Alaikäinen yritettiin riisuttaa väkisin koulun pihalla, video lähti levitykseen suuttunut isä selvitti asiaa ikävin seurauksin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fe8d4fe8-a6b6-4e0d-94d2-9c5e76c2c88e
Ja taas kiusaaja oli se oikea uhri.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana ja ritarillinen isä, harmi että tämä maailma on näin huono ja epäoikeudenmukainen paikka elää.
Ai ihana ja ritarillinen..? Eli isompi saa lyödä pienempä jos pienempi on lyönyt jotain eka?
Eli jos vaimo läpsäsee lastaan niin isä saa vetää vaimoa nyrkillä rangaistukseksi? Niinkö?
Jos pienempi lyö muita niin on hyvä oppia aikaisessa vaiheessa että aina löytyy joku joka on isompi ja vahvempi ja kovempi.
Vierailija kirjoitti:
Isillä on ehkä varaa maksaa toi 200€ mutta tää kuvaaminen ja nöyryyttäminen on kaikista vastenmielisin asia minulle koska se on uutta. Ja ne kuvat saa tosi helposti tuhansia katsojia. Siitä pitäisi rankaista kovemman kautta. Kaksi vuotta ehdotonta vankeutta olisi sopiva. Alaikäraja 9v.
Parempi olisi kielto käyttää älylaitteita vanhemmille suunnattavan rankan sakon uhalla.
Kielto poistuisi 18v ja saksalaistyyppisen ajokortti "idioottitestin" suorittamisen jälkeen.
Kyllä minä kiusaajan kiinni saisin eikä sitä kiusaajan isä pystyisi estämään.
Aika nuorena tuon kiusatun pojan isä on tullut isäksi, jos on v.-88 syntynyt ja poika on ollut 14v v.2020.
Kun oikeusjärjestelmä ei pysty puolustamaan niin oikeudenmukaiset ihmiset ottavat oikeuden omiin käsiinsä. Tällaisen järjestelmän päättäjät meille rakensivat.
Vierailija kirjoitti:
Raukkamainen uhkailija pakeni autoon.
Olisipa tämäkin videoitu. Olisi saanut nulikka maistaa omaa lääkettään.
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti syletti se, että käräjäoikeus antoi isälle vankeustuomion(!), joka on Suomessa kova tuomio tavalliselle pulliaiselle. Onneksi hovissa oli tälläkin kertaa ammatti-ihmiset lukemassa lakia ja muuttivat sen sakkotuomioksi.
Vankeustuomio joo, ehdollista.
Eli ei siis mitään merkitystä.
Nyt joutui maksamaan sakot, kun meni hovin kautta.
Käytännössä siis tilanne isän kannalta huononi.
LinkedInissä näin hyvää pohdintaa tästä. Siinä mietittiin, miksi kiusaaja ei saanut tuomiota seksuaalirikoksesta, kun kyse oli tilanteesta jossa toinen yritettiin saada riisuuntumaan alasti, ja se tilanne vielä kuvattiin videolle.
Ihan tulee mieleen ne ajat kun itse olin koulukiusattuna. Jatkuvaa henkistä pahoinpitelyä ja olisi toistuvasti tehnyt mieli lyödä, mutta en lyönyt koska tiesin, että silloin olisin itse joutunut syytetyksi. Piti vain kestää kiusaamista jota opettajat eivät saaneet loppumaan
Vierailija kirjoitti:
No siis tässä tarinassa ei ollut hyviksiä.
Todella nöyryyttävä kuvaaminen oli tapahtunut ja ihan mahtavaa että tilanne oltiin ottamassa käsittelyyn aikuisten voimin.
Sen jälkeen olikin yhtä huonoa käytöstä luvassa...Eikö aikuiset ihmiset oikeasti osaa käyttäytyä paremmin kuin kurittomat kakarat?
Olen varmaan enemmistössä todetessani että kuvaaminen oli näyryyttävää sille kuvaajalle ja kiusaajalle. Toiset ne alentavat itsensä, ja kuvittelevat ylenevänsä.
Eli täysin päinvastainen lopputulos mitä kiussaaja oli ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Aika nuorena tuon kiusatun pojan isä on tullut isäksi, jos on v.-88 syntynyt ja poika on ollut 14v v.2020.
Niin? Minä sain lapseni 19-vuotiaana, hän on nyt 21v, ja minä 40.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana ja ritarillinen isä, harmi että tämä maailma on näin huono ja epäoikeudenmukainen paikka elää.
Ai ihana ja ritarillinen..? Eli isompi saa lyödä pienempä jos pienempi on lyönyt jotain eka?
Eli jos vaimo läpsäsee lastaan niin isä saa vetää vaimoa nyrkillä rangaistukseksi? Niinkö?
Sinullahan on aivan kummallinen ja kieroutunut ajattelutapa. Näetkö sinä esimerkissäsi vaimon ja kiusaajan tosiaan samanarvoisina? Osaatko arvioida asioita vain noin mustavalkoisesti? Vastaavat tilanteet pitää aina arvioida tapauskohtaisesti ja sinä vaikutat näkevän asiat hyvin suppeasti.
Ajattele seuraavanlaista skenaariota: Jos kyseessä olisi kiistatta arvioiden psykopatiaan taipuvainen kiusaaja, joka on todistetusti toistuvasti kiusannut uhriaan, eikä mikään laillinen toimenpide – kuten koulun tai viranomaisten – toiminta kykene lopettamaan kiusaamista, niin tietenkin vähintäänkin sellaisissa tapauksissa on oikeutettua ottaa oikeus omiin käsiin ja yritettävä lopettaa kiusaaminen itse parhaaksi näkemällään tavalla. Psykopaattisella ihmisellä ei ole moraalitajua, eikä empatiaa, eikä sellainen ihminen lopeta toimintaansa ennenkuin kokee saaneensa niin vahvan rangaistuksen, että arvioi kiusaamisen olevan kannattamatonta. Tällainen rangaistus on esimerkiksi väkivalta. Väkivaltainen rangaistus on ehdottomasti tarpeellista ja toisinaan pakollistakin, ennenkuin häiriintynyt ihminen lopettaa käytöksensä.
Voit suhteuttaa oman käden väkivaltaista rangaistusta poliisin tai puolustusvoimien käyttämään väkivaltaan hyökkäyksen lopettamiseksi. Toimivatko sanktiot Venäjän kohdalla hyökkäyssodan lopettamiseksi? Huonosti. Toimiiko Ukrainen sotavarustelu lännen puolesta? Paremmin.
Teidän mielestä väkivalta ja nöyryyttäminen on sallittua hyvällä syyllä? Tässä siis tuo isä oli oikealla asialla käydessään kiinni nuoreen? Mitäs jos se nuori sillä "riisuttamisella" kosti jonkun itse aikaisemmin kokeneen kiusaamisen tms.? Olisiko se sitten ollut oikeutettua? Näinhän se varmaan on ollutkin, kun entiset kaverukset nahistelee keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin, tuossahan sanottiin että on nuorena saanut lapsen.
Alle 20 vuotias on aivan liian nuori vanhemmaksi.
On tutkittu, että vanhemman oma elämä menee "pilalle", jos saa lapsen nuorena.
Hyvin harva enää lapsen saamisen jälkeen opiskelee saadakseen hyvän ammatin ja hyvän tulevaisuuden itselleen ja lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella nöyryyttävä kuvaaminen oli tapahtunut ja ihan mahtavaa että tilanne oltiin ottamassa käsittelyyn aikuisten voimin.
Sen jälkeen olikin yhtä huonoa käytöstä luvassa...Eikö aikuiset ihmiset oikeasti osaa käyttäytyä paremmin kuin kurittomat kakarat?
Olen varmaan enemmistössä todetessani että kuvaaminen oli näyryyttävää sille kuvaajalle ja kiusaajalle. Toiset ne alentavat itsensä, ja kuvittelevat ylenevänsä.
Mitä ihmeen sekoilua taas?!
Ai olet enemmistössä ajatellen, että kuvaaminen nöyryytti kiusaajaa enemmän?
Mikä sua vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Teidän mielestä väkivalta ja nöyryyttäminen on sallittua hyvällä syyllä? Tässä siis tuo isä oli oikealla asialla käydessään kiinni nuoreen? Mitäs jos se nuori sillä "riisuttamisella" kosti jonkun itse aikaisemmin kokeneen kiusaamisen tms.? Olisiko se sitten ollut oikeutettua? Näinhän se varmaan on ollutkin, kun entiset kaverukset nahistelee keskenään.
Niin tietysti, kiusaajahan tässä se on joka sääliä tarvii, on varmaan pikkuisella ollut rankkaa ku joutuu kiusaamaan.😭
Kiusaajan vanhemmat ovat varmasti ylimielisiä ja hyvätuloisia, joita ei ole kiinnostanut lapsen kasvatus yhtään, koska oma lapsi on automaattisesti niin ihana ja täydellinen.
Mielestäni noiden rikosoikeudellisesti vastuuttomien pikkunilkkien rankaisun vahvemman oikeudella (esimerkiksi kiusatun isän toimesta) pitäisi olla yhtä rikosoikeudellisesti vapaata toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin, tuossahan sanottiin että on nuorena saanut lapsen.
Alle 20 vuotias on aivan liian nuori vanhemmaksi.
On tutkittu, että vanhemman oma elämä menee "pilalle", jos saa lapsen nuorena.
Hyvin harva enää lapsen saamisen jälkeen opiskelee saadakseen hyvän ammatin ja hyvän tulevaisuuden itselleen ja lapselle.
On tutkittu että ihmiset jotka kirjoittavat tällaista soopaa julkisesti mihinkään, tai edes ajattelevat sellaista aivoissaan ovat yksinkertaisia, muiden kehityksestä jälkeen jääneitä, tyhmiä, ja kehityskelvottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen sekoilua taas?!
Ai olet enemmistössä ajatellen, että kuvaaminen nöyryytti kiusaajaa enemmän?
Mikä sua vaivaa?
Mikä SUA vaivaa, jos koet että tuo kiusattu poika on nyt nöyryytetty ja kaikki hänelle nauraa? Ehei, täällä aikuisten elämässä ajatellaan niin päin että tuo kiusaaja on se joka teki itsestään täysin naurettavan i di ootin, ja vielä kuvasi oman äärimmäisen typeryytensä. Hän nolasi itse itsensä saattaessaan julkisesti tietoon miten mt-ongelmainen ja hirveä ihminen hän oikein onkaan.
Kyllä hän on nöyryyttänyt itsensä, ja hän on se ketä tässä suuri enemmistö häpeää silmät päästään, ei tuo hänen uhrinsa.