pääosin matkustamiseen. Monet kymmenet maat käyty läpi. Ikinä en voisi nähdä sellaista elämää, että olisin ollut koko elämäni Suomessa rahaa säästäen. Se ei olisi antanut minulle mitään. Nyt on nähty, reissattu ja koettu. Ja toivottavasti vielä tullaan reissaamaan. Eli säästää ei ole tarkoitus jatkossakaan tämän enempää.
130000€, ja menoja tosi vähän. Sähkön energialasku on 25-30€/kk, sekä siirto maksuton, ei ole taulu-tvtä eikä pelikonsoleja eikä sähköautoa. Pyykkikonetta käytän noin kerran viikossa, sähkösauna on varastona. Ihan mukavaa elämää vietän siitä huolimatta.
Vuoden ajan selvittäisiin säästöillä.
Minulla on säästöjä noin 9 vuodeksi. Elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden ajan selvittäisiin säästöillä.
Niin ja menoista voitaisiin tarpeen vaatiessa tinkiä, jolloin selvittäisiin pidempään
Arjessa eletään ns. kädestä suuhun, kaikki mikä tileille tulee, myös menee asumiseen, ruokaan, lasten harrastuksiin yms. Teen itse 50% työaikaa, puoliso täyttä. Ei ole luottokortti- tmv huonoa lainaa emmekä saa muita yhteiskunnan tukia kuin lapsilisiä. Sijoitusomaisuutta on kuitenkin reilusti, yksi yhteinen yhtiö jossa tätä hallinnoidaan. Lisäksi minulla on henkilökohtainen osakesalkku, jonka arvo vastaa nykyisen nettopalkkani määrää noin 2,5 vuoden ajalta. Näiden lisäksi löytyy 72 h (ja paljon pidemmäksikin aikaa kaikkea muuta paitsi vettä) kotivara, joka on virallinen suositus. Helpompi hengittää, kun moneen asiaan on varauduttu ennalta.
Muutamassa kiinteistössä varallisuutta puoli miltsiä, niistähän on kulujakin sanotaan 5000-10000 euroa vuodessa. Eläkettä tulee nettona 50.000 euroa vuodessa ja sukan varressa (eri rahastoissa, korkotileillä) 10 vuoden nettotulot. Kaikki hankittu ansiotyöllä.
Puolison kanssa saadaan molempien hyvin iäkkäiden vanhempien kuollessa vielä lisäksi merkittävät perinnöt.
Oltu liiankin nuukia kuten molempien vanhemmatkin. Me ollaan normi valkokaulusduunareita.
Eli säästöjä on hautaan asti ja ne kasvatkin jollei eläkkeitä aleta tuntuvasti leikkaamaan.
Pieni summa säästetty, nämä jutut olisi hyvä olla vaikka satatuhatta. Kun alkaisi puhua, saisi hassun maineen. Tottakai olisi hyvä, kun ei ole, niin ei.