Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te nuorten aikusten vanhemmat neuvoisitte tekemään?

Vierailija
07.08.2022 |

Meillä on mukava peruspoika, joka käy lukiota. Hän urheilee aktiivisesti ja nyt sieltä urheilupiireistä on selvästi tarttunut mukaan tapa käyttää nuuskaa. Hän ei käytä sitä edessämme mutta selkeästi, jos menen yllättäen hänen huoneeseensa niin hän piilottaa nopeasti jotain. Nuuskapurkkeihin olen törmännyt jossain auki repsottavassa kassissa ja tiedän että se on kuvioissa.
Poika on 19 ja viimeinen lukiovuosi edessä, joten en nyt ihan pihalle tämän asian takia heittäisi. Olen yrittänyt sanoa, että en pidä siitä että hän tuo nuuskaa taloomme mutta se, jolla on itsellään teinejä tai ollut teinejä niin tietää, että teinit eivät aina jaa samoja arvoja vanhempien kanssa.
Neuvokaa nyt viisaammat minua! Miten toimin asian kanssa?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytössä voi olla pahempaakin kun nuuskaa. Mitä lajia poika harrastaa?

Lisään vielä, että poikahan on kuitenkin jo täysi-ikäinen ja tekee itse päätöksensä.

Paskat. Jos asuu vanhempien asunnossa, niin noudattaa vanhempien sääntöjä.

Faija sanoi aina, että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Muutin kotoa, kun olin 23, siihen asti mentiin vanhempien ehdoilla.

Vierailija
42/50 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei keskusteltaisi. Se olisi kova käsky, että nuuskan käyttö loppuu heti. Tuon ikäiset pojat ovat ajatusmaailmaltaan vielä lapsia. Ehkä vinkkaisin siitä, että ei tarvitse pilata omaa elämäänsä vaikka muut niin tekevätkin. Ja antaisin vinkkejä, miten voi kieltäytyä tarjotusta nuuskasta. Kaapin paikka pitää näyttää, oli lapsen ikä mikä tahansa.

Ethän sä sille mitään voi. Puhua, se on ainut mitä voit.

Vielä huomauttaisin, että siinä vaiheessa, kun vanhemmat huomaa nuuskan tai tupakan käytön, lapsi on yleensä jo pahasti riippuvainen.

Ja nikotiiniriippuvuus on oikeasti tosi kova riippuvuus, ei sitä niin helposti lopeteta vaikka kuinka haluaisi ja yrittäisikin. Siksi suurin osa jatkaa koko ikänsä, vaikka terveys menee. Lopulta käyttö loppuu vasta kun on jo niin huonossa kunnossa ettei edes pysty käyttää.

Jos haluat tukea, niin tarjoa vaikka korvaushoito/ champix- kuuri ja sulje perunakellariin lukkojen taakse vuodeksi. Se voi auttaa.

T. 10 vuotta ilman tupakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras ystäväni, jolla on vasta pieniä lapsia ehdotti että heitän lapsen pihalle talosta jos vielä nuuskaa näkyy. Minusta se tuntuu tosi rajulta vaihtoehdolta nuorelle tehdyksi

Ap

Tuollaisella ystävällä et tee mitään, heitä hänet pihalle elämästäsi. Hyi olkoon mikä kammotus.

Kiekkopiireissä valitettavasti tosi monet käyttävät nuuskaa ja ylipäätään aika monet poikasi ikäiset.

Yritä puhua asiasta ystävällisesti hänen kanssaan. Lupaat vaikka jotain hänelle tärkeää kannustimena jos lopettaa. Älä syyllistä kuitenkaan, se ei johda mihinkään.

Vierailija
44/50 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytössä voi olla pahempaakin kun nuuskaa. Mitä lajia poika harrastaa?

Lisään vielä, että poikahan on kuitenkin jo täysi-ikäinen ja tekee itse päätöksensä.

Paskat. Jos asuu vanhempien asunnossa, niin noudattaa vanhempien sääntöjä.

Periaatteessa joo, mutta pitää valita taistelunsa. Toki voi heittää lapsensa pihalle jos "rikkoo nodin sääntöjä", mutta mikä tässä on tärkeämpää: että periaatteen takia pitää kynsin hampain kiinni kaikista säännöistä, vai välillä antaa periksi ja pitää hyvät välit lapseesi.

Vai oletko heittämässä lastasi pihalle myös jos ei talon sääntöjen mukaan imuroi joka toinen päivä?

Vierailija
45/50 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni pelasi teininä lätkää, jonka takia aloitti nuuskaamisen. Nuuskasi, kunnes aloimme seurustelemaan. Lopettaminen kolmekymppisenä ei ollut helppoa, vaikka tahto oli kova. Onnistui kuitenkin kovalla työllä. Kuulemma 6kk meni ennen kuin lopetti sen nuuskan päivittäisen ajattelun.

Jos nuori ei itse halua lopettaa, et todellakaan voi pakottaa.

Vierailija
46/50 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin tappelun asiasta jos kyseessä olisi vaikka 13-14 vuotias, mutta 19 vuotiaan valintoihin et oikein enää voi vaikuttaa vaikka asuisiki kotona, et ainakaan ilman että välit saattavat tulehtua.

Vierailija
47/50 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me vanhemmat näköjään todella eri tavalla suhtaudumme vaikkapa nuuskaan. Minun maailmassani se addiktoi ja on tosi typerää.

Ap

Kyllä, se addiktoi ja on tosi typerää. Se ei kuitenkaan enää 19-vuotiaan kohdalla ole sinun päätöksesi.

Vierailija
48/50 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti myös tarkkaan lopputulosta kun puhut asiasta. Jos menet 19-vuotiaalle ilmoittamaan, että tässä talossa ei sitten nuuskata, niin hän voi jopa vastata, että ei sitten ja muuttaa omilleen. Nuuskaa sitten omassa kodissaan. Ehkä nyt kuitenkin mieluummin katselisin pettyneenä tuota nuuskaamista vielä sen korkeintaan vuoden mitä poika asuu kotona, jonka jälkeen hän muuttaa omilleen tai menee inttiin ja joka tapauksessa tekee, kuten itse haluaa.

Vierailija
49/50 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuskaaminenhan on puolipakollista urheilupiireissä. Enemmän olisin huolissaan tuollaisesta urheiluharrastuksesta.

Mutta niin, oikeasti. Enpä kyllä viitsisi aikuisen ihmisen nuuskaamisista paljoa stressata. Olet sanonut mielipiteesi asiasta ja sinun oikeutesi loppuu tasan siihen. Ehkä hän joskus lopettaa tai sitten ei. Asia ei kuulu sinulle, vaan on poikasi oma valinta.

Vierailija
50/50 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuuskaaminenhan on puolipakollista urheilupiireissä. Enemmän olisin huolissaan tuollaisesta urheiluharrastuksesta.

Mutta niin, oikeasti. Enpä kyllä viitsisi aikuisen ihmisen nuuskaamisista paljoa stressata. Olet sanonut mielipiteesi asiasta ja sinun oikeutesi loppuu tasan siihen. Ehkä hän joskus lopettaa tai sitten ei. Asia ei kuulu sinulle, vaan on poikasi oma valinta.

En oikein tiedä miksi tuo urheiluharrastus on sellainen asia, josta pitäisi olla huolissaan. Mutta toki lajiliiton/valmentajien soisi tehdä enemmän työtä tuollaisen kitkemiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan