Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minun on vaikeaa antaa läheisyyttä lapsille, ilmeisesti koska en ole saanut sitä itse lapsena

huonoaiti
03.08.2022 |

Onko muilla samanlaista kokemusta? Aika tabuhan varmaan tämä on, ei moista kehtaa ääneen missään kahvipöydässä sanoa.

Mutta siis, itselleni on todella vaikeaa antaa lapsille läheisyyttä; haleja ja pusuja ym ja suorastaan ärsyttää välillä kun he ovat iholla. Samaa reaktiota taas ei aiheuta esim. mies, eli tämä rajoittuu vain lapsiin. Mitä olen nettiä tonkinut ja itsepsykolointi- oppaita, niin tämmöisiä tuntemuksia tulee usein silloin, jos lapsena ei ole saanut läheisyyttä. Luin myös että tyypillisesti ihminen hylkää lapsen emotionaalisesti samassa iässä, jolloin hänet itsensä on hylätty. Tälläistä ongelmaahan ei ole ollut kun lapset oli ihan pieniä, vasta sitten kun he ovat kasvaneet isommiksi (3-4-vuotiaaksi) on alkanut pikkuhiljaa nuo tuntemukset. Omasta lapsuudesta on tietty vaikeaa muistaa, kun sekin oli näennäisesti ihan onnellista enkä ollut laiminlyöty, mutta en muista että minua olisi esim. sylissä pidetty oikeastaan ikinä. Piti myös aina olla reipas ja mennä omaan huoneeseen jos kiukutteli. En ollut edes ajatellut asiaa ennen, mutta vasta näin aikuisena miettinyt ja muistellut asioita. Ja huomaan että teen omille lapsilleni samaa, ja se tulee jostain syvältä selkärangasta. Hyvin levänneenä jne pystyn paremmin toimimaan toisin, mutta jos olen esim. väsynyt, huolissani yms, niin sitten toimin tavoilla jotka ei ole mitään parhaita tapoja toimia esim. lapsen kiukuttelun keskellä.

Koitan kyllä työstää asiaa koko ajan ja pakottaa itseni asioihin. Esim. joka ilta peittelen lapset, silitän ja sanon että rakastan heitä. Mutta tunnen ihan valtavaa syyllisyyttä siitä että en jotenkin "pysty" olemaan lapsilleni läheinen, jotenkin tuntuu että siinä on joku iso ja vahva lukko, minkä yli en meinaa päästä. Tai se että mitä annan, ei tunnu aidolta, koska minulla on näitä tuntemuksia.

Toivon todellakin ettei monellakaan ole näitä tuntemuksia, mutta jos jollain on, olisi kivaa saada vertaistukea näin anonyymisti.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin on vähän sellainen kangastusjuttu, vaatimustaso voi kasvaa ihan mihin mittoihin tahansa. Ei kai kaikki lapset odota jatkuvaa pusuttelua ja rakkaudentoivotuksia, ennenkin pärjättiin ilman.

Vierailija
42/46 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsen tarvitse olla koko ajan "iholla". Lasta ei tarvitse pusutella ja kuolata ihoa. Jotkut haluavat olla joskus sylissä, halaus, ystävällisyys, rohkaisu, voi pitää kädestä jne. Ei tarvitse antaa roikkua nimenomaan kaulassa, johan niskakin kipeytyy. Aikuisena asetat rajasi. Onhan toinenkin vanhempi mahdollisesti. Usein lapset leikkivät omia leikkejä mielikuvituksella ja leluilla, on kirjaa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikan tyyli äitinä, joka halii ja pusii koko ajan ei ole suomalaiselle välttämättä kovin luonteva. Läheisyyttä ja perusturvaa on moni muukin asia, kuten se iltasatu, yhdessä ruokailu, rutiinit ym. ihan perustylsä perhe-elämä. Siitä lähtee perusturvallisuus, mikä on tärkeintä. Moni ei jostain syystä osaa sitä arvostaa.

Jokainen omalla tyylillään. Pääasia lienee, että homma on luontevaa. Jos näytellään asiat läpi - kuten monessa amerikkalaisessa perheessä tehdään, on se minun mielestäni vahingollisempaa.

Vierailija
44/46 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on oman aikakautensa lapsi ja kasvattaa lapsensa niillä eväillä ja taidolla, mitä on lapsuudessaan saanut, ellei ole ymmärrystä ja taitoa katkaista sukupolvien kierretä.

Sinun vanhemmat eivät siihen pystyneet, mutta sinun lapsilla on toivoa, koska sinä tiedostat vanhempana asian.

Ennen lapsia ei hellitty, se kuului hyvään kasvatukseen, eikä saanut näyttää tunteita. Ja mitä korkeampi yhteiskunnallinen asema, sen tunteettomampi piti olla.

Tästä hyvä esimerkki on Englannin kuningashuone, kun kuningatar tuli viikojen kestävältä valtiovierailulta, hän ei suinkaan halannut lapsiaan, vaan tervehti lapsiaan käsitervehdyksellä, kuin ketä tahansa muita.

Ei ennen aina ollut välttämättä mistään yleisestä kasvatuskäytännöstäkään kiinni, vaan ihan siitä, että ennen vanhaan pelkkä peruselo oli sitä työntekoa. Ei ehtinyt halailla, sanoittaa tunteita ja olla jatkuvasti läsnä, kun piti kantaa vettä, puuta, hoitaa eläimiä, lypsää, leipoa, kokata, siivota, pestä käsin pyykkiä, ommella, niittää, istuttaa... kaikki oli paljon vaativampaa. Vapaa-aikaa ei ollut nykyihmisen näkökulmasta oikeastaan ollenkaan. Paitsi ehkä kaupungissa, mutta siellä elettiin ahtaasti ja köyhääkin oli. Huolet painoi, kiire oli.

Jaa, minun sodassa ollut isoisäni asui sodan jälkeen perheineen kaupungin suuressa keskustakämpässä ja oli johtavassa virkamiesasemassa, kestitsi ns arvovieraita jne että ei kaikki nyt missään hellahuoneessa viiden hevosen kanssa asuneet silloinkaan.

Vierailija
45/46 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän lapset lienee ensimmäinen sukupolvi, johon ei enää juuri vaikuta Suomen kokemat sodan julmuudet ja kauheudet, kun neljäs sukupolvi menossa. Samoin saavat kokea Suomen korkean elintason ja traumojen purun.

Ap, lienee juuri sodan jälkeen syntyvien vanhempien lapsi, jotka ovat taas saaneet viettää lapsuuden sodassa traumautisoineet ja sodan julmuudet kokeneen vanhempiensa lapsena, joka on ollut kaikkea muuta kuin helppo.

Luulen, että vieläkin vaikuttaa. Minä

Olen saanut tuta. Isoisäni oli ja tuli sieltä kiivaana ja lapsensa saivat sen tuta. Ja kyllä senkin isäni kautta minuun vaikuttanut. Ja minä vaikuttanut lapsiini.

Nuorin on nyt 13.

Ihan takuulla sota on vielä

Vaikuttanut. Toki enää loivemmin.

Vierailija
46/46 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tarpeellinen ketju. Kiitos ap ja kommentoijat. Suosittelen Irene Kristerin kirjoja, esimerkiksi Haavoittunut vanhemmuus käsittelee juuri näitä teemoja.