YLE: Mansikat mätänee pellolle kun ei ole halpatyövoimaa poimimassa.
Mansikkaa mätänee pelloille tänä kesänä pari miljoonaa kiloa – paimiolaisviljelijä: "Arvio on, että jopa 60 000 kiloa jäi keräämättä"
https://yle.fi/uutiset/3-12563501
Henkilökohtainen mielipiteeni, jonka koitan esittää korrektisti palstan sääntöjen mukaan, on: "Ahneella on paskanen loppu!"
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät väkipakolla poikimaan tai karenssia 6kk.
Ei ole autoa enkä kyllä edes pysty selkävamman takia poimimaan.
selkä vahvistuu poiminnassa
Minulla on selkärankareuma sekä hermovaurio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät väkipakolla poikimaan tai karenssia 6kk.
Ei ole autoa enkä kyllä edes pysty selkävamman takia poimimaan.
selkä vahvistuu poiminnassa
Minulla on selkärankareuma sekä hermovaurio.
Paskapuhetta, omet vain vätys.
Haluatko että toimitan sinulle lääkärintodistuksen ja magneettikuvat?
Paimiolaisviljelijä haistakoon paskat!
Vierailija kirjoitti:
Maksaisi kunnon palkkaa tai sitten vaan viljelijät itse keräämään.
Sitten ne mätänesivät myyntikojulla, kun kukaan ei maksaisi korkeampaa hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en viitsinyt edes ostaa niitä, kun melko kalliiksi ovat menneet. Kai tuo on sitten halvempaa antaa niiden mdätä, kuin myydä vaikka vähän halvemmalla itsepoimijoille.
Minäkään en enää osta. Mansikoista on tullut ylellisyystarvikkeita. Pitää laittaa rahat arkiruokaan.
Itsepoiminnalla ja järkevällä hinnalla voisin tulla keräämään vähän pakkaseen.
"60 000 kiloa"
Loppujen lopuksi aika vähän jäljellä. Oliskohan jo 99 % poimittu?
Suomalaiset tykkää asua perheensä kanssa, eikä halua päivystää peltojen vieressä myös yötä, jos hallan takia tarvitaan peitettä mansikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne ei taida olla niin paha kuitenkaan, että viljelijä soittaisi paikalliseen työkkäriin ja pyytäisi työttömät apuun?
Eihän suomalaisilla ole siihen tarvittavaa ammattitaitoa.
Laiskoiksi olivat haukkuneet, eli tunkin voivat pitää ja mansikkansa. Karma löysi kohteeseen.
Täällä on monta mansikkatilaa eikä yhtään ilmoitusta että tarvisisivat poimijoita.
Nuo myi ihan törkeän huonoja mansikoita täkäläisen kaupan edessä kojussa. Rasiassa puolet oli homeessa. Vein takaisin, sain uuden, myös siinä oli hyvien alla homeisia. Tiedä milloin oli poimittu.
Vierailija kirjoitti:
miks mennä poimiin
kotiin saa saman rahan sossusta
Mä saan enemmän kun olen eläkkeellä.
Persjalkaiset 145-senttiset savolaistädit olisi ruumiinmuodoltaan hyviä poimimaan mansikoita.
Menisin miellään poimimaan jos sillä voi tienata omat mansikat
Tyyliin kilo mulle kaksi viljelijälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisi kunnon palkkaa tai sitten vaan viljelijät itse keräämään.
Sitten ne mätänesivät myyntikojulla, kun kukaan ei maksaisi korkeampaa hintaa.
Jos viljely ei kannata ilman riistotyövoiman käyttöä, kannattaa vaihtaa viljeltävää kasvia tai siirtyä toiselle alalle.
Jos pakotetaan, niin en ainakaan käsiä pese ja niistän sormiin vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Missä ne kymmenet tuhanneet ukrainalaiset vieraat ovat? Hehän ovat aiempina kesinä olleen innokkaina marjanpoimijoita.
Ne on puolassa
Mansikat on niin pahojakin nykyisin. Vissiin maku uhrattu satoisuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti vaan ne ukrainalaisetkin rupesivat hengailemaan. Ihan tessin mukaan oltaisiin maksettu kuten ennenkin, mutta nyt se tietty status ja ei maita.
Tai sitten suurin osa asuu perheineen niin kaukana tiloilta, ettei niillä työskentely ole käytännössä mahdollista. Kuvitellaanpa, että olet itse lähtenyt vieraaseen maahan ja olet yksi vastuussa lapsistasi, jätätkö heidät muiden hoiviin ja lähdet toiselle paikkakunnalle poimimaan pikkupalkalla mansikoita?
Ja kun meet poimimaan tulot puolittuu.
Työn alla tuo lappu luukulle. Käyn psykiatrisessa sairaalassa välillä lepäämässä ja tähtäimessä työkyvyttömyyseläke.