Noin 17 % Suomen työvoimasta tekee työtä ilman palkkaa
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6#Palkaton_ty%C3%B6
"Vuosittain noin 451 000 suomalaista eli noin 17 % Suomen työvoimasta tekee työtä ilman palkkaa. Tätä palkatonta työtä kutsutaan harjoitteluksi, työkokeiluksi, kuntouttavaksi työtoiminnaksi, tai se on sisällytetty osaksi koulutusta. Täysiksi työvuosiksi muutettuna määrä tarkoittaa noin 82 000:n henkilön kokonaista työvuotta. Palkattomasta työstä kieltäytymisestä rangaistaan karenssilla."
Tuo on järkyttävä määrä. Aivan järkyttävä määrä! Siis suunnilleen joka kuudes työssäkäyvä työskentelee palkatta. Tuosta saadaan vuosittain myös varmasti miljardiluokkaa olevat menetykset, kun ilman palkkaa tehdystä työstä ei tietenkään makseta/saada valtion kassaan veroja, mutta noille työssäkäyville maksetaan verovaroista tukia, jotta pystyvät maksamaan asumisensa, ruokansa, terveydenhuoltonsa jne.
Miksi helvetissä tuohon ei puututa? Eikö valtiota kiinnosta puuttua tuollaiseen miljardiluokan tuhlaukseen vuosittain? Huudetaan rahapulaa, mutta tuolta olisi otettavissa rahaa ja paljon!
Kommentit (171)
Luin kerran, että 90-luvun laman aikaan annettiin potkut 100 000 valtion työntekijälle.
Tilalle kehitettiin tämä himmeli, jossa työttömät työnhakijat tekee mm. ne hommat.
Tällä pidetään ainakin talouskasvu alhaalla, kun kellään ei ole varaa ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Työn tekemisen vastineeksi he saavat rahaa, siis palkkaa yhteiskunnalta. Kaikki on kunnossa.
Miksi minun täytyy maksaa veroistani jonkun hyväveljen tai -siskon humpuukifirman työntekijöiden palkat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että olisi parempi antaa heidän vaan makoilla tekemättä mitään?
Aloittajalle tiedoksi, että noissa mainituissa "töissä" ei oikeasti olla missään vastuullisessa ja tuottavassa työssä vaan yleensä aikuisten päivähoidossa. On tukien väärinkäyttöä laittaa työkokeilija, harjoittelija tai kuntoutuja oikeaan itsenäiseen työhön. Oikeasti vain Kelan maksama työkokeilu vajaakuntoiselle voi olla oikeaa työtä. Esimerkiksi vaikeasti vammautunut voi kokeilla, pystyykö entiseen työhönsä vai saako eläkkeen.
Hmmm... olen ollut monessa kuntouttavassa työtoiminnassa ja olen tehnyt tasan tarkkaan samoja hommia mitä muutkin työntekijät (ja extraa) ja mitä olen saanut "palkaksi"? Ruhtinaalliset 9eur/pvä, wau ja vielä monesti sain kehuja että miten tehokas ja itsenäinen työntekijä olen ja kysyn jos on lisää töitä, eli laiska en ollut kertaakaan. Eikä yksikään paikka ole ottanut minua palkkalistoilleen, eli nauttivat vain ilmaisesta työntekijästä. Hieman vain söi sisältä, kun joka kerta luulin että olisin saanut edes osa-aikaista työtä, mutta ehei.
Miksi olet tehnyt saman kuin muutkin, etkö ole suostunut lukemaan kuntouttavan työtoiminnan ehtoja? Kun et yksinkertaisesti ole töissä! Sinulta ei edellytetä tulosta!
Kuntouttava on eri asia kuin työkokeilu joka on puhdasta orjuutta. Jos työkokeilut lopetetaan niin ainakin osan tilalle tarvitsee palkata työntekijöitä. Muutenkin näillä toimenpitellä hämätään työtömyysluvuissa. Kuntouttavalla, työkokeiluissa ja kursseilla olevia ei lasketa työttömiksi.
Asiasta toiseen. Missä se työvoimapula luuraa kun hakemuksista huolimatta ei palkata?
Olin aikoinaan työkkärin kurssilla, johon kuului työharjoittelu. Eräs harjoittelussa olija kertoi, että siinä firmassa laskutus pyöritettiin täysin näiden harjoittelijoiden turvin. Kun yhden harjoittelu loppui, tuli tilalle toinen. Oli edullista työvoimaa. Kuitenkin noiden harjoitteluiden tarkoitus oli että työllistyttäisiin ko. yritykseen. Minulla kävi tuuri ja työllistyin harjoittelupaikkaani. Olin paikassa töissä 19v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn tekemisen vastineeksi he saavat rahaa, siis palkkaa yhteiskunnalta. Kaikki on kunnossa.
Eivät saa palkkaa. Tukien ehdot ovat paljon huonommat kuin palkan ehdot ja eläkekään ei kartu.
Eivätkä ole edes töissä, vaan kokeilemassa. Työkokeilijan ei tarvitse tehdä yhtään mitään yksin. Jos käsketään yksin hyllyttämään, voi vedota siihen, että pitää tehdä yhdessä ohjaajan kanssa tai sitten seurata ohjaajan tekemistä, työkokeilijaa ei saa jättää yksin, koska hän ei ole töissä. Eikä karenssia saa, jos tekee hitaasti tai ei tee lainkaan, karenssin saa, jos tahallaan aiheuttaa työkokeilupaikalle haittaa.
Miksi kuvitellaan, että työkokeilussa ollaan töissä, kun ei olla!
Käyppä joskus katsomassa miten se menee oikeassa elämässä. Ota pari poliitikkoa mukaan että nekin näkevät mitä ovat saaneet aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi valita toisin menemällä palkkatöihin. Tuo on täysin jokaisen oma valinta.
Palstalla pyörii näköjään dementikkoja. Me ei eletä 50-luvulla.
Me elämme vuotta 2022 ja Suomessa on työvoimapula, töitä saa jokainen, joka viitsii töihin mennä.
Saako niistä myös palkkaa (väh 30h/viikko) jolla kattaa edes peruselinkustannukset ilman säännöllistä asiointia sossun luukulla. Eli ovat duuneja joilla poliitikot leuhkivat työttömyysprosentin tiimoilta, mutta vahingossakaan eivät mainitse tehtyjen tuntien kokonaismäärää tai palkkatulon kokonaiskertymää.
Minä voisin tinkiä nykyisestä 13 k€/kk liksasta vaikka puolet, mutta viidesosaan pudotuksen kohdalla alkaisi tuntua ikävän ahdistavalta, ihan jo asumisen kustannusten haukatessa isosti käteenjäävää osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että olisi parempi antaa heidän vaan makoilla tekemättä mitään?
Aloittajalle tiedoksi, että noissa mainituissa "töissä" ei oikeasti olla missään vastuullisessa ja tuottavassa työssä vaan yleensä aikuisten päivähoidossa. On tukien väärinkäyttöä laittaa työkokeilija, harjoittelija tai kuntoutuja oikeaan itsenäiseen työhön. Oikeasti vain Kelan maksama työkokeilu vajaakuntoiselle voi olla oikeaa työtä. Esimerkiksi vaikeasti vammautunut voi kokeilla, pystyykö entiseen työhönsä vai saako eläkkeen.
Hmmm... olen ollut monessa kuntouttavassa työtoiminnassa ja olen tehnyt tasan tarkkaan samoja hommia mitä muutkin työntekijät (ja extraa) ja mitä olen saanut "palkaksi"? Ruhtinaalliset 9eur/pvä, wau ja vielä monesti sain kehuja että miten tehokas ja itsenäinen työntekijä olen ja kysyn jos on lisää töitä, eli laiska en ollut kertaakaan. Eikä yksikään paikka ole ottanut minua palkkalistoilleen, eli nauttivat vain ilmaisesta työntekijästä. Hieman vain söi sisältä, kun joka kerta luulin että olisin saanut edes osa-aikaista työtä, mutta ehei.
Luulit joka kerta saavasi edes osa-aikaista työtä? No joko olet oppinut olemaan tekemättä liikaa?
Ja noin 60% saa palkkaa tekemättä oikeaa työtä.
Ja te-toimisto on merkittävä tekijä tämän ihmiskaupan hoitamisessa.
Tuo on suuri epähohta ja tärkeä ottaa esille.
Kaksi huomiota: olen rakennusinsinööri. Minä olen aina saanut (pakollisissa) kesäharjoittelussa normaalia palkkaa. Työnantajana kaupunki. Olen nainen enkä osannut mitään rakennustöitä. Siivosin siellä lattioita. Joskus pääsin apuriksi jollekin työntekijälle.
Kaikki (kolmen kesän täysipalkkaiset kesätyöt) hyväksyttiin harjoitteluksi ja valmistuin.
Menin sitten vastavalmistuneena kestäöihin työnjohtajaksi (kaupungille jålleen)
Esimieheni sanoi, ettei raaski noille kolmelle miehelle antaa kovin raskaita töitä, kun ne saa vaan 9 euroa päivä. En silloin tuommoista tiennyt olevankaan Suomessa. Ne aikuiset miehet teki silti melko paljon töitä.
Huom: samaan aikaan siellä oleskeli täydellä palkalla ei-rakennusalaa opiskelevaa täysin työhalutonta kaupungin virkamiesten 3 nuorta poikaa. Nei ei viitsineet tehdä juuri mitään.
Kaikki ilmaistyö tai 9 euroa päivä tai illmaisharjoittelu pitää kieltää heti!
Edellinen lisää, että myöhemmin menin opiskelemaan DI:ksi.
En tunne ketään, joka tekee DI-työn ilmaiseksi. Kaikki saavat palkan siitä. Itsestään selvää.
Koulu auttaa paikkojen saannissa, jollei itse löydä.
Esim tutti kehitysvammainen tekee firmalle ilmaista työtä. Hän saa itse eläkkeen ja 9€ lisän siihen eläkkeeseen. Se on hänelle tärkeää. Hän osaa tehdä omat hommat ja pidetty työpaikalla. Ei tarvitse ohjausta mihinkään suuntaan. Katson tässä olevan ilmaista työtä. Toisaalta henkilö nauttii työstään.
Ilmaistyövoimaa käytetään väärin.
Miksei vasemmistohallitus puuttunut tähän.
Seuraava on oikeistohallitus. Se ei ainakaan puutu.
Ilmaistekijöitä ketjutetaan. Kukaan ei jää. Otetaan uusi ilmainen.
Jokaisen hallituksen hallituksenohjelmassa on tavoite nostaa työllisyyttä. Se on tehty näin tempputyöllistämällä. Näin saadaan työttömyys näyttämään vähäiseltä. Totuus onkin, ettei näin moni saakaan työstään palkkaa laisinkaan.
Suomen laissa sanotaan, että jos joku tekee työtä, siitä on maksettava palkka.
Olen tähän tutustunut opinnoissani.
Tätä kiertämän on keksitty liuta tekosyitä, miksi palkkaa ei tarvitse maksaa.
Jonkun pitäisi saattaa asiat sen alkuperäisen lain mukaan toimivaksi.
Antti Rinne sanoi joku vuosi sitten kahteen kertaan, että ulk työvoima saa täällä asiallisen palkan, mutta maksaa siitä osan kotimaassaan työnantajafirmalle takaisin.
Tähän pitäisi lehdistön puuttua. Merkittävä epäkohta tämäkin.
Mitä tapahtuisi, jos oikeasti kaikesta työstä pitäisi alkaa maksaa täysi tes palkka ja täydet edut (eläke ym)
Voisiko joku tehdä kansalaisaloitteen.
Pois tuollaiset 9 euroa päivässä-työt. Täysi palkka heillekin.
Jos yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tuon työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen ollenkaan 6 kuukauteen. Voiko tuon työntekijän vaihtaa toiseen työntekijään 6 kuukauden välein?
Vierailija kirjoitti:
Ja minä olen tehnyt yli 20 vuotta töitä niin, että asumismenojen jälkeen käytettäväksi jää toimeentulotuen verran rahaa.
Asumismenot tarkoittaa usein omaisuuden kartuttamista. Jos siis on omistusasuja, niin maksujen valinta on oma ja niitä.voi laskea sijoitukseksi. Ei tietysti joka paikkakunnalla, mutta harvoin tekee pahasti persnettoa. Ja onhan siinä sitten saanut samalla hinnalla asua vuosia.
Vuokra-asujalla on eri asia, mutta useimmin asumismenoista valittavat omistusasuntoa maksavat.
Monen ammatin opiskeluun kuuluu harjoittelu, joka tehdään palkatta. Mikäli valitsee olla menemättä tuohon harjoitteluun, valitsee samalla olla valmistumatta ko. ammattiin.