Kukaan tuntemistani opettajista ei mene työpaikalle kesäloman aikana
2,5 kuukautta nautitaan lomasta. Täyttä valetta se, että kuukausi lomasta käytetään muka töiden tekoon. Täyttä kusetusta siis tuo opettajien vauhkoamien.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
25 vuotta opettajan työtä takana. Koskaan en ole koululla käynyt kevätjuhlan ja opettajien suunnittelupäivien välillä. En tiedä, kuinka moni työkaveri käy. Ei kiinnosta. Tunteja ei tarvitse suunnitella kesällä. Sen mitä tarvitsee, ehdin tehdä lukuvuoden aikana. Opetan aineita, joissa sisältö muuttuu vähän.
Ymmärtäähän sen et joku uskonto, Jeesus-sisällöt ei ole parissa tuhannessa vuodessa muuttunut.
Tai historia tai matikka. Samoilla materiaaleilla voi mennä vuodesta toiseeen.
Ei kävisi mielessäkään käydä koululla kesän aikana :) Minulla on kaikki tarvittava mukana, ja ne työt mitä teen, voin tehdä kotonakin. Yleensä aloittelen seuraavan lukuvuoden suunnittelua elokuun alussa. Tosin aiemmin en tehnyt sitäkään, sillä työskentelin kunnassa, jossa työsuhde alkoi vasta edellisenä päivänä kuin oppilailla (koko koulun yhteinen suunnittelupäivä) ja päättyi kevätjuhlaan.
1.8. lähtien alkoi täällä valua opettajia koululle. T. paikalla ollut
Minulla palkanmaksu loppuu suvivirteen ja alkaa ekasta oppitunnista. En käy kesällä koululla, kun en ole silloin sinne työsuhteessa. Käyn ihan eri alan töissä. 2015 alkaen olen hakenut töitä aina vuodeksi kerrallaan. Toki ärsyttää, kun vakituiset saavat myös kesältä samasta työstä palkan.
Näistä opettajien lomista jaksetaan jauhaa vuodesta toiseen.
Jokaisella on mahdollisuus opiskella opettajaksi ja hakeutua tähän ihanaan ammattiin.
Lomat on pitkät, mutta niiden ajankohtaan et voi vaikuttaa. Ja opettajia on monissa erilaisissa oppilaitoksissa.
Jos opettajan loma on sinusta liian pitkä ja asia vaivaa sinua, opiskele opettajaksi! Haku ensi keväänä!
Mitä minä siellä tyhjässä luokassa tekisin? Etätöitä voi tehdä kotonakin. En ole alkuopettaja, joten en kaipaa luokkaan askarteluja.
Olen koulusihteeri ja vielä ei ole rehtoria lukuunottamatta opettajia näkynyt koululla. Koulunkäynninohjaajat ovat availleet ja jakaneet tilatut kirjat, järjestäneet luokkia jne. Näin se on aina mennyt. Joskus joku nuori, uusi ope käy jotain kysymässä ennen koulun alkua.
Kiinnostaisi muuten tietää miten liikunnanopettajien työssäjaksaminen eroaa muista kun ei ole kokeita korjattavana jne. Katsooko muut opettajat pahalla kun työtä on niin paljon vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa. Tuntemani opettajat käyvät koululla päivää ennen lukuvuoden alkua.
Lukuvuosi alkoi 1.8. Voi siellä joku heinäkuussakin toki käydä, mutta ei siihen kukaan kyllä velvoita. Sen sijaan opetusta ei voi tulla aloittamaan niin, että käy sitä ennen vain katsomassa lukujärjestyksen, koska vesot on ihan pakollista työaikaa.
Tosin jos joku ei ole vielä keksinyt, että ne lukujärjestykset ovat wilmassa, voi olla ettei ole huomannut montaa muutakaan työhön kuuluvaa asiaa.
Kyllä opettajat töitä painavat kesällä: eräs opetuttu vetää puistojumppaa koko kesän ja pari opea on Taysissa melkein koko kesän kesän töissä eli tuplapalkka juoksee. (Sairaanhoidon opettajia). Ovat vielä AMK opeja, joilla paremmat palkat ja pidemmät lomat kuin muilla opettajilla. Eli se siitä raskaasta open työstä, josta tarvii koko kesä palautua Erään ystävän opetuttu lähti kesäksi matkaoppaaksi ja eikös Linnanmäen porukassa ole myös opettajia kesätöissä. Ainakin jotkut jarrumiehet kuulemma.
Kaikilla minun tuntemillani opettajilla on työhuone kotona. Siellä tehdään tuntisuunnitelmat ja muu suunnittelutyö.
Iso osa myös kerää opetusmateriaalia koko kesän, myös matkoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajan tarvitse tulla koululle töitä tekemään. Tuntien ja kurssien suunnittelu tehdään yleensä kotona. Parempi työrauha. Itse aloin tällä viikolla lukea ammattikirjallisuutta liittyen tuleviin kursseihini. Sehän on työntekoa, joka ei näy ap:lle.
Hyvä pointti! Itsekin perehdyin lomalla pariin kirjaan, joista toivon olevan apua tänä vuonna. Lisäksi suoritan parhaillaan yhtä erkkakurssia avoimessa.
T: erkkaope
Omassa työssäni täytyy pysyä ajantasalla ja lukea ammattikirjallisuutta, mutta yli 20 vuoden urallani ei ole koskaan ollut mahdollisuutta tehdä sitä työajalla. Olen mielenterveystyössä.
Vierailija kirjoitti:
Olen koulusihteeri ja vkielä ei ole rehtoria lukuunottamatta opettajia näkynyt koululla. Koulunkäynninohjaajat ovat availleet ja jakaneet tilatut kirjat, järjestäneet luokkia jne. Näin se on aina mennyt. Joskus joku nuori, uusi ope käy jotain kysymässä ennen koulun alkua.
Koulusihteerinä tiedät myös, että opettajien palkka maksetaan pidettyjen oppituntien mukaan. Poikkeuksena rehtori ja opo. Opot ja rehtori työskentelevät koululla kesäkuun puoliväliin. En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi tulla töihin kesäkeskeytyksellä. Toki moni opettaja suunnittelee tunteja, lukee ammattikirjallisuutta jne. En ole nähnyt koulusihteereitäkään lomalla töissä.
Kaikkien opettajien työ niputetaan vaikka työ on kovin erilaista riippuen kouluasteesta ja omasta alasta. Liikunnanopettajan työ vs. äidinkielen opettajan työ lukiossa on aivan eri planeetalta määrällisesti.
Puhumattakaan amk-opettajista joilla on vielä normaaliakin pidemmät lomat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajan tarvitse tulla koululle töitä tekemään. Tuntien ja kurssien suunnittelu tehdään yleensä kotona. Parempi työrauha. Itse aloin tällä viikolla lukea ammattikirjallisuutta liittyen tuleviin kursseihini. Sehän on työntekoa, joka ei näy ap:lle.
Hyvä pointti! Itsekin perehdyin lomalla pariin kirjaan, joista toivon olevan apua tänä vuonna. Lisäksi suoritan parhaillaan yhtä erkkakurssia avoimessa.
T: erkkaopeOmassa työssäni täytyy pysyä ajantasalla ja lukea ammattikirjallisuutta, mutta yli 20 vuoden urallani ei ole koskaan ollut mahdollisuutta tehdä sitä työajalla. Olen mielenterveystyössä.
Varmasti luette ammattikirjallisuutta kesällä :D
Meillä opettajat ei vastaa todistusten jaon jälkeen enää viesteihin. Elokuussa opettajat menee töihin samalla viikolla kuin lapsetkin. Ei puhettakaan että olisi tiedossa esimerkiksi lukujärjestyksiä vaan ne saadaan tietoon vasta 1,5 viikkoa koulujen alun jälkeen. Luulisi että nämä olisi voitu suunnitella jo ennen koulun alkua, siihen ei lapsia tarvita.
Kaiken lisäksi lapset on ohjaajan kanssa muutaman tunnin kun opettajien pitää pitää palaveri, siis elokuussa kun koulut on juuri alkanut, sen sijaan että tämä palaveri olisi pidetty ennen koulun alkua
Anteeksi mutta uskottavuus on mennyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkka on jaettu 12 kuukaudelle eli osa jo lukuvuoden ansaitusta palkasta maksetaan myös kesältä. Kuinkahan monta kertaa tämä täytyy vääntää täällä rautalangasta. Eli siis koko lukuvuoden ansio tasataan 12 kuukaudelle.
Poikkeuksena tietenkin määräaikaiset, joille palkkaa ei kesältä makseta. Itsekin olen ollut työtttömänä 5.6. alkaen ja 1.8. alkoi palkka juosta kun sain vakituisen viran.
Eli siis määräaikaiset saavat lukuvuoden aikana suurempaa kk-palkkaa, koska heille ei tehdä tuota kesätasausta? Sitäkö tarkoitit?
Ei todellakaan. Päinvastoin, tekevät samat työt kuin vakivirkalaiset opet lukuvuoden aikana ja saavat siitä vähemmän palkkaa. Eikä OAJ tee asialle mitään.
No itse asiassa, ainakin lukiossa) jos on ylitunteja (yli opetusvelvollisuuden) niin saavat niistä paremman korvauksen kuin vakituiset - juurikin huomioidaan vajaa lukuvuosi.
Määräaikaiselle opettajalle maksetaan myös lomapäiväkorvaus kun palvelussuhde päättyy. Vakituiselle ei sitä makseta koskaan.
Menetkö itse työpaikalle kesälomallasi?