Noin 17 % Suomen työvoimasta tekee työtä ilman palkkaa
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6#Palkaton_ty%C3%B6
"Vuosittain noin 451 000 suomalaista eli noin 17 % Suomen työvoimasta tekee työtä ilman palkkaa. Tätä palkatonta työtä kutsutaan harjoitteluksi, työkokeiluksi, kuntouttavaksi työtoiminnaksi, tai se on sisällytetty osaksi koulutusta. Täysiksi työvuosiksi muutettuna määrä tarkoittaa noin 82 000:n henkilön kokonaista työvuotta. Palkattomasta työstä kieltäytymisestä rangaistaan karenssilla."
Tuo on järkyttävä määrä. Aivan järkyttävä määrä! Siis suunnilleen joka kuudes työssäkäyvä työskentelee palkatta. Tuosta saadaan vuosittain myös varmasti miljardiluokkaa olevat menetykset, kun ilman palkkaa tehdystä työstä ei tietenkään makseta/saada valtion kassaan veroja, mutta noille työssäkäyville maksetaan verovaroista tukia, jotta pystyvät maksamaan asumisensa, ruokansa, terveydenhuoltonsa jne.
Miksi helvetissä tuohon ei puututa? Eikö valtiota kiinnosta puuttua tuollaiseen miljardiluokan tuhlaukseen vuosittain? Huudetaan rahapulaa, mutta tuolta olisi otettavissa rahaa ja paljon!
Kommentit (171)
Ja minä olen tehnyt yli 20 vuotta töitä niin, että asumismenojen jälkeen käytettäväksi jää toimeentulotuen verran rahaa.
Työn tekemisen vastineeksi he saavat rahaa, siis palkkaa yhteiskunnalta. Kaikki on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Työn tekemisen vastineeksi he saavat rahaa, siis palkkaa yhteiskunnalta. Kaikki on kunnossa.
Eivät saa palkkaa. Tukien ehdot ovat paljon huonommat kuin palkan ehdot ja eläkekään ei kartu.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen tavoitteena on varmasti saada tuota prosenttia ylemmäs.
Onko vasemmistohallitus sitten tehnyt asialle jotakin?
Onko se sitten sosialismia vai kommunismia, entä kapitalismi?
Mielestäni se ei ole ongelma, jos opiskelijat harjoittelevat palkatta. Opiskelu kun on muutenkin palkatonta. Mutta tuolla työkkäreissä työttömiä palkattomiin leikkitöihin työntäville demareille pitäisi tehdä jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa palkkaa. Tukien ehdot ovat paljon huonommat kuin palkan ehdot ja eläkekään ei kartu.
Niin mutta eläkettä saat saman verran kuin elämänsä matalapalkkatyössä ollut.
Ei ole oikein sekään.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että olisi parempi antaa heidän vaan makoilla tekemättä mitään?
Aloittajalle tiedoksi, että noissa mainituissa "töissä" ei oikeasti olla missään vastuullisessa ja tuottavassa työssä vaan yleensä aikuisten päivähoidossa. On tukien väärinkäyttöä laittaa työkokeilija, harjoittelija tai kuntoutuja oikeaan itsenäiseen työhön. Oikeasti vain Kelan maksama työkokeilu vajaakuntoiselle voi olla oikeaa työtä. Esimerkiksi vaikeasti vammautunut voi kokeilla, pystyykö entiseen työhönsä vai saako eläkkeen.
Eipä ole aikuisten päivähoitoa aina. Esimerkiksi olin eräässä tietokoneliikkeessä jossa huoltopuoli pyörii pelkästään työttömillä ja opiskelijoilla. Jää parikin työpaikkaa syntymättä, sairas systeemi. Pitäisi kai joku raja olla työttömien käytössä mutta uutta vaan pukkasi koko ajan tilalle, saadaanpahan tilastoja kauniimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde: seuran omat matemaatikot
Alanuolen painajille tiedoksi: luvut on otettu wikipedian mukaan Seura-lehdestä ja viitettä kun lukee, ilmenee nopeasti etteivät ne ole mitään tilastokeskuksen numeroita vaan toimittaja itse on kyhäillyt ne kasaan "monista lähteistä"
Mikään asia mitä Tilastokeskus ei tilastoi ei voi olla totta? Eli sitä odotellessa, että Tilastokeskus julkaisee ilmaistyötilaston.
Tutkimusten mukaan 40% lapsista on käenpoikasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi, että noissa mainituissa "töissä" ei oikeasti olla missään vastuullisessa ja tuottavassa työssä vaan yleensä aikuisten päivähoidossa. On tukien väärinkäyttöä laittaa työkokeilija, harjoittelija tai kuntoutuja oikeaan itsenäiseen työhön. Oikeasti vain Kelan maksama työkokeilu vajaakuntoiselle voi olla oikeaa työtä. Esimerkiksi vaikeasti vammautunut voi kokeilla, pystyykö entiseen työhönsä vai saako eläkkeen.
Hmmm... olen ollut monessa kuntouttavassa työtoiminnassa ja olen tehnyt tasan tarkkaan samoja hommia mitä muutkin työntekijät (ja extraa) ja mitä olen saanut "palkaksi"? Ruhtinaalliset 9eur/pvä, wau ja vielä monesti sain kehuja että miten tehokas ja itsenäinen työntekijä olen ja kysyn jos on lisää töitä, eli laiska en ollut kertaakaan. Eikä yksikään paikka ole ottanut minua palkkalistoilleen, eli nauttivat vain ilmaisesta työntekijästä. Hieman vain söi sisältä, kun joka kerta luulin että olisin saanut edes osa-aikaista työtä, mutta ehei.
Älä jää passiivisena odottamaan töitä. Tee avoimia hakemuksia alasi töihin. Koulutuksen päivittäminen kannattaa aina myös.
Hienosti sivuutit tuon kirjoittajan pointin, kun se ei ollut sinun agendasi mukainen. Missä muuten luki, että hän makaa passiivisena odottamassa töihin noutoa? Älä projisoi omaa laiskuuttasi muihin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi valita toisin menemällä palkkatöihin. Tuo on täysin jokaisen oma valinta.
Palstalla pyörii näköjään dementikkoja. Me ei eletä 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm... olen ollut monessa kuntouttavassa työtoiminnassa ja olen tehnyt tasan tarkkaan samoja hommia mitä muutkin työntekijät (ja extraa) ja mitä olen saanut "palkaksi"? Ruhtinaalliset 9eur/pvä, wau ja vielä monesti sain kehuja että miten tehokas ja itsenäinen työntekijä olen ja kysyn jos on lisää töitä, eli laiska en ollut kertaakaan. Eikä yksikään paikka ole ottanut minua palkkalistoilleen, eli nauttivat vain ilmaisesta työntekijästä. Hieman vain söi sisältä, kun joka kerta luulin että olisin saanut edes osa-aikaista työtä, mutta ehei.
Miksi olet tehnyt saman kuin muutkin, etkö ole suostunut lukemaan kuntouttavan työtoiminnan ehtoja? Kun et yksinkertaisesti ole töissä! Sinulta ei edellytetä tulosta!
Vierailija kirjoitti:
Ja minä olen tehnyt yli 20 vuotta töitä niin, että asumismenojen jälkeen käytettäväksi jää toimeentulotuen verran rahaa.
Kannattaa etsiä puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi valita toisin menemällä palkkatöihin. Tuo on täysin jokaisen oma valinta.
Me elämme vuotta 2022 ja Suomessa on työvoimapula, töitä saa jokainen, joka viitsii töihin mennä.
Mutta nykyinen hallitus haluaa käyttää myöskin orjia.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla on näitä harjoittelijoita ja työkokeilijoita ja lyhyen perehdytyksen jälkeen he tekevät ihan sitä samaa työtä, jota me palkkaa saavat tehdään. Ovat siis vastuullisessa ja tuottavassa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole aikuisten päivähoitoa aina. Esimerkiksi olin eräässä tietokoneliikkeessä jossa huoltopuoli pyörii pelkästään työttömillä ja opiskelijoilla. Jää parikin työpaikkaa syntymättä, sairas systeemi. Pitäisi kai joku raja olla työttömien käytössä mutta uutta vaan pukkasi koko ajan tilalle, saadaanpahan tilastoja kauniimmaksi.
Ja mä vedin erään projektin koukun harjoitteluna ilmaiseksi. Säästivät siinä työn arvona ainakin 10.000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me elämme vuotta 2022 ja Suomessa on työvoimapula, töitä saa jokainen, joka viitsii töihin mennä.
Vinkkaa joku työpaikka johon voin mennä, koska siihen ei ole muita hakijoita ja automaattisesti O minut, ihan sama mitä taitoja minulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkä ole edes töissä, vaan kokeilemassa. Työkokeilijan ei tarvitse tehdä yhtään mitään yksin. Jos käsketään yksin hyllyttämään, voi vedota siihen, että pitää tehdä yhdessä ohjaajan kanssa tai sitten seurata ohjaajan tekemistä, työkokeilijaa ei saa jättää yksin, koska hän ei ole töissä. Eikä karenssia saa, jos tekee hitaasti tai ei tee lainkaan, karenssin saa, jos tahallaan aiheuttaa työkokeilupaikalle haittaa.
Miksi kuvitellaan, että työkokeilussa ollaan töissä, kun ei olla!
Älä jää passiivisena odottamaan töitä. Tee avoimia hakemuksia alasi töihin. Koulutuksen päivittäminen kannattaa aina myös.