Lihominen on helppoa: +5 kg kesässä!
Touko-heinäkuun aikana eli kolmessa kk:ssa on tullut 5 kg lisää.
Aika helposti ja nopeasti tuli: normaalia useammin jätskiä, karkkia, sipsejä, ravintolaruokaa (isot annokset, joista syö huomaamatta liikaa), alkoholiakin, mitään ei kuitenkaan joka päivä ja liikuntaakin oli kohtalaisesti. Samaa tahtia kun jatkaisi vuoden, olisi +20 kg täynnä! Pointti siis on, että ei lihominen vaadi yletöntä mättämistä tai mielenterveysongelmia, jonkun verran huonoja valintoja vaan 😃
Ei toi lihominen yllättänyt, eikä edes järkyttänyt. Kyllä ne tästä lähtee, kun arki koittaa ja ruokailu ja liikunta palaa ruotuun. Tarkkana saa kuitenkin koko ajan olla!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla nousi kesä-heinäkuussa 4 kiloa. Kilo rasvaa on noin 7000 kcal, joten 4 kiloa on noin 28 000 kcal. Kahdessa kuukaudessa on noin 60 päivää, joten laskennallisesti olen nauttinut noin 470 kcal ylimääristä/vuorokausi. Sehän on alle 100g suklaata tai sipsejä, reilu 200g jäätelöä tai pari isoa tölkkiä olutta päivässä. En toki olen päivittäin em. tuotteita nauttinut, mutta en ole kiinnittänyt huomiota syömisiini, vaan syönyt fiiliksen mukaan ns. normaalia ruokaa ja herkkuja, miettimättä kaloreita. Minulla on ilmeisesti ongelmaa kylläisyyshormonin kanssa, koska mikään määrä ruokaa ei oikein riitä siihen että tuntisin oloni kylläiseksi, voisin helposti syödä kaksi pizzaa ja vetää siihen jälkiruoaksi jäätelöä. Olen onnistunut pysymääni vain jonkin verran (7-10kg) ylipainoisena sillä, että olen harrastanut liikuntaa ja vahdin syömisiäni koko ajan. Kadehdin ihmisiä joilla ei ole tätä ongelmaa: mahtaa olla ihanaa tuntea olonsa kylläiseksi ja tyytyväiseksi, eikä laskea koko ajan tunteja siihen milloin voi seuraavan kerran syödä... Onneksi minulla on hyvä itsekuri, koska muuten olisin varmaan 150kiloinen, enkä 75 kiloinen.
Mulla extraa tarvittiin vielä vähän vähemmän. :D
5 kg kaloreina päivää kohden: 35 000 kcal ja 92 päivää = 380 kcal per päivä. Siihen ei tosiaan tarvita kuin vaikka
- yksi jätskituutti, pieni olut ja pari karkkia tai
- viinilasillinen ja liian suuri ravintola-annos, esim. pizzaa
- terveellistä ruokaa joka aterialla vähän enemmän kuin arkena tai
- muutama päivä kulutuksen mukaan, mutta yhtenä päivänä hampurilaisateria, jätski ja pari siideriä
Siinä se, ei ole vaikeaa :D
Vierailija kirjoitti:
Juurihan selitit, että olet mässäillyt koko kesän ja tuloksena 5 kiloa. Kiloja saa helpolla, eroon pääseminen on sitten tuskallisempaa, joten mieluummin syön hyvääkin ruokaa kohtuudella ja harkintaa käyttäen.
Ei, en ole mässäillyt, vaan nauttinut herkkuja ja tarkkaillut annoskokoja vähemmän. Tarkoitus ei ole sen kummemmin selitellä, että voivoi, kun lihon, vaan todeta vaan, että se on hyvin helppoa, jos ei pidä tiukasti raamissa syömisiä. Kesän aikana en joka päivä halunnut niin tehdä, eikä reissatessa ollut niin hyvin siihen mahdollisuuttakaan. Nopeasti ne ravintolaruoat, jätskit ja satunnaiset oluet näkyvät painossa, kun peruskulutus on alhainen.
- Ap -
Täytyy juoda alkoholipitoisia juomia reippaanlaisesti että kesällä lihoisi, muutoin ei onnistu mitenkään, normaaliruokainen laihtuu väistämättä teki mitä tahansa.
Pahinta on jos jää kesävaihde päälle syksyllä. Lihoin kesällä kuusi kiloa. Yritin syksyllä karistaa ne, mutta en ole onnistunut. Liikunta on jäänyt vähemmälle ja on tullut syötyä vähän useammin buffeteissa ja vähän isompia annoksia ja vähän enemmän herkkuja. Nyt on tullut vielä 3 kiloa lisää syksyllä. En ole koskaan ollut näin iso.
Vierailija kirjoitti:
Joo voinhan minäkin laittaa suuhun vaikka mitä, mutta miten ne saa pysymään sisällä/ kertymään varastoon? Sanos se "läpipaskolle". Syö enemmän -> enemmän kakkaa.
T. alipainoinen ja yli maagisen 30v:n
Paljonko syöt päivittäin? Onko se 6000kcal päivässä vai mitä, millä painosi pysyy samassa?
Yleisesti ottaen en liho millään-tyypit eivät tee tarpeeksi töitä tavoitteidensa teen. Pizza siellä suklalevy täällä, joka kompensoidaan heti kun ei teekään mieli ruokaa parin tunnin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa? Haluatko sanoa tuon uudestaan lievästi alipainoiselle, joka ei millään saa painoaan nousemaan? N22
Vaihetaan vähän päikseen?
Mää lihon kun vilkasen vaikka pizzaa, mutta laihdu en vaikka oisin syömättä (karrikoiden).
En minäkään laihdu yhtään sen nopeammin kuin muut. Paino ei vain nouse. Esim. rypsiöljyn sijaan aloin käyttämään voita ruuan laitossa, ja ei mitään. Ja monta muutakin juttua on kokeiltu. N22
Juomat on tosi helppo tapa. Mehua pari lasia aterioiden yhteydessä, edistää myös c-vitamiinin vuoksi raudan saantia. Kaakaota, runsaita smoothieita aterioiden lisäksi.
+4kg kahdessa päivässä. 🤦
Pistäkää paremmaks.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla nousi kesä-heinäkuussa 4 kiloa. Kilo rasvaa on noin 7000 kcal, joten 4 kiloa on noin 28 000 kcal. Kahdessa kuukaudessa on noin 60 päivää, joten laskennallisesti olen nauttinut noin 470 kcal ylimääristä/vuorokausi. Sehän on alle 100g suklaata tai sipsejä, reilu 200g jäätelöä tai pari isoa tölkkiä olutta päivässä. En toki olen päivittäin em. tuotteita nauttinut, mutta en ole kiinnittänyt huomiota syömisiini, vaan syönyt fiiliksen mukaan ns. normaalia ruokaa ja herkkuja, miettimättä kaloreita. Minulla on ilmeisesti ongelmaa kylläisyyshormonin kanssa, koska mikään määrä ruokaa ei oikein riitä siihen että tuntisin oloni kylläiseksi, voisin helposti syödä kaksi pizzaa ja vetää siihen jälkiruoaksi jäätelöä. Olen onnistunut pysymääni vain jonkin verran (7-10kg) ylipainoisena sillä, että olen harrastanut liikuntaa ja vahdin syömisiäni koko ajan. Kadehdin ihmisiä joilla ei ole tätä ongelmaa: mahtaa olla ihanaa tuntea olonsa kylläiseksi ja tyytyväiseksi, eikä laskea koko ajan tunteja siihen milloin voi seuraavan kerran syödä... Onneksi minulla on hyvä itsekuri, koska muuten olisin varmaan 150kiloinen, enkä 75 kiloinen.
Minulla on sairauksien yhteydessä noussut paino lyhyissä ajoissa mielettömiä määriä. Alkupaino oli 63. Kilpirauhasleikkauksen jälkeen paino nousi 10 kg 7:ssä viikossa, eli minun olisi pitänyt syödä ylimääräistä 1500 kcal/päivä. En usko. Olen aina ollut terveysruoan ystävä enkä pysty ahmimaan edes pizzaa kerralla. Harrastan liikuntaa runsaasti.
Nyt kun laihdutan, painoin jo 100 kg niin paino tippuu vasta kun laittaa kalorit alle 1000 kcal/ päivä, vaikka kulutus pitäisi olla yli 3000 kcal päivä. Viimeisen kuukauden aikana minulla on vajetta tullut 7000 kcal per viikko eli olisi pitänyt tippua 1 kg/viikko, mutta sen sijaan kuukaudessa on tippunut 0,7 kg. Onneksi sentään vaatteissa hieman näkyy väljentymistä niin jaksaa kituuttaa dietillä.
93kg mies kirjoitti:
Minä aloin laihduttamaan. 10 kg pitää saada pois tänä vuonna. Siksi nostelen puntteja ja kuntoilen nyt kovaa loppuvuoden.
Miehillä se on helppoa, saa vain liikunnasta nautiskella ja paino tippuu kympin. Yksikin mies ihmetteli miksi olen lihava kun riittäisi että syö 200 kaloria päivässä vähemmän. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tarkoituksella yrittänyt lihottaa itseäni mutta en onnistu. Vaatisi valtavat määrät karkkia, suklaata, limsaa ja muita herkkuja joka päivä ettei mulla riitä rahat
Ei tarvi. Halpaa margariinia reilusti leivän päälle, joka aterialla 2 viipaletta vaikka halvinta ruisleipää. Jos ei jaksa aterialla niin välipaloina. Ai niin ja vielä yöllä tai ennen nukkumaan menoa pari viipaletta. Välillä voi itse leipoa jotain edullista.
Vierailija kirjoitti:
Lihominen ja laihtuminen aivan yhtä helppoa, puhdasta matematikkaa. Laihtuminen vaan vaatii sitä itsekuria, jos se puuttuu ei onnistu. Sit syytellään geenejä
Kuinka pitkään itse jaksat olla ksktysleiridietillä? Minäpä jaksan pidempään kuin sinä joten minulla on enemmän itsekuria kuin sinulla.
t. 100 kg ->97,7 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas laihdun aina kesäisin (ja lämpimissä maissa), varmaan ei tule mässättyä niin paljon kuin kylmällä säällä.
Alkoholia menee kyllä kesällä reilusti enemmän kuin muutoin, mutta tulee myös liikuttua enemmän.Yksilöllistä miten kukanenkin lihoo; minulla on tullut mässykoukun myötä vuodesta 2018 noin 8kg.
Nyt olen syönyt parin viikon ajan vähemmän sokeria, ja -3kg lähtenyt. On tässä mässypäiviäkin ollut ja alkoholia mennyt, mutta vähemmän.
Jatkan samaa linjaa, niin pian on tuo 8kg poissa.
Mässykoukku on onneksi jo menneen talven lumia, et silleen helppo.Jos sulta lähtee -3kg, se tarkoittaa että olet lihonut 3kg..
Häh? Kolme kiloa lähti parissa viikossa kun pidin tietoisesti sokerittomia päiviä ja rajoitin hiilareita.
Joinain päivinä jos oli jotain erityisempää sosiaalista, join alkoholia ja söin mitä sattuu, mutta enimmäkseen pidin lisätyn sokerin poissa.
Multa lähtee nopeasti kun vaan jättää lisätyn sokerin pois. Kerran olin kuukauden ilman sokeria, ja vyötärö kutistui sen myötä 58 senttiin.
Näin se oli minullakin nuorena ja terveenä. Vaan eipä enää. En edes syö enää sokeria enkä alkoholia,
Vierailija kirjoitti:
93kg mies kirjoitti:
Minä aloin laihduttamaan. 10 kg pitää saada pois tänä vuonna. Siksi nostelen puntteja ja kuntoilen nyt kovaa loppuvuoden.
Miehillä se on helppoa, saa vain liikunnasta nautiskella ja paino tippuu kympin. Yksikin mies ihmetteli miksi olen lihava kun riittäisi että syö 200 kaloria päivässä vähemmän. Huoh.
Ihan samanlain naiset nauttii liikunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
93kg mies kirjoitti:
Ihan samanlain naiset nauttii liikunnasta.
Totta kai nautitaan, mutta ei sillä paino putoa. Lisäksi pitää kituuttaa 900 kcal dietillä.
Häh? Kolme kiloa lähti parissa viikossa kun pidin tietoisesti sokerittomia päiviä ja rajoitin hiilareita.
Joinain päivinä jos oli jotain erityisempää sosiaalista, join alkoholia ja söin mitä sattuu, mutta enimmäkseen pidin lisätyn sokerin poissa.
Multa lähtee nopeasti kun vaan jättää lisätyn sokerin pois. Kerran olin kuukauden ilman sokeria, ja vyötärö kutistui sen myötä 58 senttiin.