Mitä te nuorten aikusten vanhemmat neuvoisitte tekemään?
Meillä on mukava peruspoika, joka käy lukiota. Hän urheilee aktiivisesti ja nyt sieltä urheilupiireistä on selvästi tarttunut mukaan tapa käyttää nuuskaa. Hän ei käytä sitä edessämme mutta selkeästi, jos menen yllättäen hänen huoneeseensa niin hän piilottaa nopeasti jotain. Nuuskapurkkeihin olen törmännyt jossain auki repsottavassa kassissa ja tiedän että se on kuvioissa.
Poika on 19 ja viimeinen lukiovuosi edessä, joten en nyt ihan pihalle tämän asian takia heittäisi. Olen yrittänyt sanoa, että en pidä siitä että hän tuo nuuskaa taloomme mutta se, jolla on itsellään teinejä tai ollut teinejä niin tietää, että teinit eivät aina jaa samoja arvoja vanhempien kanssa.
Neuvokaa nyt viisaammat minua! Miten toimin asian kanssa?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
No, itse poltan tupakkaa ja joskus parikymppisenä äitee piti sellasen saarnan, että olen nyt yli 10 vuotta "salannut" polttamiseni. Tämä tarkoittaa sitä, etten vietä aikaa heidän kanssaan kauaa, koska tulee hirveät nikkikset ja pakko päästä omille teille ja polttamaan sätkä. Harmittaa, koska emme vietä aikaa yhdessä, mutta en vaan voi heidän edessään alkaa sauhuillekaan!
Ap, anna aikuisen miehen tehdä mitä lystää (kunhan mitään laittomuuksia ei tapahdu). Näin pidät ilmapiirin avoimena ja ilmaiset hyväksyväsi hänet vikoineen päivineen. On sitä pahempiakin aineita kuin nuuska, vaikkei tuokaan kovin kiva juttu ole.
Vähän surullista, että olet valinnut tupakan etkä läheisiäsi. Vanhempasi eivät elä ikuisesti ja ehkä tuo asia joskus vielä sinua mietityttää. Eikö se kannustaisi lopettamaan?
Vierailija kirjoitti:
No, itse poltan tupakkaa ja joskus parikymppisenä äitee piti sellasen saarnan, että olen nyt yli 10 vuotta "salannut" polttamiseni. Tämä tarkoittaa sitä, etten vietä aikaa heidän kanssaan kauaa, koska tulee hirveät nikkikset ja pakko päästä omille teille ja polttamaan sätkä. Harmittaa, koska emme vietä aikaa yhdessä, mutta en vaan voi heidän edessään alkaa sauhuillekaan!
Ap, anna aikuisen miehen tehdä mitä lystää (kunhan mitään laittomuuksia ei tapahdu). Näin pidät ilmapiirin avoimena ja ilmaiset hyväksyväsi hänet vikoineen päivineen. On sitä pahempiakin aineita kuin nuuska, vaikkei tuokaan kovin kiva juttu ole.
Mieheni tupakoi 20-vuotiaana, mutta lopetti minut tavattuaan. On edelleen tyytyväinen päätökseensä 30 vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän surullista, että olet valinnut tupakan etkä läheisiäsi. Vanhempasi eivät elä ikuisesti ja ehkä tuo asia joskus vielä sinua mietityttää. Eikö se kannustaisi lopettamaan?
Surettaa tottakai! Mutta kyse on riippuvuudesta, joka pitää itse ylittää. Ei sitä ymmärrä jos ei itse ole kokenut. Itsellä alkaa olla aika kypsä ja mietin lopettamista jo melkein päivittäin. Eli oikeaan suuntaan menossa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä 5 vuotta sitten olisin ollut täysin sitä mieltä, että perhe jossa keskustellaan ja ollaan mukana lasten elämässä ei törmää tällaiseen lieveilmiöön.
Ap
Jos tämä ei ole trolli, niin BUAHAHAHAHAHAHAHAGAHAAAAAAA
BU A H A H A HH AAA!
Oikeasti LOL.
Vierailija kirjoitti:
Paras ystäväni, jolla on vasta pieniä lapsia ehdotti että heitän lapsen pihalle talosta jos vielä nuuskaa näkyy. Minusta se tuntuu tosi rajulta vaihtoehdolta nuorelle tehdyksi
Ap
0/5, tää on oikeasti huono
Harjoittele vielä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei keskusteltaisi. Se olisi kova käsky, että nuuskan käyttö loppuu heti. Tuon ikäiset pojat ovat ajatusmaailmaltaan vielä lapsia. Ehkä vinkkaisin siitä, että ei tarvitse pilata omaa elämäänsä vaikka muut niin tekevätkin. Ja antaisin vinkkejä, miten voi kieltäytyä tarjotusta nuuskasta. Kaapin paikka pitää näyttää, oli lapsen ikä mikä tahansa.
Lisään tähän vielä, että veljestäni tuli päihteiden käyttäjä. Vanhempani olivat niitä keskustelijoita ja pään silittäjiä. Tästä syystä itse pidän tiukan linjan. Kavereita pitää ehdotomasti olla, mutta olen jo hyvissä ajoin varoittanut siitä, että kavereiden houkuttelemana ei pidä pilata omaa terveyttään ja tulevaisuuttaan.
Luuletko, ettei tiukan linjan kasvattajien lapsista ole tullut päihteiden käyttäjiä?
Oikeasti tämä ketjuhan on huonoja trolleja täynnä 😂
Ei noin tyhmiä ihmisiä voi olla olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Surullinen tarina ysi mutta miten se liittyi nuuskaan?
Hän on laittanut tuon monta kertaa ennenkin.
Hän on kilttimies, joka ei saa naista. Ja on siitä katkera.
Taas tänne eksyi näitä trollin huutelijoita tai huutelija. Kaikki on tortilloja vaan.
Onkohan oikein, että aikuisen ihmisen huoneeseen mennään yllättäen? Jos hän joutuu tuon hyväksymään, voiko äiti hyväksyä sen, että tuon ikäisen täytyy jo antaa tehdä omat virheensä, joista nuuskaaminen on lievimmästä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytössä voi olla pahempaakin kun nuuskaa. Mitä lajia poika harrastaa?
Lisään vielä, että poikahan on kuitenkin jo täysi-ikäinen ja tekee itse päätöksensä.
Paskat. Jos asuu vanhempien asunnossa, niin noudattaa vanhempien sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei keskusteltaisi. Se olisi kova käsky, että nuuskan käyttö loppuu heti. Tuon ikäiset pojat ovat ajatusmaailmaltaan vielä lapsia. Ehkä vinkkaisin siitä, että ei tarvitse pilata omaa elämäänsä vaikka muut niin tekevätkin. Ja antaisin vinkkejä, miten voi kieltäytyä tarjotusta nuuskasta. Kaapin paikka pitää näyttää, oli lapsen ikä mikä tahansa.
Lisään tähän vielä, että veljestäni tuli päihteiden käyttäjä. Vanhempani olivat niitä keskustelijoita ja pään silittäjiä. Tästä syystä itse pidän tiukan linjan. Kavereita pitää ehdotomasti olla, mutta olen jo hyvissä ajoin varoittanut siitä, että kavereiden houkuttelemana ei pidä pilata omaa terveyttään ja tulevaisuuttaan.
Tiukasta linjasta huolimatta pojastasi voi tulla päihteiden käyttäjä. Ikinä ei tiedä.
Kerrotte vain ärsyttäviä vitsejä nuuskajista hänen kuultensa. Lopettelee pikkuhiljaa, ei ehkä heti.
Mistä hän saa rahaa harrastaa ja ostaa nuuskaa? Vanhemmilta?
Siinä keino. Rahaa ei tule, jos se menee nuuskaan.
Rahaa harrastamiseen hän saa meiltä
Vanhemmilta. Nuuskaan emme tietenkään anna rahaa mutta aika moni tuon ikäinen käy esimerkiksi kesätöissä.
Ap
Voi hyvä luoja. Että aikuinen mies käyttää nuuskaa ja nyt mamma miettii pitäisikö potkia kaiffari ulos kodistaan.
Pakko olla trolli. Ymmärtäisin jos olisi löytynyt jotain kokkelia tai laittomia reseptilääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa harrastamiseen hän saa meiltä
Vanhemmilta. Nuuskaan emme tietenkään anna rahaa mutta aika moni tuon ikäinen käy esimerkiksi kesätöissä.
Ap
No käykö hän vai ei?
Jos maksatte harrastuksia, niin ihan hyvin voitte laittaa sen ehdoksi, että lopettaa nuuskailun.
Kyllä me vanhemmat näköjään todella eri tavalla suhtaudumme vaikkapa nuuskaan. Minun maailmassani se addiktoi ja on tosi typerää.
Ap
Samanlainen omistus ajatus tässä pojasta kuin täällä mammoilla on luulot miehistään. Mielipiteet ja puheet pitää olla samat kuin mammalla. Et omista aikuista poikaasi. Käyttää jos haluaa etkä voi asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me vanhemmat näköjään todella eri tavalla suhtaudumme vaikkapa nuuskaan. Minun maailmassani se addiktoi ja on tosi typerää.
Ap
Poikasi maailma ei ole sinun maailmasi. Katkaise napanuora hyvä ihminen.