Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuteen työhön ei ole kunnollista perehdystä

Vierailija
06.08.2022 |

Siinäpä se. Pitäisikö lähteä menemään koeaikana, jos jotain muuta löytyy tilalle?

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kollegat käyvät hyvin harvoin toimistolla. Hiljaista tietoa työpaikan käytännöistä on todella vaikea saada mistään. Edes työvälineiden käyttämiseen ei ole kunnollista perehdystä.

Jos olet toimistotyössä, niin mihin ihmeen työvälineisiin tarvitset perehdytystä?

Vierailija
42/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu uutena työntekijänä tosi vaikealta antaa kriittistä palautetta kollegoiden toiminnasta.

Se voisi olla helpompaa jos esimies kyselisi miten työt sujuvat. Hän kuitenkin vaikuttaa lähinnä kiusaantuneena vähättelevän tilannetta, jos kerrot hankaluuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katselisi. Menin töihin korona aikana ja olin ensimmäiset kuukaudet lähes kokonaan etänä, kuten lähes kaikki muutkin. Oli myös vahva etätyösuositus ja maskipakko toimistolla.

Siitä huolimatta perehdytys toimi tosin hyvin. Esihenkilön kanssa 2 kertaa viikossa chekki onko kaikki ok, oli kunnollinen suunnitelma jossa kaikki asiat ja merkattiin siihen mitä tehty, tapasin kaikista muista tiimeistä esihenkilöt ja kertoivat omasta työstään jne., yksi omasta tiimistä oli mentorina hän jakoi ruutua kun teki töitä ja otti mukaan palavereihinsa että pääsee hommiin sisälle ja pari kertaa viikossa oli tiimin avoin työskentely palsu jossa näki omaa tiimiä ja sai kysyä apua muilta.

Vierailija
44/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kollegat käyvät hyvin harvoin toimistolla. Hiljaista tietoa työpaikan käytännöistä on todella vaikea saada mistään. Edes työvälineiden käyttämiseen ei ole kunnollista perehdystä.

Jos olet toimistotyössä, niin mihin ihmeen työvälineisiin tarvitset perehdytystä?

Toimistolla käytössä oleviin ohjelmistoihin. Kyse ei ole MS Officesta, vaan spesiaaleimmista ohjelmistopaketeista.

Vierailija
45/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdytys viikon ajan jossa powerpoint esityksiä kauhealla vauhdilla.. tyyliin asiaan xxx löytyy vastausta tämän ja tämän linkin takaa.

Perehdytyksessä meni yksi päivä siihen käytiin läpi firman arvoja ja arvomaailmaa.

Puhelimiin, läppäreihin yms sekä firman sisäisiin ohjelmiin pitää itse anoa tunnukset.. joita on lukuisia.

Työvälineet eivät toimi mm tulostin ei pelitä ja minä todellakin tarvitsen työssäni tulostinta.

Perjehdyttäjäksi nimitetty henkilö on vuosilomalla.

Minua hieman pelottaa miten suoriudun työtehtävistä, mutta työ itsessään on unelmatyö ja siksi toivon, että jotenkin rämpimällä saisin käytänteet toimimaan ja hommat alkaisivat sujumaan.

Olen viimeisen vuoden aikana lähtenyt pois kahdesta paikasta; toisessa työkuva ei vastannut sitä mitä luvattiin (koko hommaa ei ollut olemassakaan vaan seliteltiin, että sitä kehitellään vielä) ja toisessa paikassa ahdisti kireä työilmapiiri, kyttäävä ja ilkeä esimies sekä työkaverit jotka eivät edes tervehtineet.

Olen siitä onnellisessa asemassa, että voin jäädä kotiin milloin vain, en tarvitse yhteiskunnalta rahaa (työttömyyspäivärahaa, en toimeentulotukia tms)

Joten pitkään en jää paikkaan missä hommat ei toimi.

Vierailija
46/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En katselisi. Menin töihin korona aikana ja olin ensimmäiset kuukaudet lähes kokonaan etänä, kuten lähes kaikki muutkin. Oli myös vahva etätyösuositus ja maskipakko toimistolla.

Siitä huolimatta perehdytys toimi tosin hyvin. Esihenkilön kanssa 2 kertaa viikossa chekki onko kaikki ok, oli kunnollinen suunnitelma jossa kaikki asiat ja merkattiin siihen mitä tehty, tapasin kaikista muista tiimeistä esihenkilöt ja kertoivat omasta työstään jne., yksi omasta tiimistä oli mentorina hän jakoi ruutua kun teki töitä ja otti mukaan palavereihinsa että pääsee hommiin sisälle ja pari kertaa viikossa oli tiimin avoin työskentely palsu jossa näki omaa tiimiä ja sai kysyä apua muilta.

Kuulostaa upealta. Koen lähinnä häiritseväni kiireistä esimiestä, kun yritän järjestää aikaa käydä hänen kanssaan läpi töitäni. Esimies ei tätä varten varaa aikaa ilman pyyntöjä. Aika varauksia ei välttämättä myöskään hyväksytä, vaikka kalenterissa näyttäisi olevan vapaata. Tuntuu turhauttavalta.

Vierailija
47/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa paikassa neuvotaan perusjutut ja sitten saa alkaa tehdä omillaan. Monesti määräaikaisena esim. pari ensimmäistä päivää on kulunut osaksi perehtymiseen.

Vasta kolmekymppisenä oikeastaan kohtasin asennetta, että työpaikoissa muka perehdytetään viikkoja, kuukausia, jopa puoli vuotta tai pidempään. Mitä ihmettä? Eikö kaikilla ole omia töitä?

Työstä on tarkoitus saada palkkaa. Kaikissa paikoissa ei tuota hahmoteta.

Ihmeellistä että joissain paikoissa jopa palkataan työhön kokemattomia, vaikka ilmoituksen mukaan haetaan osaavaa työntekijää. Silti itsetunto tai kiinnostuksenkohteet eivät anna periksi palkata samaa työtä jo tehnyttä, vaan joku muu onkin muka jotenkin kiinnostavampi. Sitten taas perehdyttävät.

Jotkut voivat kai vierastaa kilpailijoita ja siksi mieluummin palkkaavat uudeksi myötäilijäksi sopivan.

Eri asia jos avoimesti haetaan nuorta tai työhön oppimaan tulevaa. Mutta on outoa, jos yritetään keksiä, miksi jo osaavat hakijat eivät käykään.

Vierailija
48/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa upealta. Koen lähinnä häiritseväni kiireistä esimiestä, kun yritän järjestää aikaa käydä hänen kanssaan läpi töitäni. Esimies ei tätä varten varaa aikaa ilman pyyntöjä. Aika varauksia ei välttämättä myöskään hyväksytä, vaikka kalenterissa näyttäisi olevan vapaata. Tuntuu turhauttavalta.

Aiemmissa työpaikoissa sähköisen kutsun hylänneet henkilöt ovat yleensä ehdottaneet tilalle uutta aikaa ja mahdollisesti myös saattaneet mainita miksei ehdotettu aika sovi. Täällä kutsut vain hylätään ilman selityksiä tai ehdotuksia uudesta ajasta. Se tuntuu suhteellisen tylyltä.

Vierailija
49/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta nämä tulee mieleen:

Mitkä ohjelmat ovat käytössä ja mitä muita saa käyttää

Kirjautumistavat

Ohjelmistojen arkkitehtuuri esim Mistä periytyy tieto mihin.

Mikä pikaviestipolitiikka

Mikä email -politiikka

Mikä kokouspolittiika

Mistä löytyy templat

Miten varmuuskopiot

Millainen tietoturvapolitiikka

Mistä löytyy logot yms markkinointimatskut

Sitten vielä näitä isompia kokonaisuuksia:

Entuudestaan tuntemattomien ohjelmien opastus

Millaiset käyttötavat ohjelmissa esim luokittelut ja pakolliset tiedot.

Näitä ei kerrota ja kirotaan, kun kaikilla on erilaiset dokkarit , crmssä on tiedot miten sattuu, lähetetään spostia vaikka pitäisi laitta pikaviesti,buukataan turhia palavereita, ei ole varmuuskopioita, palomuurit on pois päältä, asennettu kiellettyjä ohjelmistoja, kirjataan väärään paikkaan ja integraatiot ei toimi jne. Tämän vuoksi kerrotaan talon tavat perehdytyksessä.

Vierailija
50/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa paikassa neuvotaan perusjutut ja sitten saa alkaa tehdä omillaan. Monesti määräaikaisena esim. pari ensimmäistä päivää on kulunut osaksi perehtymiseen.

Vasta kolmekymppisenä oikeastaan kohtasin asennetta, että työpaikoissa muka perehdytetään viikkoja, kuukausia, jopa puoli vuotta tai pidempään. Mitä ihmettä? Eikö kaikilla ole omia töitä?

Työstä on tarkoitus saada palkkaa. Kaikissa paikoissa ei tuota hahmoteta.

Ihmeellistä että joissain paikoissa jopa palkataan työhön kokemattomia, vaikka ilmoituksen mukaan haetaan osaavaa työntekijää. Silti itsetunto tai kiinnostuksenkohteet eivät anna periksi palkata samaa työtä jo tehnyttä, vaan joku muu onkin muka jotenkin kiinnostavampi. Sitten taas perehdyttävät.

Jotkut voivat kai vierastaa kilpailijoita ja siksi mieluummin palkkaavat uudeksi myötäilijäksi sopivan.

Eri asia jos avoimesti haetaan nuorta tai työhön oppimaan tulevaa. Mutta on outoa, jos yritetään keksiä, miksi jo osaavat hakijat eivät käykään.

Onko kyse nyt jostain hotellin kengänkiillottajan työstä vai mistä ihmeestä? Miten ihmeessä voit muka etukäteen tietää uuden työpaikan käytännöt? Esim. työvälineet voivat ovat olla uusia?

Vierailija
51/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tällaisessa tilanteessa työohjaukseen hakeutumisen kautta saada jotain uusia näkökulmia asioiden esiin nostamiseksi rakentavalla työpaikalla työpaikalla? Olo on neuvoton.

Mietin vain suhtaudutaanko koeajan aikana käynteihin työterveyshuollossa nihkeästi? Lähetteen saamiseksi työnohjaukseen pitäisi olla sinne yhteydessä.

Osaako joku sanoa tähän jotakin? En olisi vaihtanut tähän työhön, jos olisin ymmärtänyt etten tule saamaan kunnollista perehdytystä.

Vierailija
52/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tällaisessa tilanteessa työohjaukseen hakeutumisen kautta saada jotain uusia näkökulmia asioiden esiin nostamiseksi rakentavalla työpaikalla työpaikalla? Olo on neuvoton.

Mietin vain suhtaudutaanko koeajan aikana käynteihin työterveyshuollossa nihkeästi? Lähetteen saamiseksi työnohjaukseen pitäisi olla sinne yhteydessä.

Osaako joku sanoa tähän jotakin? En olisi vaihtanut tähän työhön, jos olisin ymmärtänyt etten tule saamaan kunnollista perehdytystä.

Haluaisin mielelläni yrittää korjata tilannetta ennen kuin lähden pois, ellei mikään ala toimia paremmin. Mutta muuttaako se käytännössä mitään?

Vierailija
53/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole perehdyttänyt viimeisen vuoden aikana ainakin 15 ihmistä. Minulla on erittäin laaja word käytössä, jossa on ohjeet kaikkeen. Ihan jopa näytön asetuksiin. Käymme läpi nämä monessa erillisessä teams palaverissa. Pyydän aina varaamaan minulta aikoja niihin asioihin, mihin kokee tarvitsevansa lisää perehdytystä. Harvoin tätä tapahtuu.

Aloitan perehdytyksen yleensä esittelemällä materiaalin - miten ja missä sitä kannattaa käyttää. Sitten katsomme yksityiskohtaisemmin materiaalin. Seuraavaksi alamme tekemään tehtäviä niin että näytän ja toinen seuraa. Seuraavalla kerralla perehtyvä saa itse tehdä ja katson vieressä ja viimeisellä kerralla tehdään itsenäisesti ohjeiden kera ja olen langan päässä valmiina vastaamassa teams puheluun, jos tarvitsee apua.

Jos uusi on aktiivinen ja valmis itse oppimaan, tämä on toimiva perehdytysmalli meidän työpaikalla. Silti on niitä, jotka eivät millään halua itse oppia, lukea ohjeita tai kysyä mitään. Se on harmi. En voi pakottaa ketään oppimaan, enkä voi tehdä kaikkea toisen puolesta. Vaikea myöskään opettaa, kun en tiedä mihin toinen tarvitsee apua, kun ei ikinä kysy tai pyydä missään apua.

Vierailija
54/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ole perehdyttänyt viimeisen vuoden aikana ainakin 15 ihmistä. Minulla on erittäin laaja word käytössä, jossa on ohjeet kaikkeen. Ihan jopa näytön asetuksiin. Käymme läpi nämä monessa erillisessä teams palaverissa. Pyydän aina varaamaan minulta aikoja niihin asioihin, mihin kokee tarvitsevansa lisää perehdytystä. Harvoin tätä tapahtuu.

Aloitan perehdytyksen yleensä esittelemällä materiaalin - miten ja missä sitä kannattaa käyttää. Sitten katsomme yksityiskohtaisemmin materiaalin. Seuraavaksi alamme tekemään tehtäviä niin että näytän ja toinen seuraa. Seuraavalla kerralla perehtyvä saa itse tehdä ja katson vieressä ja viimeisellä kerralla tehdään itsenäisesti ohjeiden kera ja olen langan päässä valmiina vastaamassa teams puheluun, jos tarvitsee apua.

Jos uusi on aktiivinen ja valmis itse oppimaan, tämä on toimiva perehdytysmalli meidän työpaikalla. Silti on niitä, jotka eivät millään halua itse oppia, lukea ohjeita tai kysyä mitään. Se on harmi. En voi pakottaa ketään oppimaan, enkä voi tehdä kaikkea toisen puolesta. Vaikea myöskään opettaa, kun en tiedä mihin toinen tarvitsee apua, kun ei ikinä kysy tai pyydä missään apua.

Okei, noin teillä toimitaan ja tuollaisia ajatuksia sinulla asiasta.

Vierailija
55/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut houkuteltiin erikseen hakemaan paikkaa. Ihmettelen ettei tuleva esimies silloin kertonut mitään työpaikan käytännöistä. Olo on vähän huijattu.

Vierailija
56/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, miten paljon sulla on kysyntää työmarkkinoilla. Jos paljon, off you go.

Mä oon alalla jossa töitä vähän ja toistaiseksi voimassa olevat työsuhteet harvinaisia. Aina olen joutunut kaiken opettelemaan ilman perehdytystä ja musta on tullut niin hyvä siinä, etten enää perehdytystä kaipaa.

Vierailija
57/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehdot

A) lähtö koeajalla

B) teams puhelu pomolle ja kysy keneltä voit kysyä eri asioista

Ja sit soitat ja kyselet

Esimies sanoo että asioista pitäisi sopia sisäisesti osaston muiden työntekijöiden kanssa. Mutta heitä ei uuden työntekijän perehdyttäminen kiinnosta. Joten ajanvaraukset lentävät roskakoriin kommentilla "katsotaan tätä joskus myöhemmin".

Jos pysyt paikassa, alat vaan tehdä töitä omalla tavallasi. Jos kukaan ei opasta tekemään talon tavoin, muuta ei voi.

Vierailija
58/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehdot

A) lähtö koeajalla

B) teams puhelu pomolle ja kysy keneltä voit kysyä eri asioista

Ja sit soitat ja kyselet

Esimies sanoo että asioista pitäisi sopia sisäisesti osaston muiden työntekijöiden kanssa. Mutta heitä ei uuden työntekijän perehdyttäminen kiinnosta. Joten ajanvaraukset lentävät roskakoriin kommentilla "katsotaan tätä joskus myöhemmin".

Jos pysyt paikassa, alat vaan tehdä töitä omalla tavallasi. Jos kukaan ei opasta tekemään talon tavoin, muuta ei voi.

Niin kai sitten. En esimerkiksi tiedä mitä pitäisi tallentaa minnekin. En edes tiedä onko minulla tarpeeksi oikeuksia sähköisiin kansioihin.

Vierailija
59/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljeä lähestyttiin LinkedInissä ja houkuteltiin työpaikkaan, halusivat välttämättä juuri hänet. Firma näytti ihan lupaavalta ja oli vähän jo leipääntynyt silloiseen työhönsä, joten tarttui täkyyn. Kuitenkin kun sopimus alkoi, olikin äkkiä työn takana saada ketään kiinni, kaikki etänä, työtehtävistäkin oli epäselvyyttä että mitä ylipäätään olisi pitänyt olla tekemässä. Palkka kyllä tuli ajallaan, mutta hän irtisanoutui muutaman kuukauden sisällä itse, kun ei kokenut tehneensä oikein mitään ja kaikki oli niin epämääräistä. IT-alalla tämä.

Vierailija
60/125 |
06.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa, että kärryillä pysyminen on kaikille työntekijöille kokopäiväinen työ.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän