YLE: Mansikat mätänee pellolle kun ei ole halpatyövoimaa poimimassa.
Mansikkaa mätänee pelloille tänä kesänä pari miljoonaa kiloa – paimiolaisviljelijä: "Arvio on, että jopa 60 000 kiloa jäi keräämättä"
https://yle.fi/uutiset/3-12563501
Henkilökohtainen mielipiteeni, jonka koitan esittää korrektisti palstan sääntöjen mukaan, on: "Ahneella on paskanen loppu!"
Kommentit (203)
Olisi kiva tietää mitä siitä poiminnasta maksetaan ja mitä jää käteen normaalista 8 tunnin päivästä. Joskus ollut iltapäivälehdissä juttuja tyyliin Tatjana tienaa marjanpoiminnalla 3000e kuussa. Sitten kun lukee enemmän niin selviää että on tehnyt töitä päivin ja öin ma-su. Asuvat halvalla jossain tönössä maatilalla. Ei heillä ole autoja, asuntoja, lapsia yms. joista aiheutuu kuluja kuten täällä Suomessa asuvalla on.
Samaa sarjaa kun wolttikuski kehuu tienaavansa tuhansia ja tuhansia kuukaudessa. Kyllähän työllä kuin työllä tienaa jos tekee +16 tunnin päiviä maanantaista sunnuntaihin. Kuka tuollaista jaksaa pitemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
En ole ostanut yhtään mansikkaa koko kesänä, enkä osta. Syy hinnoissa.
Voi että sä oot valveutunu kansalainen. Sankari!
Kuka sitä nyt palkkaa maksais, höh
Robottikerääjä ratkaisuna, jota vahditaan ettei kone osu luonnoneläimiin? Robottikädet?
Vierailija kirjoitti:
On se kumma ettei mansikkatilat ole ilmoittaneet esim. halvemmasta itsepoiminnasta missään, mieluummin sitten annetaan mädäntyä marjojen pellolle?
Voi hvetti. Lehtien pikkuilmoituksissa niitä näkee niinkuin aina ennenkin, mutta kun et lehtiä lue.
Sulle pitäs olla 100 000e bussipysäkkikampanja. Ja marjanviljelijöiden liiton banneri tuli just 5 min sitten vastaan netissä, että mansikan tsepoiminta-aika just nyt käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää mitä siitä poiminnasta maksetaan ja mitä jää käteen normaalista 8 tunnin päivästä. Joskus ollut iltapäivälehdissä juttuja tyyliin Tatjana tienaa marjanpoiminnalla 3000e kuussa. Sitten kun lukee enemmän niin selviää että on tehnyt töitä päivin ja öin ma-su. Asuvat halvalla jossain tönössä maatilalla. Ei heillä ole autoja, asuntoja, lapsia yms. joista aiheutuu kuluja kuten täällä Suomessa asuvalla on.
Samaa sarjaa kun wolttikuski kehuu tienaavansa tuhansia ja tuhansia kuukaudessa. Kyllähän työllä kuin työllä tienaa jos tekee +16 tunnin päiviä maanantaista sunnuntaihin. Kuka tuollaista jaksaa pitemmän päälle.
Nämä yrittäjäpellet kuvittelee että tehdään yötäpäivää samalla rahalla, ei puhettakaan ylityö yms korvauksista. Mikä huuto ja ulina jos lähtee 12h työpäivän jälkeen välillä kotiin. Ruokatauot estetään ja muut tauot.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nuoret tarvitse enää kesätöitä vai onko tämä liian rankkaa? nimim. itse tuli tehty juuri tätä + monta muutakin suorittavaa hommaa kesätöinä nuorempana, mm. parjattua siivousta. Olen nykyisin ihan hyvin maksetussa työssä kun jatkoin toki sitä opiskeluakin. Näissä kesätöissä sai kuitenkin sitä kokemusta ja "moraalia" työnteosta eli raha ei tipu ilmaiseksi syliin.
Nykyään on 16 vuoden ikäraja. Sen ikäisille on tarjolla nykyään mäkkäriä ja näitä kesätyöseteleitä. Ennen oli myös opettajiakin poimimassa. Tiedän, kun olin itse siellä neljänä kesänä ja yksi opettaja oli ainakin kahtena kesänä. Ennen ainakin satokauden alussa ja lopussa maksettiin tuntipalkkaa, pääsadon aikana urakkaa. Jos olisin työtön, en voisi enää mennä. Jalat ei kestä, selkä kyllä kestää, mutta mun jalat on ongelma nykyään. Pari päivää menisi, ei kyllä enempää. Metsämarjoja poimin, mutta sen saa tehdä omaan tahtiin ja levätä tai lähteä kotiin, kun jalkoihin alkaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen yrittäjä joka ulisee ja itkee työvoimapulasta, ovat näitä pelleporukkaa joiden pitäisi ilmaiseksi saada kaikki. Nyt se ahneus tulee omille kintuille.
Ja sun pitäs saada se rasia eurolla. Pösilö
Vierailija kirjoitti:
Nyt on työttömille metsämarjoja mitä poimia. Ei kannata lähteä mansikkaan.
Itse en ole enää vuosiin ostanut mansikkaa kuin rasiallisen kesänä. En edes hillona. Poimin vadelmia ja mustikoita metsästä, ne riittää, ja puolukoita sitten mutta puolukka ei tosin korvaa mansikkaa. Vadelmat korvaa.
En minäkään. Kaupassa myydyn mansikan laatu on nykyisin huono ja kun sen yhdistää hintaan, niin enää ei laatu kohtaa hintaa. Parvekkeellani on pari mansikkapensasta, saan niistä suuni makeaksi silloin tällöin, pakkaseen ei niistä riitä, rönsyistä aina sitten uudet alut. Enemmän pidän herukoista, karviaisista ja vadelmista, mustikoista ja puolukoista nyt puhumattakaan. Tai kotimaisesta omenasta... ennen totuin siihen, että mansikoita oli aina pakkasessa ja oli kivaa herkutella niillä kesäisin, mutta hintojen nousun ja huonon laadun yleistymisen myötä tajusin, että mansikalle on erittäin paljon korvaavia marjoja ja hedelmiä. Ei enää oikein edes tule talvella ikävä, jos mansikkaa ei ole pakkasessa. ulkomaisia mansikoita en osta, koska ne pitää sitten aina kuumakäsitellä - tuonkaan vuoksi niissäkään ei hinta kohtaa laatua. Ei haittaa. Vanhempieni pihalla kasvaa metsämansikkaa ja jestas, että ne on sitten hyviä. Viime kesänä saatiin pakkaseen 5 litraa. Mansikkaa eivät siellä kasvata, koska linnut syövät ne - ei maksa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma ettei mansikkatilat ole ilmoittaneet esim. halvemmasta itsepoiminnasta missään, mieluummin sitten annetaan mädäntyä marjojen pellolle?
Voi hvetti. Lehtien pikkuilmoituksissa niitä näkee niinkuin aina ennenkin, mutta kun et lehtiä lue.
Sulle pitäs olla 100 000e bussipysäkkikampanja. Ja marjanviljelijöiden liiton banneri tuli just 5 min sitten vastaan netissä, että mansikan tsepoiminta-aika just nyt käynnissä.
Jos tilallinen osaa itkeä nettilehdessä, hän varmasti osaa seillä netissä myös mainostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisi kunnon palkkaa tai sitten vaan viljelijät itse keräämään.
Ei se mansikanviljely ole mikään kultakaivos, mistä maksaa isoja palkkoja.
Parempi lopettaa viljely jos se ei ole kannattavaa ilman 5€/tunti poimijoita.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen yrittäjä joka ulisee ja itkee työvoimapulasta, ovat näitä pelleporukkaa joiden pitäisi ilmaiseksi saada kaikki. Nyt se ahneus tulee omille kintuille.
Ja sun pitäs saada se rasia eurolla. Pösilö
Ei, antaa mätääntyä vain, ei se minulta ole pois.
Ongelma tässä on se ,että olemme liian tottuneet puoli-ilmaiseen ruokaan/tavaraan. Kukaan ei halua maksaa käypää hintaa työstä enää.
Miettikää, jos ympäri maapalloa maksettaisiin riittävät palkat. Hyvästi halpa krääsä ja halpa ruoka. Ei olisi enää kiinalaista halpatavaraa. Ei afrikkalaisia köyhiä louhimassa arvokkaita mineraaleja pilkkahinnalla. Ei lapsityövoimaa ruokapalkalla. Maanviljelijät ympäri maailman saisivat riittävän elannon ilman tukiaisia.
Oletteko valmiit siihen vai onko vain helpompi valittaa pienistä palkoista?
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tässä on se ,että olemme liian tottuneet puoli-ilmaiseen ruokaan/tavaraan. Kukaan ei halua maksaa käypää hintaa työstä enää.
Miettikää, jos ympäri maapalloa maksettaisiin riittävät palkat. Hyvästi halpa krääsä ja halpa ruoka. Ei olisi enää kiinalaista halpatavaraa. Ei afrikkalaisia köyhiä louhimassa arvokkaita mineraaleja pilkkahinnalla. Ei lapsityövoimaa ruokapalkalla. Maanviljelijät ympäri maailman saisivat riittävän elannon ilman tukiaisia.
Oletteko valmiit siihen vai onko vain helpompi valittaa pienistä palkoista?
Mitä pahaa siinä olisi että olisi suurempi taloudellinen tasa-arvo ihmisillä?
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena töissä mansikkatilalla esimiestehtävissä ja muistan eräänkin poimijan, joka sanoi, että tavoitteena on poimia niin paljon, että saa ostettua itselleen moottoripyörän. Ja sai ostettua. Siellä poiminnat alkoivat aamukasteen haihtumisen jälkeen, käytännössä joskus seitsemän aikaan aamulla, jotkut tulivat kuudelta ja loppuivat joskus puolenpäivän aikoihin. Sitten iltapäivällä tulivat itsepoimijat. Mitä enemmän mansikkaa poimi, niin sitä paremmat ja tehokkaammat tekniikat tuli, että kyllä ne parhaat sai keruuastiat helposti kaksi kertaa nopeammin täytettyä kuin ensikertailaiset. En tiedä nykypäivästä, mutta tuolloin mansikat pyrittiin keräämään myyntiin juurikin ennen puoltapäivää (laatu oli parempi ja ne kestivät kuljetusta paremmin kuin iltapäivän mansikat ja yön mansikat taas olivat usein kasteesta märkiä, mikä sekin laski laatua ja näin hintaa). Itsekerääjillehän ei ollut haittaa siitä, että kävivät milloin ehtivät, koska silloin se marja meni aika lailla suoraan maasta kotipakastimeen eikä näin laatuvirheitä ehtinyt niin tulla. Se mitä olen nykymansikoita kaupasta ostettuna maistanut, niin en suostuisi maksamaan sitä hintaa mitä niistä pyydetään. Niitä ei selvästikään ole poimittu samana päivänä ja sen maistaa...
Sepä se, ennen marjarahoilla sai ostettua enemmän kuin nykyään. Tienasin mansikasta kolmessa viikossa suunnilleen saman mitä sitten seuraavana kesänä sain /kk ulko- ja sisälähetin töistä, tein siis molempia kun olin lomatuuraajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaisi kunnon palkkaa tai sitten vaan viljelijät itse keräämään.
Sitten ne mätänesivät myyntikojulla, kun kukaan ei maksaisi korkeampaa hintaa.
Silloinhan liiketoiminta ei ole kannattavaa, joten putiikki kiinni. Vaikka taitaa se nykyään joka alalla olla niin että kilpailukykyä pidetään yllä halpatyövoiman kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Hahhah. Tälläkin vauvasivustolla on iso banneri "Mansikan itsepoiminta-aika on nyt. Katso täältä marjatilat"
Mulla mansikkakausi kestää aina toukokuun. Silloin kun kaupasta siis saa halpaa espanjalaista mansikkaa. Tänä keväänä oli 1,99€/400g. Söin kaksi rasiallista ja pakastin kaksi. Riittää mulle talven kun lisänä on muita syksyn marjoja. Suomalainen mansikka on liian kallis verrattuna laatuun. Mulle riittää ne edulliset Espanjan mansikat. T. Työtön
Niin päin että ostajien pitäisi saada ilmaiseksi. Eipä kuulu itkua elektronikkakaupassa miten paljon maksaa ja kuka tekee nälkäpalkalla. Viljelijä on yrittäjä kuten muutkin yritykset eikä äiti joka tarjoaa lapsille valmista.