Nyt en osaa päättää tai tiedä mitä tehdä
Olen toiminut 25 vuotta hoitajana, ja mielestäni olen hoitanut työni peräti kiitettävästi.
Työyhteisöissä minua on kiitelty ja olekin ollut vähän sellainen jokapaikan osaaja.
Vaihdoin nyt 3-vuorotyöstä päivätyöhön ja päivätyöhön kuuluu paljon etätyötä kotoa käsin.
Sain tarvittavat välineet kotiin ja liudan sähköpostia missä on paljon erinäisiä ohjeita etäyhteyksien luomiseen, tulostimien hakemiseen, asennusohjeita ohjelmien lataamiseen, tunnuksien hakemiseen ohjeita jne.
Sen valtavan informaatiotulvan ja uuden työn jännittämisen vuoksi tunnen itseni hieman osaamattomaksi. Minulle yli 50v naiselle on tuollainen tietotekninen vähän vierasta ja pyysin IT alalla työskentelevältä puolisolta apua.
Mitä teki puoliso? Aloitti minulle napisemisen miten olen tyhmä, näin helppojen asioiden hoitaminen onnistuu lapsiltakin. Aikansa siinä mäkätti ja huusi suu vaahdossa ja kysyi miksen kysy neuvoa työkavereilta tai esimieheltä? Yritin änkyttää, että olisi kiva selvitä ns omin avuin ja etenkin kun puoliso on IT puolen osaajia yli 30 vuoden ajalta.
Juttu päättyi sitten sitten niin, että puoliso sanoi minulle että nykyaikana on edellämainitut asiat osattava ja hallittava, jos näitä ei itse osaa niin ei ole työkykyinen.
Minulle suositteli etten ikinä tekisi mitään työtä, kun olen niin tyhmä ja kehoitti minut irtisanoutumaan etten häpäisi itseäni työelämässä.
Otanko työterveyteen yhteyttä, että läheisellä on huoli työkyvystäni ja haluan työkykyselvitykset ja mahdolliset muistitestit jne?
Kommentit (22)
ÄLÄ ota yhteyttä työterveyteen. Kumppani sanoo sopimattomia ja ikävä käytös, eroa? Parisuhde ei kuulosta hyvässä tilassa olevalta, jos toinen huutaa vaahdoten. Tietotekniikka varmaan selviää ajan kanssa siitä. Ja osaat asiat. Jos olet asiakkaille ystävällinen ihminen, se kai pääasia. Ajattele itse, luota itseesi ja älä ota huonoja neuvoja läheiseltä.
Aika asiatonta kumppanilta. Olen parikymppinen enkä minäkään osaa käyttää aina kaikkia laitteita. Oletetaan aina, että nuoret osaa mutta ei se niin mene. Puhelinta osaan käyttää mutta tietokonetta en juuri koskaan käytä.
Otat yhden asian kerrallaan hoidettavaksi ja luet ohjeet tarkasti. Pyydä rohkeasti myös apua. Ikäsi puolesta kukaan ei oleta, että sinä osaisin kaikkea käyttää. Mun viiskymppinen äiti osaa just ja just älypuhelimella laittaa viestiä ja soittaa puhelinta. Hän ei ole koskaan käyttänyt nettiä itse.
Kumppanisi käyttää henkistä väkivaltaa, eroa.
Porvoon satutäti taas sunnuntain ratoksi keksinyt kivan iltasadun.
En jaksanut lukea noin paljon tekstiä.Ei ole sitten mielipidettäkään.
Näinhän se on. Olen yrittänyt hahmottaa, miten pääsisin opiskelemaan, mutta pääsykokeetkin on nykyään tehty niin tietoteknisiksi, että en taida osata.
Vierailija kirjoitti:
Provo.
Ei ollut provo, eikä mikään iltasatukaan.
Ap
Kysymys on siitä, ettei mies osaa itsekään noita asentaa, ja siksi huutaa.
Tai mies ei uskalla ottaa vastuuta asennuksista, jos jotain menee pieleen.
Ei IT- puolellakaan duunissa olevat osaa kaikkia juttuja, tuosta noin vaan,
siellä on omat erikoisosaamisensa.
Ja kun puhutaan IT-hommissa olevista henkilöistä, niin ei ne kaikki ole aina tekemisissä suoraan tietokoneen ohjelmistojen yms. kanssa.
He voivat olla verkkopuolella asentajina ja muissa vastaavissa tehtävissä.
Kaikkea tietotekniikassa ei voi, eikä tarvitsekaan tietää.
Ukkosi on ylimielinen ja typerä, jos ei viitsi auttaa tuon vertaa.
Mutta opit kyllä itsekin, ei ne ole vaikeita, jos on kirjalliset ohjeet. Olisi vain niin paljon helpompaa, jos joku auttaisi vierestä.
Erittäin keljua ja ilkeää käyttäytymistä mieheltä. Hän on kuitenkin oikeassa siinä, että nämä asiat kuuluvat esimiehen kanssa selviteltäviksi, ei puolison. Ihan jo siitäkin syystä, että työohjelmissa ja niiden asentamisessa voi olla sellaistakin asiaa, jota ei ole tarkoitettu ulkopuolisten silmille. Uuden työn esimiehen kuuluu myös saada totuudenmukainen kuva juuri sinun osaamisestasi, ei teidän yhteisestä. Jatkossa pitää kuitenkin osata niitä ohjelmia käyttää. Jos ohjeiden mukainen asentaminen ym tuntuu noin hankalalta, niin mahtaako kotoa käsin tietokoneella tehtävä työ olla sinun juttusi? Työkyvyttömäksi se ei tietenkään tee, jos ei näitä osaa, se on selvä, eikä viittaa mihinkään sairauteen.
No onpas sulla ukko. Kerro terveisiä että ei näitä kaiken maailman etäkäyttöratkaisuja nuoremmatkaan aina hallitse jos heitä ei opeteta niiden käyttöön ja ohjeet ole hyvät, tarkat ja yksiselitteiset. Ja kuule on paljon ohjeita vain sinne päin, että on se ihme kun sellaisia ei jo osata tehdä asiantuntijoiden toimesta.
Ota yhteyttä työnantajan IT-tukeen, ja pyydä opastus sieltä. Voihan olla että asetuksissasi on jotain väärin eikä siksikään onnistu. Kyllä ne sieltä neuvoo ja lasku menee työnantajalle.
Osaat sen jälkeen käyttää sitten sujuvasti eikä tarvitse omalta ukolta kysellä. Ja kun ukko kysyy jotain sinun osaamisalueellasi olevaa niin kysypä ensiksi että haluaako että neuvot vai haluaako että haukut heti ensimmäiseksi ukkosi työkyvyttömäksi?
En usko sanaakaan aloituksesta.
Ihan roskaa.
Onko palstalla Lahja nimisiä?
Sinulle nimppari onnittelut 🌷
Vierailija kirjoitti:
Erittäin keljua ja ilkeää käyttäytymistä mieheltä. Hän on kuitenkin oikeassa siinä, että nämä asiat kuuluvat esimiehen kanssa selviteltäviksi, ei puolison. Ihan jo siitäkin syystä, että työohjelmissa ja niiden asentamisessa voi olla sellaistakin asiaa, jota ei ole tarkoitettu ulkopuolisten silmille. Uuden työn esimiehen kuuluu myös saada totuudenmukainen kuva juuri sinun osaamisestasi, ei teidän yhteisestä. Jatkossa pitää kuitenkin osata niitä ohjelmia käyttää. Jos ohjeiden mukainen asentaminen ym tuntuu noin hankalalta, niin mahtaako kotoa käsin tietokoneella tehtävä työ olla sinun juttusi? Työkyvyttömäksi se ei tietenkään tee, jos ei näitä osaa, se on selvä, eikä viittaa mihinkään sairauteen.
Mm en ymmärtänyt miksen saanut suojattua etäyhteyttä toimimaan, ja tähän pyysin puolison tukea onko työkone yhdistetty meidän WLAN verkkoon ja salasanaa meidän koti WLAN verkkoon.
Miten asentaa puhelinohjelmat koneelle jne
Mitään selkää työhön liittyvää en tietenkään puolison näkyville laittanut!!
Vain yleistason apua mistä, miten edetä jne.
Olen etätyötä tavallaan jo työssäni tehnyt työpaikalta käsin, mutta niiden tarvittavien ohjelmien etsiminen kotikoneelle oli haastavaa.
En minä nyt niin avuton ole ettenkö omaa työtäni osaisi tehdä? En vain ole ikinä mitään tuollaista etsi ja asenna juttuja tehnyt, enkä ole mitään koulutuksia niihin saanut. Ohjeet kyllä oli sähköpostissa.. muttei esim tulostimien ohjeita löytynyt, eikä sitä tulostinta saanut etätukikaan toimimaan
Ap
Hmm..omassa työpaikassani jopa esimies oli kehottanut pyytämään apua puolisolta. Tiesi että puoliso it alalla.
Mielestäni väärin, sillä ei kuulu puolisolle. Jos työpaikka ei auta niin ei sitten etätyötä.
Kuulostaa kyllä miehesi suhtautuminen sinun osaamiseen aika oudolta. Eihän kaikki voi osata kaikkee.
Minäkin olen +50 ja etätöissä. Alussa kirjoitin, askel askeleelta, ylös miten pääsin työpaikkani sivuille ja eteenpäin. Pari kertaa piti seurata kirjoittamaani, sitten muistin.
Vaihda erilaiset teemat työhön liittyvään arkistoon (helpompi löytää) ja kirjoita tärkeät koodit ja salasanar vihkoon (kirjoitin alussa lapuille mutta olivat aina hukassa)
Muista säilyttää työhön liittyvät paperit lukon takana tai ainakin niin että vieraat eivät pääse utelemaan
Kumppanisi ei oikeasti osaa neuvoa sinua. Hän on työelämässä jumittunut vanhoihin juttuihin, ja nyt sinnittelee pärjätäkseen sillä osaamisella mikä hänellä on. Jos hän joutuisi neuvomaan sinua, osaamattomuus kävisi ilmi. Etkö usko? Mitään muuta järjellistä selitystä tuollaiseen kohtaukseen ei ole, kuin pelko omien kasvojen menettämisestä.
Älä nyt ainakaan anna tuon ukon lannistaa itseäsi. On aivan normaalia, että uudet asiat jännittää ja niiden omaksumiseen menee oma aikansa. Ole itsellesi armollinen.
U