Miksi aina hoetaan, että yh:t saa paljon tukia?
Minä en ainakaan saa muuta kuin korotetun lapsilisän ja voin kertoa, että se todella menee lapsen elämiseen ja harrastuksiin.
Ärsyttää, että ihmisillä on aina ajatus, että saan jotenkin jotain mystisiä tukia jostain.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yh-ystäväni ei tehnyt lähihoitajan työtä vuosikausiin, kun sai saman olemalla kotona. Asumistuki, korotukset päivärahaan, lapsilisät, elatustuet...
Jo toimeentulotuessa huomioidaan, että asumiskulujen jälkeen yh:lle pitää jäädä käyttörahaa 500€ itselle + n. 300€/lapsi. Kolmen lapsen lähihoitaja-yh:lla ei riittäisi palkkakaan sellaiseen, varsinkin vuokralla asuessa, kun vuokra voi olla jo tonnin.
Mutta se työssäkäyvä yh:han saa sen noin 300e per lapsi palkan päälle, joten kyllähän tuossa saa selvästi enemmän rahaa kuin työttömänä tuilla ollessa?
Tuo 300e per lapsi siis koostuu siitä 150e/kk lapsilisä + 150e/kk minimielari, joka tulee työssäkäyvälle siinä missä työttömällekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä sen noin 200e/kk (lapsilisän yh-korotus ja elarit), mutta lapseenhan tuo raha menee kuten on tarkoitettukin, eli ei nuilla suurilla tukiaisilla kyllä juhlimaan pääse. :D
Eihän elarit mikään tuki ole. Samalla tavalla se ydinperheen toinen vanhempi osallistuu lasten kuluihin.
Ei ole ei, mutta nuo on ne paljon puhutut YH-TUET käytännössä.
Tai jotkut netissä niistä puhuu, en ole IRL kenenkään kuullut koskaan tuollaisia puhuvan.
Tunnen kai liian hyväosaisia ihmisiä, kun elinpiirissäni on kaikille selvää, että yh on se jolla on kämäisin elintaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut elareita. Mies uhkasi hylätä lapset jos lähdetään oikeuteen. Pieni korotus tulee lapsilisään, siinä se. Olen työssäkäyvä. Ihmettelen suuresti näitä juttuja.
Tästä ilmiöstä olis hyvä puhua enemmän. Itsekin sain isältä vain pienet elarit ja lopulta en ollenkaan. En uskaltanut lähteä virallisesti hakemaan, koska isä uhkasi heittäytyä silloin hankalaksi. Moni nainen joutuu luopumaan elareista, taatakseen lapsilleen edes jonkinlaisen suhteen isäänsä.
Miksi pitäisi taata lapselle minkäänlaista suhdetta isään joka ei halua huolehtia omasta lapsestaan?
Luulen että näillä isoilla tuilla viitataan, jos nostaa kaikkia mahdollisia tukia, esim. liiton päivärahat, asumistuki, lapsilisä ja elatusmaksu. Kyllähän silloin lähes puolet nettotuloista on silloin erilaisia yh-tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset asuu vuoroviikoin, joten mitään elatusapuja en saa. Saan kyllä lapsilisät, mutta maksan kaikki lasten kalliit menot (harrastukset, matkat, puhelimet yms), joihin menee kaksi kertaa se, mitä lapsilisä tulee.
Se nyt on niin että ihan ite olet ne kalliit harrastukset lapsillesi ottanut. Edullisempiakin on. Eikä lapsilisän edes ole tarkoitus kattaa kuin osa lapsen menoista, kummankin vanhemman toki pitää osallistua oman maksukykynsä mukaan, myös sen jonka luona lapset ovat kirjoilla.
Ihan yhdessä lapsen toisen vanhemman kanssa olemme harrastukset päättäneet ja ne maksoivat ihan murto-osan nykyisestä, kun lapset ne aloittivat.
Missä väitin, että lapsilisien tulisi kattaa pääosa lasten menoista? Kirjoitin niistä ja harrastus- yms. menoista sen vuoksi, koska halusin selventää, että käytän lapsiin enemmän ansaitsemiani rahoja kuin ex-mies sen lisäksi, että lapsilisät menevät kokonaan lasten menoihin.
Olen suurituloisempi kuin lasten isä ja olen aina kantanut päävastuun lapsen elatuksesta. Liittomme aikana myös elätin ex-miestäni pitkiä jaksoja.
Ikinä en ole luistanut velvollisuuksistani. Ei kuulu luonteeseeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut elareita. Mies uhkasi hylätä lapset jos lähdetään oikeuteen. Pieni korotus tulee lapsilisään, siinä se. Olen työssäkäyvä. Ihmettelen suuresti näitä juttuja.
Tästä ilmiöstä olis hyvä puhua enemmän. Itsekin sain isältä vain pienet elarit ja lopulta en ollenkaan. En uskaltanut lähteä virallisesti hakemaan, koska isä uhkasi heittäytyä silloin hankalaksi. Moni nainen joutuu luopumaan elareista, taatakseen lapsilleen edes jonkinlaisen suhteen isäänsä.
Miksi pitäisi taata lapselle minkäänlaista suhdetta isään joka ei halua huolehtia omasta lapsestaan?
Lapselle isättömyys on monesti trauma. Jos äiti saa palkallaan leivän pöytään ja välit pidettyä jotenkuten isään niin lapsi ei jää kokonaan isättömäksi. Isä voi olla työtön tai velkaantunut, mutta on lapselle isä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että näillä isoilla tuilla viitataan, jos nostaa kaikkia mahdollisia tukia, esim. liiton päivärahat, asumistuki, lapsilisä ja elatusmaksu. Kyllähän silloin lähes puolet nettotuloista on silloin erilaisia yh-tukia.
Esim. sain miehen kanssa asuessa nettopalkkaa 2400e (brutto 3400)
plus lapsilisä 94e.
Eron jälkeen irtisanouduttuani (karenssi kului vanhempainvapaalla) liiton päiväraha oli nettona 1900e; asumistuki 300e, elatusmaksu 200e, lapsilisä n. 150e.
Ei lounaskuluja töissä, ei työmatkakuluja eikä päiväkotimaksuja.
Jokainen voipi siitä laskea, kumpi kannatti, avoliitto vai yh-arki🙄
Tietty menin töihin takaisin kun työllistyin uudestaan, mutta ei tossa nälkä tullut työttömänä.
Aivan sairas on tämä vas sari homma Suomessa, veroja ja tukia pienemmäksi, menisivät kaikki mieluummin töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
plus lapsilisä 94e.
Eron jälkeen irtisanouduttuani (karenssi kului vanhempainvapaalla) liiton päiväraha oli nettona 1900e; asumistuki 300e, elatusmaksu 200e, lapsilisä n. 150e.
Ei lounaskuluja töissä, ei työmatkakuluja eikä päiväkotimaksuja.Jokainen voipi siitä laskea, kumpi kannatti, avoliitto vai yh-arki🙄
Tietty menin töihin takaisin kun työllistyin uudestaan, mutta ei tossa nälkä tullut työttömänä.
Aivan sairas on tämä vas sari homma Suomessa, veroja ja tukia pienemmäksi, menisivät kaikki mieluummin töihin!
Millainen tuuliviiri irtisanoutuu vanhempainvapaalla? Vähän ryhtiä loisimiseesi ja vähemmän kehoituksia muille katsoa metsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
plus lapsilisä 94e.
Ei lounaskuluja töissä, ei työmatkakuluja eikä päiväkotimaksuja.Jokainen voipi siitä laskea, kumpi kannatti, avoliitto vai yh-arki🙄
Aivan sairas on tämä vas sari homma Suomessa, veroja ja tukia pienemmäksi, menisivät kaikki mieluummin töihin!Millainen tuuliviiri irtisanoutuu vanhempainvapaalla? Vähän ryhtiä loisimiseesi ja vähemmän kehoituksia muille katsoa metsää.
Semmonen jolla varma työllistyminen vanhempainvapaan jälkeen ja joka ei halunnut palata takas aikasempaan duuniin😘
Työttömyysetuuteen tulee lapsikorotus. Oikeesti laskelmissa tähän talouteen kuuluis kelanelareiden päälle 300 euroa enemmän elareita. Tosiasiassa toimeentulotukena me saadaan 130 plus sähköt ja terveydenhuoltomenot. Laske huviksesi paljon lapsikorotus on 4 lapsella ja paljon 1 lapsella työttömyyskorvaukseen. Voi mennä oma laskutikkusi sekasin. Oikeesti kiva musta on välillä tehdä huvikseen töitä. En mä ny niin tyhmä ole etten ole huomannut elareiden tippuvan samaan aikaan tilille. Asumistuki tippuu aina töissä. Ja ansiosidonnaisella myös. Sitä rahaa mikä tulee ylimääräisenä ei sit tarvi köyhempinä kk sossusta hakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska isä on lapselle aina isä, vaikka ei olisikaan heistä kykeneväinen huolehtimaan. Siksi vanhemmuutta nyt yleensäkin pyritään tukemaan, jopa päihdekäyttäjien ym parissa.
Miten muka voisin sanoa 5 ja 7-vuotiaalle, jotka on tottuneet isän olevan elämässään et ei, isi ei nyt enää tule koska haluaa kostaa äitille, kun äiti pyysi maksamaan elareita teistä. Ei. Kyllä sitä siinä kohtaa vaan raapii rahat kasaan jostain muualta, kiristää vyötä, vetää hymyn naamalle kun isä hakee lapset yökylään. Koska se on niille lapsille ja niiden kehitykselle ihan helvetin tärkeää, että niiden isä on edes jotenkin mukana niiden elämässä, vaikka ei vanhemman vastuuta heistä kuunaan ottaisi.
63 euroa lapsilisän korotusta. Mun kohdalla yhteiskunta siis tuki 125€/kk. Ja minimielatukset lasten isältä päälle.
Onhan se hieman eri juttu, kuin aviomies, jonka nettotulot oli yli 5000€/kk.
Niinpä, olen alle 30v. kahden lapsen yh ja opiskelen. Saan tällä hetkellä lapsilisää ja siihen huikean muutaman kympin yksinhuoltajakorotuksen. Mitähän ne jotkut luulee yksinhuoltajakorotusten olevan?? Se on muutama kymppi! :D Sain vieläpä yhdelt tindermieheltä kuraa niskaan ku sanoin raadollisen rehellisesti vaan veteleväni lorvikatarria koko kesän. Vastaus oli: "Mitä helvettiä?!!", jonka jälkeen ilmoitti ettei kiinosta kanssani muu kuin seksi. Pitäs varmaan niska limassa raataa 24/7, yksinhuoltaja kun olen. Ja siis, menee mulla kuiteski monena päivänä useita tunteja treidaamiseen plus hoidan lapset siihen päälle. Mutta musta se tuntuu lomalta. Ei tartte aamusin raahautua kampukselle tai lukee iltasin tentteihin. Mä oon lomani ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yh-ystäväni ei tehnyt lähihoitajan työtä vuosikausiin, kun sai saman olemalla kotona. Asumistuki, korotukset päivärahaan, lapsilisät, elatustuet...
Jo toimeentulotuessa huomioidaan, että asumiskulujen jälkeen yh:lle pitää jäädä käyttörahaa 500€ itselle + n. 300€/lapsi. Kolmen lapsen lähihoitaja-yh:lla ei riittäisi palkkakaan sellaiseen, varsinkin vuokralla asuessa, kun vuokra voi olla jo tonnin.
Työssäkäyvä avioliitossakin oleva saa lapsilisät. Työsdäkäyvä yh saa lisäksi myös elarit.
Pienituloinen sinkku, yh, pariskunta tai ydinperhe voi saada pienen palkan lisäksi asumistukea ja/tai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain vain korotetun lapsilisän ja oli pieni palkka. On yksi lapsi.
Tokihan sait elatusapua/elatustukea. Lapsilisä ilman korotustakin on tuki. Jos sinulla oli pieni palkka, sait varmasti myös asumistukea lapsen ansiosta. Etävanhemmalla lasta ei huomioida asumistuessakaan, vaikka olisi lapset puoliksikin ja toki samasta syystä tarvitsee isomman asunnon kuin lähivanhempikin.
Lapsilisää saavat kaikki. Asumistukea saavat kaikki, jotka eivät tuloillaan pysty asumistaan kustantamaan. Elatusapu ei ole mikään tuki vaan lapsen/lasten toisen vanhemman panos oman jälikasvunsa elatukseen.
Summa summarum: Ne kadehditut yh-tuet ovat muutaman kympin korotus lapsilisään. Kuka ajatteli niillä rikastuvansa?
Lapsilisä ja minimi elatustuki, nämä rahat menevät kokonaan lapsiin ja enemmänkin menee. Siksi käyn töissä, jotta voin myös oman osuuteni lasten elatuksesta hoitaa.
Lapsilisä ja minimi elatustuki, nämä rahat menevät kokonaan lapsiin ja enemmänkin menee. Siksi käyn töissä, jotta voin myös oman osuuteni lasten elatuksesta hoitaa.
Lisäys: mikäli elatustukea en saisi niin silloin lapset eivät harrastaisi maksullisia harrastuksia.
Ylipäätään lapsiperheitä tai vanhempia ei pitäisi tukea lainkaan taloudellisesti, tämä vain tyhmentää kansaa kun heikompi aines lisääntyy.
Olisiko aika ottaa kansalaispalkka käyttöön? Kaikille 500€ ja pärjätköön sillä, hyvä tuloisilta raha otetaan takaisin verojen muodossa. Päästäisiin turhista kuluista ja byrokratiasta eroon.
Tämä riippuu täysin tuloista, jos toisella vanhemmalla on huomattavasti isommat tulot niin maksaa kyllä elatusapua.