Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi maaseudulla asuvien talot ovat sisustukseltaan usein hyvin vanhanaikaisia?

Vierailija
07.08.2022 |

Moderni sisustus tuntuu puuttuvan monelta.

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan vanhaa ja remontoitua hirsitaloa, niin kärjistäen, pitäisikö sinusta sisustuksen olla räikeän valkoinen ja minimalistinen? Se vasta osoittaisi, että sisustajalla ei ole minkäänlaista tyylitajua, eikä vanhan talon tuntemusta.

Jokaisella lienee oikeus sisustaa, tai olla sisustamatta.

Vierailija
42/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuja on monenlaisia eikä se moderni tai "moderni" (lue tylsä ja persoonaton) viehätä kaikkia.

Itse maalla asuvana (lähes nelikymppiseksi asuin Tampereella enkä ikinä mene takaisin) pidän kerroksellisuudesta, persoonallisuudesta ja siitä että edes jollain lailla sisustus sopii talon ikään, ulkoasuun ja ympäristöön.

Ei minusta kaikki moderni sisustus ole tylsää ja persoonatonta. Eikä myöskään viiden vuoden välein vaihdettavaa niin kuin joku kommentoija sen kuvaili. Ihan niin kuin kaikki vanhantyylinen ei ole tunkkaista ja vanhanaikaista.

Ei minustakaan. Siksi laitoinkin sanan kahdesti ja toisen lainausmerkkeihin. Kuvaamaan erityyppisiä sisustajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko, että kuinka pitäisi sisustaa, kun ei kerran saa oman mielen mukaan sitäkään tehdä.

Vierailija
44/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla ja 1900-luvulla rakennetussa talossa ja paljon on kalusteita, jotka ovat 50-100-vuotta vanhoja kalusteita ja alkuperäisiä pintamateriaaleja.

Itse tykkään, kun sisustus ja talon arkkitehtuuri on samalta aikakaudelta ja tyyliä.

Ei sen kummempaa. Eikä ole ainuttakaan lastulevy-huonekalua, vaikka kylpyhuoneet ja keittiö ovat tätäpäivää, vaikka molemmissa uunit ja alkuperäisiä ratkaisuja.

En voi kuvitella, jos joku maalaistalo olisi kalustettu Ikean kalusteilla, niin eri tyylisuunta.

Vierailija
45/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa on ihan yhtä lailla asuntoja, jotka ovat sisustukseltaan kuin mausoleumeja.

Vierailija
46/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on aina nuo typerät hymiöt, ne on tehty just sulle, ääliölle.[/quote]

Aina?

Että sitten "tiedät" VAIN minun käyttävän niitä?

Kannattaa hankkia apua, jos noin ottaa päähän.

NYYYH😭

Vierailija
47/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajatellaan vanhaa ja remontoitua hirsitaloa, niin kärjistäen, pitäisikö sinusta sisustuksen olla räikeän valkoinen ja minimalistinen? Se vasta osoittaisi, että sisustajalla ei ole minkäänlaista tyylitajua, eikä vanhan talon tuntemusta.

Jokaisella lienee oikeus sisustaa, tai olla sisustamatta.

Moderni ei kai ole sama kuin valkoinen minimalismi? Voihan moderni olla värikästäkin. Ja miksei itseasiassa minimalismikin?🤔

Minusta voi vanhassa hirsitalossa olla ihan hyvin moderni, ja vaikka se minimalistinenkin sisustus. Joku vanha maalaistalon tupa on itse asiassa voinut olla hyvinkin riisuttu sisustukseltaan.

Mitä tarkoitat vanhan talon tuntemisella?

Vierailija
48/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi että kun olis varaa laittaa kunnon keinutuoli, hirsipöytä ja penkit ja kunnon räsymatot. Räsymattoja voisi kutoa itse, mutta tarvis olla kangaspuut. Ne on helppoja pitää puhtaanakin, puupinnat ja räsymatot on helppo pestä. 

Vierailija
49/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla tiedetään, että luonnonvarojen tuhlaamisesta ei ole sopivaa huudella, jos ei itse elä maailmankatsomuksensa mukaisesti. Siksi monella huonekalut ovat edelleen täyspuuta, astiastot mummon hankkimaa Arabiaa eikä tapetteja vaihdeta silloin, kun tulee levoton olo. Osin tämä sisustuksen vanhanaikaisuus liittyy siihenkin, että maaseudulla on vähemmän ahdistusta ja masennusta, koska siellä uskalletaan elää omannäköistä elämää tavoittelematta juuri tiettyä valkoista sävyä iltaruskonpuoleisiin huoneisiin.

Kahta autoa kuitenkin pidetään ja lämmitetään isoa taloa.

Vierailija
50/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on aina nuo typerät hymiöt, ne on tehty just sulle, ääliölle.

Aina?

Että sitten "tiedät" VAIN minun käyttävän niitä?

Kannattaa hankkia apua, jos noin ottaa päähän.

NYYYH😭

Kalikka kolahti ja rakki älähti.

Vierailija
51/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykin sitten heti mennä ikeasta hankkimaan niitä moderneja lastulevy kalusteita ja liipasta 60 vuotta vanhat vaarini tekemät hyllyt sun muut mäkeen.

T. Maalainen

Vierailija
52/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on niin paljon tekemistä, ettei jää aikaa miettiä sellaisia turhanpäiväisyyksiä kuin sisustaminen. Sisällä vietetään myös niin vähän aikaa, ettei niillä tapeteilla ja sohvatyynyillä niin väliä.

Eivät kaikki maaseudulla asuvat ole mitään maanviljelijöitä tai karjankasvattajia, itse asiassa vähemmistö varmaan nykyään.

Eli siellä sisällä kyllä ollaan ja eletään eri tavalla kuin agraariaikana.

On paljon maalle kaupungista muuttaneita, paluumuuttajia, ikänsä maalla asuneita nuorempaa polvea joita kyllä kiinnostaa asumismiljöö mutta ei modernius kuitenkaan.

Asun maalla, melko pienessä kunnassa ja täällä vain muutama maanviljelijä ja karjankasvattaja, ehkä 5% väestöstä, loput käyvät töissä, joko kunnassa, on oma yritys tai käydään kaupungissa töissä. Väestö tuplaantuu mökkiläisistä ja kakkoskotilaisista.

Vierailija
53/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme vanhassa puutalossa. Huonekalut ovat pääosin puisia, mm. ruokasalin pöytä paksua lankkua. Räsymatot tai paljaat puulattiat kuuluvat tämän talon henkeen. Pönttöuunit on maalattu pastellisävyillä koska minä pidän niistä. Lapsilla on vanhat talonpoikaissängyt jotka olen itse kunnostanut ja maalannut. Meidän vuoteen kehikon mies on itse tehnyt puusta.

Keittiö on laitettu 2017, mutta niinsanotusti uusvanhalla maalaisromanttisella tyylillä puuhellaa myöden. Käytännön syistä toki myös induktioliesi löytyy koska lapsiperhe-elämää vietetään.

Tämä on koti jossa meidän sielujen on hyvä olla. En voisi kuvitellakaan asuvani missään marmori- laspipinta hirvityksessä jossa olisi teräksistä pintaa ja jotain moderneja härpäkkeitä seinillä. Vielä kammottavampaa olisi asunto jossa jotain kenkiä ja laukkuja olisi levitelty ympäriinsä *sisustuksena* 😳

Vierailija
54/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kaupungissa 2000-luvun alun omakotitalossa. Pintoja tai huonekaluja ei ole uusittu nykytrendikkääksi musta-harmaaksi... Miksi pitäisi? Ankea värimaailma. Mitähän värejä on tulossa?

Vierailija
55/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talo on peritty, voi olla iso kynnys laittaa perintöhuonekaluja pois. Niitä on myös rasittava kuljettaa kierrätykseen, kun pitäisi peräkärryn kanssa ajaa joku 70 km. Ja ei kai periaatteessa hyvää tavaraa kannata polttaakaan? Kaupungissa voi yleensä saada jonkun hakemaan kierrätyskeskukseen, tai myydä torissa helposti. Tuntuu, että maalla vähän myös ajatuksen tasolla helposti oudoksutaan sitä, että joku vieras tulisi katsomaan tavaroita ja hakemaan pois... Mutta voin väärässäkin olla.

Vierailija
56/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla ei uskota kerskakulutukseen, esim. että sisustus pitäisi uusia viiden vuoden välein. Ostetaan kerralla hyvää ja kestävää, josta on iloa vuosikymmeniksi. Ympäristökin kiittää.

Höpö höpö. Maskuun on maalta niin pitkä matka, eikä sieltä edes moderneja, tyylikäitä kalusteita saa.

Kaikkea kertakulutussontaa kyllä käydään tokmannista ostamassa peräkärrylasteittain.

Saanko kysyä, mistä sinä ostat sisustuksesi, huonekalut esimerkiksi?

Vierailija
57/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikea on kaukana.

Lastulevysontaa ei meille huolita.

Ei sieltä ole pakko lastulevyä ostaakaan. Just ostettiin sieltä sängynrunko, massiivimäntyä näkyi olevan.

Oliko ihan romanialaista mäntyä? Ikea on siellä harrastanut avohakkuuta valtavilla alueilla ja pilannut metsää, ei kasva enää uudelleen. Aivan järkyttävän dokumetin näin tästä. Yksi pahimmista luonnonraiskaajista se pulju ja ihmiset eivät välitä, ei, senkun ostetaan aina vaan uutta, vaikka maailmassa on niin jumalton määrä huonekaluja jo ennenstään, että jokaiselle riittäisi. Ikealta vaan pitää lastulevyä ja romanian metsien avohakkuusta tuotettua mäntyä. Eikö siis kukaan ajattele mistä se valtava puumäärä jonka Ikea tarvitsee, tulee. Täysin sairasta touhua.

Vierailija
58/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he siellä tykkää vanhanakaisesta sisustuksesta? Miten kukaan jaksaa käyttää energiaa toisten sistustusten pohtimiseen? Jokainen tavallaan ja kaikki eivät ole kiinnostuneita laittamaan aikaa ja rahaa tällaiseen asiaan (minä en asu maalla, mutta en myöskään jaksa sisustella mitenkään erikseen, jos tuoli toimii, niin turha ostaa uutta, näytti se tuoli miltä hyvänsä).

Vierailija
59/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisusastimen on melkein poikkeuksesta epäekologista: Jokainen joka ostaa uusia huonekaluja on mukana tuhoamassa maapallon vähiin käyvää luontoa, usein ei edes oteta huonekalun taustoista selvää.

Olisi aika heittää tuollainen uudistaminen romukoppaan, ellei sitä sitten hoideta täysin vaihtamalla jo käyttetyä tavaraa ihmiseltä toiselle.

Vierailija
60/118 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuvan monelta?! No jospa talon asukkaat eivät tykkää modernista sisustuksesta?