Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: taloyhtiöiden vastikkeet nousevat jopa satasella kuussa

Vierailija
05.08.2022 |

Sähkön hinnan nousun vuoksi. Se alkaa monella jo tuntua. Miksi näihin ei tule valtiolta mitään helpotusta? https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008984501.html

Kommentit (245)

Vierailija
201/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Kela maksaa vuokran niin ei väliä.

Kela maksaa? Kela maksaa sen mitä katsoo "kohtuulliseksi" ja se taas on täysin mielivaltainen viraknilkin subjektiivinen arvio. Meillä nousi vuokra 25euroa, asiasta ilmoitettiin kuukausi ennen korotuksen voimaanastumista. Kela ei huomioi toimeentulotuessa, vaan päinvastoin on nyt yllättäen ryhtynyt vaatimaan "vesimaksujen kohtuullistamista" ja lisäksi väittää että vesilaskumme on ollut liian suuri jo aiemminkin, mutta jostain ihmeen syystä tästä asiasta ei ole kuitenkaan minulle koskaan ennen mainittu halaistua sanaa, jotta olisimme voineet vaikuttaa kulutukseen. Kela ei myöskään kerro millä lakisääteisellä perusteella tämä kohtuullistamispäätös on tehty, eikä myöskään suostu kertomaan, kuka verovaroin maksettu työntekijä tästä tulevasta päätöksestä on vastuussa(minkä tiedon pimittäminen on täysin laitonta). Ainoa mitä ilmeisesti voimme lapsiperheessä tehdä, on sitten ryhtyä lämmittämään pesuvedet hellalla niin kauan kunnes tulee päätös että myös "sähkölaskusi kohtuullistetaan". Olen tarkistanut kulutuksemme määrät niin vuorokausitasolla kuin kuukausitasolla kuin vuositasollakin veden ja sähkön suhteen eikä kulutuksemme todellakaan mitenkään poikkea suomalaisten keskimääräisestä kulutuksesta, vaan on itseasiassa hiukan keskiarvoa alempikin. Tämä on todellisuudessa vain yksi keino lisää Kelalle kiusata köyhiä ja yhteiskunnan tukiloukkuun jääneitä. 

Tämä on mielestäni älyttömän hyvä. Ei voi olla niin, että yhteiskunnalla on piikki auki, jotta tukia saavat saavat tuhlata vettä ja sähköä mielin määrin. Ehkä se kouluttautuminen ja työnteko alkaa kiinnostamaan, kun tukia lasketaan. Virkamies toimii lain puitteissa, koska virkavastuu. Ja hyvä, että heitä myös suojellaan, ettei pimahtaneet asiakkaat ala ahdistella ja uhkailla. Vai mitä tekisit sillä nimellä?

90 000 työtöntä on aktivoituna eli työkokeiluissa ja palkkatukitöissä.

Lisäksi työttömillä on nykyään tutkinnot paitsi viime kevään ylioppilailla, jotka jäivät yhteishaussa ulkopuolelle ja ovat työttömyyskortistossa.

Ei 9/eur pv työkokeiluihin ja palkkatuetuuihin töihin ketä tahansa oteta. Tulee olla tutkinnot suoritettuna puolen vuoden työharjoitteluineen ja mieluiten alan kokemusta parin vuoden verran. Vain alalla jo pitkään työskennellyt ja alan ammattilainen voi  päästä kokeilemaan alansa työtä ilmaiseksi.

Totta, hiukset leikataan itse ja laitetaan kiinni ja tehdään kiharoita itse.

Eläkeläisiä kuolee 5000 kuukaudessa, on hienoa, että päästään partureista ja kahviloista eroon. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.

Vierailija
202/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalta rahat pois kirjoitti:

On kummallista, että ihan huvikseen nostellaan hintoja siellä täällä. Mä en usko että  sota  ja ennergiakriisi ym aiheuttaa tätä,  ne ovat  vaan hyvä veruke jonka varjolla voi nostella miten haluaa! Pelkkää  hyväksikäyttöä.  Alkaa mennä jo liiallisuuksiin. Nyt nostetaan kaikkea ja usein ja huvikseen. Ihannostamisen  halusta, koska on hyvä sauma. Keksitty juttu.  Mitä tekee eduskunta, ei mitään, joten se on selvästi  mukana tässä  tahallisessa ihmisten kurjuuttamistalkoissa.  Valtion kassahan on pohjaton, nyt nostetaan ja reilusti, mutta  viis siitä, mitä siitä vaikka ihmiset menettää kaiken. Ei sitä välitetty -90 lamastakaan aikanaan.

Herrojen ahneus ei voi muuta kuin pahentua. Nälkä tunnetusti kasvaa syödessä. Kyllä kohta on asiat niin, että 1990-luvun lama oli vielä kevyttä kauraa sen rinnalla, mistä ollaan vasta saatu maistiaisia ja alkulämpöä.

Oliko se 1950-luvulla, kun markkaa leikattiin siten, että kun illalla nukkumaan mennessä oli 500 markkaa, niin aamulla herätessä ei ollutkaan enää kuin vitonen. Tässä nykytouhussa on samanlaisesta hommasta kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa? Kela maksaa sen mitä katsoo "kohtuulliseksi" ja se taas on täysin mielivaltainen viraknilkin subjektiivinen arvio. Meillä nousi vuokra 25euroa, asiasta ilmoitettiin kuukausi ennen korotuksen voimaanastumista. Kela ei huomioi toimeentulotuessa, vaan päinvastoin on nyt yllättäen ryhtynyt vaatimaan "vesimaksujen kohtuullistamista" ja lisäksi väittää että vesilaskumme on ollut liian suuri jo aiemminkin, mutta jostain ihmeen syystä tästä asiasta ei ole kuitenkaan minulle koskaan ennen mainittu halaistua sanaa, jotta olisimme voineet vaikuttaa kulutukseen. Kela ei myöskään kerro millä lakisääteisellä perusteella tämä kohtuullistamispäätös on tehty, eikä myöskään suostu kertomaan, kuka verovaroin maksettu työntekijä tästä tulevasta päätöksestä on vastuussa(minkä tiedon pimittäminen on täysin laitonta). Ainoa mitä ilmeisesti voimme lapsiperheessä tehdä, on sitten ryhtyä lämmittämään pesuvedet hellalla niin kauan kunnes tulee päätös että myös "sähkölaskusi kohtuullistetaan". Olen tarkistanut kulutuksemme määrät niin vuorokausitasolla kuin kuukausitasolla kuin vuositasollakin veden ja sähkön suhteen eikä kulutuksemme todellakaan mitenkään poikkea suomalaisten keskimääräisestä kulutuksesta, vaan on itseasiassa hiukan keskiarvoa alempikin. Tämä on todellisuudessa vain yksi keino lisää Kelalle kiusata köyhiä ja yhteiskunnan tukiloukkuun jääneitä. 

Tämä on mielestäni älyttömän hyvä. Ei voi olla niin, että yhteiskunnalla on piikki auki, jotta tukia saavat saavat tuhlata vettä ja sähköä mielin määrin. Ehkä se kouluttautuminen ja työnteko alkaa kiinnostamaan, kun tukia lasketaan. Virkamies toimii lain puitteissa, koska virkavastuu. Ja hyvä, että heitä myös suojellaan, ettei pimahtaneet asiakkaat ala ahdistella ja uhkailla. Vai mitä tekisit sillä nimellä?

Lisäksi työttömillä on nykyään tutkinnot paitsi viime kevään ylioppilailla, jotka jäivät yhteishaussa ulkopuolelle ja ovat työttömyyskortistossa.

Ei 9/eur pv työkokeiluihin ja palkkatuetuuihin töihin ketä tahansa oteta. Tulee olla tutkinnot suoritettuna puolen vuoden työharjoitteluineen ja mieluiten alan kokemusta parin vuoden verran. Vain alalla jo pitkään työskennellyt ja alan ammattilainen voi  päästä kokeilemaan alansa työtä ilmaiseksi.

Eläkeläisiä kuolee 5000 kuukaudessa, on hienoa, että päästään partureista ja kahviloista eroon. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.

Kun menee kauppaan hyllyttämään työkokeiluun tavaroita niin pitää miettiä miten laittaa hiukset kiinni.

Vierailija
204/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun menee kauppaan hyllyttämään työkokeiluun tavaroita niin pitää miettiä miten laittaa hiukset kiinni.

Tai kun menee työkokeiluun toimistotöihin sairaalan osastolle.

Vierailija
205/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia, mitä hallitus voi tehdä, on alentaa energiaveroja. Mutta niin ei tapahdu niin kauan kuin vihreät ovat hallituksessa.

Energiaveron laskeminen on yhtä hyvä keino kuin taannoin toteutettu parturiliikkeiden alvi-ale. Sekään alennus ei hyödyttänyt kuluttajia, mutta lisäsi firmojen voittoja! Ainut oikeasti tehokas toimenpide olisi lakiteitse määrätä, etrei kuluttaja-asiakkailta saa periä sähkönsiirrosta kuukausimaksua, vaan sähkönsiirron laskutus pitää olla pelkästään kulutusperusteinen.

Ei sähköverkko ilmaiseksi odota, että painat katkaisijasta valon päälle. Kyllä sen infrastruktuurin rakentamien ja huolto maksaa pitää se valmiudessa, kun sinä suvaitset sitä sähköä sitten tarvita.

206/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vieläkään ymmärrä,miten veden kulutus per huoneisto laskutetaan. Remontin yhteydessä asennettiin asuntokohtaiset vesimittarit,mutta yhtiövastike ei ole muuttunut eli tasoituslasku ei ainakaan minulla näy mitenkään. Asun yksin ja todellakin käytän vähän vettä - joka toinen päivä uimahallissa. Otan yhteyden isännöitsijään ja pyydän vääntämään rautalangasta ymmärrettävän selityksen. En ole ainut ymmärrystä vailla oleva asukas.

Vierailija
207/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pääsin viime suvena 9€ päivä työkokeiluun. Se kesti 7 viikkoa, jonka jälkeen mulle soitettiin ja kysyttiin, että haluanko tulla palkkatyöhön. Vuoden loppuun oli kuulemma duunia tiedossa. No, tottahan mä nyt sadan vuoden työttömyysputken jälkeen palkkatyön vastaan otin. Kun kerran oikein tarjottiin. Joulukuussa sitten kirjoitettiin uusi sopimus puoleksi vuodeksi ja kesäkuussa työsuhde vakinaistettiin.

Kyllä niitä ihmeitä tapahtuu välillä hyvässäkin, ettei elämä ole pelkkää paskaa ja sarja käsittämättömiä takapakkeja ja epäonnistumisia.

Nuo hullun Venäjän touhut mua nyt lähinnä korpeaa ja tämä hiton inflaatio, minkä piti pakosti tähän tulla.

Vierailija
208/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykin taas joulukuussa nostaa vuokralaisen vuokraa 5%.

Kerran vuodessa saa nostaa vuokraa sopimuksessa olevan prosenttimäärän verran, vuokralainen voi toki muuttaa halvempaan tai sitten hän esim. vähentää nuo rahat parturista tai kahvilasta ja kun moni tekee saman niin nuo ihmiset ovat asuntolainojensa kanssa ulosotossa.

Juu. Sitten pääsee asumaan johonkin kaupungin vuokrakolhoosiin narkkien ja muiden hullujen naapuriin. Rikkauksista ryysyihin.

Vierailija
209/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42387 kirjoitti:

En vieläkään ymmärrä,miten veden kulutus per huoneisto laskutetaan. Remontin yhteydessä asennettiin asuntokohtaiset vesimittarit,mutta yhtiövastike ei ole muuttunut eli tasoituslasku ei ainakaan minulla näy mitenkään. Asun yksin ja todellakin käytän vähän vettä - joka toinen päivä uimahallissa. Otan yhteyden isännöitsijään ja pyydän vääntämään rautalangasta ymmärrettävän selityksen. En ole ainut ymmärrystä vailla oleva asukas.

Yleensä maksetaan jokin tietty summa, esim. 20€/hlö vesimaksua vastikkeiden ym. yhteydessä. Kerran vuodessa sitten luetaan vesimittarit ja palautetaan rahaa niille, joiden kulutus on ollut pienempää kuin mitä kuukausittain on maksanut arviolaskulla. Vastaavasti lähetetään perään lasku niille, jotka ovat kuluttaneet enemmän kuin mitä ovat vuoden varrella makselleet.

Vierailija
210/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuli sähkölasku, 4 henkilöä, 220 neliötä. Sähkölasku 17e. Kaukolämpö 64e. Talvikuukausina kaukolämpö 140e. Kyllä meillä saa asumiskustannukset nousta reilusti, ennen kuin pulassa ollaan. Pidetään lämpimän veden tuotto kiinni tarvittaessa useampana päivänä kuukaudesta, jos tarvitsee alkaa säästämään. Naps vain. En ikinä maksaisi yhtiömuotoisten kommuunien laskuja. Mutta kivoja vuokralaisia minulla niissä asuu, jotka maksavat ne puolestani.

Eli ensi talvena 540 - 720 kaukolämpö ja sähkö kuukaudessa.

No, jos oikein mahoton säkä käy, niin ensi talvena ei ole lunta yhtään ja koko talven alin lämpötila on jossain nollan tietämissä, niin ei pääse syntymään niin hirveää lämmityksen tarvetta. Kotiin tullessaan vaihtaa ohuemman talvitakin päälle, ottaa kengät pois ja oleilee villasukat jalassa, niin ei tule ihan niin kuuma. Yön nukkuu makuupussissa. Näiden kautta tulee sitä säästöä. Kylmässä suihkussa kuvittelee veden lämpimäksi ja etsii lähistöltä hyvän paikan, missä voi laittaa nuotion pystyyn ja keittelee siinä sumpit ja tekee sapuskat.

Vierailija
211/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42387 kirjoitti:

Onkos siellä taloyhtiössä muitakin:

rampoja=ei pääse yhtiökokoukseen

sokeita=ei voi lukea yhtiökokouskutsuja/tiedotteita

kuuro/mykkiä=ei voi kysyä naapureilta tai hallituksen jäniltä

Vierailija
212/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herrojen ahneus ei voi muuta kuin pahentua. Nälkä tunnetusti kasvaa syödessä. Kyllä kohta on asiat niin, että 1990-luvun lama oli vielä kevyttä kauraa sen rinnalla, mistä ollaan vasta saatu maistiaisia ja alkulämpöä.

Oliko se 1950-luvulla, kun markkaa leikattiin siten, että kun illalla nukkumaan mennessä oli 500 markkaa, niin aamulla herätessä ei ollutkaan enää kuin vitonen. Tässä nykytouhussa on samanlaisesta hommasta kyse.

Hienoa tällainen paniikin luominen ja vielä vedetään historiasta muka joku fakta, joka menee aivan ketulleen. Rahauudistus tehtiin vuonna 1962, jolloin kaikesta tiputettiin pari nollaa pois, niin palkoista, kuin hinnoistakin. Sodasta tuli aika jäätävä inflaatio aikoinaan. Superlama tulee jos on tullakseen, ainahan on syytä varautua pahan päivän varalle, mutta sitä ei pidä murehtia.

213/245 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rampa, sokea, mykkä, kuuro tms. Katsoin viimeisen tiedotteen vastikkeesta ja maksuista : seuraavat maininnat (jätän summat pois): hoitovastike / rahoitusvastikkeet (olen maksanut aina lainaosuuteni heti pois) / saunamaksu, autopaikka ja kellarikomeroiden maksu. VESIMAKSUA EI MAINITA MISSÄÄN, tai sitten olen todellakin sokea. Ja kyllä, vesimittarit asennettu ison remontin yhteydessä noin viisi vuotta sitten.

Vierailija
214/245 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa tällainen paniikin luominen ja vielä vedetään historiasta muka joku fakta, joka menee aivan ketulleen. Rahauudistus tehtiin vuonna 1962, jolloin kaikesta tiputettiin pari nollaa pois, niin palkoista, kuin hinnoistakin. Sodasta tuli aika jäätävä inflaatio aikoinaan. Superlama tulee jos on tullakseen, ainahan on syytä varautua pahan päivän varalle, mutta sitä ei pidä murehtia.

Mutta siinähän luki "oliko se 1950-luvulla". Ei se silloin faktaa ollut. Silloin olisi ollut, jos siinä olisi sanottu, että 1950-luvulla leikattiin. Kannattaisi opetella luetun ymmärtämistä.

Vierailija
215/245 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42387 kirjoitti:

En ole rampa, sokea, mykkä, kuuro tms. Katsoin viimeisen tiedotteen vastikkeesta ja maksuista : seuraavat maininnat (jätän summat pois): hoitovastike / rahoitusvastikkeet (olen maksanut aina lainaosuuteni heti pois) / saunamaksu, autopaikka ja kellarikomeroiden maksu. VESIMAKSUA EI MAINITA MISSÄÄN, tai sitten olen todellakin sokea. Ja kyllä, vesimittarit asennettu ison remontin yhteydessä noin viisi vuotta sitten.

Jospa niitä ei kerätä arviolaskulla, vaan laskutetaan kerran vuodessa kulutuksen mukaan? Tällainen (harvinainen) tapaus osui juuri viime viikolla asuntoilmoituksia selatessa vastaan.

Kannattaa soittaa isännöintiin, kyllä ne sieltä vastaa millä tavoin teidän yhtiössä vesimaksun kanssa menetellään.

Vierailija
216/245 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytetty diesel pienellä kulutuksella on suurempi ekoteko, kuin yksikään uusi auto tällä hetkellä.

Totta, mutta miten tämä liittyy taloyhtiöiden vastikkeisiin?

"Ei lisää sähköautoja sähköä kuluttamaan.

Unohdetaan polttomoottoriautojen maahantuonnin lopettaminen."

Oli vastauksena tähän, mutta meni kokonaan toiselle sivulle. Olisi pitänyt käyttää lainauksia. Ensi kerralla katson tarkemmin. Käytännössä kaikki energiankulutus liittyy tällä hetkellä vastikkeisiin. Pitäisi keksiä keinoja vähentää sähkönkulutusta, eikä lisätä sitä.

Energia-asioita kannattaa tarkastella kokonaisuutena. Siksi ei ole millään tavalla järkevää, että mentäisiin takapakkia ja ryhdyttäisiin kannustamaan polttomoottoriautojen lisäämiseen. Polttomoottori tuhlaa suuren osan polttoaineen energiasisällöstä.

Sähköauton hyötysuhde on vain 0,25 mitattuna energialähteestä, joka on oikea mittaustapa.

Sähköautossa on  500-1000 kg painava akku, jonka liikuttaminen syö energiasta huomattavan osan.

Polttomoottorilla vastaava hyötysuhde on 0,3..0,4 eli selvästi parempi. Lisäksi polttomoottorissa hukkalämpö hyödynnetään sisätilojen lämmittämiseen kun sähköauto tuhlaa akkua ja valtakunnan verkon sähköä siihenkin. 

Sähköautoa pakotetaan, koska se on parempi pisnes, kaikille muille paitsi autonostajille ja käyttäjille.

Vierailija
217/245 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kadottanut sisälukutaitosi? Millä perustelet kuvitelmasi veden ja sähkön yltiöpäisestä kulutuksesta nimenomaan työttömien kohdalla? Herää jo todellisuuteen. Sinäkin maksat tuon virkarikoksia tehtailevan nimettömän virkailijan palkan sekä ne seuraukset, jotka hänen mahdollisesti vahingollisista toimistaan jollekulle kansalaiselle on (olet ilmeisesti hiukan yksinkertainen). Kun et tiedä, mistä tai kenestä on kyse, lainkirjaimen tuntemuksesta puhumattakaan, ei kannattane asiaa kommentoida. Virkamies EI useinkaan toimi lainpuitteissa, myös näistä ei-mihinkään-lainsäädäntöön-perustuvista "kohtuullistamis" päätöksistä on ollut paljon juttua lukemattomien muiden toimenpiteiden ohella, mutta senkin olisit tiennyt, jos olisit tiennyt. 

Vierailija
218/245 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42387 kirjoitti:

Viisi vuotta mennyt, etkä ole asiasta vielä kysynyt? Et ole käynyt edes yhtiökokouksissa, jossa olisit voinut asiaa kysyä. Meillä luetaan kerran vuodessa mittarit ja tasaukset menee sen mukaan. 

Vierailija
219/245 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nousi jo 80e

Vastike laski 6/2022 noin 35€, kun yksi korjausvastike on maksettu pois.

Vierailija
220/245 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoi sie valkolaine sie maksat mie en

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan