Ämpärillinen mustikoita - kauanko kestää kerätä?
Oletetaan, että mustikoita on kohtuullisen paljon ja poimurilla kerätään.
Mietin, kannattaako ostaa vai mennä itse metsään.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Mä poimin mieluummin käsin niin marjat säilyy paremmin ehjinä eikä sitä roskaa tule juurikaan jälkikäteen putsattavaksi.
Poimurilla tulee tupladuuni ja etenkin siitä poimurin rikkomasta, kosteasta marjasta on inhottavaa yrittää saada kaikki mukana tulleet lehdet ym pois.
Tietty jos heittää vaan mehustimeen niin silloin ei haittaa vaikka olisi matkassa mikä määrä käpyjä ja havunneulasiakin.
Ja siis hyvästä marjapaikasta sitä kunnolla isoksi kasvanutta mustikkaa poimii tuollaisen ison ämpärillisen noin neljässä-viidessä tunnissa. Mutta tosiaan pitää olla hyvä ja runsassatoinen paikka eikä mustikoissa saa olla niitä "savipuolia" eikä muutakaan heikkolaatuisuutta. Ja siitä poimintaergonomiasta kannattaa huolehtia, jos koukkii selkä kyyryssä menemään niin sitä on äkkiä selkä niin juntturassa ettei metsästä meinaa pois päästä. Reippaasti siis kyykkyyn tai vaikka polvien varaan.
Sitten jos marjapaikkaa saa etsiä ja siirtyä sinne ja tänne niin aikaa tuhraantuu nopeasti. Sama tietenkin jos se mustikka on sellaista pientä nykeröä, vähän kuin nuppineulan pään kokoista ja pienempää kuin puolukkakin. Sitä poimiessa menee ikä ja terveys eikä se yleensä ole edes hyvän makuista/mehukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikkokuntoisella menee päivä. Jos jaksat touhuta lähes tauotta niin sanotaan että neljä tuntia.
No eihän se nyt kunnosta kiinni ole ensinkään, vaan siitä marjapaikasta, sekä poimintatekniikasta. Mun vanhemmat kävi marjametällä niin kauan kuin jalka vielä jotenkin kantoi, eli yli 80 vuotiaiksi. Vasta kun liikkuminen meni rollaattorihommiksi, lopettivat. Silti viimeisinä poimintavuosinaankin poimivat nopeammin marjoja, kuin minä hyväkuntoinen alle viiskymppinen. Eikä hekään mitään himomarjanpoimijoita olleet, vaan ihan sitä perus vanhempaa ikäpolvea, jotka vielä itse kävi marjat metsästä hakemassa.
Onhan ne eläkeläiset vaan parempikuntoisiakin, ei se tekniikkalaji oikein ole. Hyppivät kuin metsäjänikset ja keräävät kymmenkertaisen määrän. Selkä kyyryssäkin jaksavat olla tauotta. Suositulla marjapaikalla useampiakin voi nähdä.
En kyllä itseäni ole hyväkuntoisena pitänyt vaikka parista neljään tuntiin liikuin päivittäin vielä muutama vuosi sitten, tuttavat ihmetteli miten se jaksaa, mutta tosiaan eläkeläiset nopeampia yksi kerrallaan marjoja keräämään olivat kuin itse poimurilla. Enää ei oikein ole paikkaa missä kerätä lähettyvillä niin ei ole tullut kerättyä.
Liikunnan kannalta se kannattaa ottaa mikäli ap lähtee, itsekin annoin marjat pois ja vastikkeeksi sain sitten muita luonnonantimia. Mustikkapiirakan lisäksi en kyllä keksi mihin mustikoita voisi laittaakaan, hyvää mehua ei niistä oikein tule. Puolukat kivempia kerätä, vilposemmalla kelillä vähempi hikoilee niin jaksaa enempi. Ja sopivat hyvin perunoitten ja lihan kanssa.
Mä taas en tiedä mihin puolukoita käyttäisi, ovat happamia. Mustikat menee puuron kanssa, kiisselinä, kuivattuina, sekamehussa pehmentää ässä makua... Ihan paras marja.
Puolukka menee (ruis)puuron ja kaalilaatikon kanssa. Samoin maksalaatikon ja lihapullien. Pinaattilettujen kanssa myös tosi hyvää. Poronkäristyskään ei ole mitään ilman puolukkaa.
Ja mikä parasta, ei vaadi edes pakastamista vaan säilyy survoksena viileässä eli vaikka parvekkeen nurkassa ämpärissä kunhan syö sen pois ennen kevään lämpenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikkokuntoisella menee päivä. Jos jaksat touhuta lähes tauotta niin sanotaan että neljä tuntia.
No eihän se nyt kunnosta kiinni ole ensinkään, vaan siitä marjapaikasta, sekä poimintatekniikasta. Mun vanhemmat kävi marjametällä niin kauan kuin jalka vielä jotenkin kantoi, eli yli 80 vuotiaiksi. Vasta kun liikkuminen meni rollaattorihommiksi, lopettivat. Silti viimeisinä poimintavuosinaankin poimivat nopeammin marjoja, kuin minä hyväkuntoinen alle viiskymppinen. Eikä hekään mitään himomarjanpoimijoita olleet, vaan ihan sitä perus vanhempaa ikäpolvea, jotka vielä itse kävi marjat metsästä hakemassa.
Onhan ne eläkeläiset vaan parempikuntoisiakin, ei se tekniikkalaji oikein ole. Hyppivät kuin metsäjänikset ja keräävät kymmenkertaisen määrän. Selkä kyyryssäkin jaksavat olla tauotta. Suositulla marjapaikalla useampiakin voi nähdä.
En kyllä itseäni ole hyväkuntoisena pitänyt vaikka parista neljään tuntiin liikuin päivittäin vielä muutama vuosi sitten, tuttavat ihmetteli miten se jaksaa, mutta tosiaan eläkeläiset nopeampia yksi kerrallaan marjoja keräämään olivat kuin itse poimurilla. Enää ei oikein ole paikkaa missä kerätä lähettyvillä niin ei ole tullut kerättyä.
Liikunnan kannalta se kannattaa ottaa mikäli ap lähtee, itsekin annoin marjat pois ja vastikkeeksi sain sitten muita luonnonantimia. Mustikkapiirakan lisäksi en kyllä keksi mihin mustikoita voisi laittaakaan, hyvää mehua ei niistä oikein tule. Puolukat kivempia kerätä, vilposemmalla kelillä vähempi hikoilee niin jaksaa enempi. Ja sopivat hyvin perunoitten ja lihan kanssa.
Mä taas en tiedä mihin puolukoita käyttäisi, ovat happamia. Mustikat menee puuron kanssa, kiisselinä, kuivattuina, sekamehussa pehmentää ässä makua... Ihan paras marja.
Puolukka menee (ruis)puuron ja kaalilaatikon kanssa. Samoin maksalaatikon ja lihapullien. Pinaattilettujen kanssa myös tosi hyvää. Poronkäristyskään ei ole mitään ilman puolukkaa.
Ja mikä parasta, ei vaadi edes pakastamista vaan säilyy survoksena viileässä eli vaikka parvekkeen nurkassa ämpärissä kunhan syö sen pois ennen kevään lämpenemistä.
No sitten. En koskaan kokkaa noita ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä kuinka nopee oot. Mustikoita ei kannata kerätä poimurilla. Kerää valmiiksi puhtaana ne, niin ei tarvi sitten erikseen käydä vielä läpi roskia nyppien.
Käsinpoiminen 10-kertainen aika. Roskat saa pois 95-prosenttisesti vähän siivilää heilutellen, loput nopeesti nyppien. Ei todellakaan kannata käsin poimia.
No juupa juu. Siitä poimurilla poimitusta ämpäristä on puolet/vähintään 1/3 yhtä märkää mössöä josta ei todellakaan irtoa roskat vähän siivilää heilutellen.
Se poimuri rikkoo aina hiukan marjaa joka sitten ämpärissä kostuttaa ne ehjänäkin sinne aiemmin saadut. Lisäksi marja painuu kokoajan siellä ämpärissä kasaan kun tavaraa tulee lisää siihen päälle eli siitä tulee yhtä mössöä. Luonnollisesti myös se ämpärin kanniskelu ja sen iskeminen maahan kerta toisensa jälkeen saa marjat vaan litsaamaan toisiaan.
Sitten kun siellä märässä marjassa on kiinno niin mustikan varpua ja lehteä kuin raakaa puolukkaa ja variksenmarjaa sekä vähän suopursua ja jotain koivun ohuenohutta tuohisuikaletta niin joopajoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä kuinka nopee oot. Mustikoita ei kannata kerätä poimurilla. Kerää valmiiksi puhtaana ne, niin ei tarvi sitten erikseen käydä vielä läpi roskia nyppien.
Käsinpoiminen 10-kertainen aika. Roskat saa pois 95-prosenttisesti vähän siivilää heilutellen, loput nopeesti nyppien. Ei todellakaan kannata käsin poimia.
No juupa juu. Siitä poimurilla poimitusta ämpäristä on puolet/vähintään 1/3 yhtä märkää mössöä josta ei todellakaan irtoa roskat vähän siivilää heilutellen.
Se poimuri rikkoo aina hiukan marjaa joka sitten ämpärissä kostuttaa ne ehjänäkin sinne aiemmin saadut. Lisäksi marja painuu kokoajan siellä ämpärissä kasaan kun tavaraa tulee lisää siihen päälle eli siitä tulee yhtä mössöä. Luonnollisesti myös se ämpärin kanniskelu ja sen iskeminen maahan kerta toisensa jälkeen saa marjat vaan litsaamaan toisiaan.
Sitten kun siellä märässä marjassa on kiinno niin mustikan varpua ja lehteä kuin raakaa puolukkaa ja variksenmarjaa sekä vähän suopursua ja jotain koivun ohuenohutta tuohisuikaletta niin joopajoo.
Kuka hölmö poimii märkiä muistikoita?
Tunti on hyvässä paikassa, poimurilla.
Ennätys on-uskokaa tai älkää, 20 min. Metrin korkuiset pensaat täysin sinisenä notkuvia mustikoita.
Realistinen arvionormipaikalla tunti-puolitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2-3 tuntia. Yhdessä älyttömän hyvässä mustikkapaikasta, jossa tosiaan mättäät olivat aivan sinisenään marjaa on kerran ämpäri täyttynyt ½ tunnissa.
Kahdella varrellisella noukkurilla voi onnistua, yhdellä käsinoukkurilla tuskin. Litra kolmessa minuutissa siis, melkoista repimistä joka tapauksessa.
Normaalilla tahdilla voi helposti mennä 4h. Melkein aina saa jo vähän siirtyilläkin saadakseen ämpärin täyteen.
Ruotsalainen puukehyksinen poimuri ja hyvä marjapaikka, niin varttitunnissa saa ämpärillisen, eikä sillä tule edes törkeästi roskia. Se on ammattipoimijan vauhti. Nopeamminkin voi saada kerätyksi, mutta silloin pitää jo juosta.
Vierailija kirjoitti:
Ennätys on-uskokaa tai älkää, 20 min. Metrin korkuiset pensaat täysin sinisenä notkuvia mustikoita.
Realistinen arvionormipaikalla tunti-puolitoista.
Uskon enkä edes vähääkään epäile. Olen jossakin elämänvaiheessa poiminut marjoja ammatikseni, kumppanina toinen samanlainen. Kun marjanpoiminnalla aikoo päästä palkoille, on oltava hyvät paikat ja aivan toinen tahti kuin harrastelijoilla. Vrt. ammattileipuri tai -ompelija ja harrastelija. Kotileipuri hengästyy jo teollisuusleipuria katsoessa.
Tunnissa sen kerää tänä vuonna, kun on hyvin marjaa. Peratessa menee sama aika. Kovaa saa tehdä hommia kyllä siihen.
Jos itselle poimii ei kannata käyttää poimuria. Paitsi jos teet mehua. Mustikka on niin ohutkuorinen ja sokerinen marja, että roskat ja lehdet liimautuu helposti kiinni. Minä poimin itselle niin kädessä jo perkaan roskat ja kannat pois. Hidasta on, mutta saa puhtaat ja ehjät marjat suoraan pussiin tai rasiaan.
Ostin kirpparilta ikivanhat marjapoimurit. Niissä oli vielä markka-aikaiset hintalaput. Ne on metallia ja ne on valmistettu Viialassa.
Yritin noilla poimia mustikkaa. Saamarin hankala homma.
Mun isä pikkupoikana keksi hyvän idean. Toi mustikkamättäitä lähemmäksi kotoa ja istutti ne ladon taakse. Oli opiskellut aihetta mikä on suotuisa mustikoille.
Muuten hyvä, mutta juurtuminen kesti ja kesti. Isäni oli tämän tehdessä alle 10 v ja isäni oli 30 v, kun minä synnyin.
Muistan poimineeni näitä mustikoita lapsena, niitä oli paljon.
Tämän jälkeen mustikoista on pidetty hyvää huolta ja sato on melkoinen. Pieni alue talon vieressä ja saa ämpäri kaupalla.
Isä kertoi, kun lähti opiskelemaan, ei mustikat vieläkään kasvaneet, yli 10 v siinä meni aikaa siihen, että mustikat toipuivat siirrosta
vieläkö mustikoita on metsässsä jaksaako mennä poimii`?
Teillä on huonot poimurit tai ette osaa käyttää niitä, jos poimurilla kerätyt ovat märkää mössöä.
Ehdottomasti paras on alkuperäinen ruotsalainen Puu-Jonas, jonka piikit ovat paksummat kuin muissa eivätkä niin terävät kuin kopioissa.
Andyspirit kirjoitti:
vieläkö mustikoita on metsässsä jaksaako mennä poimii`?
Joo, meillä Jyvässeudulla alkaa olla jo vähän ohi. Mutta vielä on
Ja katsoin juuri erään Kajaanissa asuvan tuttuni kuvia, siellä oli mustikkakausi juuri parhaimmillaan. Ja olipa valtavia ne mustikat mitä oli kerännyt
Vierailija kirjoitti:
Teillä on huonot poimurit tai ette osaa käyttää niitä, jos poimurilla kerätyt ovat märkää mössöä.
Ehdottomasti paras on alkuperäinen ruotsalainen Puu-Jonas, jonka piikit ovat paksummat kuin muissa eivätkä niin terävät kuin kopioissa.
Joo, ja lisäksi tekniikkakin on tärkeää
Tuossa ( äänenlaatu on kyllä vähän huono) on hyvät vinkit poimurilla keräämiseen
No johan on ihan huuhaata!!!
Kannattaa mennä itse metsään kokeilemaan. Katsot kellosta ajan, kuinka kauan Sinulla kestää litran, viiden litran tai kymmenen litran poimiminen. Kymmentä litraa mustikkaa ei tosiaankaan poimi 1,5 tunnissa (90 minuuttia). Kymmenen litran poimimiseen kuluu vähintään 4-5 tuntia aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2-3 tuntia. Yhdessä älyttömän hyvässä mustikkapaikasta, jossa tosiaan mättäät olivat aivan sinisenään marjaa on kerran ämpäri täyttynyt ½ tunnissa.
Kahdella varrellisella noukkurilla voi onnistua, yhdellä käsinoukkurilla tuskin. Litra kolmessa minuutissa siis, melkoista repimistä joka tapauksessa.
Normaalilla tahdilla voi helposti mennä 4h. Melkein aina saa jo vähän siirtyilläkin saadakseen ämpärin täyteen.
Minä, joka en ole aiemmin marjoja poiminut, sain kasaan tuon 10 litraa 1,5 tunnissa. Oli tosiaan pienellä alalla ja isoa mustikkaa älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
5-10min.
Hänellä on hyvä marjapaikka, poimurina thai-mallinen harava ja pieni ämpäri.