Kun puhutte ihmisarvoa alentavasti narkomaaneista loukkaatte vain omaisia
Kun kirjoitatte narkomaaneista hirveällä ihmisarvoa alentavalla raa'alla tavalla niin tiedoksi että ne juttujen kohteet eivät sitä kuule eikä lue, mutta me omaiset kyllä luetaan ja kuullaan.
Te loukkaatte vain perheenjäsenensä huumeille menettäneitä ihmisiä, joilla on jo se tuska harteillaan että joutuu sydän syrjällään seuraamaan kuinka läheinen, ehkä oma lapsi, kuihtuu pois ja on vaarassa.
Narkomaanien Kelan maksamaa asumista yms. On täysin turhaa kadehtia, koska ei siellä eletä mitään ihmisarvoista elämää.
Me omaiset ei voida auttaa. Yritin kerran, mutta siinä on rikollisuus ympärillä enkä voinut olla siellä.
Me omaiset ollaan tavallisia ihmisiä, jotka hävetään, pelätään ja monesti myös mietitään, mitä itse on tehnyt ehkä väärin kun omainen on huumeaddikti.
Mun läheinen ystävä kuoli ja olen yrittänyt lohduttaa hänen äitiään, olla se ihminen jolle asiasta voi suoraan puhua kun hän pelkää leimautumista ja häpeää.
Meillä on ihan tarpeeksi tässä taakkaa ilman, että tarvii kuulla tai lukea mitä pahaa toivoisitte meidän päihdeongelmaisille läheisille.
Kiitos.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Enemmän voisi empatialla suhtautua asioihin ja ihmisiin, mutta tuntuu että se puuttuu monelta kanssaeläjältä. Jos tekee virheitä niin kyllä ihmistä potkitaan, eikä haluta vahingossakaan että pääsisi pohjalta ylös ja siitä tulee sanonta että maailma on julma, mutta jokainen voi omalla käytöksellään halutessaan vaikuttaa miten julma paikka tämä maailma on. Yksin ihminen ei pysty ihmeisiin, mutta jos kaikki laittaisi tikkua ristiin. Narkomaaneja ei tarvitse hyysätä ja ymmärtää ylenpaattisesti, ymmärrän että moni heistä voi olla myös vaarallinen tavalliselle kansalaiselle kun pää on aivan sekaisin mutta sanon vaan sen verran että mieheni on entinen narkomaani ja ollut kuivilla nyt 12v, ei enää rikollista elämää, loistava perheenisä ja aviomies, korvaa tötöilyjään nyt käymällä töissä ja elämällä kuin kunnon kansalainen... Silti on ihmisiä jotka nauttii halveksua häntä... Hänellä ei koskaan ollut isää, oli alkoholisti äidin kasvattama ja ADHD, nämä aiheuttivat hänessä henkistä rikkinäisyyttä ja ajoivat huumeidenkäyttöön. Kyllä, jokainen päättää itse laittaako piikin suoneensa, mutta kuinka pitkälle 14v lapsi tiedostaa tekojensa seuraukset varsinkin jos ei ole ollut kunnon kasvatusta niin elämä luisuu helposti sivuraiteelle
Sen takia meillä painotetaan rauhallista ja turvallista kotielämää, lapselle rakkautta ja rajoja.
"korvaa tötöilyjään nyt käymällä töissä ja elämällä kuin kunnon kansalainen"
Pisti silmään tuo sanavalinta "korvaa". Eikö tuo ole ihan normaalia elämää eikä mitään korvausta? Voisi sanoa, että työssäkäynti ja kunnolla elämäni on ihan joka kansalaisen perusvelvollisuuskin, se tapa, jolla ihmisten odotetaankin elävän sivistyneessa yhteiskunnassa. Ei tuo todellakaan ole mitään korvaamista, vähän enemmän saisi kyllä miehes laittaantikkua ristiin, jotta voisi ylpeillä "korvaavansa" jotain.
Vierailija kirjoitti:
Käytön aloittaminen on ihan oma valinta.
Valitettavasti olet väärässä. Entinen ystäväni "aloitti" 9-vuotiaana niin, että hänen isänsä ja isän naisystävä piikittivät häneen erinäisiä aineita.
Kaikilla ei ole omaa valintaa.
Jos yhtään lohduttaa, etkä ole huomannut aiemmin, niin Suomessa hakutaan kaikki työttömät, köyhät, mt- ongelmaiset(itse ensin kiusaavat ja pahoinpitelevät ihmisen tähän jamaan muutenkin...) Ei ole ihmisarvoa meilläkään ja näkymättömi ollaan kaikille ja saadaan vaikka kuolla nälkään, sitä tunnutaan kieli pitkällä oikein odottavankin vihapuheen, tuki-byrokratian ja yleisen kohtelun perusteella.Tämä on maailman onnellisimmasta maasta kyllä niin kaukana kuin olla ja voi! Propagandassaan ja kaasuvalottamisessa kyllä kai sitten etevä?
Minua ainakin harmittaa narkkareiden viemät polkupyörät ja tavarat kellarivarastosta. Ei se minua haittaakaan, jos joku käyttää aineita omalla rahallaan ja häiritsemättä toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina ole oma valinta. Et taida tuntea sitä maailmaa?
Hyvä että sinä tunnet.
Sinut on siis pakotettu käyttämään.
Ei se narkomaanin läheinen tullut pyytämään multa anteeksi, kun hänen läheisensä kävi mun kimppuun. Ei se pyytänyt anteeksi, että jouduin olemaan Poissa töistä ja se vei multa melkein mielenterveyden. En ole niin hyvä ihminen, että jaksaisin vielä empatisoida häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina ole oma valinta. Et taida tuntea sitä maailmaa?
Hyvä että sinä tunnet.
Sinut on siis pakotettu käyttämään.
"Pakotettu"
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään lohduttaa, etkä ole huomannut aiemmin, niin Suomessa hakutaan kaikki työttömät, köyhät, mt- ongelmaiset(itse ensin kiusaavat ja pahoinpitelevät ihmisen tähän jamaan muutenkin...) Ei ole ihmisarvoa meilläkään ja näkymättömi ollaan kaikille ja saadaan vaikka kuolla nälkään, sitä tunnutaan kieli pitkällä oikein odottavankin vihapuheen, tuki-byrokratian ja yleisen kohtelun perusteella.Tämä on maailman onnellisimmasta maasta kyllä niin kaukana kuin olla ja voi! Propagandassaan ja kaasuvalottamisessa kyllä kai sitten etevä?
Itse en kyllä lähtisi vertaamaan esim työtöntä tai köyhää narkkariin...
Narkomaanit tulisi kyetä näkemään ihmisinä ja yksilöinä sieltä ongelmia aiheuttavan riippuvuutensa takaa. Kaikki heistä eivät ole sekaisin kuin seinäkello olevia arvaamattomia sekakäyttäjiä. Monista et ehkä edes päällepäin naapurina arvaisi todellisuutta.
Toki ymmärrän, ettei heidän hajasijoittamisensa "tavallisen kansan keskelle" asumaan ole ollut järkevä ajatus, vaikka alkuperäinen idea varmaankin on ollut hyvä. On selvä, että he aiheuttavat usein monenlaista häiriötä naapureilleen elämäntavoillaan ja vuorokausirytmillään, niin kyllä aiheuttaa monet alkoholistitkin ja jopa perinteisistä riippuvuuksista vapaatkin ihmiset.
Motiivit käytön aloittamiselle on niin kirjavat, ettei mitenkään voi sanoa, että he ovat itse päättäneet aloittaa käytön. Loppuviimein toki tilanne ja ratkaisu on oma, mutta syyt mitkä ovat ylipäätään ajaneet ihmisen harkitsemaan huumeita harvoin eivät. Ennen käyttämisen aloittamista monet ovat syystä tai toisesta joutuneet kohtaamaan äärimmäisiä henkisiä stressitiloja, eivät toki kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Oma nistipoika yritti viedä puukolla hengen minulta ja isältään vieroitusoireissaan, koska emme avanneet lääkekaappia, isänsä sai vakavan osuman keuhkoihin, joten siihen katkesi meidän välit eikä meillä ole enää poikaa. Muista lapsistamme tuli aivan tavallisia ihmisiä samoilla kasvatusmetodeilla, mutta jostain syystä poika lähti ihan väärille urille jo esikouluiässä. Nykyään tämä poika on jo 36-vuotias ja mitä muut lapsemme pitävät yhteyttä häneen vielä, niin ihan samalla tavalla tölväilee kuin ennenkin ja yhä syvemmissä vesissä.
Jos olisitte kasvattaneet sitä kakaraanne, niin ei ehkä olisi ollut sellaisia ongelmia.
En ole koskaan puhunut ihmisarvoa alentavasti yhdestäkään narkomaanista, en tule sitä myöskään koskaan tekemään. Vaikka omassa lähipiirissä ei päihteiden käyttäjiä ja itse en ole koskaan käyttänyt alkoakaan, niin en koskaan puhuisi alentavasti heistä. Olen aina ihmetellyt miksi heistä puhutaan niin alentavasti. Toivon että heistä puhuttaisiin kuin kenestä tahansa, jolla addiktio, oli kyseessä alkoholi, päihteet, pelit jne. Olen 60 v nainen.
Sanin suoraan, että inhoan syvästi narkkeja, juoppoja jne. Enkä edes pyydä anteeksi ajatteluani. Niin paljon ne tekee vahinkoa toisille ihmisille ja yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Narkkareiden kanssa ei kannata olla missään tekemisissä, paitsi jos kaipaa itselleen ylimääräisiä traumoja ja draamaa.
Totta.
Jos on tunkion vieressä haju tarttuu omiinkin vaatteisiin.
Saastasta syytä pysyä erossa.
Narkit ovat "koiranpaskaa yhteiskunnan kenkien pohjissa". Tuonen lautturi on ainoa, joka heitä voi auttaa. Vain heidän syntymättömyytensä, on heidän kuolemaansa parempi asia.
No, maksoin juuri useita tonneja kun siivosin ja remppasin asuntoni narkomaanivuokralaisten jäljiltä, joten kärsivällisyyteni on lähes miinuksella. Tämä sen lisäksi että eivät maksaneet vuokriaan. Mutta oma vissiin mokani.
Vierailija kirjoitti:
No, maksoin juuri useita tonneja kun siivosin ja remppasin asuntoni narkomaanivuokralaisten jäljiltä, joten kärsivällisyyteni on lähes miinuksella. Tämä sen lisäksi että eivät maksaneet vuokriaan. Mutta oma vissiin mokani.
miksi olet tuollainen hirviö? olet vailla rahaa kaikista heikkoimmiltakin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008989495.html
Voi voi mitenkäs nyt sattui näin. Paha poliisi kiusaa.
Ne narkomaanit loukkaa mua. Huutavat tuolla kaduilla öisin, levittävät neuloja, pilaavat kauniiden puistojen tunnelman, varastavat ja ryöstävät, elelevät tuilla, eivät halua parantua, käyttäytyvät uhkaavasti ja pelottavat lapsia.
Jos narkomaanit käyttäytyisi kuin normaalit ihmiset niin niitä voisi kohdella kuin normaaleja ihmisiä. Totuus on kuitenkin, että narkomaanit yrittää AINA vain hyötyä toisista ihmisistä. Miten tuolta voisi saada rahaa, voisiko tuolta saada velaksi, pystyisikö tuolta varastamaan ym ym. Sama on vieroitushoitojen kanssa. Niissä käydään vain sen aikaa, että päästään pahimman yli ja taas sama homma jatkuu, ja tämä on etukäteen mielessä. Auttakaa vaan niitä jos haluatte.
Narkkareiden kanssa ei kannata olla missään tekemisissä, paitsi jos kaipaa itselleen ylimääräisiä traumoja ja draamaa.