Miksi jotkut luulee ettei milleniaalit ja nuoremmat osaa mitään
Milleniaalit ja nuoremmat tekevät kaikenlaista itse. Neulovat, ompelevat, järjestävät koti-iltoja, harrastavat parveke puutarhoja ym.
Heidänkö vikansa se on, että autoja ja taloja ei saa korjata tai rakentaa enää itse. Ja sekö tekee tyhjäksi kaiken sen mitä he osaavat? Monet haluaisi rakentaa itse talonsa ja korjata itse autonsa. Omavaraisuus on pop.
Kommentit (39)
En tajua tästä viestistä mitään. En ole koskaan kuullut kenenkään mitätöivän milleniaalien osaamista, enkä kyllä toisaalta ole ollut tietoinen siitäkään, että taloja ei saisi itse rakentaa. Kehyskuntien talonrakennustyömaista päätellen se on mennyt monelta muultakin ohi.
Mainitsemasi asiat (käsityöt jne) ovat puuhastelua, ei tekemistä.
Aikaa teillä siis riittää...
Vierailija kirjoitti:
Mainitsemasi asiat (käsityöt jne) ovat puuhastelua, ei tekemistä.
Aikaa teillä siis riittää...
Ilmeisesti mun mummo oli sitten kanssa puuhastelija...
On vielä niin nuorta sukupolvea, että vankkaa kokemusta ei ole kertynyt.
Miksi taloaan ei saisi rakentaa itse, missä se on kielletty? Vain muutamissa töissä tarvitaan luvat, sähköjä ei saa asennella kuka vain.
Vierailija kirjoitti:
On vielä niin nuorta sukupolvea, että vankkaa kokemusta ei ole kertynyt.
Ja eläkeläiset itkee, kun rahat ei riitä. Missä se kokmus näkyy?
Ei tuota tarvitse luulotella kenenkään. Sen tietää.
Toi ajatus on esiintynyt kautta historian. Se oma sukupolvi on viimeinen hyvä sukupolvi ja nuoremmat on jollain tavalla pilalla. Jo antiikin kuuluisat kirjoittajat valittivat nuorisosta ja oikeassahan he olivatkin, kun eurooppalainen kulttuuri ei ole kehittänyt mitään antiikin jälkeen. :D
Johtuisiko siitä että vaikka olen viisikymppinen niin silti tuntuu siltä etten osaa mitään ja esim äitini ja isäni puhumattakaan mummostani tietää paljon enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä että vaikka olen viisikymppinen niin silti tuntuu siltä etten osaa mitään ja esim äitini ja isäni puhumattakaan mummostani tietää paljon enemmän?
Joskus on vain tarvetta konsultoida kokeneempaa aikuista asioissa. Aikuisempaa aikuista.
Osaatteko edes hevosta valjastaa auran eteen tai päreitä vuolla? Ettepä tietenkään.
Kivahan se toki on, että edelleen pidetään nuorena...
-83.
Mun mutsi ei osaa maksaa laskuja tietokoneella tai pankin sovelluksella, koska se ei oo viitsinyt opetella. Hän on 64-vuotias, joten ei ole edes oikeasti vanha. Faija, joka on kohta 70-vuotias, on opetellut ja se maksaakin sitten kaikki laskut. Mutsi ei myöskään osaa käyttää älypuhelinta eikä halua sellasta. Se että minä en osaa kutoa sukkaa on ihan yhdentekevää yhteiskunnassa selviämisen kannalta, mutta se että mutsi ei osaa hoitaa pankkiasioitaan nykyajan vaatimalla tavalla on isompi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Mun mutsi ei osaa maksaa laskuja tietokoneella tai pankin sovelluksella, koska se ei oo viitsinyt opetella. Hän on 64-vuotias, joten ei ole edes oikeasti vanha. Faija, joka on kohta 70-vuotias, on opetellut ja se maksaakin sitten kaikki laskut. Mutsi ei myöskään osaa käyttää älypuhelinta eikä halua sellasta. Se että minä en osaa kutoa sukkaa on ihan yhdentekevää yhteiskunnassa selviämisen kannalta, mutta se että mutsi ei osaa hoitaa pankkiasioitaan nykyajan vaatimalla tavalla on isompi ongelma.
Sukan kutominen on kansalaistaito naisella. Se pitää osata
En ymmärrä tätä loputonta millenniaalien nälvimistä. Yrittäkää nyt päättää olemmeko ikuisia räkänokkaisia kesätyöntekijöitä, vaiko liian urakeskeisiä suorittajia jotka eivät tee tarpeeksi vauvoja. Narratiivi on aika kulunut kun itsekin yhtenä nuoremmista milleniaaleista sitä on saanut kuunnella jo 15 vuotta, ikävuodet 15-30.
Samalla voisi lopettaa lapsellisen sukupolvinälvimisen ihan kokonaan ja jättää ensimmäiseksi vaikka Gen Z:n ja alphan rauhaan. Maailmassa on isompia ongelmia korjattavaksi, eikä nuorempien (eli niiden jotka joutuvat elämään niiden ongelmien kanssa kaikkein pisimpään) nälviminen ole kuin turhaan energianhukkaa ja pahan olon levittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhimmat milleniaalit on jo yli nelikymppisiä. Luulisi osaavankin kaikenlaista jo tuossa iässä.
Niin, milleniaalit ovat jo siinä iässä, että heidän on vuoro päivitellä nuorten käyttäytymistä ja uusavuttomuutta.
T: Milleniaali, jota ei tosiaan kiinnosta talonrakennus tai autonkorjaus pätkääkään
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä loputonta millenniaalien nälvimistä. Yrittäkää nyt päättää olemmeko ikuisia räkänokkaisia kesätyöntekijöitä, vaiko liian urakeskeisiä suorittajia jotka eivät tee tarpeeksi vauvoja. Narratiivi on aika kulunut kun itsekin yhtenä nuoremmista milleniaaleista sitä on saanut kuunnella jo 15 vuotta, ikävuodet 15-30.
Samalla voisi lopettaa lapsellisen sukupolvinälvimisen ihan kokonaan ja jättää ensimmäiseksi vaikka Gen Z:n ja alphan rauhaan. Maailmassa on isompia ongelmia korjattavaksi, eikä nuorempien (eli niiden jotka joutuvat elämään niiden ongelmien kanssa kaikkein pisimpään) nälviminen ole kuin turhaan energianhukkaa ja pahan olon levittämistä.
Samaa mieltä myös nuorena milleniaalina. Ja nimenomaan: ihan sama mitä on tehnyt, niin pelkkää nälvimistä viimeiset 15v.
Gen z on mielestäni mielenkiintoinen sukupolvi. Haistattelevat vanhemmille sukupolville asenteella jolla me milleniaalit ei tohdittu ja uskon että siitä seuraa paljon hyvää. Esim työelämässä varmaan rauhoittuu meno, koska gen z ei enää näe työtä itseisarvona, vaan asiana joka mahdollistaa kivat jutut elämässä.
Alphat nyt on vasta lapsia, niin mitä heihin nyt edes mitään aggressiota kohdistamaan. Aivan älytöntä. Antakaa lasten kasvaa ihan rauhassa.
Vanhimmat milleniaalit on jo yli nelikymppisiä. Luulisi osaavankin kaikenlaista jo tuossa iässä.