Uuteen työhön ei ole kunnollista perehdystä
Siinäpä se. Pitäisikö lähteä menemään koeaikana, jos jotain muuta löytyy tilalle?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole koskaan ollut minkäänlaista perehdytystä. Koulutuksen on pitänyt riittää.
Mun työhöni ei ainakaan riitä mikään koulutus. Niin paljon on firmakohtaisia juttuja. Täytyy olla aika simppeliä hommaa, jos koulutus riittää, tai sellaista, mihin löytyy ohjeet kirjoista. Mun hommiin ei löydy, tosin itse olen nyt tehnyt paljon ohjeita. Alkaen siitä, että on itse tehtyjä sovelluksia.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella talolla on omat tavat.
Samanlailla toimivaa sairaalaa, varastoa, rekkayhtiötä tai tehdasta ei ole vaikka sairaanhoitaja, varastotyöntekijä, kuski tai koneistaja kuinka olisi vuosien kokemuksella ammattilainen ja varmasti työnsä osaaja.
Jokaiselle pitää opettaa talon tavat ja käytänteet. Ei niitä voi muuten tietää.
Eivät koulutkaan varmaan tarkasti samalla tapaa toimi, mutta kyllä minä olen pärjännyt. Tavat ja käytänteet on vain pitänyt oppia kollegoita seuraamalla. Ei minulla toki olisi ollut mitään palkallista perehdystä vastaankaan.
Eli olet itse joutunut etsimään, mikä on luokkasi, tunnukset ohjelmiin, missä on tarvitsemasi tavarat jne? Tai kävelemällä jonkun perässä vaan? Mutta mistä olet tiennyt, mihin luokkaan menet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töiden aloittaminen kesälomakauden alla, kun kaikki perehdyttäjät jäävät lomille, on yksi koko vuoden huonoimmista ajankohdista aloittaa uusi työ. Ellei kaikkein huonoin ajankohta. Olen nähnyt vaikka kuinka monessa työpaikassa, että kun uusi työntekijä aloittaa, niin perehdyttäjät jäävät parin päivän päästä kesälomille. Siinä sitten se uusi työntekijä peukaloitaan pyöritellen ja tylsistyen kuluttaa kaikki työpäivänsä koko seuraavan kuukauden, perehdyttäjien töihinpalaamista odottaen, kun ei ole mitään järkevää tekemistä.
Ihmettelen, kuinka niin monella firmalla on tuollaiseen varaa? Olen siis nähnyt tätä työurani aikana vaikka kuinka monessa työpaikassa. Itsekin tuota uran alussa parissa työpaikassa kokenut.
Työnantaja toivoi että aloitan työt mahdollisimman pian. Syksyllä tuskin tilanne silti paranee, kun ihmiset ovat työpaikalla miten sattuu ja etänä huonosti tavoitettavissa.
Miksi ollaan etänä huonosti tavoitettavissa? Kyllä meillä pitää olla työaikana (toimistotyö) tavoitettavissa ellei muuta ole ilmoittanut. Esim uimassa/asioilla voi käydä
kesken päivän mutta siitä ilmoitetaan Teamsissa toisille ja leimataan ulos omalle asialle. Liukumat on toki käytössä kuten toimistollakin.
Leväperäistä hommaa siellä kaikkiaan. Onko esimiehellä esimies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töiden aloittaminen kesälomakauden alla, kun kaikki perehdyttäjät jäävät lomille, on yksi koko vuoden huonoimmista ajankohdista aloittaa uusi työ. Ellei kaikkein huonoin ajankohta. Olen nähnyt vaikka kuinka monessa työpaikassa, että kun uusi työntekijä aloittaa, niin perehdyttäjät jäävät parin päivän päästä kesälomille. Siinä sitten se uusi työntekijä peukaloitaan pyöritellen ja tylsistyen kuluttaa kaikki työpäivänsä koko seuraavan kuukauden, perehdyttäjien töihinpalaamista odottaen, kun ei ole mitään järkevää tekemistä.
Ihmettelen, kuinka niin monella firmalla on tuollaiseen varaa? Olen siis nähnyt tätä työurani aikana vaikka kuinka monessa työpaikassa. Itsekin tuota uran alussa parissa työpaikassa kokenut.
Työnantaja toivoi että aloitan työt mahdollisimman pian. Syksyllä tuskin tilanne silti paranee, kun ihmiset ovat työpaikalla miten sattuu ja etänä huonosti tavoitettavissa.
Miksi ollaan etänä huonosti tavoitettavissa? Kyllä meillä pitää olla työaikana (toimistotyö) tavoitettavissa ellei muuta ole ilmoittanut. Esim uimassa/asioilla voi käydä
kesken päivän mutta siitä ilmoitetaan Teamsissa toisille ja leimataan ulos omalle asialle. Liukumat on toki käytössä kuten toimistollakin.
Meillä ei etänä tehdä minkäänlaisia leimauksia. Moni aloittaa työt silloin aiemmin kuin toimistolla ne pystyy aloittamaan ja myös lopettaa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Esimiehellä on esimies. Uutena työntekijänä on vain korkea kynnys mennä valittamaan hänelle koeaikana perehdytyksen vähäisyydestä ja osaston erikoisista käytännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehdot
A) lähtö koeajalla
B) teams puhelu pomolle ja kysy keneltä voit kysyä eri asioistaJa sit soitat ja kyselet
Esimies sanoo että asioista pitäisi sopia sisäisesti osaston muiden työntekijöiden kanssa. Mutta heitä ei uuden työntekijän perehdyttäminen kiinnosta. Joten ajanvaraukset lentävät roskakoriin kommentilla "katsotaan tätä joskus myöhemmin".
Jos pysyt paikassa, alat vaan tehdä töitä omalla tavallasi. Jos kukaan ei opasta tekemään talon tavoin, muuta ei voi.
Niin kai sitten. En esimerkiksi tiedä mitä pitäisi tallentaa minnekin. En edes tiedä onko minulla tarpeeksi oikeuksia sähköisiin kansioihin.
Ihan peruskauraa.
Ongelma voi yleisesti olla siinä, että tuota (selvittämistyötä) ei mielletä työksi vaikka se on sitä kaikissa tapauksissa. Siitä maksetaan palkkaa kun selvität itsellesi nuo asiat ja tuhat muuta. Tämä ei tule tietotyössä muuttumaan miksikään. Arvostakaa työtänne. Ei olemassa jotakin muuta "oikeaa" työtä.
Ei vaan uuden työntekijän työpaikan käytäntöihin perehdyttäminen vain yksinkertaisesti kuuluu samalla osastolla työskentelevien työtehtäviin. Ohjeistuksen on oltava kunnossa.
Tilanne elää kaiken aikaa sen verran, että tuo ei riitä.
Kannattaa nyt vain asennoitua niin, että kaikki selvittelytyökin on oikeaa työtä ja lopettaa turhautuminen siitä ettei pysty tekemään "oikeita" töitä.
Kaikki tekeminen mikä edistää työntekoa on tärkeää.
Ymmärrät varmaan että vanhat työntekijät eivät välttämättä ole iloisia siitä, jos uusi työntekijä koko ajan etukäteen ilmoittamatta ramppaa kysymässä milloin mitäkin tai soittelee tiheästi perään. Tällaista tilannetta ei tule, jos perehdytys on suunnitelmallista.
Se ei ole ap:n ongelma, Mitäs jättivät yksin opettelemaan.
Onhan se ongelma, jos työpaikalla aletaan suhtautua todella karsaasti uuteen työntekijään. Niin voi käydä että käytöstä aletaan pitää häiritsevänä, jos perehdytyksen vähäisyyden takia uusi työntekijä joutuu tiheästi pyytämään ohjeistusta työtehtävien hoitamista varten.
Uuteen työntekijään suhtaudutaan jo karsaasti, huompaan ei voi enää mennä.
Joskus huono tai olematon perehdytys tuhoaa koko työhyvinvoinnin. Olin yhdessä työpaikassa kolme viikkoa ja lähdin menemään, koska minkäänlaista perehdytystä ei ollut ja sitä ei ilmeisesti ollut tarkoitus järjestää. Kyseessä oli kuitenkin sellainen työpaikka, jossa mokat olisi saattaneet olla hyvin vakava paikka. Kun tajusin, että minun oletetaan tietävän kaikki, mutta kukaan ei halua perehdyttää, lähdin koeajalla pois. Sitten kyllä alettiin kyselemään syitä ja kun sanoin, että ei perehdytetty, tuli meriselityksiä lomista ja muista. Mutta se oli jo myöhäistä ja sinne jäivät toljottamaan perään.
Vierailija kirjoitti:
Joskus huono tai olematon perehdytys tuhoaa koko työhyvinvoinnin. Olin yhdessä työpaikassa kolme viikkoa ja lähdin menemään, koska minkäänlaista perehdytystä ei ollut ja sitä ei ilmeisesti ollut tarkoitus järjestää. Kyseessä oli kuitenkin sellainen työpaikka, jossa mokat olisi saattaneet olla hyvin vakava paikka. Kun tajusin, että minun oletetaan tietävän kaikki, mutta kukaan ei halua perehdyttää, lähdin koeajalla pois. Sitten kyllä alettiin kyselemään syitä ja kun sanoin, että ei perehdytetty, tuli meriselityksiä lomista ja muista. Mutta se oli jo myöhäistä ja sinne jäivät toljottamaan perään.
Oliko sinulla uusi työpaikka valmiina kun lähdit? Tyhjän päälle hyppääminen pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
En uskalla taloudellisten syiden takia itse toimia noin, mutta nostan hattua kirjoittajan asenteelle. Yleensä työpaikan ongelmat eivät nopeasti poistu.
Onko kenelläkään myönteistä kokemusta siitä, että alun hankaluuksien jälkeen työpaikalla kuviot olisivat muuttuneet toimivimmiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leväperäistä hommaa siellä kaikkiaan. Onko esimiehellä esimies?Meillä ei etänä tehdä minkäänlaisia leimauksia. Moni aloittaa työt silloin aiemmin kuin toimistolla ne pystyy aloittamaan ja myös lopettaa aiemmin.
Kyllä meilläkin voi aloittaa vaikka viideltä aamulla, tulee sit plussatunteja. Mutta mobiilileimaus tehdään työkännyllä. Se on itsellekin mukavampaa kun joka minuutti tulee kirjattua ja voi sitä taas joskus pitää vapaapäivän tai mennä kesken päivän vaikka kampaajalle tai lopettaa aikaisemmin kun on plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leväperäistä hommaa siellä kaikkiaan. Onko esimiehellä esimies?Meillä ei etänä tehdä minkäänlaisia leimauksia. Moni aloittaa työt silloin aiemmin kuin toimistolla ne pystyy aloittamaan ja myös lopettaa aiemmin.
Kyllä meilläkin voi aloittaa vaikka viideltä aamulla, tulee sit plussatunteja. Mutta mobiilileimaus tehdään työkännyllä. Se on itsellekin mukavampaa kun joka minuutti tulee kirjattua ja voi sitä taas joskus pitää vapaapäivän tai mennä kesken päivän vaikka kampaajalle tai lopettaa aikaisemmin kun on plussaa.
Meillä ei etänä kerry plussaa eikä miinusta työtunneista. Toimistolla työt voi aloittaa klo 7. Etänä moni aloittaa aiemmin.
Nykyään kaikilla on kiire omissa töissään, eikä siihen perehdytykseen varata aikaa. Siksi kukaan ei sitä halua rehdä omien töidensä lisäksi ja vielä ilman korvausta.
Ilmainen neuvo esimiehille: Jonkun toisen töitä pitää siksi aikaa jakaa muille tai esimies hoitaa, jotta aikaa perehdytykseen vapautuu. Perehdyttäjälle pitää myös maksaa lisäpalkkaa siltä ajalta. Parikin sataa/kk motivoi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikilla on kiire omissa töissään, eikä siihen perehdytykseen varata aikaa. Siksi kukaan ei sitä halua rehdä omien töidensä lisäksi ja vielä ilman korvausta.
Ilmainen neuvo esimiehille: Jonkun toisen töitä pitää siksi aikaa jakaa muille tai esimies hoitaa, jotta aikaa perehdytykseen vapautuu. Perehdyttäjälle pitää myös maksaa lisäpalkkaa siltä ajalta. Parikin sataa/kk motivoi.
Asiantuntijatehtävissä yleensä koko osasto joutuu jossain määrin osallistumaan perehdyttämiseen, kun yhteistyötä tehdään monien eri tahojen kanssa. Pitäisikö kaikille maksaa sinusta lisäpalkkaa, jos osastolla on joku uusi työntekijä? Monessa paikassa töitä hoitavat sijaiset. Luonnollisesti heidätkin on perehdytettävä vakituisten työntekijöiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijatehtävissä yleensä koko osasto joutuu jossain määrin osallistumaan perehdyttämiseen, kun yhteistyötä tehdään monien eri tahojen kanssa. Pitäisikö kaikille maksaa sinusta lisäpalkkaa, jos osastolla on joku uusi työntekijä? Monessa paikassa töitä hoitavat sijaiset. Luonnollisesti heidätkin on perehdytettävä vakituisten työntekijöiden lisäksi.
Isommassa yksikössä ei taida pahemmin olla sellaista tilannetta, ettei ketään uutta työntekijää olisi perehdytettävänä. Perehdytys pitäisi ymmärtää osaksi omaa työtä, ei miksikään ekstratehtäväksi
Ellei perehdytystä ole riittävästi, eivät osastolle tulleet ihmiset yleensä jää pidemmäksi aikaa. Silloin myöskään työt eivät suju, kun ei ole tekijöitä tai riittävää osaamista niiden hoitamiseen.
Perehdytys on normi konttorihommissa osa työtä.
Tiedän, että esim varhaiskasvatuksessa saa jotain palkanlisää jos sulle annetaan harjoittelija (kun sun pitää osallistua niihin arviointeihinkin).
Tiedän myös, että isoissa tehtaissa yms voi olla perehdytykseen nimetty henkilö, joka tekee vaan sitä perehdytystä enimmäkseen ja saa siitä jotain palkanlisää vrt. rivityöntekijään.
Mutta yleensä kollegojen perehdytys on normaalia työtä, toki esihenkilön pitäisi varmistaa, että tähänkin normaaliin asiaan on aikaa tiimissä.
Sanoit AP, että et haluaisi mennä valittamaan perehdytyksen puutteesta isolle pomolle.
Voisitko sen sijaan ottaa puheeksi tilanteesi sinun omalta kannaltasi? Älä "valita", mitä joku muu jättää tekemättä, vaan kerro, että sinä et koe saavasi tarvitsemaasi apua ja tukea, ja olet nyt aika hämilläsi, mitä sinulta odotetaan.
Yritä tätä lähestymistapaa ensin oman pomosi kanssa. Jos menet suoraan pomon pomolle, pomosi saattaa kokea, että suolaat häntä.
Muista kuitenkin, että sulla nyt tuntuu oikeasti olevan toisessa vaakakupissa sun tekemä koeaikapurku, joten älä mieti liikaa, mitä sulla on hävittävää... Nothing to lose. Omista tuntemuksistasi puhumalla voit sentään _kokeilla_ pelastaa tilannetta.
Olen itse lähtenyt koeajalla ja päätös oli oikea. Jos jotakin kuitenkin saisin tehdä uusiksi, niin _ajoissa_ istuttaisin pomon alas ja kysyisin, "mitä te todella haluatte minusta? Minusta tuntuu *tältä*, olenko ymmärtänyt jotakin väärin?".
Tästä ketjusta tulee mieleen, kuinka olisi hyvä kysyä jo työhaastattelussa, että miten työn perehdyttäminen tullaan hoitamaan (kenen toimesta ja miten siihen on varattu aikaa tms). Jos vastaus on epämääräinen tai asiaa ei ole mietitty, olisi tuo aikamoinen red flag.
Joskus haastattelussa kysyin tätä, ja haastattelijoista sai sen vaikutelman että olen heidän mielestään vaativa tai hidas oppimaan kun toin esille että tarvitsen muutaman päivän perusasioiden hanskaamiseen ja tämän jälkeen pitäisi olla mahdollisuus kysyä apuakin. Jättäydyin sitten hausta pois tämän jälkeen.
Samasta syystä vierastan työpaikkailmoituksia joissa sanotaan tyyliin "sinut laitetaan meillä heti syvään päätyyn!" -> nope!
Ja vielä mainintana että minua on kehuttu aiemmissa työpaikoissa nopeaksi oppijaksi, ja tämä siis silloin kun perehdytys on ollut kunnollista ja perusasiat on ihan kädestä pitäen näytetty, minkä jälkeen onkin ollut helppoa itsenäisesti opetella vaativampia juttuja.
Perehdyttäminen on yleensä tosi huonolla tolalla.
Esimiehellä hyvin harvoin on kokemusta siitä käytännön työstä, tai jos on sitä joskus tehnyt, ei ole enää riittävää kosketuspintaa siihen. Perehdytyksessä esitellään jotain firman organisaatiokaavioita, jotka ovat hyvää nice to know -tietoa, mutta joilla ei tee käytännön työssä yhtään mitään.
Perehdytystä kuuluisikin tehdä jonkun läheisen työkaverin. Osan mielestä perehdytys on sitä, että ehkä kerran näytetään jotain ja sen jälkeen sanotaan iloisesti "kysy, jos on jotain kysyttävää, vastaan mielelläni!" ja mitään muuta ei tule. Kun sitten kysyy jotain, pyöritellään silmiä ja naurahdetaan, kun kysymys oli niin tyhmä.
Toinen vaihtoehto on järjestää joku perehdytyssessio, jossa tulee tietoa ovista ja ikkunoista niin, että kaikkea ei voi sisäistää mitenkään.
Huono esimies.