Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noin 17 % Suomen työvoimasta tekee työtä ilman palkkaa

Vierailija
06.08.2022 |

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6#Palkaton_ty%C3%B6

"Vuosittain noin 451 000 suomalaista eli noin 17 % Suomen työvoimasta tekee työtä ilman palkkaa. Tätä palkatonta työtä kutsutaan harjoitteluksi, työkokeiluksi, kuntouttavaksi työtoiminnaksi, tai se on sisällytetty osaksi koulutusta. Täysiksi työvuosiksi muutettuna määrä tarkoittaa noin 82 000:n henkilön kokonaista työvuotta. Palkattomasta työstä kieltäytymisestä rangaistaan karenssilla."

Tuo on järkyttävä määrä. Aivan järkyttävä määrä! Siis suunnilleen joka kuudes työssäkäyvä työskentelee palkatta. Tuosta saadaan vuosittain myös varmasti miljardiluokkaa olevat menetykset, kun ilman palkkaa tehdystä työstä ei tietenkään makseta/saada valtion kassaan veroja, mutta noille työssäkäyville maksetaan verovaroista tukia, jotta pystyvät maksamaan asumisensa, ruokansa, terveydenhuoltonsa jne.

Miksi helvetissä tuohon ei puututa? Eikö valtiota kiinnosta puuttua tuollaiseen miljardiluokan tuhlaukseen vuosittain? Huudetaan rahapulaa, mutta tuolta olisi otettavissa rahaa ja paljon!

Kommentit (171)

Vierailija
61/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että olisi parempi antaa heidän vaan makoilla tekemättä mitään?

Aloittajalle tiedoksi, että noissa mainituissa "töissä" ei oikeasti olla missään vastuullisessa ja tuottavassa työssä vaan yleensä aikuisten päivähoidossa. On tukien väärinkäyttöä laittaa työkokeilija, harjoittelija tai kuntoutuja oikeaan itsenäiseen työhön. Oikeasti vain Kelan  maksama työkokeilu vajaakuntoiselle voi olla oikeaa työtä. Esimerkiksi vaikeasti vammautunut voi kokeilla, pystyykö entiseen työhönsä vai saako eläkkeen.

Hmmm...  olen ollut monessa kuntouttavassa työtoiminnassa ja olen tehnyt tasan tarkkaan samoja hommia mitä muutkin työntekijät (ja extraa) ja mitä olen saanut "palkaksi"? Ruhtinaalliset 9eur/pvä, wau ja vielä monesti sain kehuja että miten tehokas ja itsenäinen työntekijä olen ja kysyn jos on lisää töitä, eli laiska en ollut kertaakaan. Eikä yksikään paikka ole ottanut minua palkkalistoilleen, eli nauttivat vain ilmaisesta työntekijästä. Hieman vain söi sisältä, kun joka kerta luulin että olisin saanut edes osa-aikaista työtä, mutta ehei.

Miksi olet tehnyt saman kuin muutkin, etkö ole suostunut lukemaan kuntouttavan työtoiminnan ehtoja? Kun et yksinkertaisesti ole töissä! Sinulta ei edellytetä tulosta!

Kuntouttava on eri asia kuin työkokeilu joka on puhdasta orjuutta. Jos työkokeilut lopetetaan niin ainakin osan tilalle tarvitsee palkata työntekijöitä. Muutenkin näillä toimenpitellä hämätään työtömyysluvuissa. Kuntouttavalla, työkokeiluissa ja kursseilla olevia ei lasketa työttömiksi.

Asiasta toiseen. Missä se työvoimapula luuraa kun hakemuksista huolimatta ei palkata?

Kuntouttavassa työtoiminnassa tehdään samoja töitä kuin vakituiset esim. toimistotöitä esim. sairaalat, vesilaitos, sähkölaitos, kansalaisopistot, museot, taidemuseot, hautausmaiden toimistot, seurakuntien toimistot, nuorisotalot jne.

Työtön näkee asiakkaiden henkilötunnukset, nimet, osoitteet jne.

Vierailija
62/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni se ei ole ongelma, jos opiskelijat harjoittelevat palkatta. Opiskelu kun on muutenkin palkatonta. Mutta tuolla työkkäreissä työttömiä palkattomiin leikkitöihin työntäville demareille pitäisi tehdä jotakin.

On ongelma. Harvassa opiskelijoita ohjataan tai edes annetaan sellaisia töitä, että kehittyvät. Niille annetaan työt, jotka he tekevät itsenäisesti ja siihen pitäisi muuten palkata joku työtön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tuon työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen ollenkaan 6 kuukauteen. Voiko tuon työntekijän vaihtaa toiseen työntekijään 6 kuukauden välein?

Varmasti monet kikkailevat näin. Rakennusliikkeet ym.

Vierailija
64/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kerran, että 90-luvun laman aikaan annettiin potkut 100 000 valtion työntekijälle.

Tilalle kehitettiin tämä himmeli, jossa työttömät työnhakijat tekee mm. ne hommat.

Tällä pidetään ainakin talouskasvu alhaalla, kun kellään ei ole varaa ostaa mitään.

Eläkeläisiä kuolee noin 5000 kuukaudessa, työikäisiä on vähemmän. Eikö ole hyvä, että yritykset menevät konkurssiin eikä perikunnan asunnosta makseta mitään. Mielenkiintoiset 10 vuotta edessä.

Vierailija
65/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen antanut ilmaista työpanosta 6kk työkokeilua työkkärin pakottamana viime vuonna. Karenssin uhalla!

Vierailija
66/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ylitarjontaa työntekijöistä, joten joudutaan siirtämään osa ilmaistöihin pois työttömän työnhakijan nimikkeeltä. Nyt pitäisi ukrainalaisetkin työllistää. Suomen kieltä he eivät osaa sanaakaan.

Vierailija
67/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin kerran, että 90-luvun laman aikaan annettiin potkut 100 000 valtion työntekijälle.

Tilalle kehitettiin tämä himmeli, jossa työttömät työnhakijat tekee mm. ne hommat.

Tällä pidetään ainakin talouskasvu alhaalla, kun kellään ei ole varaa ostaa mitään.

Eläkeläisiä kuolee noin 5000 kuukaudessa, työikäisiä on vähemmän. Eikö ole hyvä, että yritykset menevät konkurssiin eikä perikunnan asunnosta makseta mitään. Mielenkiintoiset 10 vuotta edessä.

Työttömänä leikkaan hiukset itse, ne voi laittaa kiinni ja tehdä kotikonstein kiharoita.

Vierailija
68/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen antanut ilmaista työpanosta 6kk työkokeilua työkkärin pakottamana viime vuonna. Karenssin uhalla!

Niin minäkin. Olin sairaalassa osastolla purkamassa potilaskansioita, tilaamassa potilaille takseja jne.

Vierailija
69/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi valita toisin menemällä palkkatöihin. Tuo on täysin jokaisen oma valinta.

Miten mennään töihin kun työnantajat ei palkkaa?

Vierailija
70/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän minä olen varoittanut viimeisen viisi vuotta. Mutta ette ole uskoneet. Vieläkin kysyn:

MIKSI TE ALENNUTTE TÄHÄN.

SINNE ORJATÖIHIN EI OLE PAKKO SUOSTUA.

KUN KUKAAN EI SUOSTU,

ORJUUDEN ON PAKKO LOPPUA.

Vierailija
71/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että olisi parempi antaa heidän vaan makoilla tekemättä mitään?

Aloittajalle tiedoksi, että noissa mainituissa "töissä" ei oikeasti olla missään vastuullisessa ja tuottavassa työssä vaan yleensä aikuisten päivähoidossa. On tukien väärinkäyttöä laittaa työkokeilija, harjoittelija tai kuntoutuja oikeaan itsenäiseen työhön. Oikeasti vain Kelan  maksama työkokeilu vajaakuntoiselle voi olla oikeaa työtä. Esimerkiksi vaikeasti vammautunut voi kokeilla, pystyykö entiseen työhönsä vai saako eläkkeen.

Hmmm...  olen ollut monessa kuntouttavassa työtoiminnassa ja olen tehnyt tasan tarkkaan samoja hommia mitä muutkin työntekijät (ja extraa) ja mitä olen saanut "palkaksi"? Ruhtinaalliset 9eur/pvä, wau ja vielä monesti sain kehuja että miten tehokas ja itsenäinen työntekijä olen ja kysyn jos on lisää töitä, eli laiska en ollut kertaakaan. Eikä yksikään paikka ole ottanut minua palkkalistoilleen, eli nauttivat vain ilmaisesta työntekijästä. Hieman vain söi sisältä, kun joka kerta luulin että olisin saanut edes osa-aikaista työtä, mutta ehei.

Miksi olet tehnyt saman kuin muutkin, etkö ole suostunut lukemaan kuntouttavan työtoiminnan ehtoja? Kun et yksinkertaisesti ole töissä! Sinulta ei edellytetä tulosta!

Ehkä hänellä on kunniantunto, eikä hän halua väistää annettuja töitä ja haluaa tehdä.työt kunnolla. Hän myös luultavasti haluaa jonkinlaisen pitkäaikaisen työn itselleen.

Vierailija
72/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 6kk tämmöisessä harjoittelussa..käytännössä tein työtä minkä jo osasin ja 6kk jälkeen toki työ jatkui palkallisena, mutta minua ei olisi palkattu ilman tuota ns.koulutusta. Tuntui kyllä saakelin tyhmältä ja epäreilulta silloin tuo touhu..raadoin kuin hullu yhtä lailla kun muutkin ja muut sai palkkaa ja itse sen 9e päivä..ei kaikki harjoittelijat/kuntoutujat ole mitään perässä vedettäviä tapauksia..surutta käytetään ihmisiä hyväkseen.

Vierailija
73/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän minä olen varoittanut viimeisen viisi vuotta. Mutta ette ole uskoneet. Vieläkin kysyn:

KUN KUKAAN EI SUOSTU,

Karenssin uhka pakottaa menemään!

Vierailija
74/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huijattiin 9 euron päiväpalkalla. Luulin siis saavani vain 9euroa päivässä, mutta sainkin vielä työttömyyspäivärahan ja asumistuen siihen päälle. 

Viiden tunnin työpäivillä tuntipalkkani oli parempi kuin lähihoitajalla :) Parasta on vielä se, että kukaan ei tunnu osaavan enää laskea ja säälivät minua, kun joudun tekemään töitä palkatta :)) Ei helv...

Vierailija
75/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ilman palkkaa? He saavat yhteiskunnalta rahaa. Jotenkin on nyt vääristynyt se ajatus, että toimeentulotuki ei ole tuloa.

Siten niin, ettei tuki ole palkkaa. Sikamaisille yrittäjille ilmaista työvoimaa. Sinä et näe mitään ongelmaa tässä?

Vierailija
76/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojana. Alueet on tiukkoja ja vaaditaan tiettyä puhtaustasoa. 8 tunnin työpäivästä pitää miinustaa puolen tunnin ruokatauko pois, piti sitä tai ei. Lisäksi on luvattu 2 lyhyempää kahvitaukoa. Välillä joudun jättämään kaikki tauot pitämättä, kun aika ei riitä. Toisiinaan joku 5 minuutin pikaruokailu puolessa välissä päivää. Tai syön samalla kun teen töitä. Teen siis jatkuvasti ilmaiseksi töitä. 

Vierailija
77/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KUN KUKAAN EI SUOSTU,

Ei. Nimenomaan pelko on se mikä on ensin laitettava syrjään. Näiden tavoite on juuri se että kansa PELKÄÄ. Mulla on nytkin karenssi, mutta mitä sitten. Nälkään en ole kuollut ja viimesijainen etuus on pakollinen. Jos asut puolison kanssa, selviätte yhdessä.

Tehkää paras palvelus ihmiskunnalle; älkää suostuko orjuuden laillistamiseen, tai teidän lapset on tulevaisuuden orjia!

Vierailija
78/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porrassiivoojaa haki joku yksityinen firma ihan tosissaan.

😛😆😆

Vierailija
79/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tuon työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen ollenkaan 6 kuukauteen. Voiko tuon työntekijän vaihtaa toiseen työntekijään 6 kuukauden välein?

Mikä tai mitkä puolueet ovat sorvanneet sellaiset lait että ulkomaista työvoimaa saa halvalla? Siinä kierretään veroja, tessiä, ja tietenkin suomalaiseen työttömyyteen sillä on oma vaikutuksensa. 

Vierailija
80/171 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KUN KUKAAN EI SUOSTU,

Ei. Nimenomaan pelko on se mikä on ensin laitettava syrjään. Näiden tavoite on juuri se että kansa PELKÄÄ. Mulla on nytkin karenssi, mutta mitä sitten. Nälkään en ole kuollut ja viimesijainen etuus on pakollinen. Jos asut puolison kanssa, selviätte yhdessä.

Tehkää paras palvelus ihmiskunnalle; älkää suostuko orjuuden laillistamiseen, tai teidän lapset on tulevaisuuden orjia!

Jatkan vielä. Hallitus on saanut kansan vihaaamaan toisiaan, se on ollut tavoite koko ajan. Saada työssäkäyvät vihaamaan työttömiä. Samaan aikaan kulissien takana tapahtuu. Miksi te ette tajua! Jos jatkatte nöyristelyä tulevaisuudessa myös sananvapaus on mennyttä. Ja tämän kaltaiset palstat. Kiltisti raamattu soppapalkalla. Sitähän te haluatte?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi