Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lugesteron. Lääkäri vain määräsi sitä?

23.10.2006 |

Kävin kynekologilla juttelemassa kun olen saanut useita keskenmenoja ja mitään selvää syytä niille ei pitäisi olla. Mitään ihmeempiä tutkimuksia ei ole tehty eikä niihin ole passitettu kun meillä on kuitenkin yksi onnistunut raskaus ja terve lapsi. Keskenmenot ovat tapahtuneet joko ihan alussa niin että vuoto on ollut myöhässä vain pari viikkoa ja kaksi keskenmenoa on tapahtunut viikolla 12. Kaikissa näissä on yhteistä se että pientä tuhrua on tullut lähes päivittäin. Ja näissä pidemmälle menneissä keskenmenoissa kunnollinen vuoto ei alkanut ollenkaan vaan jouduin kaavintaan. Sikiöt olivat myös menehtyneet jo n. 8-10 viikolla mutta tämä todettiin vasta myöhemmin ultrassa...

Ongelmani on nyt se että en tiedä kannattaako aloittaa tuo kuuri minkä lääkäri määräsi vai eikö?! Lääkäri sanoi että joko siitä on apua tai sitten ei ole? Että sitä ei voi kukaan tietää? Sanoi myös että tuolla keltarauhashormonilla ei ole mitään sivuvaikutuksia yms. että sitä voi ihan huoletta syödä? Ohjeeksi sain että aloitan syömään yhden tabletin päivässä kierron 17 päivänä ja lopetan syömisen kierron 27 päivänä. Sen jälkeen odotan vuotoa ja jos ei vuoto ala ja saan plussan niin jatkan hormonien syömistä mahdollisesti viikolle 12 asti. Mietin tässä että pitääkö minun nyt sitten tehdä joka kierrossa ihan alussa testi ihan vain sen vuoksi että tiedän pitääkö aloittaa syömään niitä lisää vai eikö? Onko jotain haittaa jos tulee taukoa esim. viikko niiden syömisessä ja raskaus onkin alkanut?

Luin pakkausselostetta ja huomasin että siinä luki ettei tätä valmistetta pitäisi käyttää jos ei kärsi keltarauhashormonin vajauksesta! Ja että ennen hoitoa sekä sen aikana pitäisi tehdä jotain kokeita ja seurata tilannetta? No, ei minulta ole otettu mitään ihmeempiä kokeita! Se on selvitetty verikokeella että munasolu irtoaa normaalisti ja ultralla varmistettu mutta ei muuta. Voiko siitä olla jotain haittaa jos en kärsikkään tuosta vajauksesta ja alan niitä hormoneja vaan syömään? Huomasin myös sellaisen tekstin ohjeissa että jos kärsii huimauksesta niin tätä tuotetta ei tulisi käyttää? Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Itselläni on usein niskat jumissa ja sen vuoksi huippaa päässä. Myös verenpaineeni on alhainen noin (94/60) ja siksi on usein hutera olo. Voinko kuitenkin käyttää ihan turvallisesti noita tabletteja?!

Mulle jäi kyllä tosi epävarma olo tuon lääkärissä käymisen jälkeen! Lääkäri oli johtava lääkäri yhdestä sairaalasta ja erikoistunut näihin naistenvaivoihin mutta siltikään en tiedä että luotanko noin vain hänen sanaansa? Jos noista tableteista olisi jotain hyötyä esim. ikäviin oireisiin ennen menkkoja niin se olisi kyllä ihana juttu mutta en vain jotenkaan usko että itse raskautumiseen niistä on apua? Kun en edes tiedä tarvitsenko niitä oikeasti?

Kiitos jos joku osaisi kertoa jotain :)

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti osaa vastata kysymyksiisi mutta pakko kirjoittaa jotain koska viestisi jäi kovasti vaivaamaan!

Mielestäni sä voit jo aivan hyvin vaatia pääsyä tutkimuksiin, siis missä selvitetään keskenmenojen syitä. Mä olen ollut siinä uskossa että jos on kolme peräkkäistä keskenmenoa niin tutkimuksiin pitäisi päästä. Eikös sitä ensimmäisenä selvitellä veren tukostaipumusta - se on kovin yleinen syy varhaisiin keskenmenoihin, ja helppo hoitaa.

On ihan epäinhimillistä olettaa että kenenkään tarvitsee kestää tuollaista vaivaa ilman että sen syyt selvitetään kunnolla.

Siihen en osaa sanoa mitään, että voisiko sinun kohdallasi lugeista olla apua keskenmenoihin.

Mä olen käyttänyt lugeja inssien tukena, vaikkei mulla ole keltarauhashormonin vajausta. Sen tiedän kuitenkin, että useimpien kohdalla luget aiheuttaa sivuoireita. Itse koin sivuoireet niin ikäviksi että en jatkossa enää haluaisi käyttää lugeja - ellei lääkäri niitä ehdottomasti määrää. Oireina mulla mm. jatkuva jano, alapään ärtyminen, satunnaiset huimauskohtaukset ja ehdottomasti pahimpana järkyttävä kiukkuisuus ja/tai itkuisuus jotka vaihtelivat vuoronperään. Toki käyttäisin lugeja ihan milloin vain jos tietäisin että niistä on varmasti hyötyä raskaaksi tulemisen suhteen.

Tsemppiä teille, ja toivottavasti asiat selviää :)

Vierailija
2/3 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsisin vain yksityisen kautta tutkimuksiin! En kunnallisen kautta :( Kolme lääkäriä (alan lääkäreitä) on jo sanonut että aihetta jatkotutkimuksiin ei ole joten en pääse kunnallisen kautta... Lääkärit vain toteavat että keskenmenot ovat yleisiä ja että meillä on ollut vain huonoa tuuria jne. Jos meillä ei olisi yhtään lasta niin tilanne olisi täysin toinen. En kyllä itsekään tajua tätä asiaa, että miksi ei mitään testejä voi tehdä? Minusta on kohtuutonta laittaa potilas kärsimään ehkä ihan turhaan? Jos vaikka joku hoidettavissa oleva vaiva löytyisikin? En kyllä tiedä että jaksetaanko tässä enää yrittää kun pettymyksiä on jo niin monta ja tähän kaikkeen on kulunut jo kohta 3 vuotta :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin Lugesteronia ei saisi ottaa keltarauhasen vajaatoiminnassa?? Sitähän varten se mm. on. Ihmettelen kyllä kun sait tabletteja etkä emätinpuikkoja, sillä keltarauhasen vajaatoiminassa käytetään tavallisesti noita puikkoja kun ovat tehokkaampia.

Ja mitä noihin ohjeisiin tulee, ei niitä kannata niin hirveän kirjaimellisesti lukea. Mitä siihen huimaukseen tulee, voi korkeintaan vähän pahentaa sitä, mutta jos ei, niin asia ei sen kummosempi.

Itselläni on migreeni ja pakkauksessa varoitellaan myös varovaisuutta migreenipotilailla koska voi aiheuttaa nesteretentiota (käytännössä siis tihentyneitä migreenikohtauksia ja turvottelua), ei siis kuulosta kovin vakavalta =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi